Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Hvor er de nye "Skjalde" i dansk live-rollespil?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #1 Posted: Tue Jan 18, 2011 13:31    Post subject: Hvor er de nye "Skjalde" i dansk live-rollespil?
  Nu har jeg sgu taget aktion.

Jeg har indtilvidere postet dette indlæg på 5-6 fora, der er kampange / forenings relateret i købehavns området, samt rollespil.dk:

Hvis i kender nogle for eller en forening, gerne uden for købehavn, der muligvis kunne være med til at sprede min forespørgelse, så må i meget gerne kopier dette, så vi kan få skabt kontakt
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor er de nye "Skjalde" i dansk live-rollespil?

For ca. 13 - 15 år siden begyndte jeg at bruge mine musikalske evner i forbindelse med Live-rollespil.
Siden da, har jeg været med til at opbygge det danske rollespils musik miljøet, både som ”privat” person, som band medlem, som underviser og som en del af ”Projekt Skjaldesang”.
I de første år, var det småt med personer som mig, og det var småt med kontakten til disse. Efterhånden blev vi dog mere og mere samlet, og der blev sat ansigter og navne på andre musiker, man ellers kun havde hørt om i krogene (i skovene).

Jeg er nu 30 år, og af en eller mystisk årsag, er jeg forsat en aktiv del af ”skjalde” miljøet, både som tekst forfatter, komponist og underviser på nettet, men også som udøvende musiker til 4 af København og omegns store kampanger.
Jeg må dog se i øjnene at jeg mere og mere er en uddøende race….Eller er jeg?
Mit problem er at jeg i mange år, har kunne sætte navn på de personer der var aktive underholdere i dansk live, men dette bliver mere og mere vanskeligt.

Mit spørgsmål er derfor: Hvor er alle i musikalske, kreative og tilpas underlige mennesker, der i de mdr. kampanger og sommerscenarier, sidder og holder humøret højt på kroer og ved lejerbålene?

Jeg vil meget gerne høre fra folk der kender folk, der måske engang har hørt en eller anden synge, spille guitar, slået på tromme osv. til en kampagne, for der er brug for et ordentligt skud energi i mit musikalske live-rollespils liv, før jeg står af.

Det samme gælder også ”Projekt Skjaldesang.”
Der er små snakket om evt. at gå i gang med et nyt CD projekt, men os der er tilbage, har nu været med i mange år, og selv om vi sagtens kan smide en ny CD på gaden, så er det vigtigere for os, at det musik der kommer på CD afspejler, hvordan situationen er i dag, og ikke som den var for 5 år siden.
Så alle i Skjalde, gøglere, musiker, barder og spillemænd der er der ude…. Giv lyd fra jer.

Mvh.
Christian Colberg, administrator på Skjaldesang, og kreativ rollespiller
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian


Posts: 38
Skive i midtjylland

Post #2 Posted: Tue Jan 18, 2011 22:56    
  Haj!
Jeg er ikke så aktiv inden for rollespil mere, men jeg har været det og vil egentlig gerne være det igen. Jeg har spillet lidt mærkelig mandolinmusik til ved noget gallerihalløjsa og til reception - det er mest lidt sjov folk, hvori jeg selv finder på melodier i oftest mixolydisk, ren mol eller dorisk (:
- jeg er en af de nyere generationer inde i dethersens miljø, og jeg er ikke så aktiv her på skjaldesang, men det kan der jo laves om på, og jeg vil gerne være med, hvor jeg kan bruges! - dog er min lokation her i det dog lille Danmark vist ikke så heldig, så vidt jeg kan se rundt (:
vh
Christian
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Wed Jan 19, 2011 12:08    
  At du bor i Jylland er ikke nødvendigvis et problem... Det kan jo også ses som en fordel: Så sker der også noget musisk derovre og ikke kun på Sjælland Smile

Så velkommen til "klubben," hvis du vil være med til at sprede sang og glæde i det danske rollespilsmiljø Smile
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #4 Posted: Wed Jan 19, 2011 14:26    
  Men står du alene, Christian, eller får du sparring?
At underholde kræver både musikalske færdigheder OG "publikums-færdigheder"
Hvis man løber sur i alt det, og der ikke er nogle der kan hjælpe en videre, så er der mulighed for at man dropper det hele.

Hvilken forening/ kampagne er du aktiv i?
Hvilke sange benytter du?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian


Posts: 38
Skive i midtjylland

Post #5 Posted: Wed Jan 19, 2011 18:59    
  De gange, jeg har spillet til rollespil, stod jeg alene - det var bare noget småt noget, og jeg improviserede mest og fandt på kvad, der omhandlede de budskab, folk nu måtte ønske at bringe frem gennem mig. Ellers akkompagneres jeg sommetider af noget bas, guitar, jødeharpe og trommer. Jeg spiller fx sådan noget som ulven, ræven & haren og folkmetalnumre uden metal fra bands som fx finntroll - og meget andet musik, men fortrinsvist noget, jeg synes lyder middelalderligt - det hele på mandolin, og så er jeg i gang med at lære lutten (; Jeg er ikke i nogen rollespilsklub lige nu eller i en kampagne (:
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #6 Posted: Wed Jan 19, 2011 22:34    
  Christian:
Ser du dig selv som værende alene med dit musik i rollespils sammenhæng, eller opfatter du dig som en del af kulturen, vi har i eks. Skjaldesang?

Er der i dig , et drive for at tage ud og optræde for de andre, og skabe den særlige stemning man som "skjald" kan, som ingen anden?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian


Posts: 38
Skive i midtjylland

Post #7 Posted: Wed Jan 19, 2011 22:40    
  Der føler jeg mig lidt alene - men jeg ønsker at blive en del af kulturen, I/vi har her - jeg kiggede lidt på det rollespil med kroen, du har skrevet om i en anden debat - sådan noget vil jeg gerne med til, det er bare for langt væk - hvis der dukker noget op i jylland - gerne midt, er jeg helt sikkert interesseret! (:
- jeg synes, jeg har et drive - og når først, jeg for min "sceneskræk" gemt lidt væk, plejer det at være rigtig sjovt, og jeg har fået mange positive tilbagemeldinger - men jeg er ikke så bevandret inden for rollespil - jeg har ikke prøvet større og officielle kampagner endnu (: - har dog spillet på noget middelaldermarked, men jeg ved ikke, om det kan sammenlignes Smile
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #8 Posted: Thu Jan 20, 2011 0:42    
  Jeg vil ikke gå i detaljer her, men blot sige at der er:
Rollespils delen, Musik delen og skuespils delen.

Rollespil stiller nogle krav til indlevelses evne og forståelse af kontektsten du befinder dig i, hvilket er anderledes end "den virkelige verden"

Musik, er de tekniske evner/ færdigheder du har brug for, for at kunne begå dig på et instrument, så sangene bliver fremført teknisk godt nok, til de er til at genkende (holde ud at høre på )

Skuespil, giver de redskaber det kræver at bringe musikken og det andet der følge med, ud til publikum, så det ikke bare er dig der sidder og spiller, men du optræder. Jeg har "set" mange der kan spille ved et lejerbål, men meget få der kan optræde.
 
Min mening (og erfaring) er at alle tre skal være tilstede i riglige mængder, før du virkelig "lever op" til rollen. Og det tager tid og erfaring. Erfaring kommer af øve, optræde, rollespille. øve, optræde, rollespille...... alt det gør at du på nogen måde kan bare en af tigende og sammen, er positivt.

Enten for du gjort erfaringen i et andet forum end rollespil, og derefter overføre din viden og erfaring til rollespillet, eller også bliver du undervist dirakte i rollespillet, og gør dig al din erfaring der. Men det sidste kræve at mange faktore går op i en højrer endhed. 

Så kør der ud af =) 
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
David Post Møller


Posts: 1


Post #9 Posted: Wed Feb 02, 2011 17:04    
  Hey Christian.

Jeg har været ude for rollespils kulturen i et par år nu og hungre efter at komme "hjem".

Jeg startede med rigtig live tilbage under Legendernes tid 2. og har faktisk været aktiv både som spiller, medhjælper og arrangør.

derudover har jeg spillet teater, sunget kor, sunget solo og spillet violin.
Dog er violin helt glemt, men jeg skulle mene at jeg er i stand til at synge og fremføre "ting" foran et publikum. Om jeg er desideret entertainer ved jeg ikke, men jeg plejer da og kunne holde gang i en fest. Razz
Jeg har også gøglet en smugle (i forbindelse med teater og live) så som jonglering og ildspydning, men aldrig noget vildt.

Dog har mit "gøgler gen" ikke rigtig holdt ved da ingen af mine venner rigtig gad den slags. det var mere intrige og slåskamp. så jeg har mere eller mindre været alene og det har slukket det lidt for mig.

mit største problem er nok at jeg ikke har andet end sang.. jeg kan en lille smugle violin og en smugle guitar og en smugle klaver og en smugle fløjte.. så er jeg rytmisk og har derfor holdt mig til sang og diverse "nemme" instrumenter så som tamburin og trommer mm.. men det kommer man ikke langt med.

Jeg er meget interesseret i at være med i noget gøgler gruppe på et tidspunkt hvis i har en god ide eller nogle mennesker man kunne "lege" med. Razz

Vi har faktisk mødtes til flere scenarier, men om du kan huske mig ved jeg ikke. Du sloges mod Bartek (taur leder) i sommers til Praedia 1. under vores nordlænding lege. Jeg spillede også taur, dog uden "overdel" på kostumet.

skod billede, men måske det hjælper.

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=448190086815&set=a.395740936815.179463.610201815

Hilsen David.
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #10 Posted: Sat Feb 26, 2011 0:25    
  David: Jeg kan huske både dig og din "leder" fra Praedia (det var en meget kreativ og kontroleret kamp =)

Mange af de svar jeg har feåt i forbindelse med min: "Hvor er i?" kampagne ligner meget dit. Jeg vil dog lige henvise til min tråd på TROA, der er ført til et meget positivt initativ:
http://debat.troa.dk/viewtopic.php?f=7&t=455

Jeg kan kun anbefalde dig (og jer andre) at forsøge at slå jer sammen med andre der evt. kan spille lidt, og så bare gå igang med at øve. Jeg er ikke kommet let til min erfaring, og det er alle de andre der er på mit niveau hellere ikke.

Jeg vil som altid stå til rådighed med mine evner og erfaring, og jeg forsøger at komme rundt omkring til så mange kampagner som muligt, får at få spredt "budskabet" om mere musik.

Så bare klø på, og brug siden og os andre så meget som du / I har brug for.

mvh
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B