Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Nogen der har styr på at spille kemence/lyra?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #1 Posted: Mon Nov 17, 2008 15:43    Post subject: Nogen der har styr på at spille kemence/lyra?
  Jeg er netop kommet i besiddelse af en politiki lyra/klasiki kemence og er gået i gang med at spille på den, men det er rimeligt svært, har jeg fundet ud af. Spiller i forvejen violin, men teknikken er noget anderledes. Særligt er der det med at bruge neglene i stedet for fingerfladeren, der virker ret underligt, og hvor langt ned strengene skal trykkes.

Er der nogen her, som kan finde ud af at spille på en og vil kunne guide mig lidt på vej?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Mon Nov 17, 2008 17:51    
  John Hart har et instrument som han har kaldt en rebec, indtil jeg påpegede over for ham at det altså var en kemence.
Han har spillet på den som om det var en ganske almindelig violing. Det kunne jo være en mulighed, da den traditionelle spillestil jo er så anderledes i forhold til hvad man ellers er vant til.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #3 Posted: Mon Nov 17, 2008 18:42    
  Joo, Johns kemence er nu lidt anderledes end denne type, der er uden gribebrædt og uden saddel til strengene, så der er en rimeligt indviklet fingersætning, der for mig virker uspillelig, hvis man har den på skulderen.

Men jeg tænkte mere, hvis der var nogen, der kendte til den traditionelle spillestil med neglene og den slags?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Mon Nov 17, 2008 22:28    
  Lægger du ikke et billede op af den?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #5 Posted: Mon Nov 17, 2008 22:58    
  Den ser ud ligesom denne her: Klasiki Kemence
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #6 Posted: Fri Nov 21, 2008 20:27    
  Hej Simon

jeg har en ide om det, men den går ud på at strengene trykkes ind fra siden og ikke oppefra. Du kunne evt. også prøve at spørge Yasar, som måske kender instrumentet. Hvor har du iøvrigt fået det fra? Og jeg vil ved lejlighed meget gerne se den. 

/Johan - rebecfetishist
Hop til top
Send private message Send e-mail
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #7 Posted: Sat Nov 22, 2008 2:43    
  Du skal være velkommen til at tage et kig. Jeg har den fra SazOnlineShop, som er nogle tyrkere i Tyskland, der sælger instrumenter fra det område. Selve instrumentet er ganske godt, men strenge og bue er noget elendigt, så jeg må på arbejde igen. Spilleteknikken er rigtigt nok noget med at trykke på siden med neglen, men alligevel må jeg nok have noget menneskelig instruktion, så jeg ikke gætter for meget. Den er meget anderledes end en Karadeniz Kemenche, så jeg ved ikke, hvor meget der kan overføres.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #8 Posted: Sat Nov 22, 2008 10:33    
  Lad os se på det ved lejlighed. Jeg selv har også en ægte tyrkisk kemence, sådan en kokosnøddeskal og en pind igennem. Den lyder faktisk ganske godt, omend lidt nasalt. Den skal du også være velkommen til at se. Jeg spiller normalt persisk musik på den (når jeg så har den fremme). 

/Johan
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B