Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Et spørgsmål om teknik..
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Christoffer Kiilerich Nielsen


Posts: 12


Post #1 Posted: Sat Dec 20, 2008 13:37    Post subject: Et spørgsmål om teknik..
  Jeg er som bekendt i en mindre fløjte-fetisch for tiden, men står med et mindre problem, som jeg synes er ret alvorligt..

Jeg kan simpelthen ikke ramme det høje B og C på mine tinwhistles, uden at det lyder skrækkeligt. Det går bedre hvis jeg tonguer dem, men jeg kunne godt lære at gøre det uden. Umiddelbart kan jeg også godt nå dem hvis jeg f.eks. starter på højt G, men ikke når jeg skal starte -direkte- på dem.

Nogle idéer om hvad jeg gør forkert, siden jeg ikke rigtigt kan nå de to?

Og nu jeg er her - andre gode ting som er godt at øve, når man ikke øver melodier, til at forbedre teknikken?
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #2 Posted: Sat Dec 20, 2008 14:14    
  Du gør ikke noget forkert Christoffer... 
Ligepræcis det høje C er et alment problem. Whistles (selv de dyreste) kan bare ikke spille det greb i den høje oktav.
Man må derfor tyge til alternativer. Tonen kan (hvis du har været heldig med din whistle) evt. tages ved at bruge langefingeren alene når du skal spille tonen = altså det "korrekte" C-greb, bare uden ringefinger.
Jeg dog kun et par enkle fløjter i min ellers ret store samling,  der "gider" at spille det høje C, selv med denne øsning. Desuden er tonen ikke helt ren, og bør kun bruges i små bidder.

Sidste sikre, men dog vanskelige løsning er at tage tonen med halvt dækket øverste fingerhul... det kræver dog stadig en del træning, fingerfølsomhed og et godt øre at få tonen ren. Men der er oftest ingen vej udenom!

Det er og bliver en af instrumentets svagheder.

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Christoffer Kiilerich Nielsen


Posts: 12


Post #3 Posted: Sat Dec 20, 2008 14:17    
  Takker!

Det er nu beroligende at høre. Smile Så har jeg i hvert fald kun B'et at øve intenst på.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B