Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Efterlysninger ->
Hjælp søges.
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Anna Emilie Jensen


Posts: 25
Fredericia

Post #1 Posted: Tue Jun 20, 2006 18:42    Post subject: Hjælp søges.
  
Hej jeg har en historie jeg godt kunne tænke mig blev til en sang. Det er noget der er foregået til live, og håber at historien kan blive "udødelig" gjort via en sang, så den kan eksistere i mange år frem over. 

Men nu er det sådan at jeg hverken kan skrive sange eller lave musik, så håber at der er en eller flere herinde, der måske kan hjælpe mig? Det er en lidt dyster historie, så det skal nok også lyde lidt der af.

Men skriv til mig, så sender jeg historien. 
Hop til top
Send private message
Anna Emilie Jensen


Posts: 25
Fredericia

Post #2 Posted: Thu Jul 06, 2006 0:57    
  
Ja, så prøvede jeg at kaste mig ud i sangskrivningen ( godt nok til en eksisterende melodi ). 

Øh, er ikke helt sikker på det er gået helt godt... Ok melodien er sværd ( Skønne Mary ) og teksten er også lidt svær da den ikke rimer eller noget som helt andet en sang skal... Men historien er der.

En der har lyst til at se den igennem? Evt rette i teksten eller finde en mere passende melodi? For for sender jeg den lige i en PB.

P.S. Det er ikke den samme historie som ovenstående indlæg hentyder til, men en meget nemmere og kortere historie, den skal sådan set bare rettes i.
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Thu Jul 06, 2006 12:47    
  Er det en kortere version af den historie fra første indlæg, som du sendte mig, eller er det en *helt anden* historie?

Mest for at vide, om jeg stadig skal se på sagen, eller om du selv har klaret den Wink
Hop til top
Send private message
Anna Emilie Jensen


Posts: 25
Fredericia

Post #4 Posted: Thu Aug 31, 2006 1:26    
  
Jeg har selv klaret den ( tror jeg ), nu er den ihvertfald lagt herind. Den hedder Therkilds magiske kiste.

Ved ikke helt om det er godt nok til at ligge herinde, men jeg synes at det var en sjov lille historie og Munchkin jeg har jo allerede fået dig til at skrive på den først jeg spurgte om hjælp til. Jeg ved at det er en stor mundfuld, så derfor ville jeg ikke forstyre dig yderligere lige nu, så jeg forsøgte selv.

Men hvad synes i om den, er det helt hen i vejret? Har rettet i den, så den rimer bedre end til at begynde med. ( Har problemer med at rime, men jeg prøvede da ).

Ved også godt at det er en lidt svær melodi, men det var den jeg synes passede bedst til af dem jeg kender.
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Thu Aug 31, 2006 21:17    
  Jeg laver lige en ny tråd til at besvare det her Smile
Hop til top
Send private message
Anna Emilie Jensen


Posts: 25
Fredericia

Post #6 Posted: Thu Feb 05, 2009 3:16    
  Jeg skal til at spille dværg eller rettere to tvillinge dværge og tænkte om der var en der havde tid og lyst til at lave og indspille en typisk dværgesang?
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #7 Posted: Thu Feb 05, 2009 10:51    
  

Hvad er en typisk dværge sang?
Tag de sange du kan lide at synge, og så tag det derfra.


Men ellers prøv at kigge på sangen: Mine sangen, der ligger på siden 
mvh
Christian Colberg

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #8 Posted: Thu Feb 05, 2009 22:07    
  "Typisk" dværgesang vil vel komme an på hvordan dværgekulturen er i det scenarie du skal spille dværg til. Men er det en standard dværg er de jo forfærdelig glade for øl, guld og at grave i bjerge. Så sange om at drikke og om kroer, nogle uhyggelige nogle som Vætterne, måske også Vi Kommer Fra Dalenes Fred for den glade bondedværg?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #9 Posted: Fri Feb 06, 2009 2:06    
  De store sang smede fra Discworld har smedet udødelige værker som disse:
" Guld guld guld guld
Guld guld guld guld
Guld guld guld guld"

og

" Guld guld guld guld
Guld guld guld guld
Guld guld guld guld"

Ej at for glemme

" Guld guld guld guld
Guld guld guld guld
Guld guld guld guld"

og den evige klassiker

" Guld guld guld guld
Guld guld guld guld
Guld guld guld guld"



Når jeg siger at man skal tage de sange man kan lide at synge, så er det fordi, man meget hurtigt kan løbe tør for materiale, med mindre man har hukommelse formet som en sangbog ala Hr. Plougheld´s

Min mange årig erfaring som dværge musiker (hvilket ikke kan lade sig gøre, da dværge ikke kan spille musik, ikke sant Liselle  ) siger mig at det  mere er stemningen i sangen der er vigtig, end selve teksten.
Folk er glade bare der synges og spilles, resten er bare fikumdik og rå løg



mvh
Christian Colberg
ps.
"VI kommer fra dalenes fred".....findes der "Metro" dværge
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #10 Posted: Fri Feb 06, 2009 14:40    
  Fremragende tekster, du har fundet frem dér, hr. Colberg! Stor digtekunst om alle de vigtigste ting her i livet.
Om der findes metro-dværge eller ej er nok umuligt at sige... det er jo i forvejen svært nok at kende forskel på mændene og kvinderne med alt det skæg!

Når det så er sagt, så vil jeg give dig evigt ret i, at det er en god idé at genbruge en god del af sit materiale uanset rollen.
Men samtidig skader det jo ikke at tilføje en enkelt sang eller to, som er mere rolle-specifik (men sikkert alligevel kan bruges en anden god gang) - på den måde kan man jo stille og roligt udvide sit repertoire Smile

Hvis der er orker og/eller trolde, kan du (Anna) jo prøve at kigge på "Orker og dværge" eller "Drafur og Gildur."
Dværge ville garanteret også more sig med at synge "En orks liv"... Wink

Eller bare sange om bjerge?
Brug søgefunktionen nede i blækhuset og se, hvad der dukker op... og god fornøjelse.
Men hvis du vil søge på noget med æ (fx 'dværg'), så "staves" æ sådan: æ
Det er noget med, hvordan søgemaskinen opfatter æ, ø og å, som desværre lidt er noget rod :-/
Men 'dværg' skal altså hedde "dværg", hvis du vil have noget ud af det.
Hop til top
Send private message
Anna Emilie Jensen


Posts: 25
Fredericia

Post #11 Posted: Tue Feb 10, 2009 22:25    
  Ok takker.

Er ved at lave en ny skjalde sangbog, da min gamle håbdskrevne desværrer ikke har det så godt mere. Derfor opdagede jeg at der ingen sange var med dværge andet end minesangen.

Tja typisk dværge sang er vel noget med guld, mad og øl. Men pyt prøver selv at finde på noget Smile Synes at Drafur og Gildur lyder god, men kan ikke læse noder, så mangler en lydfil med en melodi eller endnu bedre noget sang på Wink

Ja vil give jer ret i at en god ork sang ( specielt en der gør grin med dem ), kan være god. Jo mere jeg også tænker over det, så har dværge ret mange ligheder med orker.

Hmm måske det på tide at prøve at digte lidt iegn, men det bliver desværre nok en allerede eksisterende melodi Smile
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #12 Posted: Wed Feb 11, 2009 16:32    
  Hvis du mangler en melodi, kan jeg anbefale dig at søge på titlen og så 'mp3'

Selv fandt jeg følgende, som vist nok er hele sangen (mine compputerhøjtalere er meget i stykker for tiden, så jeg kunne ikke teste det selv :-/): http://www.imeem.com/masssimino/music/djM_Z_m3/hedningarna_drafur_och_gildur/

Ellers kan du jo altid gå på biblioteket og låne den cd, som omtales i kommentarerne.
Hop til top
Send private message
Ole Peinow

Se fuldt billede
Posts: 256
Amager
Gammel-skjald

Post #13 Posted: Wed Feb 11, 2009 16:43    
  Og der er sangen Orker og Dværge på denne hjemmeside. Min egen gendigtning af en norsk børnesang. I kender bare ikke melodien, hahabare (men den ku' jeg jo komme til at lægge på... )
Hop til top
Send private message
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #14 Posted: Wed Feb 11, 2009 17:31    
  Jooo, jeg kender godt melodien
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Efterlysninger Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B