Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Min lut brummer.
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Jakob Høy Hansen


Posts: 1


Post #1 Posted: Fri Oct 22, 2010 17:20    Post subject: Min lut brummer.
  

Jeg har købt (måske en fejl) en billig pakistanerlut, en 8 kors lut, som godt kan stemmes og båndene sidder også så den spiller rent.
Mit problem med den er, at den giver en fæl snerren, specielt 5-6 kor fra tredje bånd og op til gribebrædtet ender. 

Min ide var, at starte her og se om det var noget for mig, før jeg kastede mig over et ordentligt instrument, men det lyder simpelthen for fælt til at jeg kan få mig selv til at spille på den.

Jeg kan virkelig ikke finde ud af årsagen til snerrelyden og jeg har gennemlæst diverse lutsider uden at blive klogere.

Er der nogen, der har erfaring med lutter som eventuelt kunne hjælpe med mit problem?

Venlig Hilsen
Jakob

Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Sun Oct 24, 2010 11:10    
  Det lyder som nogle af strengene berører de metal "pinde" der markere bånende. Samme lyd kan opstå, hvis man ikke får trykke hårdt nok på strengene.
Dog vil jeg tro at det i dit tilfælde handler om at strengene ikke er hævet højt nok over båndene. Selve problemet er ikke unikt for Lut, og en instrument mager, ville sansynligvis kunne løse problemet, ved at modificere sadlen/ stolen. OM det økonomisk så er det hver, skal jeg ikke kunne sige.
 Du kan evt, selv prøve en ting:
tag de strenge af, hvor lyden opstår. Sæt et lille stykke tykt tape (elektrikker tape eller gaffa tape) ned i hakket hvor strengene holdes fast på sadlen, og sæt så strengen på igen.
Nu skulle strengen gerne være blevet hævet nogle millimeter over gribebrædtet.
Se om det har en positiv efekt.

mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Mon Oct 25, 2010 23:23    
  Nu ved jeg ikke, hvor i landet du bor, men hvis Colbergs gode råd ikke løser problemet, kan du altid prøve at kigge forbi Strengelegen i Turesensgade 14, 1368 Kbh. K (alternativt bare en almindelig guitarbygger i nærheden af hvor du bir) og få en uforpligtende snak om, hvad der evt. kunne gøres ved det og hvad det i så fald skulle koste.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B