Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Hjælp til at spille på Feadóg (tinwhistle/blikfløjte)
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Alexandre Guilbert


Posts: 2
2500 Valby

Post #1 Posted: Tue May 30, 2006 16:46    Post subject: Hjælp til at spille på Feadóg (tinwhistle/blikfløjte)
  

Hej alle sammen. 

Først vil jeg lige rose denne flotte hjemmeside. Faldt først over den da jeg havde siddet i timer og ledt  efter noder osv alle andre steder. Den er overskuelig og ligetil. Og det er et kæmpe plus.

Min henvendelse drejer sig om følgende: Jeg har fået en irsk Feadóg, den lille traditionnelle irske fløjte. Min eneste erfaring med fløjtespil stammer tilbage fra dengang jeg var 8. Den erfaring er ikke særlig meget værd. Jeg ville gerne spille tværfløjte, men "mine arme var på det tidspunkt for korte til at nå de yderste toner". Så jeg startede til blokfløjte. Ikke just en motivationsfaktor hos en 8-årig. 

Men her 15 år efter er jeg blevet betaget af denne Feadógs lyd. 
Er der nogen som kender til en bog eller andet undervisningsmateriale man kan få fingrene i? Her tænker jeg, nodebog med lette melodier, cd'er osv. Jeg har prøvet at google på den, men det er ikke helt nok. De basale toner og placering af fingre har jeg fundet og efterhånden lært. Men det er primært noder til lette melodier jeg mangler.

Jeg er i første omgang ikke interesseret i en lærer, da jeg godt vil prøve mig frem først.  
Jeg håber i kan hjælpe mig.

Venlig hilsen

Alexandre G.

Hop til top
Send private message
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #2 Posted: Tue May 30, 2006 20:49    
  Har ud prøvet at Google på "tin whistle" og/eller "penny whistle"? Det er ikke ligefrem fordi den fløjte savner det du står og savner. Wink (Jeg tror i øvrigt aldrig jeg har set instrumentet omtalt ved dets irske navn før. Interessant. Smile)

Af nodesamlinger af forskellig art er der, udover dette websted, The Session.org som har masser af irsk (og andet 'keltisk') musik og MudCat Café har også noder gemt væk på en eller anden måde - det kræver nok noget mere detektivarbejde at finde noderne hos dem.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #3 Posted: Wed May 31, 2006 18:04    
  Hej Alexandre!
Som freso siger er Feadog, tin- eller pennywhistlens gæliske navn. Rent Historisk hedder  de pennywhistle fordi de var meget populære som "legetøjsfinstrumenter" omkring midten af 1800-tallet. De var et instrument de flesre havde råd til, da de kun kostede et par penny stykket = pennywhistles. 
Herhjemme hedder de så vidt jeg ved "blikfløjter"... (så ved du det)

Jeg begyndte selv min "kariere" inde for musikken med sådan en fætter. Har lidt over 10 af dem stående i et glas herhjemme på skrivebordet i øjeblikket.
Spiller stadig ivrigt på dem allesammen, men er nu gået mere over til deres storebror, en "Lowwhistle" (Se mit profilbillede).

Kan varmt anbefale disse 6-hulsfløjter, da de er nemme at gå til og man rimelig hurtigt lærer et par melodier. En ting der gør at man bliver meget motiveret og derfor lærer sig selv mere og mere på instrumentet. (Jeg er stadig ikke stoppet efter snart 5 år.)

Hvis du vil have hjælp af mig med hensyn til matrialer må du finde ud af hvad din fløjte stemmer i som grundtone (...alle huller lukkede) Hvis du har købt en standard traditionel irsk tinwhistle stemmer du højst sansyneligt i D(-dur), men herhjemme sælger de ligesåmange i C(-dur). Så vær sød at finde ud af det, ellers kan du virkelig få lavet rod i den hvis du øver fingersætning til en D-fløjte og du egentlig stemmer i C .

Stemmer din fløjte i D:
...købte jeg en lille bog med hjem fra Irland sidste sommer der ganske enkelt hedder: "The tinwhistle book". Lagde mærke til at de havde den i et eller andet oplag i hvert eneste hjem vi besøgte så den måtte jeg også have. Har haft meget glæde af den selvom jeg egentlig spillede udemærket i forvejen.
Den indeholder alt fra historie om fløjten, til fingersætning, til fremgansmetoder, til små tricks og til sidst en masse udvalgte melodier på noder man kan øve sig til når man er blevet nogenlunde sikker.
En sej ting er at bogen lærer dig noder samtidig med at den lærer dig at spille på fløjten.

Stemmer din fløjte i C:
...har min far har skrevet 3 små hæfter om at spille netop den slags fløjter i tidernes morgen. De er snart 33 år gamle og hedder  Povl Kjøller: "Blues, beat og blikfløjte" 1, 2 og 3. 
De stinker genrelt lang væk af af kongas, sammenspil, sociale rundkredse og alt hvad der hører 70'erpædagogik til, på godt og ondt. 
De bygget med nogle forord og der indeholder fingersætningsdiagram, og derefter et væld af gamle pædagogmelodier på på noder, men også med en tallinje der beskriver hvor mange fingre du skal sætte på fløjten pr. tone. Der er desuden ideer til samspil med bongotrommer, tamburin, maracas og guitar for hver enkelt melodi (hehe).
Det er ret nemt at gå til skal jeg hilse at sige, men det bliver lidt kedeligt i længden. Niveauet stiger naturligvis fra bog til bog.
Jeg er overbevist om at man ikke kan skaffe dem mere i boghandlen men måske kan du være heldig at finde dem på biblioteket.

Nu ved jeg ikke hvor du bor henne i verden (det ville være fedt hvis du udfyldte din profil ) men jeg vil gerne tilbyde at kopiere et eksemplar af alt det fornævnte matriale til dig, sende det i en kuvert til dig eller måske bare komme forbi med det. Kommer an på hvor du har hjemme.

Er du interesseret skal jeg i så fald have det at vide inde for allernærmeste fremtid, da jeg snart har min skoles dejlige kopimaskine til rådighed længere.
Vær dog sød at tjekke biblioteket først.

Jeg vil jeg da også gerne dig et par lektioner en dag du har fundet dig til rette i den.

Mvh.
/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Alexandre Guilbert


Posts: 2
2500 Valby

Post #4 Posted: Thu Jun 01, 2006 18:45    
  Hej Freso og Mads,
Tusind tak for hjælpen. Jeg prøver de nævnte hjemmesider.
Og til Mads: Stor tak. Jeg var i forvejen motiveret, og nu skal jeg lære det. Der er ingen vej udenom. Min fløjte er en traditionel grundtone D fløjte. Den lille irske bog, du har. Kan jeg ikke få alle referencerne på den? Som f.eks.forlag osv. Så kan jeg jo købe den over nettet, i disse moderne tider. Godt vi ikke bruger brevduer mere, selvom de var søde. 
Med hensyn til undervisning, så prøver jeg mig lige frem først. Men tusind tak for tilbuddet. Må jeg lægge det på køl til senere? 
Med hensyn til din fars bøger. Er de til "blikfløjte" generelt eller til kun til "blikfløjte  stemt i C? 

De taknemligste hilsener
Alexandre G.
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #5 Posted: Thu Jun 01, 2006 19:24    
  Det var sgu så lidt.

Bogen:
Tom Maguire:
The Tinwhistle book
Ossian Publications. www.ossian.ie

Har faktisk fundet et link til den:
http://www.ossian.ie/books_details.elive?cart=1149181355240&sku=BK10177

OBS: Hvis du endelig skal bestille fra Irland, skal du huske at der er et væld af forskellige matrialer om Tinwhistles (Se hjemmesiden). 
"The tinwhistle-book"  blev skrevet  i 1985 og har så vidt jeg har ferfaret været en god standard-læringsbog i Irland lige siden, da jeg har set et væld af folk eje den derovre. De kan også have noget at gøre med at man jo næsten får den "smidt i nakken" prismæssigt, som du kan se.
Bare husk at tænk over om du hellere vil købe en af de mere avancerede og pænere bøger, når du alligevel skal betale portoen.

Tilbuddet om undervisning på køl: 
Selvfølgelig. Havde jeg også regnet med.
 
"Blues Beat og Blikfløjte"-bøgerne er beregnet til C-fløjter, ja.

Hold os (eller bare mig) endelig opdateret om din videre færd!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #6 Posted: Thu Jun 29, 2006 21:53    
  Hej

Første besked her, wuhuu!

Jeg ville lige gøre opmærksom på det fortræffelige Chiff & Fipple - et forum for tinwhistles, tværfløjte, uilleann pipes etc.

http://chiffboard.mati.ca/

De er hjælpsomme og flinke. Og jeg har ikke noget med dem at gøre ud over at jeg er bruger....

Der har været tinwhistle workshops på Irish festival i københavn tidligere, måske kommer det igen. Ellers mener jeg at Henrik Bjørslev underviser http://www.ashplant.dk/

Held og lykke med fløjten - det er et fantastisk instrument!

/Morten
www.pipers.dk
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jakob Nørager


Posts: 7


Post #7 Posted: Mon Apr 12, 2010 13:49    
  

Hej...

Jeg har en hjemmeside som har en enkelt bog. Der følger en Clarke fløjte med, Så alt passer sammen. Du kan jo lige se om det er noget du kan bruge.

Direkte Link:

http://www.soundsourze.com/shop/clarke-original-penny-whistle-13957p.html

Du kan se udvalget af fløjter her:

http://www.soundsourze.com/shop/tin-penny-whistles-249c1.html

Med Venlig Hilsen Jakob.

Hop til top
Send private message
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #8 Posted: Tue Apr 13, 2010 8:10    
  Ikke for noget Jacob, men Mortens besked er fire år gammel, så jeg tænker at Alexandre er kommet videre siden da Smile
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B