Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Stemning af skalmejer, dvs også af sækkepiber.
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #1 Posted: Mon May 24, 2010 19:21    Post subject: Stemning af skalmejer, dvs også af sækkepiber.
  Jeg har været på en længere cykeltur der bl.a. førte mig forbi Klaus Stecker, der jo er hovedleverandør til de danske skalmejespillere.
En del har det sidste års tid henvendt sig til mig omkring problemer med at stemme skalmejerne.
Derfor bad jeg Klaus om et lille kursus som jeg senere kunne rundsende noterne på i DK og her er de så, god fornøjelse og kærlig hilsen Morten

OM STEMNING AF SKALMEJE.

Skrevet af Morten Musicus maj 2010 efter et besøg og en demonstration hos Klaus Stecker i delstaten Vorpommern.
Skriv til morten@musicus.dk hvis du har spørgsmål eller kommentarer.


# Grundregler for stemning:
- For høj tone: Sænk tonen ved at gøre hullet mindre

- For lav tone: Hæv tonen ved at udvide hullet

- Grundregel for ændring af hullet: korriger den ende af hullet der rammes af luftsøjlen først, dvs den ende der vender mod rørbladet.

# Midler til at korrigere hullernes størrelser:
- Formindsk hullet ved at sætte tape på eller ved at hhv. smelte og påføre bivoks - eller endnu bedre, en blanding af bivoks og harpiks.

- Forstør hullet ved at snitte med fin smal kniv eller rund tynd fil eller med et bor, der drejes med en fladtang og blot er en anelse større end hullet.
Jeg vil foreslå den tynde runde fil, tag lidt af gangen og sørg for at fjerne spåner og støv.

# Gangen trin for trin:
- Klaus Stecker pointerede vigtigheden af ikke at være stresset eller tidspresset når man sætter sig for at stemme skalmejen!

- Rørblade fra ham er lavet til at der skal stikke ca 2 mm kork op over træet hvor rørbladet skal stikkes ind.

- Start med at tjekke grundtone, kvint, oktav og definer trykket du spiller med.

- Herfra finder du så ud af hvor rørbladet skal sidde, er næsten alle toner for høje, skal bladet lidt ud og vice versa.

- Herfra fin-stemmes instrumentets enkelte toner.
Er der på en G-skalmeje et "e" der er for højt, så er det 3. hul af forsidens 7 der skal ændres ved at formindske hullet med voks eller tape.
Dvs logikken er at det er det sidste fingers frie nabo-hul der skal korrigeres.
Er det den dybeste tone der skal korrigeres, så ændrer man på troldhullerne der er de - typisk 2 - huller der sidder nær skalmejens udgang uden at være til fingersætning.

# Øvrige bemærkninger
- Skifter man rørblad skal alle korrektioner så vidt muligt sløjfes, dvs evt voks / tape skal fjernes for at nulstille instrumentet.

- Klaus sagde at man skulle starte med at varme den op ved at spille på den i ca 5 minutter, så den er dejlig varm.
Jeg bruger typisk min skalmeje i forestillinger hvor jeg ikke lige kan indlægge en pause på 5 minutter til skalmeje-opvarmning, og de 5 minutter ville iøvrigt være hårde for publikum såvel som for arrangør, medspiller og mig selv, så jeg fortrænger denne regel.

- Generelt var det spændende at se ham lave rørblade, det er en omstændelig og omhyggelig proces over flere dage.
Han har iøvrigt også udviklet nogle højt-ydende og velklingende dronerørblade (enkeltblads), så sådan en som mig, der tidligere har købt disse fra skotske sækkepibe-sites kan nu henvende sig til Klaus og få noget kram.
Et skalmeje-rørblad fra ham koster 18€, så hvis man sender en 20€ seddel i en konvolut med en ufrankeret svarkuvert skulle den være hjemme.

God fornøjelse og på genhør! Mange hilsner og truttelut fra hr Morten
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B