Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Spørgsmål om Mandolin..
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #1 Posted: Sun Jul 13, 2008 16:02    Post subject: Spørgsmål om Mandolin..
     Hey.

   Har lige købt mig en brugt Mandolin, og er begyndt at eksperimentere lidt.

   Tænkte på, da en Mandolin nu først dukker op omkring 1800-tallet, om der er nogle der har noget råd - fx mht stemning og lignende, der kan få den til at blive mere middelalder-agtig i lyden.

   - Dan True
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Mon Jul 14, 2008 0:48    
  hvis du har en g-d-a-e stemning, så prøv at stemme den om i en åben a, dvs a-d-a-d. Det er der som jeg anvender.

Morten fra Trotto anvender vist bare en alm kvintstemning ala den først nævnte og det virket også fint.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #3 Posted: Tue Jul 15, 2008 11:55    
     Okay Smile Det vil jeg så forsøge mig med. Det er på din oud du har den stemning?
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Tue Jul 15, 2008 16:02    
  Nej. Det er min mandola. Den skal "normalt" stemme på samme måde som en mandolin - altså: g-d-a-e men en oktav under.

Hvis du stemmer e strengene ned i d, og g strengene op i a så, så skulle den være hjemme. G strengee burde kunne klare det, og hvis ikke, så er et par nye ikke så specielt dyre
Hop til top
Send private message Visit poster's website



Posts: 17


Post #5 Posted: Tue Jul 15, 2008 18:50    
  En mandola skal da stemmes c-g-d-a? Ligesom en bratsch/viola.
Hop til top
Send private message
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #6 Posted: Sun Jul 20, 2008 17:36    
  En mandola findes i forskellige størrelser og stemninger, men det mest normale mig bekendt er en oktav under mandolinen. CGDA stemningen skulle vist være noget, der mest er anvendt i USA, men det skal jeg ikke gøre mig alt for klog på.

Mht. mandolinens alder så skrev Vivaldi en concerto for mandolin, så den er i hvert fald fra før 1800, men den har nok set lidt anderledes ud dengang.
Hop til top
Send private message MSN Messenger



Posts: 17


Post #7 Posted: Mon Jul 21, 2008 2:16    
  Hvis du fx. slår op under mandola på den danske wikipedia, så for du det her:
www.da.wikipedia.org/Mandola
Der står der klart og tydeligt at mandolen stemmes c-d-g-a. Det samme står under www.atlasofpluckedinstruments.com
En oktav mandola eller oktav mandolin, som det hedder i usa, stemmes g-d-a-e. Det vil sige som en mandolin, bare en oktav under.
Jeg snakkede engang med en fyr som byggede forskellige instrumenter i mandolin-familien (som det altså hedder selv om ordet mandola eller mandore, sådan set dukker op før mandolin eller mandolino), og han sagde at mandolaen og oktav mandola/mandolinen ofte blev forvekslet.


Den moderne mandolin (eller neapolitanske mandolin, som det egentlig hedder) dukkede først op i midten af 1800-tallet, så Vivaldis concerto har nok været med en ældre type.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #8 Posted: Mon Jul 21, 2008 11:30    
  Det er rigtigt at mandolaen og oktav mandolinen ofte bliver forvekslet. Jeg har spurgt mig en del frem - ofte uden held da der ikke er så mange der ved noget om det, og som jeg har forstået det, så er begge vist lige gode.

Det er sandt at mandolaen kommer før mandolinen.
Det navn er mandora som betyder mandel på italiensk og reffererer til kroppens form
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B