Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Indspilning af endnu en Skjaldesang cd?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Doris Donnell


Posts: 3


Post #1 Posted: Fri Dec 24, 2010 22:18    Post subject: Indspilning af endnu en Skjaldesang cd?
  Kære alle dejlige mennesker på forummet Smile

Jeg vil såmænd bare høre om der er planer om at lave en skjaldesang cd 3? Jeg kender flere i min familie og vennekreds der ville blive lykkelige for at høre flere dejlige sange, og jeg ved der er mange sange på forummet der ville være egnede, men som ikke blev valgt til de to andre på grund af pladsmangel Very Happy

Et kæmpe kram fra mig

DD
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Mon Dec 27, 2010 3:39    
  Jeg har sådanne set intet imod at gå igang med en  CD produktion nr. 3.
Min motivation bygger dog på at få gang i de "nye" kræfter og personligheder inden for musik miljøet i dansk live. SÅ hvis det "bare" handler om at os der var med på CD 2 skal mødes igen og lave nogle nye indspilninger, så vil jeg ikke mene det er alt arbejdet værd.
Som jeg ser det, så har der været meget dødt på forummet for tiden, det er småt med nye sange og lydfiler, fra nye folk., og jeg har svært ved at sætte navn på den næste generation af underholdere.

Så hvis den nye... 3. eller 4. generation må det være, har nogle ildsjæle i blandt sig, så stiller jeg gerne alt mit udstyr og navnlig erfaring til rådighed helt gratis...også gerne som overordnet producer og teknikker.

Ellers vil jeg hellere bruge tiden på noget mindre krævende og bare nøjes med at være teknikker i en weekend, og så mixe det sammen hjemme hos mig selv

mvh
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #3 Posted: Wed Dec 29, 2010 12:25    
  

Herfra kan jeg kun give Colberg ret. 
Så der er ikke umiddelbart planer om en 3'er, såvidt jeg ved. 
Der er mange ideer, men ikke nogen der umiddelbart er på tegnebrættet.

Mvh Kristian

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #4 Posted: Sun Jan 23, 2011 0:48    
  Jeg har nu tænkt meget, og tænke endnu mere.

Jeg går nu hård nakket ind for at vi skal lave endnu et CD projekt. Jeg har på meget kort tid, fået skabt kontakt til en del skjalde og musiker af forskellige aldre, niveauer og geografisk lokation.

Jeg kunne mega meget godt tænke mig at få samlet disse, lære dem at kende og give dem den oplevelse, glæde og erfaring et CD projekt giver.

Min egen erfaring er siden CD 2 blevet meget større, og jeg tror vi kan komme meget hurtigere igang, og være mere "tjekkede" i hele processen, ved at "udemokratisere" flere dele af processen, så vi ikke skal bruge så emegt tid på at 20 personer bliver enige.

Jeg tror jeg vil kunne gå igang efter sommerferien, og vi kunne indspille i efteråret, og have CDen færdig til jul (jeg er blevet meget hurtigere i redigerings processen)

Hvad siger i?

mvh
Colberg 
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Sun Jan 23, 2011 4:45    
  Hvis vi "gamle" stadig må være med, er jeg frisk... Wink

Jeg synes, det er både hyggeligt og lærerigt (og også lidt hårdt, selvfølgelig - men mest fedt).
Hop til top
Send private message
Christian


Posts: 38
Skive i midtjylland

Post #6 Posted: Sun Jan 23, 2011 12:40    
  Hej!
Hvordan kan man komme til at være med i CDen? (:
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #7 Posted: Sun Jan 23, 2011 19:10    
  DU indsætter 1000kr på min bankonto og derefter.....

Sådanne som det blev gjort sidste gang, var at nogle ildsjæle og aktive skjalde, satte sig til et møde, og fik stablet projektet på benene. Vi var mange og det var faktisk meget demokratisk og rummeligt. Desvære blev det måske også en kende for langsomt, men sådanne er det jo.
Der blev så skrevet ud til folk, om de ville være med i projektet, og dem der meldte tilbage, b lev så udvalgt af komponisterne/ tekst forfatterne samt den "producer" der var sat på den enkelte sang.

Om det skal gøre på samme måde i det EVT: næste projekt, må vi jo så finde ud af.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lotte Brinch Plougheld


Posts: 146
Aarhus N
Kone-skjald

Post #8 Posted: Wed Jan 26, 2011 15:35    
  

Jeg trode din pris var 2000 CC.

Hvis de gamle må være med er jeg nok klar fra vinterhalvåret og kan sikkert også sparke Tore med, men foreløbig tror jeg ikke tiden er moden til en cd 3.

Grunde til påstanden:
Der er ikke nok salg i det

Det er meget tidskrævende og svært at få en stor gruppe mennesker til at kunne på samme tid.

At lave en cd 3 allerede ville ikke kunne højne kvaliteten synderligt så hverken de medvirkende eller køberne ville få det optimale ud af det.

Men igen, ingen kender dagen før værtshuset lukker.

Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #9 Posted: Wed Jan 26, 2011 19:33    
  

Rikke og Lotte: JEg skal ikke bestemme hvem der skal være med, men JEG vil kun være med, hvis der er nye "ansigter" med, af dem man ville kalde "Den nye generation".

Lotte:
Hvis du ser sådanne et projekt ud fra et markedtings perspektiv, så ska jeg hverken kunne sigr fra eller til, andet end reklamepsykologi og en markedtings undersøgelse, ville kunne gøre en del.

Men nu er min indgangsvinkel ikke økonomi, men musikalsk, kunsternerisk, musikpædagogisk og sociologisk (hvis der skal de "fine" begreber på)

Med al min uddannelse og erfaring inden for musikpædagogik, kan jeg ikke på nogen måde komme frem til den samme konklussion, som du kommer med til sidst (om højne kvalitet). Tværtimod vil jeg sige, er netop hyppig gentagelse med kort interval, måden man opøver musikalsk viden, kunne og erfaring (og det gælder faktsik de fleste ting inden for undervisning)



Det er netop pga. den erfaring jeg fik fra den sidste CD, at jeg kunne mærke en klar forbedring i mine evner og kunnen bag mixerpulten og i redigering processen. Det samme kunne jeg mærke hver gang jeg indspillede med Signe og Liselle efterfølgende. Det giver en masse musisk, men endnu mere giver det noget hvad angår den social og gruppeidentifikation, JEG mener er ekstrem vigtig for at vi som unik i dansk live-rollespil kan forsætte med at eksistere. 
JEg har brugt en del tid på at søge efter noget ligne i andre lande der har et etableret live-rollespils miljø, og jeg har ikke kunne finde noget ligne.

Jeg ser det derfor som noget meget vigtigt at vi gør hvad vi kan for at holde vores gruppe i live og i udvikling.
Dette kræver at vi gamle samles om et projekt der højner vores kreative, kunstneriske og musikelakse evner, samt indlemmer nye personer i dette. Eller falder vores gruppe stille og roligt sammen. Vores aktivitets niveau på vores forum, i form af udviklende diskussioner og antallet af nye tekster og melodier er ligeledes stillestående.  Dette ser jeg som tegn på inaktivitet  hvilket, som jeg ser det, er forurolignde.

Jeg har 25 års erfaring som musiker, 18 år som rollespiller og 13 år som musikpædagog. Alt i mig skriger på at vi skal samles og få gang i os.
Og hvis dette kræver at vi "gambler" 10.000 kr. på leje af en hytte og køb af nogle CDer der skal brændes "i hånden"....så skal jeg med glæde selv smide dem på bordet, hvis dette betyder at vi kan opnå det sammenhold, den glæde og den erfaring vi fik sidst vi lavede en CD.
OG så er jeg bedøvende ligeglad med hvad alle andre i rollespils miljøet siger til produktet. Produktet er i min verden sekundært.

mvh
Colberg



Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #10 Posted: Wed Jan 26, 2011 19:55    
  @Christian: Det kan godt være, du ikke skal bestemme, hvem der skal med, men jeg har umiddelbart meget svært ved at se projektet gennemført uden dine kræfter, kompetencer og engagement. så du får en del at skulle have sagt, om du vil det eller ej Smile

Når det er sagt, så tror jeg i virkeligheden, at min kommentar gik lidt på, om det du efterlyste var et HELT nyt hold, eller om det var en blanding af nye og gamle. Ud fra dit seneste indlæg, lyder det som det sidste, hvilket glæder mig - og jeg synes bestemt også, det kunne være fedt at få nogle nye ansigter, stemmer og fingre med.

Økonomien er bestemt heller ikke det væsentligste for mig, så længe ingen kommer i økonomisk uføre af det...

Jeg ved ikke, hvem det er, du har fået kontakt til på det sidste, Christian, eller hvad de kan og vil, men hvis du er så tændt på at lave det, som du lyder til, så by all means: Go for it! Jeg bidrager gerne med alt, hvad jeg nu kan (og har tid til). Det er som sagt både fornøjeligt og lærerigt! Smile

Ang. at samle så stor en bunke mennesker på én gang, så tænker jeg, at man måske kunne gå den anden vej: I stedet for først at finde ud af, hvem det helt præcist skal være og derefter at prøve at finde en dato, hvor alle kan, så kunne man vel sætte en dato og så efterfølgende finde ud af at bruge dem, som kan... groft sagt.
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #11 Posted: Thu Jan 27, 2011 1:11    
  

Rikke: Selv det i praktisk sikkert er det samme, så er der for mig stor forskel på om folk vækger at gøre hvad jeg forslår, ud fra at det jeg siger bliver betragtet som hensigtsmæssigt og fornuftig i forhold til situationen. Men når det er sagt, så ved jeg udemærket godt at mine ord (indtilvidere) har stor vægt, pga. min viden, erfaring og udstyr. Og netop derfor er det ekstra vigtigt at det er de før omtalte kvaliteter der gøre sig gældende.

Dato:
Uden selv at have kigget i min arbejdskalender, så ville det være en ide, at fastsætte datoen til: torsdag d.20 - søndag d. 23 oktober aka weekenden i uge 42 aka slutnmingen af efterårsferien.

Sted:
Jeg så gerne at vi igen kunne leje Harreskovhytten, da den virkede godt i forhold til at kunne optage flere instrumenter på samme tid.

Personer:
Der ska være 3 grupper.

Gruppe 1: Organisator gruppen, der består af de personer der står for det IKKE-MUSIKALSKE praktiske omkring projektet. Dvs. leje af hytte, kommunikation, reklame/ PR, forplejning, kontakt til copyrights osv. 
Antal: ? (jeg skal bare ikke være med =)

Gruppe 2: Producer gruppen, består af de personer der i sidste ende vælger 12 sange (evt. efter en længere procces, hvor vi kan lave afstemning osv ligesom sidste gang). Denne gruppe står så for at lave arrangementerne til alle sangene, samt fordele dem til de forskellige sangere og musiker.
Det er også denne gruppe, der tager stilling til slut produktet, når redigerings processen er ved vejs ende.
Antal: min. 3 MAX 5. Der skal diskuteres meget og tage mange valg. Det kan virke "Elitær", men min erfaring fra sidste gang var, at ikke nok med at mange kokke fordærvede maden, men også sprang køkkenet i stykker, og startede en sult katastrofe (JEG VIL VÆRE MED HER....og kun her =)


Gruppe 3: Alle de sanger og musiker der tilbyder deres evner til projektet.
Der skal være sammenhæng imellem: Evne og antallet af sange man deltager i (og dennes sværheds grad). Der blev brugt alt for meget tid på at tage takes om, fordi folk havde "gabt over mere end de kunne tygge", og meget måtte slttes i redigerings delen, da disse ikke var gode nok.
Antal: ? (JEG SKAL IKKE VÆRE MED, jeg har lavet riligt med indspilninger, og andre skal frem nu)

Produktet:
Jeg så gerne et produkt der tager det bedste fra de to tidligere produktioner.
Autensiteten og stemningen fra CD1, og diversiteten, arramgementerne og lydkvaliteten fra CD 2.

Generationer og færdigheder:
Min teori er, ved at blande "Nye" og "Gamle" personer, kan vi sagtens lave et produkt vi kan være stolte af, samt opnå de andre mål jeg har "RÅBT" op om i denne tråd. Og her er hvorfor....

Da jeg "i mine unge dage" arbejde som musiklærer,afholdte jeg, sammen med mine kollegaer, små koncerter med eleverne. De optrådte ofte for deres familier, og som vi ved så er forældre det mest taknemmelige publikum der findes.
Men hvor mine kollegaer ofte lod eleverne optræde solo, eller satte elever sammen to og to, fik jeg min musikalske venner fra bands jeg spillede, til at komme og spille med. På denne måde fik forældrene en solid musikalsk oplevelse, og klappede fordi musikken lød godt, og ikke fordi det var deres barn der spillede. Men hvad vigtiger var at mine elever blev ikke kastet direkte ud i rampelysest skær, hvor mange gik fuldstændige i panik. Den helt store bonus kom dog i form af den erfaring de fik af at spille sammen med andre. At opleve sig selv i fældesskab med andre, og høre sit bidrag, hvor småt det end måtte være, havde betydening for helheden, giver så meget på så mange måder , at der skal en længere musikpædagogisk afhandling til for at afdække det (hvilket jeg ikke gider at gøre igen =)
Min pointe er at, når vi gennemføre sådanne et projekt, så vil vi få så meget mere ud af det, end vi putter i, både som individer og som gruppe.
Og hvis den forgående sætning var en gentagelse af hvad jeg allerede har skrevet tidligere, så kan den sagtens klares at gentages et par gange til.

mvh
Colberg 








Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #12 Posted: Wed Mar 09, 2011 21:21    Post subject: CD taktik
  Så melder jeg mig også på banen. Jeg er meget enig i rigtig mange af Colbergs betragtninger. Men jeg tror at hvis det skal kunne lade sig gøre, skal vi igang hurtigt. For det vi allerhelst skal er at komme ud af starthullerne nu, så vi kan ud komme ud over rammerne til sommerscenarierne. Så vi har en printselv-flyer vi kan give til interesserde dygtige sangere og musikanter vi møder over sommeren. Det kræver ikke at der er fastlagt hytte endnu (noget i forlængelse af Hyggecon som bliver afholdt samtidig, og som vi måske kan låne os ind på er også en god idé).

Jeg tror derfor vi har brug for en flyer med: Dato, slut af uge 42 synes jeg også lyder optimalt. Evt. beslutning om det er Århus/Hobro eller om det er et sted i hovedstaden. Mht. økonomi har jeg minimal indflydelse, men jeg vil gerne stemme for at det er noget skjaldesang satser nogle penge i, også gerne omtrent 10000 kroner. Udover Colbergs gode argumenter synes jeg vi skal satse fordi:

Skjaldesang er alt for godt, stort og spændende til at sygne hen. Vi var færre til jubilæet end jeg havde håbet, og kun få er ude og inkludere talenterne, som bærende kræfter og de fleste fra CD 1, tidligere har lagt stort engagement i og sat en ære i. Dermed kan en ekstra CD også fungere som løftestang for øget rekruttering og på sigt et generationsskifte.
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B