Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt ->
[SØGER] Nøgleharpe
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Kristian Christensen


Posts: 6
Aalborg

Post #1 Posted: Thu Oct 23, 2008 7:03    Post subject: [SØGER] Nøgleharpe
  

Jeg søger en nøgleharpe. Det gør ikke noget hvis den er brugt bare den er i god stand. Er der nogen som kende en som sælger, eller er i besiddelse af hjemmesider?

På forhånd tak.

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #2 Posted: Fri Oct 24, 2008 2:02    
  

Hej Kristian

Jeg ved at Joost Haugemark Jensen der også huserer her på forummet, er ejer af et ret nydeligt eksemplar, idet jeg selv var lidt involveret i salget af den...
Har ganske vidst ikke snakket med ham i rigtig lang tid, men jeg har ikke indtryk af at han sådan går og "bruger den".
Du kan jo rette en høflig henvendelse og se hvad han selv siger...


Ellers kan du fx. bestille hos en af følgende svenske byggere: 
http://www.bjornbjorn.nu/
http://www.sorenahker.com/
http://web.comhem.se/~u67269607/

Hvis en Moraharpe også kunne lokke er der også Leif Eriksson:
http://www.tongang.se/leif

Held og lykke med det!

/Mads

Hop til top
Send private message Send e-mail
Kristian Christensen


Posts: 6
Aalborg

Post #3 Posted: Fri Oct 24, 2008 8:42    
  Tak Mads for det hurtige svar.
 
 Jeg skal lige høre hvad forskellen er på en nøgleharpe og en moraharpe. Jeg troede det var en og samme instrument. 

År og fred 

Kristian
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #4 Posted: Fri Oct 24, 2008 11:13    
  http://www.tongang.se/leif/moraharpa.html <--- Dette link antyder at en moraharpe er en lidt ældre version af nøgleharpen.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #5 Posted: Fri Oct 24, 2008 14:47    
  Olle Plahn laver også nøgleharper...

www.tongang.se/olle/welcome.html
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Mon Oct 27, 2008 14:16    
  Jeg synes snarere Liselles link foræller, at Moraharpe er én ud af flere forskellige slags nøgleharper. En tidlig nøgleharpe, hvor der (tror jeg) kun var én række af tangenter med dertilhørende begrænset antal toner.
Nogle mere moderne versioner har kromatiske skalaer med alle mulige halvtoner (hvilket vel teknisk set kun er nødvendigt, hvis man vil spille moderne musik med den (eller have flere tonelejer at vælge imellem) Wink).

Så man kan ikke snakke om Moraharper og nøgleharper, men derimod om forskellige former for nøgleharper, herunder Moraharpen.
Sådan opfatter jeg det i hvert fald...
Hop til top
Send private message
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #7 Posted: Mon Oct 27, 2008 16:35    
  Det var nu også det jeg - med temmelig meget færre og måske ikke lige så velvalgte ord, dog - forsøgte at sige, Rikke Smile Nemlig at en moraharpe også er en nøgleharpe, men en tidlig version.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #8 Posted: Mon Oct 27, 2008 19:39    
  
Der er så mange lag af nørdethed, og dog så lidt fremgang i denne debat!
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Mon Oct 27, 2008 21:57    
  Oho... jeg fik opfattet det som "forløber for nøgleharpen." Sådan kan det jo gå Smile

Hvad angår Mads... *tapper lidt på tasterne og vælger at lade den ligge*
Hop til top
Send private message
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #10 Posted: Wed Oct 29, 2008 15:10    
  Der findes flere slags nyckelharper, hvoraf moraharpen er en af de ældste. Der findes en der hedder silverbasharpen - jeg mener navnet har noget at gøre med sølvomviklede silkestrenge. endelig er der den kromatiske nyckelharpe, som har været den toneangivende i hele sidste århundrede - her er ingen begrænsninger, og man kan spille sammen med "moderne" kromatiske instrumenter. Måske var det hedningerna, som igen introducerede moraharpen, som er et droneinstrument hvis råhed passer godt med moderne middelalder/folkemusik orkestre. Instrumentet stammer fra sverige, og man holder verdensmesterskaber i det, og har trykt det på bagsiden af en svensk 50 kr. Nogle af de bedste er Olov Johanson, Niclas Roswall og Johan Hedin, og de er fortsat med at udvikle på instrumentet, og har udviklet nye versioner. mekka for nyckelharper er Uppsala lige nord for Stockholm, hvor de bla. har et nyckelharpe-akademi og nyckelharpe orkestret, som består af de bedste nyckelharpe spillere - og de har et utroligt højt musikalsk niveau. jeg kan især anbefale grubben Väsen
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #11 Posted: Sun Dec 07, 2008 21:02    
  Nemli Jens, prøv at hitte CD'en fra NHO, det er lir - specielt deres hyldest til Erik Sahlström.

Ja, de mest almindelige harper nu om dage er nok Erik Sahlströmsklignende, kromatiske modeller. Hist og her støder man på andet, men disse er nu de mest almindelige.

Moraharpen er ikke så meget en type harpe - det er én harpe... Harpen, som jeg mener er dateret år 162x (ifølge et tal ridset ind i den på bagsiden) er fundet i en gammel gård i Mora - men det er vist den eneste fundne af sin slags.

Den fundne moraharpe er diatonisk, men der findes både kromatiske og kvarttonemodeller efter moraharpen - alt efter byggerens humør Smile det er jo bare at sætte flere knapper på.. 

Moraharpen har som regel én dronestreng og én melodistreng, men dette varierer sikkert også. Den har dog ingen resonansstrenge, til forskel fra de fleste af sine storebrødre. Resonansstrengene er med til at give nøgleharpen sin rummelige, lækre klang.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B