Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Drømte en drøm i nat
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
anonym


Posts: 1


Post #1 Posted: Fri Oct 10, 2008 0:14    Post subject: Drømte en drøm i nat
  Jeg har længe gået og grublet over drømte mig en drøm i nat, og især teksten til den.

Melodien er fra 1300-tallet og skrevet på Skånske Lov, en af de gamle danske landskabslove, og, så vidt vides, skandinaviens ældst bevarede nedskrevne melodi.

Teksten lyder således: "Jeg drømde mik en drøm i nat um silki ok ærlik pæl"
Direkte oversat: "Jeg drømte mig en drøm i nat om silke og ærlig pæl".

Det giver bare ikke rigtig nogen mening. For kan "silki" virkelig oversættes til "silke"? Godt nok er "silki" på islandsk også "silke" (islandsk er det som nærmer sig det oldnordiske sprog mest), men islandsk har vel også ændret sig.

Pæl er en gammel måleenhed. Og taget i betragtning at melodien er fra 1300-tallet, så må man vel antage, at teksten har et eller andet at gøre med afmåling. Ydermere er melodien skrevet på sidste side af en lovtekst, Skånske Lov, så mon ikke "silki" må betyde noget i retning af noget juridisk eller lovmæssigt?

Mit eget skøn er, at en oversættelse kunne være:

"Jeg drømte mig en drøm i nat om lighed og retfærdighed".

Og så synes jeg forresten at denne gamle melodi trænger til et pift, så jeg har viderudviklet melodien og lavet den til en polyfoni:

http://www.youtube.com/watch?v=5uG-cCkJd2M
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #2 Posted: Fri Oct 10, 2008 0:38    
  Jeg har godt hørt spekulationer over det med, at det handler om retfærdighed i stedet et eller andet sted... og "ærlig pæl" kunne da også sagtens være et udtryk for "rimelig afmåling" (fremfor at snyde med vægten/målet).

Men kunne silke ikke også bare være et symbol for rigdom og/eller rige mennesker?

Faktisk kunne det lede til noget bondeoprørsk Årle om morgenen-symbolik om, at forfatteren har drømt om en verden, hvor dem i silke ikke fik lov til at snyde eller fik det mål, de havde fortjent.

Eller at han/hun selv var rig og en retfærdig herremand eller... der er utroligt mange fortolkningsmuligheder, når først man tager hul på den.
At lede efter noget lovrelateret er naturligvis nærliggende, men ikke bydende nødvendigt. Somme tider kommer inspirationen jo på sære tidspunkter, og så må man bare skynde sig at notere de flyvske tanker på det, man nu har for hånden... også selvom det måske er en lovtekst, som vil blive fundet og gransket mange hundrede år senere Wink
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B