Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt ->
Søger drejelire
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #1 Posted: Mon Sep 04, 2006 16:15    Post subject: Søger drejelire
  

Hejsa!

Jeg søger en drejelire, helst ikke fransk, men ellers er jeg interesseret i at høre om alt!
Meget gerne brugt, men anbefalinger af instrumentbyggere er også meget velkomne (helst i Tyskland, Danmark eller Sverige).

Alle informationer angående salg af drejelire har interesse!

På forhånd tak Smile

 - Jens Jellingsø

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #2 Posted: Mon Sep 04, 2006 20:32    
  · http://www.hurdygurdy.com/
DrejelireSIDEN.

· http://www.saitenklang.de/
Fede tyske lirer med overkommelige priser. De er godt nok sære nogle af hans designs. Mine personelige favoritter må være ”minstels” og ”pilgrim”. Han bygger iøvrigt også andre fede strengeinstrumenter.

· http://www.musicart.hu/balazs/index_en.htm
Bygger fra Budapest.

· http://www.hurdygurdy.farmcom.net/
Britisk bygger Chris Eaton. Manden har over 20 års erfaring og det kan ses på instrumenterne. Desværre er ingen priser oplyst.

· http://www.luthiers60.freeserve.co.uk/
Håndbyggede drejelire og andre instrumenter. Den billigste færdigbyggede Symphonia jeg endnu har set.

· http://www.gotschy.com/
Hvis nok verdens mest anerkendte byggere. Han laver alt fra historiske til moderne lirer. Manden der også byggede Nicolas’ drejelire.

· http://www.weichselbaumer.cc/
Tysk bygger. Underlige designs, men ser sgu meget godt ud.

· http://www.anciamanovella.com/

· http://home.freeuk.net/musicworks/hg_build.htm
Bygge-dagbøger. Fede og nyttige facts, tips og billeder.

· http://www.drehleier-online.de/
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #3 Posted: Tue Sep 05, 2006 17:24    
  Hey Jens!
Undskyld det lidt underlige indlæg før, men tiden var knap da jeg postede så jeg "copypaste'de" bare en af mine linklister, så du havde lidt at tygge på indtil jeg kunne give dig et mere ordentligt svar.

Først må jeg lige have et par ting på det rene:
-Hvorfor er du interesseret i en drejelire/hvad skal du bruge den til?
-Hvordan er din økonomi?
-Hvorfor ikke en fransk?

Vi er i øjeblikket to lirespillere der kan hjælpe dig her på forum: Nicolas Koch Simms og undertegnede.

Nico spiller  "Phøenix Abraxas" som er en moderne fransk lire, bygget af Heltmut Gothcy fra Tyskland (Nummer fem link på listen).


Og jeg en svensker ved udgangspunkt i Groddaliren, bygget af Leif Eriksson fra Sverige. (www.tongan.se/leif) Desværre er mandens værksted lige brændt ned (se hjemmeside) så hvornår det er muligt at bestille fra ham igen tør jeg ikke sige.


Nu må jeg smutte desværre smutte igen, men jeg håber du er nået lidt videre.

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Tue Sep 05, 2006 17:41    
  Det mads siger....

----------------------------------------------------------
Der er lige gået en tysk Berchtensgardenerlire på den tyske ebay for 5.266 kr. Jeg måtte desværre trække mig ud af kampen...

Hvad jeg mener er, at der generelt vandrer en del brugte instrumenter frem og tilbage over nettet. Prøv derfor med jævne mellemrum at kigge forbi diverse ebay-sider og søg på drejelire i kategorien musikinstrumenter

Fransk: "Vielle / Vielle a rou
Engelsk / amerikansk: "Hurdy-gurdy
tysk: "Drehleier
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #5 Posted: Tue Sep 05, 2006 19:16    
  Tak for svarene!

Har allerede brugt en del tid på nettet og da også fundet en del instrumentbyggere, men jeg ville jo helst have en brugt Smile

Mads:
Jeg er ved at starte en middelaldergruppe på mit studie (musikvidenskab) med henblik på at spille på markeder og lignende, men lige så meget bare for at have det sjovt og prøve noget andet musik end jeg er vandt til (spiller jazzklaver).
Du spørger til min økonomi. Den er udmærket, eller sagt med andre ord: Jeg vil gerne bruge penge på et ordentligt instrument, men på den anden side har jeg endnu ikke ejet en drejelire og det er stadig svært for mig at sige hvor fanget jeg bliver af det. Jeg tror gerne jeg vil bruge en 12-14.000, men jeg vil stadig hellere have en brugt, for jeg tænker man kan få en bedre lire rent kvalitetsmæssigt til færre penge, så må man bare leve med at den er brugt.

Omkring typen:
Jeg har spillet på Søren Hammerlunds to lirer, og jeg har lidt svært ved at beslutte mig for hvilken en jeg bedst kan lide. Hans ungarske har først og fremmest en god lydstyrke som gør den velegnet til markeder og akustiske ensembler, men jeg kunne synes den svenske var rarere at spille på og kunne også bedre lide klangen. Ville allerhelst have en svensk lire med god lydstyrke Wink

Jeg har overvejet at få Kaj Kok til at bygge en til mig, han har okay priser og jeg har hørt at hans lirer skulle være gode. Har det dog dels lidt svært med ventetiden (selvom det selvfølgelig gælder alle nybyggede) og dels med at han er den eneste i hele Danmark. Det sidste gør mig lidt usikker...
Jeg har også kigget på Kurt Reichmanns, og de er både billige og ser fede ud. Desuden fås de med 7 strenge Smile
http://www.das-drehleier.net/Altleier14.htm
Ovenstående kunne jeg rigtig godt tænke mig, men jeg kender jo ikke byggeren og priserne lyder næsten for gode til at jeg tror på hans kvalitet...

Puha! Det blev et langt indlæg. Håber stadig I vil hjælpe Smile

PS. Har iøvrigt snakket med jer begge to både på Københavns Middelaldermarked og Esrums Klostermarked om drejelire og set og hørt jeres egne...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #6 Posted: Wed Sep 06, 2006 1:17    
  Det var dog nogle gode og seje indstillinger du har Jens. Og med det budget skal vi nok finde noget godt til dig.
Kan til det sige at min har kostet 12.000 (nybygget) og Nicos 14.000 (brugt) med forstærkerkabel, speciallavet kasse og ekstra stenge.

Nu har jeg tilfælfigvis hørt fra pålidelige kilder (Morten Fredberg Holm) at Kaj Kok er stoppet i sit virke som "proffesionel" instrumentbygger, altså at han nu kun bygger for sin egen skyld. 
Prove us wrong.

Men ligesom Nico sagde: Tjek Ebay jævnligt (især den tyske) da der ret ofte er et par stykker til salg ad gangen.

Til slut skal de lige tilføjes at hverken Sørens, Nicos eller min drejelire er historisk korrekte i forhold til middelalder. 
Der skal du have fat i et Organistrum, Symphonium eller en "Bosch"-lire.
Der er mange rigtig faktorer og detaljer hvad angår den slags. Snerre-funktionen synes fx. ikke at have eksisteret på drejelirer før midten de 16. århundrede. 
Men det har vi jo valgt at se stort på. Hvad med dig?

/Mads (Der vidst nok, om muligt, har overgået sig selv i nørderi... igen)


Hop til top
Send private message Send e-mail
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #7 Posted: Wed Sep 06, 2006 9:25    
  Denne her?

Lire

/Morten
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #8 Posted: Wed Sep 06, 2006 11:50    
  Siden jeg skrev her igår har jeg fået fået mails fra Nagy Balazs (Ungarn) og Björn Björn (Sverige, som Kaj Kok anbefalede). Björn havde en Groddalira der næsten var færdig til 15000 SEK = 12000kr.
Nagy har sendt mig sit katalog. Han er billig og laver en del forskellige, men han skrev der var venteliste og det tror jeg ikke min tålmodighed kan holde til Smile

Jeg snakkede også med Kaj Kok og han var godt nok ikke meget for det, men han havde en groddalira der næsten var færdig som han gerne ville bygge færdig til mig, men kun hvis jeg ikke kunne finde andet...

Desuden snakkede jeg med Kurt Reichmann i Frankfurt (han snakkede tysk, det var lidt en udfordring Smile. Han har to brugte stående, vidst nok af den model jeg tidligere postede et link til, til henhldvis 1000 og 1400 EUR. Den ser rigtig lækker ud, og jeg er lidt vild med at den har syv strenge, det giver jo nogle tonearts-muligheder og formentlig også en anden klang med 3 melodistrenge. Dem overvejer jeg kraftigt at tage ned og prøve, men det kræver jo lige en tur til Frankfurt. Er der nogen der kender ham?

Morten:
Jeg er ikke så glad for volumekontrollen, idet jeg jo gerne ville være relativt "middelalder" eller i det mindste rennæsance...men tak for muligheden Smile

/Jens
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #9 Posted: Wed Sep 06, 2006 16:35    
  Morten: 
 *savle, savle, salve* . Vidste godt at Eriksson også har bygget Blekingelirer, men det er første gan jeg ser en til salg... Gid man var rig...

Jens:
Jeg skal love for du har researchet... Nice! Velkommen i klubben. 
Synes ikke at at Björns model ser særlig sej ud. Men på den anden side har jeg jo ikke prøvet den...
Kender kun Reichmann af navn. Har besøgt han hjemmeside et par gange og fneset lidt af hans banjolirer , men det er sådanset det...

Synes klart du skulle tage imod Koks tilbud! Fordi:
1. Det hele foregår hjemme i lille Danmark.
2. Du kan sikkert få lov til at få indsflydelse på af proccesen. Evt få lavet helt personelige unikke features.
3. Du kommer til at eje en af de eneste danskbyggede drejelirer i nyere tid.
.Ovenikøbet den første og garanteret sidste Groddamodel Kaj Kok bygger. (Ren blær... min er Erikksons #81.)

Synes det lyder som en uovertruffen mulighed! Grib chancen, eller lad vær'. 
Jeg ved ihvertfald godt hvad jeg havde gjort hvis jeg havde økonomien...

Hvad skulle han forresten have for det?

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #10 Posted: Wed Sep 06, 2006 16:51    
  

By the way...
Der er i øjeblikket to Reichmann-lirer og en (-efter min mening ) superlækker ungarsk til salg på den tyske Ebay.
Se selv

/Mads

Hop til top
Send private message Send e-mail
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #11 Posted: Wed Sep 06, 2006 16:58    
  Mads:
Ak ja, jeg ville meget gerne selv have haft den, men som nævnt i en anden tråd, skal jeg liiige udbetale hvad der svarer til tre af den slags lirer nu på fredag - og så får jeg ikke engang noget med hjem endnu. Det er fame blevet en dyr hobby.. Smile


/Morten
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #12 Posted: Wed Sep 06, 2006 18:35    
  Nu har jeg sat Kaj Kok på opgaven, så fremt han beslutter sig til at han gerne vil lave den kromatisk - det var ellers ikke hans plan.

Jeg har sendt ham det billede af Mads's lire der ligger i den her tråd som eksempel hvordan jeg gerne vil have den...
Han tager 6500kr. og regner med maksimum 3 måneder. Hvordan lyder det?

Mens jeg så går og venter, er der så nogen der kender nogen der evt. vil leje mig en drejelire når nu jeg går er utålmodig?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #13 Posted: Wed Sep 06, 2006 23:52    
  Det lyder godt....

...Faktisk  lyder det super fænomonal fantastisk... ja næsten uvirkeligt!!!

Fuck dig! ...og fortsat held og lykke med købet.

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #14 Posted: Thu Sep 07, 2006 0:49    
  Mads> Din odder! Nu har jeg gået og trippet hele dagen for at komme hjem og se på den lire som Morten linker til i den tro at det var en nürnbergleier, og så har du bundet mig en historie på ærmet....

Jens>
Mht. blekingeliren og dens volumekontroller, så er de måske grimme, men det at den har indbygget lydudtag er til gengæld en super ting når du endag står og skal spille på en scene. Jeg har selv 3 pickuper i min lire og der er virkelig muligheder i det. Nu er min lire selvfølgelig ikke så super medivalsk, men i blekingelirens tilfælde, så er det jo i grunden muligt at skjule dem med ganske simple midler...

Der udover bliver jeg endnu engang bliver jeg nød til at give Mads ret. Hvis Kaj kan skaffe dig en lire til 6,5 tusinde, så skal du sku bare slå til.

En anden mulighed kunne også være at du ventede og tog til instrumentbyggerfestivallen i St. Chartier til sommer. Jeg har beklageligvis ikke selv været der endnu, men jeg har hørt utroligt meget godt om den. Ud over den findes der også en "Dudelsack und Drehleier-festival" i Lissberg. Museet der skulle vist for resten indeholde verdens største samling af dreje-lirer...

Du kunne evt. høre Søren Hammerlund om han var interreseret i at låne sin groddalira ud.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #15 Posted: Thu Sep 07, 2006 13:23    
  Nico: 
Jeg sagde højt og tydeligt at det var en blekingelire der var til salg. Det er dig der har rodet rundt i de to modeller.. igen
Jeg kan ikke engang udtale den der anden tyske der.
Men er dog ked af at jeg har skufffet dig.

Jens: 
Grodda-grodda-grodda-grodda-grodda-grodda-grodda-grodda!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B