Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
instrument til begynder.
Goto page Previous  1, 2, 3  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #16 Posted: Wed Jun 07, 2006 18:22    
  Grunden til at jeg ikke har nævnt blæseinstrumenter i denne sammenhæng er at traditionen indenfor liverollespilsmusik hovedsageligt bygger på sang evt. med akkompagnement, hvilket er temmeligt svært med en fløjte (med mindre man jo selvfølgelig er flere). Det skal dog ikke ændre på at der findes masser af mulighedder når det kommer til middelalderfløjter, for ikke at tale om blæseinstrumenter generelt.

Hvilket instrument du bør give dig i kast med kommer i følge min mening helt an på i hvilken sammenhæng du har tænkt dig at bruge det. for tre år siden købte jeg mig en skalmeje fordi jeg tænkte "Øj, den er sku middelalder!" og så fandt jeg ud af at den lød forfærdeligt som et soloinstrument.

Hvis du bare ønsker an "almindelig" så kan jeg foreslå både pennywhistle eller blokfløjte. Begge kan dateres hhv 800 og 30.000 år tilbage (selvfølgelig ikke i dere nuværende udformning) Inden for disse to findes der så igen et væld af forskellige størrelser, men jeg ville nok foreslå noget i stil med sopran og op efter.

Selv startede jeg i sin tid ud med at spille på blokfløjte af mærket Choroi. Den har et meget naturligt look, forholdsvis nemme (tyske) greb, er sylendrisk boret, og kunne godt gå for at være middelalderlige. Et minus er at dens lyd er desværre ikke særligt kraftig.

I stedet for at remse en masse instrumenter vil jeg i stedet råde dig til at gå ind på http://hjem.get2net.dk/mogens_friis/Instrumenter.html og læse nærmere. Der er i hvert fald rigeligt med inspiration...



Hop til top
Send private message Visit poster's website
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #17 Posted: Thu Jun 08, 2006 7:48    
  jeg går vil ud fra at det bliver til middelalder markeder og centre jeg må kigge efter sådan nogle, er der nogen der ved om at der skulle være en butik i Silkeborg eller Århus omegnen der handler med den slags ting? det giver ærlig talt et bedre billede af hvad man har at gøre med når man kan komme ud og rentfaktisk røre ved instrumentet, og lige slå et par toner an på det.
Hop til top
Send private message
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #18 Posted: Thu Jun 08, 2006 9:46    Post subject: Truttelut
  

Hej Sofie.
Der er desværre ingen forretninger i Århus/Silkeborg der er relevante i denne sammenhæng.
Du er velkommen til at kigge forbi hos mig og min familie, så kan jeg tilbyde besigtigelse og trutten i forskellige skalmejer, een-håndsfløjter, sækkepiber, sjelefløjter og krumhorn.
Jeg bor i Brabrand, tlf 2382 5918, vh Morten

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #19 Posted: Thu Jun 08, 2006 10:03    
  jeg vil nu sige at du bor i Århus omegnen Wink

jeg vil meget gerne ud og kigge på dine ting når jeg finder tid i sommerferien, så kontakter jeg dig bare over PM eller sms når jeg finder ud af noget Very Happy
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #20 Posted: Thu Jun 08, 2006 12:43    
  Ja, Morten bor I Århus-omegnen, men han er jo ikke en forretning.
Hvis ikke du kender ham, så kan jeg fortælle, at han er middelalder- og renaissancemusiker og har et væld af instrumenter, som du kan prøve og dermed få en fornemmelse for, hvad du kunne tænke dig at købe - men han sælger dem nok ikke til dig, så hvad angår indkøb må du finde et andet sted Smile

[Ret mig endelig, hvis der er faktuelle fejl i dette indlæg Smile]
Hop til top
Send private message
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #21 Posted: Thu Jun 08, 2006 16:58    
  Jeps, når man prøver instrumenterne kan man få et indtryk af dem og jeg kan så fortælle hvem der har lavet det og hvor meget det koster og sår`n.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #22 Posted: Thu Jun 08, 2006 16:58    
  En anden mulighed er også Horsens middelalderfestival som vist er nævnt tidligere i tråden... Her har Schluetter haft en stand de tidligere år hvorfra han sælger skalmejer og sækkepiber.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #23 Posted: Thu Jun 08, 2006 17:04    
  Ja Horsens er absolut et most, den festival skal jeg ud og nyde under alle omstændigheder. jeg kunne stadigvæk være meget interreseret i at komme på besøg, hvis jeg kan få det presset i, hvis jeg gerne må.
men samme princip, jeg sender en PM eller SMS hvis jeg finder en dag
Hop til top
Send private message
jeppe benneballe møller

Se fuldt billede
Posts: 18
nexø (bornholm)

Post #24 Posted: Tue Jun 13, 2006 19:06    
  hvor kan jeg finde noget lærer-marteriale til mandocello? har prøvet at google det, men det gav ikke meget.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
sophie rumler


Posts: 5


Post #25 Posted: Tue Sep 18, 2007 10:31    
  haii....
nu kan jeg se at dette er en tråd om nybegyndere. 
Jeg skal til at spille musikalsk elver til live og tænket hvilket instrumment ville være godt for en total nybegynder ar selv overvjet lut...(selvom det er til live er det noget jeg virkelig gerne vil)   
Hop til top
Send private message
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #26 Posted: Tue Sep 18, 2007 10:45    
  Sofie:
Hvis du er god til at spille cornet skulle du overveje en Zink.
Det er en "træ-trompet", med trompet mundstykke og blokfløjtegreb.
Grebene vil være nye for dig, men du har klart fordel når det kommer til blæseteknikken.

Se feks: www.moeck.com, historiske instrumenter, renæssance, nederst på siden. Nye instrumenter fås typisk fra 3500 kr og opefter.

mvh Andreas
Hop til top
Send private message
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #27 Posted: Tue Sep 18, 2007 13:53    
  @Sofie:  
Lutten er ikke så nem at gå til, og den siger ikke så meget, så den er ikke så god i livesammenhæng (og heller ikke ligefrem billig), Andreas's forslag er derimod glimrende. Det udelukker selvfølgelig at du kan synge samtidig...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #28 Posted: Tue Sep 18, 2007 17:20    
  @Sophie
Det er selvfølelig en god idé at overveje et - i forhold til den sammenhæng du skal bruge det, troværdigt instrument.
Med det i baghovedet vil jeg dog sige, at hvis du ikke har nogen musik erfaring endnu, så kunne jeg frist til at vende spørgsmålet om og sige: "Hvad har du lyst til at spille?"

Det er selvfølelig nemmere sag end gjort, da der jo er begrænsninger for hvad du evt. kan få fat på, og hvor mange penge du har tænkt dig at ofre.

Musikinstrumenter er dyre! Sådan er det bare og det må man finde sig i.
Der er mange som bliver skræmt ved tanken om at skulle ud og betale f.eks. - som Andreas nævner, 3500 kr. Jeg vil dog mene at hvis man går op i det, øver, spiller og på den måde får en håndfuld gode oplevelser ud af det, så det ofte pengene værd i den sidste ende.

Du nævner selv en Lut, og sådan en kommer nemt op over de 10.000

Det er ikke svært at lære at spille på et instrument - hvis man anstrænger sig!
Dog som med så meget andet, så tager det tid at blive god til det.

Overvej derfor hvor mange penge du har tænkt dig at spændere på det, og hvor meget tid du derefter vil bruge.

Skal du kun spiller musikalsk elver et par gange, så skal du nok ikke vælge luten til 10.000, men er du interesseret i musik og kunne du tænke at lære at spille på et instrument, så gør det endelig!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Kirstine Krath Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 41
Odense - Allesø

Post #29 Posted: Tue Sep 18, 2007 18:47    
  HVilken Skalmeie vil i anbefale som en begynder. Altså hvilken er den mest normalt hørte?
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #30 Posted: Tue Sep 18, 2007 19:40    
  De to instrumentbygger jeg kender til er hhv. Klaus Stecker og F.A.Schlütter - begge fra tyskland.


  • Schlütters skalmejer er i reglen ret nemme at blæse og derfor nemme at starte ud på. Desuden kommer han på Horsens middelalderfestival hvert år, så det er muligt at prøve og købe på stående fod i stedet for at skulle bestille og vente på at få noget man ikke har kunne se på forhånd. Desværre hans instrumenter ikke særligt stabile i lyden og man skal blæse meget præcist for at ramme den rigtige tone. På længere sigt vil jeg ikke anbefale ham.



  • Steckers skalmejer derimod er hårdere at blæse. Man skal ligesom over et vis grænse/styrke, men når den er krydset er lyden efter hvad jeg har erfaret tilgengæld stabil. Lyden i hans instrumenter er også ofte en smule kraftigere.


Den "typiske" hvis man kan kalde den det, eller i hvert fald oftest hørte toneart er nok Gdur/Amol. Den har både Virelai og Truppo Trotto (pluds en masse tyske grupper) brugt på deres cd´er, så hvis man mangler noget at øve sig på kan man altid bare skure op for forstærkeren og spille med.

Muligheden er der for også for at forsøge sig med et krumhorn. Det kan Andreas eller jens nok Skrive mere om end jeg.
_________
Jeg har selv overvejet at købe en skalmeje som skan spille sammen med min lire. Jeg vil som sagt gerne undgå Schlütter, og jeg er bange for at Steckers larmer for meget. Nogen idéer?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page Previous  1, 2, 3  Next Page 2 of 3
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B