Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt ->
[SØGER] Sækkepibe
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Jonas Als


Posts: 1


Post #1 Posted: Thu Jul 24, 2008 16:12    Post subject: [SØGER] Sækkepibe
  Hej der: )
Jeg går rundt og leder efter en nogenlunde billig, og nybegynder sækkepibe.

Er helt vild med sækkepibe og vil supergerne have mig en.

Problemet er, at jeg nok ikke har 5000 kr til en.. selvfølgelig ligger de i den pris..

Men hvis i nu havde en eller kendte en, som lige stod og skulle sælge, ville jeg da blive i epic-humør..Razz på den positive måde.

Ihvertfald så har jeg Aldrig spill sækkepibe før.. dog tin-whistle som jeg spiller en del på.

Men håber jeg hører fr jer..

Mvh - Jonas Als / Flintesmeden / Jponas / Flintnir
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Sat Jul 26, 2008 8:46    
  Hej Jonas.

Det er desværre ikke så ofte at folkt lige står og skal sælge en sækkepibe.
Dertil kommer så at den slags instrumenter ikke bliver serie/masseproduceret. Det er håndværk som kræver tid at producere og derfor også en del penge i den sidste ende.

Morten F. Holm er den eneste jeg kender som måske lige har noget på rede hånd. Han bygger div. instrumenter, og en gang imellem bliver det også til en pibe. Han har en profil her på siden og kan (på en god dag) fanges på morten[at]pipers[punkt]dk.

Jeg har selv en pibe liggende - et spast lille stykke legetøj som jeg købte i frankrig sidte sommer. Den er ikk til salg, men du skal være velkommen til at forbi at prøve / låne den, hvis du er interesseret i det.

Jeg er ikke klar over hvor meget du selv ved om sækkepiber. Hvis du ikke har sat dig ind i det, så skal du vide at der findes mange ...faktisk rigtig mange forskellige skags og spilletraditioner.

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #3 Posted: Sat Jul 26, 2008 10:14    
  Nu er det ikke den bedste anbefaling at komme med, men på Ebay er der også sækkepiber til salg, der koster et stykke mindre end 5000 kr. Det er dog svært at vurdere kvaliteten af instrumenterne, ligesom det kan være utydeligt med tonearterne og greb osv.

Ellers kan jeg slutte op om at spørge Morten Holm, om han har en eller kan lave en.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #4 Posted: Sat Jul 26, 2008 23:50    
  Essentielt ved sækkepiber er rørblade, jeg kender mangt en sækkepibe-ejer der gik i stå fordi han ikke kunne skaffe rørblade.
Så du må sikre dig at der er rørblade med, og huske at spørge hvor sælgeren får nye blade fra.
Og selv om det er uromantisk, er plasticrørblade det eneste der dur i længden, medmindre man tilhører den umådeligt lille skare personer der elsker at nørde med spanske rør......men de reagerer så meget på temperatur og fugtighed at man sjældent finder nogen der gider spille med en. Pøj-pøj, der dukker altid en pibe op for den der søger ;o)
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #5 Posted: Sun Aug 03, 2008 2:06    
  Hej Jonas,

Et lille spørgsmål.. Hvilken slags sækkepibe leder du efter? Der er pænt stor forskel i pris på en uilleann, en skotsk og en svensk sækkepibe m.v...

Hvis det er den sidsnævnte du er interesseret i, så har jeg et par sække færdige (sort ru med kant) - jeg skal bare lave trædele.. Så er det op til dig selv hvor fancy den skal være, og derfor også hvad den skal koste Wink

En simpel pibe med E/A chanter, 1 drone og uden alt muligt dekorationslir, og i en billig træsort kan jeg nok lave for et par tusinde. Sig til hvis du er interesseret.

- Magnus
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #6 Posted: Sun Aug 03, 2008 10:34    
  Laver du i andre tonearter end E/A?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #7 Posted: Sun Aug 03, 2008 19:37    
  Jah, det kan jeg sagtens, E/A værende det mest almindelige så er en C eller D chanter oftest mere brugbar, ka man sige.. Smile
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #8 Posted: Sun Aug 03, 2008 19:53    
  Står nemlig og leder efter en sækkepibe, der spiller i G-dur, så hvis det var en mulighed?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #9 Posted: Sun Aug 03, 2008 19:55    
  uh, så bliver den lille (eller stor?).. har du en pibe i forvejen, så du bare ku ploppen en ny chanter i?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #10 Posted: Sun Aug 03, 2008 20:01    
  Jeg har intet endnu, så jeg starter fra bunden. En, der stemmer i D, kunne også være en mulighed. Hvordan er det med grebene på sådan en? Kan den spille både dur og mol?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #11 Posted: Sun Aug 03, 2008 20:04    
  Jo altså, man har lidt forskellige muligheder der. De fleste piber kan spilles med tin whistle fingersætning - ellers er det halvt lukket, dvs. at når du kommer over midterste hul, så skal nederste 3 lukkes... eller også skal der bare være 2 åbne huller.. Fik du den? Hih..

En C-spillepibe kan f.eks. spille C-dur og D-mol, altså normalt diatonisk, men man kan tilføje et tommelhul så den også kan spille i C-mol.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #12 Posted: Sun Aug 03, 2008 20:30    
  Altså en sækkepibe, der kan både D-dur og mol, kunne jeg godt være interesseret i, så hvis du kan lave en, kan vi snakke sammen om det.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #13 Posted: Sun Aug 03, 2008 21:13    
  Hehe - en G-pibe skal da bare have lidt stoerre boring, saa virker det Smile

Morten
-Der har en prototype paa vej......
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #14 Posted: Sun Aug 03, 2008 21:41    
  Uhh, så er der jo lidt konkurrence - hvem laver en først?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #15 Posted: Sun Aug 03, 2008 21:51    
  

Hej Morten Smile Ja, det kan du ha' ret i - men nu har jeg specifik bestilt rørblad hjem i 6mm... og suk, det betaler man for Razz

Mht. hvem der kommer først - det er nok Morten, alt efter hvor travlt han har? Jeg har i hvert fald et par bestillinger i kø..

Er forøvrigt igang med en tøsepibe, kirsebær med skiver af pink ivory - Har du tilfældigvis en stykke lyserødt skind liggende Morten? Wink

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B