Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Arrangementer ->
(!) Balladeseminar 2007 på Broby Gamle Skole
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #1 Posted: Wed Dec 13, 2006 12:12    Post subject: (!) Balladeseminar 2007 på Broby Gamle Skole
  

"Ballaadegruppen af 86” indbyder til balladeseminar 2007 på Broby Gamle Skole 



  • Tid: Fredag den 26. januar kl. 18:30 – søndag den 28. januar kl. 14.

  • Sted: Broby Gamle Skole, Suserupvej 55, 4180 Sorø. Tlf. 57 64 83 62.
    Email: bgsbroby@inet.uni2.dk

  • Pris: 650 kr./person for deltagelse, ophold og mad.

  • Tilmelding: Inden den 5. januar 2007. Send eller email nedenstående slip til Merete Mensink, Tystrupvej 2, 4180 Sorø, mpmensink@post.tele.dk . Du er endeligt tilmeldt, når du har betalt 650 kr./person via netbank 05730002759365. Eller på giro 275 93 65 til Broby Gamle Skole. Husk i begge tilfælde at skrive ”balladeseminar” og dit navn ved. Der er plads til max. 55 personer.

  • Praktiske oplysninger:
    Medbring lagen og sovepose, indesko samt praktisk og varmt tøj, gerne i flere tynde lag. Vin, øl og vand skal købes på stedet.
    Indkvartering fredag aften fra kl. 18.30- 20. Kl. 20 mødes vi i skolestuen til fælles velkomst og præsentation, der bliver serveret kaffe/te og en ostemad.


Med baggrund i de seneste års seminarer og danseværksteder på Broby Gamle Skole har vi i arrangørgruppen haft lyst til at fortsætte udforskningen af ’dansens væsen’ og ’balladens udtryk’. For de udøvende musikere bliver der mulighed for at gå i dybden med ’musikkens væsen’.
Vi er i år så heldige at få nogle af de mest garvede folk indenfor ballademusikken til at være igangsættere, nemlig Jack Jacobsen og Gitte Thofte, Klaus Pindstrup og Stefan Groot, Itys Gjaldbæk og Anelise Knudsen.
Nedenfor beskriver de deres værksteder, som det bliver muligt at melde sig til lørdag.



  • DANS OG MUSIK I LIVE
    Ved Klaus Pindstrup og Stefan Groot

    I denne gruppe skal vi først og fremmest eksperimentere med sammenhængen mellem dansen og musikken:
    Hvad skal der til? Og hvad kan det blive til!?
    Hvad skaber den livgivende udveksling mellem danserne og musikerne, hvor begge parter oplever at gensidig væren i musikken og dansen giver inspiration, udfordring og glæde?
    Alt efter hvem vi er i gruppen, vil vi spille, synge og danse os frem til nogle bud på dette.
    Musikken kan fx være spillemandsmusik og ballademusik...

  • FRA GAMMELDANS TIL KÆDEDANS
    Et danseværksted ved Gitte Thofte og Jack Jacobsen
    Gennem 25 år har vi været med til at udvikle og undervise i traditionel musik og dans. Gammeldans har vi lært af folk i Vestjylland og Thy, kædedans har vi lært i Bretagne.

    Danseværkstedet kommer til at handle om sammenhænge mellem gammeldans og kædedans. Gammeldans det er polka, hopsa, vals og turdanse. Kædedans det er tospring, trespring, gavotte og femdans. Hvori består sammenhænge? Hvordan bliver vi gode til at danse? Hvad er rytme, trin, momenter, dansebane?
    Er du vild med dans, så kom med, for her må danses!

  • BALLADENS UDTRYK
    Ved Anelise Knudsen og Itys Gjaldbæk

    Balladen tog fat i os for mange år siden. Den har aldrig sluppet os igen.
    Vi har sunget og danset. Vi har grinet og grædt. Vi har lyttet og diskuteret.
    Vi er aldrig blevet trætte af balladen. Tværtimod.
    Vi undres stadig over dens saft og kraft. Dens evne til at bevæge os.
    Derfor har vi sagt JA til at stå for en gruppe på januar-seminaret - en gruppe hvor det vil handle om at få HISTORIEN i balladen frem.
    Vi vil blandt andet bruge nogle af de metoder, som vi selv har haft stor glæde og nytte af, metoder som blev udviklet i Folkemusikhuset i Hogager. F.eks. SigEfter og SyngEfter.
    Men vi vil også gerne høre om jeres erfaringer og oplevelser.
    Jeres tanker og ideer. Spørgsmål, problemer?
    I vores gruppe er alle velkomne, såvel de mere garvede som nybegyndere.


Lørdag aften er der festmiddag og åbent balladeforløb. Vi uddyber lørdagens arbejde med et ’bal’ søndag formiddag inden vi går til frokosten og oprydningen. Som sædvanlig hjælpes vi ad med madlavningen og de praktiske opgaver.

Det har i år været nødvendigt at forhøje deltagergebyret væsentligt. Baggrunden for dette er ændrede (forringede) muligheder for at søge offentlige tilskud til afholdelse af denne type arrangementer.

Vi glæder os til at ses!

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Wed Dec 13, 2006 12:54    
  

Se evt.: http://www.bgsbroby.dk/ ">Broby Gamle Skoles egen hjemmeside for mere information...

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Wed Dec 13, 2006 19:16    
  [Damn, hvor jeg hader, når et længere indlæg bliver slettet pga. et enkelt uheldigt tryk på den forkerte knap!]

Hvad jeg ville spørge om (nu kortere...): Hvor specifikt balladeorienteret er det dernede? SKAL det være autentiske middelaldersange, eller skal det bare være noget, som "lissom lyder lidt gammeldagsagtigt"?

Eksempel:
Hvis man dukkede op med sådan noget som "Ud på heden," "Elverne," "Kyskhedsbæltet," "Giraks drikkevise" eller "Ridder Philips kærlighed," ville man så blive mødt med
a) høtyve, fakler og lynchning
b) lidt ligegyldige skuldertræk (så lad dog barnet)
c) begejstring (næææ! Noget nyt og spændende!)
d) andet?
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Wed Dec 13, 2006 23:25    
  I og med at det er et balladeseminar, så synes jeg ligesom at det siger sig selv. Dog tror jeg ikke at folk vil være afvisende hvis du kan tilføje nye elementer. Der findes trods alt en af dem som kender til "Sange på Vanding" og som er meget positivt instillit over for den. Desuden så bidrager "rollespilstraditionens" udlægninger af balladerne jo også til formidling og fornyelse, og det er jo kun godt i denne sammenhæng.

Spørgsmålet er måske hvornår du ville få mulighed for at komme frem med det. Mit umidlbare svar vil være til det åbne balladebal om lørdagen. Hvis dit materiale passer ind i konteksten (hvor kan man bare lyde teknisk) så tror jeg at folk ville blive positivt overraskede... 

Er det svar nok?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Thu Dec 14, 2006 15:35    
  Tjoh... det var vist et lidt vævende svar, men lidt klogere tror jeg da nok, jeg blev Wink

Men bare fordi det hedder balladeseminar, behøver det ikke være snævert orienteret mod 100% historisk korrekte ballader.
Der er jo også masser af ting på middelaldermarkeder, som ikke har synderligt meget med middelalder at gøre...

Det var heller ikke fordi jeg nødvendigvis ville slæbe alle ovennævnte med, men det er meget rart at vide, hvilke rammer man har at arbejde indenfor.

Hvad angår hvornår det kunne passes ind, så ved jeg jo ikke, hvordan det foregår dernede, men umiddelbart opfattede jeg ordet "værksted" som en workshop, hvor alle har lov til at komme med input (dog naturligvis styret med hård hånd af dem, der står for arrangementet). Ikke mindst pga. formuleringen "Men vi vil også gerne høre om jeres erfaringer og oplevelser. Jeres tanker og ideer. Spørgsmål, problemer?" Wink
Men jeg tager måske fejl?
Særligt i forhold til det værksted, hvor  det gælder om at få historien frem, tænkte jeg, at det kunne være relevant at hive mere rollespils-agtige sange ind.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #6 Posted: Thu Dec 14, 2006 20:31    
  Jeg har skrevet til Merete Mensink og bedt hende om at se på - og besvare dit spørgsmål Rikke. Her er hvad hun svarede:

"jeg skal gerne forsøge, og jeg synes i øvrigt, at du [Nicolas] har fat i noget af det rigtige i din forklaring.

Det er nok svært at svare entydigt på Rikkes spørgsmål, jeg tror da på, at hun vil blive mødt positivt af Itys og Ane Lise, hvis hun medbringer noget hun gerne vil have deres feedback på. Men hun skal nok forvente et kraftfuldt modspil på sit udtryk (som jeg jo af gode grunde ikke kender), de to er jo blandt de rigtig store (efter min mening).

Med det oplæg vi kører med i år, er der mange udtryk der vil mødes og brydes ... personligt glæder jeg mig meget, og jeg tror, at der er plads til lidt af

Vh. Merete"

Jeg vil gerne uddybe det, men jeg er lige kommet hjem efter en 10 timers arbejdsdag, og min seng kalder på mig...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #7 Posted: Sat Dec 16, 2006 2:13    
  

Min erfaring fra de år jeg har deltaget med glæde, er at balladetraditionen der bliver holdt i live rundt omkring, er et blandet folkefærd af spillemænd, sangere, danseintreserede, historikere, lyrikinteresserede, reenaktorer/middelalderfolk, og de seneste år er der dukket folk op fra rollespilsmiljøet, alle med det til fælles at man godt kan lide at danse primært kædedans og synge ballader.

Aldersmæssigt er det meget blandet med både børn der er vokset op med balladetraditionen, nytilkommere, forældre der har været med i flere år, og de garvede, der har skrevet og kan det meste af "Seks indgange til balladen" udenad og lidt mere. 
Det kan for de fleste virke unaturligt lige at starte med en kædedans og men det er traditionelt måde at hilse på hinanden og en måde der er rar, giver sammenhold, og ligeværdighed. 
Jeg bød ind med "De tre møer" for en 4-5 år siden og den blev der taget vældig godt imod. Hvis man syntes det passer ind så byder man ind, ellers er man med på omkvædet. Man lærer hurtigt hvordan det fungere hvis folk ikke kender omkvædet og man glemmer vers eller bytter om på dem. 
Jeg har ikke været ude for nogle negative reaktioner hvis man glemmer vers, introducere ukendte sange, ikke synger rent eller højt nok, ikke lige kan holde rytmen eller vejrtrækningen, mens man både synger og danser. 
Der er forskellige meninger om hvordan sange skal synges, og man acceptere de forskellige versioner og sangmetoder og værdsætter variatioenen.

Det der bedst beskriver det er efter min mening:
Folkesang og Folkedans.
Folkesang i den mening at folk synger, fordi de kan lide det, ikke nødvendigvis fordi det er skønsang i perfekt tenor, men det er fordi man kan lide at synge, fortælle historier på vers, og lege med balladen, sin stemme og melodien.  Man kan lide historien, samværet og det kendte i historien. Der er ikke nogle der bruger tekster, udover til at øve efter og udvæksle, man kan en sang når man kan huske teksten og melodien, og alle lærer hurtigt omkvædet.

Folkedans i den mening at det er folk (almindelige folk) der danser, der er ikke nogle regler om at man skal løfte benene så højt eller dreje på den måde. Man finder ret hurtig ud af at finde rytmen i dansen (primært tospring og trespring) og den rytme er grundlaget for kæden. Det giver en fantastisk energi når det fungerer, og kan til tider blive helt hypnotisk/ekstatisk. 
Det har ikke noget med traditionelle koreograferet par-folkedans i egnsdragter som man ofte forbinder med ordet folkedans.

Der er en stort potentiale hvis man formår at formidle den tradition ud til rollespilsmiljøet i praksis. De fleste har en stor erfaring som ikke er til at kimse af, dermed ikke sagt at lidt også har ret, og man skal ikke komme for at forvente at blive underholdt, alle deltager med deres evner, lidt på samme måde som en godt livescenarie hvor alle giver noget. 

Det eneste jeg vil anmode om er at holde rollespilssnakken og scenarieoplevelser til et minimum, da man hurtigt kan ødelægge traditionen og "Balladestemningen" og gøre det til et rollespilscon, hvad jeg syntes ville være syndt da der er så mange con'er hvor dét er centrum.

Det blev et lidt langt indlæg men jeg håber det gav et indtryk af nogle af mine erfaringer og indtryk.

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #8 Posted: Sat Dec 16, 2006 16:18    
  

...det Kristian siger! Tak.

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Sat Dec 16, 2006 17:10    
  Også tak herfra - det hjalp en del Smile
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #10 Posted: Sat Feb 03, 2007 14:59    
  Så er arrangementet vel overstået, og endnu engang er jeg kommet hjem med en fornyet inspiration og lyst til at arbejde med de gamle middelalderballader.

Hvis nogen måtte være interesserede i at deltage næste år, så ligger balladeweekenden ALTID i den sidste weekend af januar.

Der udover afhoolder Broby gamle skole en del andre spændende arrangementer, som er værd at se nærmere på....
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Arrangementer Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B