Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
tørring af træ
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #1 Posted: Wed May 28, 2008 18:13    Post subject: tørring af træ
  

Jeg skal til at fælde et pæretræ, som jeg kunne tænke mig at bruge til at lave en rebec af. Ved nogen, hvor lang tid et stykke friskt træ skal tørre, før det er klar til at lave instrumenter af, og skal det tørre på en bestemt måde, så det ikke flækker? 


Hop til top
Send private message Send e-mail
jeppe benneballe møller

Se fuldt billede
Posts: 18
nexø (bornholm)

Post #2 Posted: Wed May 28, 2008 21:02    
  først. super project. god fornøjelse med det.

jeg har ikke forstand på instrument-bygning. men som tømrer ved jeg lidt om tørring af træ.
du stal sørge for at det ikke tørre for hurtigt, hvis du vil undgå svindrevner.
den bedste (og langsomlige) måde er at lade det ligge udendørs under et halvtag et par måneder. derefter ligge det et sted med stue temperatur til det er helt tørt. en måned til et år. alt efter hvor tygt træstykket er.

men hvis nogen siger man skal bruge en anden metode til instrument-træ så skal du lytte til dem.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #3 Posted: Wed May 28, 2008 22:21    
  Ooooohhh - jeg håber du har god tid Smile

Man siger som tommelfingerregel at frisk træ skal tørre et år pr. tomme tykkelse. Så hvis stammen er 25 cm tyk skal du regne med ti år..... Skær det gerne ud i nogle store stykker mens det er friskt - det er en god ide at smøre lim eller voks på enderne, så mindskes risikoen for revner betydeligt.

Det tager meget meget lang tid at tørre træ til musikinstrumenter (købe-træ er som regel ovntørret). Det skal ligge under tag, løftet fra jorden det første års tid, derefter kan man forsøge at tage det ind - gerne i et uopvarmet lokale først.

Pære er ikke det nemmeste at tørre, jeg har haft en del stave til fløjter (5x5x40cm) liggende på mit loft i 3 år, og de er ikke helt gode endnu. Det er spørgsmålet om jeg kan få dem helt tørre uden ovn..... Det slår sig også en del.

Tørring af træ til musikinstrumenter er et interressant emne. I vikingetid og middelalder brugte man frisk træ til forarbejdning, jeg har en formodning om at man gjorde det samme med instrumenter. Det var nogle helt andre krav der stiltes dengang - ingen opvarmede, tætte huse som i dag. Træet må have haft meget større vandindhold end i vore dage. Jeg bygger en saxerharpe i friskfældet piletræ her til sommer - som et eksperiment. Den kommer til at bo i et vikingehus, så det bliver spændende at se hvordan det går. - Måske kan du lave din rebec i frisk træ, og hænge den uden for vinduet.........
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #4 Posted: Thu May 29, 2008 11:20    
  Violinbygger Erik Hofmann fortalte mig dengang jeg var i erhvervspraktik hos ham, at instrumenttræ "har ligget" 40 - 50 år før det er rigtig godt...
Men VIOLINbygning er jo også en noget finkulturel affære set i forhold til vores interresser...

Interressant teori Morten! Glæder mig til at høre om dine erfaringer med frisk træ!

/Mads

 
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Thu May 29, 2008 12:13    
  Men selvom man ikke havde opvarmede huse, så blev det vel stadigvæk varmt om sommeren...?

Det eneste(!) jeg ved om trætørring er, at vi bemærkede en stor træstamme, der lå under et fritstående tag nede ved havnen på Middelaldercentret i Nykøbing Falster. Der var skåret striber af barken hele vejen rundt med ca. 1 meters mellemrum, så vi gik ud fra, at det var noget, nogen brugte til at måle noget med.

Men nej: Det hang sammen med tørringen. Stammen skulle bruges til skibsmast, og den skulle derfor afbarkes. Men hvis man fjernede det hele på én gang, ville den tørre for hurtigt og slå sig. Derfor skar man først en strimmel af, ventede et passende stykke tid og skar defter den næste strimmel af, inidtil der ikke var flere strimler at tage af.

Men lyt til de andre... de ved meget mere om, hvad de snakker om Wink
Hop til top
Send private message
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #6 Posted: Thu May 29, 2008 17:10    
  Jeg var ude og fælde et elmetræ til min rebec. Det er meget nemt at arbejde i vådt træ - kniven/jernet tar spåner, som det var en avocado
Til rebekken drejede jeg træet frisk, flækkede den på langs (det giver 2 rebeccer) og udhulede den groft, så materialet vel var 7-8 mm tykt. Så tager man spændingerne ud af træet, og det skal ikke tørre så lang tid. så gravede jeg den ned i haven med de våde spåner i noget avispapir, kiggede til den (og skyllede den ) en gang om ugen, og så tror jeg den var klar til videre forarbejdning efter et par måneder (nu var den til gengæld anderledes sejg!) Der har ikke været en eneste flække - elmetræ er sejgt med lange fibre, og jeg tror det egner sig godt.

Ellers ved jeg at trædrejere ved utrolig meget om forarbejdning og tørring af vådt træ - det er en trend for tiden at arbejde i frisk træ.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #7 Posted: Fri May 30, 2008 11:17    
  Joda - forhåbentlig var det varmt om sommeren. Men det er vinteren der er problemet - fordi vores indeklima bliver meget tørt og dermed udtørrer træet.

Det er et godt gammelt trick med at pakke den delvist færdige ting ind i spåner, og gemme den i et par måneder. Skåledrejere har gjort det siden middelalderen. De "modnede" også hele stammer i et par måneder med barken delvist skrabet af. Så bliver det faktisk lidt blødere at arbejde i. Og helt levende af insekter under barken..... Det er også en ide at fjerne en strimmel midt i stammen, så man får fjernet kernen - det er her svindrevner normalt udspringer fra.

Men træ vil altid arbejde med luftens fugtighed og temperatur. En irsk sækkepibebygger jeg kender arbejder sådan:
Først rådrejes alle trædelene til en pibe i træ der har tørret i min. 5 år.
Så lægges de til tørring i et års tid.
Så bores de ud og tørrer i et halvt års tid.
Så bores de igen med samme størrelse bor og tørrer i en måned.
Det gentager han hver måned i et års tid.
Først derefter mener han at træet har stabiliseret sig nok til at lave instrumentet færdigt.... Og boret fjerner da også en smule hver gang.
- ikke så underligt at gode instrumenter er dyre......


/Morten
- skabs-skåle-drejer
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B