Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Autentisk opbevaring af instrumenter
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Troels Dueholm Nørgaard

Se fuldt billede
Posts: 80
Århus N
Barok-skjald

Post #1 Posted: Sun Apr 27, 2008 15:22    Post subject: Autentisk opbevaring af instrumenter
  For nogle dage siden fik jeg en mail fra en mine venner fra AAMS, som gerne ville vide noget om hvordan man opbevarede sine instrumenter i middelalderen, om man fx. brugte "Fløjte-skeder" eller opbevarede sine ting i tasker.. Havde man noget der var tilsvarende gigbags i middelalderen. ???

Der er blandt danske middelalderbands mange forskellige måder at gøre det på. Nogen bruger kurve, andre bruger læder-etuier til at have i bæltet, andre har deres instrumenter i specielle kasser og tasker. Men hvad er egentlig historisk korrekt??

Da jeg for tiden ikke selv har overskud til at undersøge sagen lægger jeg opgaven ud til andre her på forumet aktive kapaciteter på området. Smile

Glæder mig til at se hvad I finder ud af..

\Troels
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #2 Posted: Sun Apr 27, 2008 17:53    
  Godt og interresant spørgsmål...

I Gavn har vi en HELT masse løsninger, prøver at se om jeg kan få et par af dem herop ved lejlighed...

Indtil videre vil jeg IGEN bruge dette sjældne eksempel, på hvordan med med sikkerhed har/har kunnet opbevaret en lut anno 1490 (nederste højre hjørne):


Stik af Israhel van Meckenem (Tyskland, 1445–1503)


/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Martin Juhl


Posts: 16
Århus

Post #3 Posted: Sat May 03, 2008 15:07    
  Jeg sad og kiggede i en bog ved navn "om blokfløjten" som er en bog om fløjter gennem tiden. Der i fandt jeg et billed fra 1510, hvor de opbevarede fløjter og andre instrumenter i kasser.

Når jeg får adgang til en scanner ligger jeg det lige op.

mvh.
Martin - vennen fra aams
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #4 Posted: Sat May 17, 2008 16:01    
  Så lige et nyt historsk bud... 

Fra "Landsknecht Soldier" af John Richards fra Ospreys "Warrior"-serie (som så har været gennem mine hænder og photoshop) :



Håber vi kan få lidt liv i debatten igen...

/Mads - (Skabs-landsknecht-fetichist)
Hop til top
Send private message Send e-mail
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #5 Posted: Fri May 23, 2008 2:04    
  Det er ikke decideret opbevaring, men det er dog transportabelt.

Pænt taget fra http://www.ladyorensmedievalshoes.com
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mette Wikkelsø


Posts: 20


Post #6 Posted: Mon Sep 22, 2008 16:18    
  Hvad med transportbeskyttelse til en harpe?  Hvor meget er nødvendigt, og hvad er realistisk? Beskytter tasker også mod fugt/stemning eller kun mod slag?

Har overvejet forskellige ting, fra en brikvævet bærestrop, til en taske forstærket med krydsfiner og dækket med valket uld.
Hvis jeg laver tasken, hvor meget polstring skal så være mellem træet og harpen? Og hvor formsyet er det nødvendigt at tasken er?
Hop til top
Send private message
Jørn Andreassen

Se fuldt billede
Posts: 15


Post #7 Posted: Sun Sep 28, 2008 15:45    
  Jeg vil også lage en taske eller eske til oppbevaring av instrument.  En kasse er rimelig støtsikkerhvis den er vattert.  Men det bør jo være lett å ta med seg hvis man skal gåt undt på laiven i dårlig vær, og den må være vanntett.  Hvis man lagde en kasse i vannfast kryssfiner, kledde denne inni med en vanntett membran, for så å vattert, ville vi kanskje fått noe som så ut som et tidsriktig etui/kasse.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B