Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Arrangementer ->
Sommer og skjaldemusik (St. Chartier 2009)
Goto page 1, 2, 3  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #1 Posted: Tue Dec 16, 2008 16:04    Post subject: Sommer og skjaldemusik (St. Chartier 2009)
  Fra 3-17 juli 2009 er der et interessant tilbud for spille - og rejselystne folk, en tur til den sagnomspundne folkemusik-festival St. Chartier. 

Kurset er 1 uge i Danmark og 1 uge i Frankrig, og det er tanken at den første uge bruges til at spille og danse, lære nyt og finde sammen i sammenhænge vi kan optræde med, den anden uge til at føre os frem med det i Frankrig.... uden for det officielle program! - Og så iøvrigt nyde nogle mere uforpligtende dage dernede. 

Jeg er gennemgående figur og håber meget at nogle af folkene fra Valravn / Virelai kommer med, det ser heldigvis sådan ud pt. 
Nicolas har fulgt planerne fra starten og også John Hart fra Gavn er vældigt interesseret, håber det flasker sig så vi alle har nogle spændende og spillende dage sammen. 
Der vil være workshops i en masse sammenspil og dans. Som udgangspunkt er kurset for folk der har lyst; at der også vil være begyndere og let-øvede er naturligt, vi vil fra arrangør-side sørge for at I lærer og indgår på jeres respektive niveau. 

Udover musik, sange og dans er der en frilufts-vejleder med til at stå for træklatring, udflugter mm, og det ser lige nu ud til at der kommer en gruppe der arbejder med ild-performance. Så vi har et fedt kursus og en masse måske`er. Jeg vil skrive på denne tråd når dukker nye ting op, såsom faste aftaler med andre instruktører. 

De 14 dage koster 3.750,- og det dækker og mad ophold i DK samt transport til Frankrig.....og iøvrigt er festivalen lige flyttet få km, så den er placeret ved et andet slot; de har åbenbart nok af dem. 

Man er meldt til ved at indbetale 500,- i depositum. 
Læs mere på: www.andebolle.dk/dk/sommerkurser/sommerkurser.html

Mange hilsner Morten
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #2 Posted: Tue Dec 16, 2008 19:25    
  Hej Morten!
Har lige tilladt mig at pille lidt ved dit indlæg, når du nu selv bad om det .

Og jeg er selvfølgelig helt og aldeles PÅ!!! arrangementet, ligesom jeg har indtryk af at John iøvrigt er det!

Jeg har snakket en hel del med Nicolas om kurset siden ideen blev bragt på bane, og jeg vil meget gerne hjælpe til med at "hverve" deltagende (har allerede haft en føler ude hos en del).
Jeg vil dog lige tillade mig at komme med lidt konstruktiv kritik, nu hvor konceptet tilsyneladende ikke er helt færdigudviklet:

For arrangementets egen skyld (altså mht. deltagende), så jeg gerne dets fremtoning drejet over i en lidt mere almen folkemusik-vinkling i forhold til det ret middelalderlige indtryk man får af kurset på nuværende tidspunkt. 
Musikken der spilles på festivallen er selvfølgelig præget af de traditionelle droneinstrumenter, men der er også store cajun, balkan, sigøjner og irske sessions at finde dernede... uanset hvad er det langt fra middelaldermusik der præger festivallen skulle jeg mene.
De workshopledere I kan fremskaffe/betale er selvfølgelig de workshopledere I kan fremskaffe/betale... Og det er ikke fordi jeg går og tror at du og Valravnene er så middelalder-snævre i jeres folke-musiskalske kunnen... tværtimod ved at jeg at det forholder jeg lige omvendt!
Men for udenforstående folk der går ind og læser det sparsomme matriale der er på nuværende tidspunkt, og samtidig bliver henvist til Terramagica, Valravn, Lireleg og skjaldesang, kan man måske godt et lidt entydigt hardcore middelalder-billede...
Og hvad er så problemet i det?
Tja, jeg har et ret stort netværk (omkring 80 mennesker tror jeg) af unge folkemusikere/dansere (primært tilknyttet ROD, FOD og Odense konservatoriets folkemusiklinje), hvoraf jeg er overbevist om at langt de fleste vil ELSKE Saint Chartier-festivallen! Men en ret stor del af disse, ved jeg, vil stige meget af ved de føromtalte indtryk fra det nuværende arrangements-oplæg.
Det er selvfølgelig i princippet deres eget problem/snævertsyn, og jeg siger ikke at vi skal please netop denne (mål)gruppe. Dog er et utroligt stort socialt, musikalsk, energisk og ikke mindst hyggeligt potentiale i denne, eventuelle deltagerskare. Det er unge mennesker der har mod på at spille, lære, hygge, og i mange tilfælde også lære fra sig.
Og sådan helt subjektivt og fædrelandskærligt kan man jo spørge, om det ikke kunne være en idé at tage lidt dansk folkemusik/danse-kultur med ned til festivallen, når vi nu alligevel skal samle en bus med danskere?

Jeg ved udemærket godt at en stor del af idéen med kurset, netop er at få lidt smag for den franske kultur...  men min pointe er nok, at kursusoplægget på nuværende tidspunkt ikke fremstår super indbydende for alle de harmonikatrækkere, skomagerbasister, og fiolister, der ikke er så bekendte med den midtfranske folkemusiktradition, men ihvertfald kender "middelalder-elektronika-bandet" Valravn.
Mennesker som i bakspejlet vil elske at have været med ... og som jeg er sikker på at vi vil elske at have med!


Pyha, sikke en prædiken...


Under alle omstændiger er jeg som udgangspunkt meget behjælpelig med hvad der måtte ønskes.

Når der foreligger et lidt mere konkret oplæg, vil jeg fx. foreslå at man også slår turen op som "begivenhed" på Facebook ("fagre nye verden"), og invitererer (i praksis: opmærksom-gører) alle der måtte være "relavante" (som fx. alle RODfolkene) .
Det vil jeg ihvertfald gerne være mand for.

Og så skal jeg som medarrangør af ROD 2009 nok sørge for at ALLE deltagere kender til jeres tur, når de tager hjem fra vores stævne i påsken

Når alt dette så var sagt, så synes jeg at oplægget det ser rigtig, rigtig lovende ud, og jeg synes det er helt utrolig fedt at turen bliver realiseret!


/Mads - der var på St. Chartier med Nico og Troels i sommeren 2007.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Tue Dec 16, 2008 22:03    
  Jeg synes faktisk også det lyder spændende... og skal så skynde mig at bestemme mig endeligt inden den 1. februar, hvor man skal have bedt om sommerferieuger der hvor jeg arbejder :-/

Men lige et par uddybende spørgsmål...:

1. Det kan godt forvirre mig lidt, at hjemmesiden der henvises til har en stor overskrift, hvor der står: "Andebølle Ungdomshøjskole - For unge mellem 16 og 19 år." Man kunne jo godt forledes (eller vildledes?) til at tro, at der så var en aldersgrænse på...

2. Rent praktisk, står man så helt selv for kost og logi i Frankrig (der står ikke, at det er inkluderet), eller bliver der planlagt noget fælles?

3. Hvordan kunne det sådan rent praktisk fungere med, at begyndere også får lejlighed til at være med, og hvor individuelt/"niveau-inddelt" kan det gøres? Som evigt glad nybegynder synes jeg nemlig godt, jeg kan føle mig noget hægtet af i forskellige sammenhænge, når de mere erfarne kaster sig ud i spontan-jam, hvor jeg jo overhovedet ikke kan følge med. Det skal de selvfølgelig have lov til, men det får mig nemt til enten at føle at jeg er en klods om benet på dem eller at sætte mig hen i et hjørne og vente på, at det går over... og så vil jeg egentlig hellere blive hjemme end at sidde og føle mig tilovers [og dette er sagt ganske neutralt og uden sure miner - det er blot forventningsafklaring Smile]
Jeg kunne vel altid være med i en ny dans eller synge en lille sang, men skulle jeg finde på at tage med, ville det være for at blive dygtigere på et eller andet instrument.
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #4 Posted: Tue Dec 16, 2008 22:26    
  @Rikke: 
2. Ja, kost og festivalbillet/teltbillet er for egen regning. Det fremgår af deres foreløbige folder.

Hop til top
Send private message Send e-mail
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #5 Posted: Wed Dec 17, 2008 2:40    
  Kære Mads og Rikke, tak for god kritik og væsentlige spørgsmål.
Jeg vil straks henvise arrangøren Christian Tast til denne tråd og så gå i tænkeboksen med formuleringerne så de flugter med forventninger og muligheder.
Heldigvis har jeg ikke tænkt middelalder men folkekultur, så det er "bare" at formidle denne væsentlige pointe, for ja, der ligger en heavy middelalder-stil over bl.a. min side.
Lige nu - kommet hjem fra julefrokost - vil jeg lade den ligge der, men igen tak for fed respons.......jeg vender tilbage til tråden.
Kærlig hilsen
Morten
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #6 Posted: Sat Dec 20, 2008 18:16    
  Vi venter lige til det nye år med at mødes, men igen tak for det nødvendige respons på en for uklar udmelding fra vores side.
God juhul og godt nyt hår
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #7 Posted: Tue Jan 06, 2009 16:19    
  Jeg har talt med Anni og Frey fra Musik og Ungdom.
De håber og tror det ender med at der kommer nogle derfra med på turen.
Endvidere har Søren Hammerlund meldt endeligt til og det ser ud som om Martin Seeberg ligeledes kommer med.
Endvidere kommer - hvis det hele flasker sig - Frey og andre fra Folkemusik-kons på Fyn med en del dansk musik og dans.
Der vil stadig være en del som ikke kan lige så meget som de her nævnte.
Der kommer niveauopdelte workshops og en sammenhæng vi ikke kan lave før vi ved hvem der kommer med, men vi sigter på at lave et par gadeforestillinger i DK og i Frankrig.
Så det flasker sig stille og roligt, jeg har sagt til Christian at det ville være rart med ny brochure og hjemmeside, I hører nærmere når der er nyt.
Og igen: Tak for god kritik
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #8 Posted: Sun Jan 11, 2009 13:36    
  SKØØNT!!

´Kæft hvor jeg glæder mig altså!

/Mads - der nok skal melde sig ordentligt til og betale sit depositum så snart han har pengene...
Hop til top
Send private message Send e-mail
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #9 Posted: Sun Jan 11, 2009 23:05    
  Super godt Mads.... og Martin har meldt endeligt tilbage at han er med.
John Hart og kæreste Jette er også vældigt interesserede.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads 'Mateusz' Fritzbøger


Posts: 8
Helsingør

Post #10 Posted: Tue Jan 20, 2009 14:39    
  Når der også kommer folk fra (selveste) musikkonservatoriets folkemusiklinje, giver det mig lyst til at spørge, om, hvor store kravene så er for 'nybegyndernes' tekniske/musikalske kunnen, for turen? 

Mvh.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #11 Posted: Tue Jan 20, 2009 22:58    
  Der er ikke nogen krav for musikalsk kunnen. Hele idéen med et højskoleophold er netop at lære og få en god oplevelse, og i dette tilfælde vil der være mange forskellige indgangsvinkler til hvordan det kan lade sig gøre, så hvis arrangementet på nogen måde virker interessant, så synes jeg klart at du skal overveje det.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads 'Mateusz' Fritzbøger


Posts: 8
Helsingør

Post #12 Posted: Wed Jan 21, 2009 10:47    
  Hej Nicolas.

Tak for svaret.

Turen lyder fuldkommen fantastisk!!!
Ville være lykken, at komme med på sådan en tur for mig, der indtil nu ikke har anet, hvor sådan nogle arrangementer skulle opspores. Smile

Pænt tak til Google (langt om længe) og SkjaldeDebat.

Fra arrangørholdet:

Kan der siges noget om, hvor knebent det ser ud, mht. endnu ledige pladser.. ?

Min tanke var, at det jo havde været dejligt, hvis man kunne finde sig et konkret instrument hertil vinter, før jeg tilmeldte mig, men omvendt lyder turen så god, så den ikke ønskes misset. Smile
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #13 Posted: Wed Jan 21, 2009 11:57    
  Mht. til dine instrument-issues Mads, kan du også vende den om:

St. Chartier er - måske mere end noget andet - et MEKKA af instrumentbyggere (luthiers) og deres produkter.
ALLE de instrumenter du/vi har omtalt i dit "instrument-undervisnings"-indlæg, kan du med GARANTI finde i adskillelige instrumenterbygger-boder dernede, og langt de fleste af dem må du gerne se på "med hænderne"!

Jeg kan derfor kun anbefale dig at tage afsted, da du det sikkert vil komme meeeeget nærmere et valg af instrument, ikke bare af type, men også af specifik model (drejelirer er fx. et meeeget vidt begreb).

Hvem ved - måske vender du hjem med dit nye instrument i bagagen? (hvad end det så bliver).

/Mads

PS: At spare op!
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #14 Posted: Wed Jan 21, 2009 13:14    
  Ja, jeg bliver også i stigende grad fristet... ikke mindst ved udsigten til at have en, som er lige så meget nybegynder som mig selv med på holdet Wink

Men jeg har et praktisk, økonomisk spørgsmål, idet jeg netop har været på en meget dyr ferie og ikke kan tillade mig at gøre det igen lige med det samme: Jeg kan ikke finde nogen praktiske oplysninger på den franske hjemmeside, så jeg kunne vældig godt tænke mig et kvalificeret bud fra nogen af jer, som har været dernede tidligere:

Hvad skal man cirka forvente at betale udover det, som er inkluderet i de to ugers kursus?
Jeg tænker mig, det må være:

a) Indgang/Billet til St. Chartier (og er det så inkl. alle koncerter m.m., eller er der yderligere betaling derudover?)
b) Overnatning (så vidt jeg forstod snakker vi noget camping-afgift til at slå medbragte telte op på - og jeg satser så her på, at nogen har en ledig plads i et telt, som jeg kunne låne Smile)
c) Mad - kan man købe sig til fornuftig mad på markedet (gider ikke spise kødorgie eller for den sags skyld fastfood tre gange om dagen Wink), og skal man i så fald regne med ca. 50, 100 eller 300 kr. om dagen? Eller er det nødvendigt at tage trangia med hjemmefra og lave mad selv?

Jeg ved godt, at især maden er en meget fleksibel størrelse, og at priser kan ændre sig fra år til år, men jeg har meget brug for at vide, om jeg skal regne med at lægge ca. 1.000, 3.000, 5.000 eller 10.000 kr. oveni kursusafgiften... håber nogen kan hjælpe Smile
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #15 Posted: Wed Jan 21, 2009 17:57    
  @Mads Fritzbøger
Jeg ser lige hvor mange pladser der er taget indtil nu.

Hvis ikke du skulle have fundet et instrument inden afgang til Frankrig, så er der som Mads Kjøller skriver rig mulighed for at se og snuse til selve festivallen. Der er godt nok ikke så meget med specielt tilhørsforhold til tidlig musik, men der er MEEGET andet.

@Rikke.
Mht Mad, så kan et almindeligt festivalbudget gøres temmeligt meget billigere, hvis man vælger at proviantere i en af de nærliggende byer, men da festivallen i år bliver flyttet til en ny lokation, så ved jeg ikke lige hvilke muligheder der er.
Med hensyn til de præcise beløb til mad kommer det helt an på, hvor meget god ost og rødvin du har tænkt dig at konsumere.

Har nogen husket at nævne at kursusprisen ikke inkluderer selve festivalbiletten (som sidst kostede et sted omkring de 1000 kr.)men kun opholdet på skolen, og transporten tur

Jeg kan generelt opfordre interesserede til at besøge festivallens hjemmeside, hvor de fleste nødvendige oplysninger kan findes.

Jeg vil også opfordre alle som måtte være interesseret og som ikke har set dem, til at kigge nærmere på de tre filmklip i mit første post i tråden: "Dokumentar om sækkepibens historie".
Ud over generelt at være rigtig spændende, så er de også fyldt med facts om Festivallen.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Arrangementer Goto page 1, 2, 3  Next Page 1 of 3
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B