Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt ->
Tin whistle / penny whistle
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Ivan Løvendahl


Posts: 4


Post #1 Posted: Mon Nov 02, 2009 0:28    Post subject: Tin whistle / penny whistle
  hej
jeg er blevet lidt facineret af den lille fløjte som jeg ikke rigtig ved hvad hedder på dansk?
da jeg normalt spiller trompet har jeg ikke den store forstand på fløjter, så derfor tænkte jeg om der var nogen her som kender et godt sted at købe sådan en tin whistle?
eller er der eventuelt en der ligger inde med de vil sælge?
mvh. Ivan Løvendahl
Hop til top
Send private message
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #2 Posted: Mon Nov 02, 2009 12:40    
  Jeg har en hel lille liste over gode fløjtemagere, som jeg har fået af min fløjtelærer. Det kommer an på hvilken prisklasse du tænker på. Der er whistles af træ, som er meget dyrere end dem af plastic. 
Dixon laver nogen whistles af plastic der er gode, jeg bruger selv en af dem. Susato er en anden, som er meget populær, også plasticwhistles. Begge er billige. I den lidt dyrere ende finder vi Burke i USA som laver whistles af metal. Hans fløjter koster vel omkring 1300 pr. stk. Hvis du tænker på fløjter af træ, er der en svensker, Gunner Stenmark der laver offerdalspiper af bejset fyrretræ. Sådan en har jeg også, og den er jeg meget glad for. Den har en helt anden lyd end metal- og plasticfløjterne, og koster 1300 for en fløjte i G.
Selv har jeg også en low whistle i D bygget af Alba i Skotland, som også var en mulighed, hvis det er det du ønsker. De er ret billige i forhold til fx Overton og Kerry eller Chieftain, og de lyder godt. Ihvertfald den jeg har, bruger jeg ret meget og med glæde. Du kan jo også bare forsøge dig med en almindelig Generation three-penny whistle. De masseproduceres og koster intet. Det kommer an på, hvad du vil. En butik i Sverige har raget lidt til sig, www.fredmansmusik.com. Prøv dem og se.

Nu vil jeg tro at den gode Mads har en masse andre forslag, så dem kan han bare komme med. 

/Johan
Hop til top
Send private message Send e-mail
Ivan Løvendahl


Posts: 4


Post #3 Posted: Mon Nov 02, 2009 16:17    
  hej
jeg var inde på fredmansmusik.com og endte med at bestille en susato fløjte da jeg ikke ville bruge for meget før jeg ved om det er noget jeg kan finde ud af at spille på.
mvh Ivan
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #4 Posted: Mon Nov 02, 2009 22:07    
  Hvilken toneart? Bare af nysgerrighed Smile
Min personlige opfattelse er, at whistles er meget lettere at spille på en trompet (bare det at få lyd ud af sådan et dyr er jo lidt af en udfordring Wink), så du burde have gode chancer...
Hop til top
Send private message
Ivan Løvendahl


Posts: 4


Post #5 Posted: Mon Nov 02, 2009 23:57    
  hej
det blev en i d (tænkte ellers først på en i c så man kunne spille sammen med klaver og guitar) men nu blev det i d
jeg aner ikke hvordan det er at spille fløjte men da jeg hørte noget irsk fløjte musik den anden dag så besluttede jeg mig for at det må da kunne læres
men der er nok en væsentlig forskel fra trompet til fløjte hehe
hilsen ivan
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #6 Posted: Tue Nov 03, 2009 0:11    
  Vil bare lige tilføje at du købte rigtigt Wink

Med en D-fløjte kan du spille med på det meste traditionelle irske dansemusik.

Jeg spiller selv på Offerdalspiber, Overton (fik sågar en ny F en af døren idag) og jeg har fået lov til at prøve en hel del af de "dyre" brands i løbet af de sidste par år, men mht. til de lyse D-fløjter er Susato fuldstændig uovertruffen efter min mening.. især prisen taget i betragtning! Smile

Kom godt igang:
http://tinwhistler.blogspot.com/2007/11/tin-whistle-week-1.html

Held og lykke! Smile
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Wed Nov 04, 2009 0:05    
  Hvad er det ved Susato du er så glad for (udover prisen Wink), Mads?
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #8 Posted: Wed Nov 04, 2009 0:51    
  Hmmm... svært at forklare, men:
God volumen, utrolig klar tone, den "gode respons" i fløjten når man blæser, at den kan stemmes og at vindkanalen den næsten aldrig "lukker" af kondensvand som mange metal-whistles ellers har tilbøjelighed til!
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Sun Nov 08, 2009 17:34    
  AHa... interessant. Og svenske kroner er jo ikke sådan HELT rigtige penge... *overvejer* Wink
Hop til top
Send private message
Ivan Løvendahl


Posts: 4


Post #10 Posted: Sun Nov 08, 2009 22:44    Post subject: hej hej
  så har jeg fået fløjten hjem og må sige at den kan varmt anbefales selvom jeg ikke rigtig har noget at samligne med Smile
den er egentlig nemmere at spille på end jeg sådan lige havde regnet med
men det kniber lidt med at flytte fingrene for hurtigt, også stadig lukke tæt for de huller der nu skal være lukket men det er jo bare træning, træning og så lidt mere træning heeh
Mvh Ivan
Hop til top
Send private message
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #11 Posted: Sun Nov 08, 2009 22:51    
  @Rikke, så vidt jeg kan se, kommer du kun til at spilde noget i retning af 
250 kroner, måske mindre. Go for it! 
En anden mulighed er Dixon som også laver lækre fløjter. Det kommer an på hvad du vil. Jeg gav 300 kroner for en whistle i høj D.

/Johan
Hop til top
Send private message Send e-mail
Martin Juhl


Posts: 16
Århus

Post #12 Posted: Mon Nov 09, 2009 15:47    
  For en dixon? det kan da ikke passe? jeg smed 150 for min..
Men held og lykke Ivan, godt valg af fløjte Very Happy
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #13 Posted: Mon Nov 09, 2009 15:58    
  

@Martin - jeg tror det er 2 forskellige modeller vi taler om.....

Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #14 Posted: Mon Nov 09, 2009 21:41    
  Det eneste der holder mig tilbage lige nu er, at den ser ud til at være lavet i et eller andet kunststof/plastik...?
Har det jo bedst med mere "autentiske" materialer, så jeg i det mindste kan forsvare det i fantasy (om ikke middelalder) Wink
Hop til top
Send private message
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #15 Posted: Mon Nov 09, 2009 22:28    
  Ja, det forstår jeg meget godt. Hvis du virkelig vil ha autentiske materialer, så er Bleazey et godt bud. Han laver whistles i æbletræ. Se på tråden med middelalderfløjter. 
Plastic har den egenskab at det ikke bliver træt på samme måde som træ. Metal har det med at udvide sig eller ændre struktur ved temperaturskift. Min lowwhistle gør ihvertfald.
Ja, hmmmm. Her tror jeg det lidt er Mads der skal på arbejde igen. 

Det bedste

Johan

Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B