Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Efterlysninger ->
Gode sange til fløjte?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Christoffer Kiilerich Nielsen


Posts: 12


Post #1 Posted: Sun Dec 07, 2008 1:51    Post subject: Gode sange til fløjte?
  Hej folkens.

Jeg fandt min gamle pennywhistle frem igen fra gemmerne, og nu hvor jeg rent faktisk kan bare en smule med det dersens nodeværk - takket være den gode hr. Colberg, er det blevet en god del sjovere at finde materiale, da jeg rent faktisk kan forstå det nu.

Min erfaring med det folkelige her i skandinavien er bare pokkers begrænset, så jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte - fordi jeg vil gerne udbygge i hvert fald et lille repetoire.. ahem, af den slags-  bare for min egen fornøjelses skyld.

Så jeg tænkte, siden jeg har fået gode råd herinde før, om der måske var nogen som også var på fløjten, og kunne give et par af den slags. Smile

Det må gerne være i D, men det er ikke et krav - de skal bare passe godt til instrumentet, helst.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Sun Dec 07, 2008 14:18    
  Prøv at tage et kig i nodesamlingen hos Folkets Hus Spillefolk. Der er noder til alt det danske, som du sandsyneligvis nogensinde vil komme til at spille.

ROD plejede at have en top 20 over det nok mest spillede nr til stævner osv liggende, men jeg kan ikke lige finde den på deres nye hjemmeside. Måske den kommer op igen (Mads?)

Ellers skulle du måske bare prøve at lytte dig frem (på myspace, youtube etc.) og finde nogle melodier som du godt kan lidt, og så bare give dig i kast. Du kan også prøve med nogle af sangene her på skjaldesang.dk

Hvis tonearten ikke lige passer, så behøver  whistles jo heller ikke så fantastisk dyre, så det kan måske godt betale sig at gå ud og invistere i et par tonearter mere....

Det var lige hvad der faldt mig ind på en doven lørdag.

Held og lykke. 
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #3 Posted: Sun Dec 07, 2008 18:00    
  Det Nico sagde!
ROD har dog stadig vores top 20. Nico har bare ikke ledt grundigt nok

For en D-fløjte vil jeg især anbefale dig:
-"Mallebrok" (ÆLDgammel march. Den tilhørende sang kan findes her i skjaldesangs sangbibliotek.)  
-"Frederiks Kontra" (fra bdr. Basts nodebog ca. 1763-82)
-"Ålborg Polka" 
-"Første Brudestykke" (Sønderhoning fra Fanø - en af de ældste danske melodier vi har) 
-"Den strejkende general" (Scottish)
-"Du er min egen" (Polka)  

De er alle sammen rigtig gode melodier (synes jeg), møgsjove at spille, og er nogen af de melodier der spilles allermest i danske folkemusikkredse.
Fælles for dem alle er at de kan spilles indenfor D-whistlens toneomfang, og skal man ikke engang tage nogen "halvhuller" for at spille dem... og det er jo rart

Husk det specielle C-greb, som du imidlertid vil møde i flere af disse melodier!:

(B'et er selvfølgelig et H på dansk, men illustrationen er fra et engelsk "fingering chart")


Og så vil jeg da, ligesom Nico, opfordre dig i at invistere i et par andre tonearter, hvis du bliver glad ved at spille whistle. En A og en G-fløjte bliver du fx. glad for på et tidspunkt!

Held og lykke fra mig også!

/Mads
PS Nico: øørm, det er da søndag idag
Hop til top
Send private message Send e-mail
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #4 Posted: Mon Dec 08, 2008 17:31    
  Da jeg i sin tid købte min tinwhistle, fulgte der en bog med med forskellige melodier; hvis du nu ønsker dig en ny i en anden toneart - de er jo ikke så dyre - kunne du kigge efter om man stadig kunne få det sæt. Firmaet hedder Clarke.

Ellers findes der helt sikkert på biblioteket nodehæfter til tinwhistles i forskellige tonearter.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Christoffer Kiilerich Nielsen


Posts: 12


Post #5 Posted: Sat Dec 20, 2008 13:33    
  Jeg takker i hvert fald for svarene indtil videre - det skal nok blive godt. Smile
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Sat Aug 08, 2009 0:53    
  ...og nu, hvor jeg pludselig er kommet i gang med alt det her fløjteri og fiflen rundt på nettet (og hos Navarana Smile), vil jeg da skynde mig også at anbefale "Den sødeste vals" (ligger også på deres top 20 her: http://www.rodfolk.dk/2009/noder.html). Den er - som navnet siger - rigtig sød, og tonelejet er også helt fint til D-whistle.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #7 Posted: Sat Aug 08, 2009 1:20    
  Det er en kær melodi ja 
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Efterlysninger Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B