Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Akkorder til noder
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Lasse Samson Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 35
Midtjylland, Fasterholt

Post #1 Posted: Tue Jul 04, 2006 17:36    Post subject: Akkorder til noder
  jeg har lagt mærket til at mange sange og viser på denne hjemmeside er med akkorder, hvilket er godt hvis man spiller guitar  Smile men da jeg spiller violin tænkte jeg om det var muligt at lave akkorder til noder??..evt. med et program eller simpelthen med hovedet..

tak på forhånd
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Tue Jul 04, 2006 18:09    
  

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du spørger om.
At lave akkorder til noder betyder i mit hovede at du f.eks. tager en - lad os sige G dur treklang (g,h,d) og notere tonerne. Der findes sikkert nodeprogrammer som er i stand til at skrive akkorder om til noder, men jeg vil mene at det er lige så nemt at have en oversigt over akkorderne liggende på et stykke papir. 

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Lasse Samson Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 35
Midtjylland, Fasterholt

Post #3 Posted: Tue Jul 04, 2006 22:46    Post subject: Akkorder til noder
  Grunden til at du misforstårmig er nok at jeg ikke forstår mig på hverken guitar eller  Akkorder, men hvis jeg forstår hvad du skriver så kan man få fat på en oversigt over akkorderne og der fra se tonen (f.eks. g d a e) ?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #4 Posted: Wed Jul 05, 2006 0:09    
  skal den gamle musiklærer komme med et forsøg.

Først nogle fag udtryk.
Akkorder: er sammensætningen af min. 3 toner.
Becifring: et Bogstav der viser hvilken akkord der skal spilles.

Akkord teori er et ret tungt emne at gå igang med, og for at forstå det helt, kræver det at du kender til noder og især intervaller.... Nu ved jeg godt at der er en del der spiller eks guitar og ikke aner en sk... om noder mm, og sagtens kan spille akkorder. Men det svare lidt til at du kan køre bil uden at kunne samle en bi motor.

Men nu til dit spørgsmål. Akkorder er lige som en matematisk formel. Kend formlen for den ene og du har for dem alle.

nu aner jeg jo ikke hvor meget du kan af noder mm, så spørg hvis du/ I ikke forstår mig.
-----------------------------------------
1. Kend tone rækkefølgen (kromatisk opgang eller halv tone spring)

c  c#  d  d#  e  f  f#  g  g#  a  a#  h  = kromatisk med #

c  db  d  eb  e   f  gb g  ab  a  bb   h = kromatisk med b

( fra en tone til den næste er der ½ tone)

--------------------------

Der næst gælder det opbygningen af akkorder

C = Cdur = c -e -g = grundtonen  - 2 toner - 1½ tone

Cm = Cmol = c -eb -g = grundtonen - 1½ tone - 2 toner

C7 = Cdur7 = c -e -g bb= grundtonen - 2 toner - 1½ tone - 1½ tone

----------------------------------------------------
Det betyder at, hvis jeg eks skal spille en G = Gdur, så finder jeg grundtonen = g. Går 2 toner lyser= h, og går 1½ tone lysere = d


Der er mange flere akkorder, men de er alle bygget op efter et bestemt system.
Jeg kan godt lave en liste til dem der vil have det.
Der er mange måder at lære at opbygge en akkord på, jeg kan 2-3 stykker, så hvis dette ikke giver mening så kontakt mig gerne via mail eller messenger.

lige en note: Det hjælper ikke meget at et melodi instrument begynder at spille efter becifring, da du så bare vil spille en lang tone eller skifte imellem 3 toner.
For at et melodi instument skal få noget ud af nogle becifringer, så skal du kende til de toner der indgår i grund akkordens skala  og der næst hvordan du kan improvisere hen over disse toner iforhold til akkord skift. = meget arbejde.

De omvendte vej, altså at skrive akkorder til melodi er lige så indviklet.

Så til dem der ikke helt forstå noget af dette så fortvivl ikke. det er musik teori på A nivue i gymnasiet man lære lidt om dette.

mvh Christian.

kontakt mig hvis du/ i har spørgsmål
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lasse Samson Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 35
Midtjylland, Fasterholt

Post #5 Posted: Wed Jul 05, 2006 16:35    Post subject: Akkorder til noder
  Mange tak...det hjalp mig virkelig (ud fra det du skrev fandt jeg en hjemmeside der byggede videre på det du sagde) ....nu kan jeg endelig lære at spille
''uden for slottet's porte''!!
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #6 Posted: Wed Jul 05, 2006 17:00    
  glad for at kunne hjælpe, men jeg kan ikke se hvordan det at kunne akkroder, vil hjælpe dig til at spille : Uden for slottes porte" på violin?

Med mindre du vil ligge nogle bagrunds toner ala akkorder.. I så tilfælde vil jeg andbefale at du, når der står D, spiller på D strengen og A strengen. Når der står A, spilelr på A strengen og E strengen, og når der står G, spiller på G strengen og D stregen.
JEg ved at man godt kan spille på to strenge samtidig så det burde ikke være et problem. 
Der er dog et problem med både indspilningen og abecifringerne på siden. Der mangler takt art + hende der synge ikke rigtig holder samme lægnde pause osv.

men jeg skal nok prøve at lytte den af og skrive noderne.

mvh Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lasse Samson Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 35
Midtjylland, Fasterholt

Post #7 Posted: Wed Jul 05, 2006 22:12    Post subject: Akkorder til noder
  Men jeg forstår bar ikke hvad du mener med at det ikke vil hjælpe mig da jeg ikke for særlig meget ud af det her:

D | A | D |
D | A | G | D |
A | D |
D | G | A7| D |

som jo er til guitar...

men mange tak for noderne.....

ps: Hvor mange har du været musiklærer??

pps: Fedt skæg!!
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Lasse Samson Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 35
Midtjylland, Fasterholt

Post #8 Posted: Wed Jul 05, 2006 22:23    Post subject: Akkorder til noder
  Jeg fandt noget som hedder en kvintcirkel.....

http://oleviolin.com/violin/da/Harmoni_KvintCirkel.htm
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #9 Posted: Wed Jul 05, 2006 22:41    
  Jeg laver en manual til dig og sender den. Jeg har været musiklærer fra 1997 - 2003, og har undervist små 50 elever + det løse.

hvis andre kunne være interesseret i en ligne manual så smid lige en besked
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lasse Samson Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 35
Midtjylland, Fasterholt

Post #10 Posted: Wed Jul 05, 2006 22:45    Post subject: Akkorder til noder
  fedt......
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #11 Posted: Thu Jul 06, 2006 2:25    
  okay. Så har jeg lavet noget. Hvsi der er noget der er uforståeligt, eller noget jeg har glemt at forklare så bare skriv. håber at billederene kan ses


http://www.hgeo.dk/becifring.doc

mvh Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kristian Sørensen


Posts: 25
Odder

Post #12 Posted: Thu Jul 06, 2006 4:43    
  Dét må jeg sige Christian, det har du fået gjordt grundigt Very Happy (altså så vidt som jeg har set det). Utroligt gennemført, og kan sagtens bruges.

Godt arbejde, og igen mange tak for teorien Smile

-Kristian

@Lasse: Det er noget godt materiale som Christian har lavet til dig. Du er sgu heldig er du - sådan noget har jeg stået og manglet i lang tid! hehe Wink
Ved ikke helt om Fasterholdt har en musikskole? Men ellers så har de nok et teori hold som du kan hægte dig på. Dér plejer man som regel at få udleveret nogle gode materialer. Ellers så kan jeg lige se om jeg kan finde min teoribog og så kan jeg lige skrive forlaget til dig så at du kan spørge efter den på din musikskole eller bestille den hjem direkte fra forlaget. (Bare lige for at nævne det så er teoribogen fra ca 2004/2005 tror jeg, så den er forholdsvis ny)

Ellers så held og lykke med teorien herfra
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #13 Posted: Thu Jul 06, 2006 10:55    
  tak Kristian.... det varmer om hjertet sådanne ord

Og du har ret. Det beste man kan gøre er at finde en musik lærer der kender til teori. Bøger og manualer er godt, men der er risico for at mand misforstår eller der er noget man ikke forstår. Jeg havdet spillet i 10 år før jeg begyndte at lære noder, og det gjorder jeg ud fra en computer program. Jeg lavede en en del brøler og misfortolkninger, og gøre det stadig da jeg ikke rigtigt har modtaget undervisning i musik. 
Selv om det ikke "i teorien" burde være nødvendigt, at kunne spille et instrumnet for at lære musik teori, så hjælper det naturligvis at have noget at sammenligne  og afprøve det man lærer, derfor er det også de færeste musiklærer der udelukkende underviser i musik teori. 

Hvad angår bøger, så behøves der ikke at invistere i nyere bøger, for den almindelige musik teori har sådanne set været på plads i langt langt tid.
Der er mange teori bøger på bibliotkerne, og på nettet findes også en del bla. har en del HF og gymnasier noget liggende til fri afbenyttelse.

så Held og lykke til dem der har lyst, mod og behov for at lærer det.... det er et langt og ret tit kedeligt studie =) men det hjælper på musik forståelsen =).

mvh Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lasse Samson Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 35
Midtjylland, Fasterholt

Post #14 Posted: Thu Jul 06, 2006 15:39    Post subject: Akkorder til noder
  Mange tak begge to....

Christian: Nu forstår jeg bedere......det var lidt mere inviklet at lære end som så. Tak for dit word dokument som jeg nok lige skal læse igennem et par gange men det skal nok gå (Ellers skriver jeg). Men jeg har sat mig for at lære det så jeg vil prøve at få fat i en bog eller lign. og køre videre derfra...

Kristian: Tak for oplysningen. Jeg kan så desværre fortælle dig at fasterholt ikke har nogen musikskole, dog ligger der en 8 km derfra, og der har jeg også gået på men det ligger i en anden komune ,så der var ikke mulighed for at jeg kunne forsætte. Ellers skal jeg til Herning som ligger 20 km fra Fasterholt, og så er det meget dyrere at gå der.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Lasse Samson Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 35
Midtjylland, Fasterholt

Post #15 Posted: Thu Jul 06, 2006 16:00    Post subject: Akkorder til noder
  Men jeg har stadig kontakt med musiklæren fra den på gældende musikskole, og han har også sendt mig nogle noder som jeg skulle kigge på...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B