Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Diskussion om nodekundskaber
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Tue Jan 08, 2008 22:09    Post subject: Diskussion om nodekundskaber
  Denne diskussion er på opfordring blevet delt fra en anden tråd hvis emne efterhånden løb løbsk...
Redaktør.
__________________________________________________


Morten: Det er også et spørgsmål om hvordan man er skruet sammen og (nok især) hvad man har lært.

Da jeg spillede guitar i musikskolen fik jeg undervisning i at læse noder, men ikke i at lytte af.
Resultat: Som 11-12-årig sad jeg og kæmpede virkelig hårdt for hver eneste node jeg prøvede at lytte af i en simpel melodi. Faktisk tror jeg aldrig, jeg fik lyttet det hele af... havde jeg haft noder til sangen, havde jeg derimod lært den på 10 minutter.

Jeg har så i mellemtiden øvet mig i at lytte af, og nu kan jeg begge dele, men jeg har fuld forståelse for folk, som har brug for noder for at lære at spille en sang Smile
Hop til top
Send private message
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #2 Posted: Tue Jan 08, 2008 23:45    
  Og jeg er så lige omvendt: jeg hører en sang et par gange og så sidder den gerne med mindre den er overordentlig svær og lige skal læres i brudstykker. Noder er noget jeg bruger i især klassisk musik til rettesnor, så jeg er sikker på at det er det rigtige jeg gør -og så er det for mig bare sværere, når der er mere end bare en melodistemme der skal spilles Wink
Men det har lært mig, at folk er meget forskellige i hvordan de lærer et stykke musik.
Hop til top
Send private message
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #3 Posted: Tue Jan 08, 2008 23:59    
  Jeg vil også sige at det ikke er nogen selvfølgelse, at man har en god gehør bare fordi man kan læse noder.

Personligt kan jeg ikke lytte en kort strofe af, uden af få en ny variant hver gang. Her tænker jeg ikke så meget på, om tonerne er de rigtige(det er jeg sikker på de ikke er), men bare det, at få de rigtige intervaller. Eks. jeg starter på den samme tone hver gang, mange gange, og jeg vil dårligt nok kunne ende på den samme tone to gange.

Dog er jeg så heller ikke så habil til noder, og læser det nok tit forkert, men jeg kan få en melodi, som om ikke andet, ikke er alt forlangt væk fra den "oprindelige".
Hop til top
Send private message Send e-mail
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #4 Posted: Sat Apr 19, 2008 12:08    
  Måske et trick til at lytte af:
Lær at synge melodien først, så kan det være nemmere at finde tonerne på instrumentet.

Når man kommer ind i træningen bliver man bare bedre og hurtigere - og det er en god ting at træne på.

Noder er faktisk en omvej - først lære noder, så spille melodien fra nodepapir, og så lære den udenad. Hvis du lærer på øret, så kan du spille den udenad med det samme.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #5 Posted: Wed Apr 23, 2008 17:19    
  Ja, noder er en omvej, men hvis man kun behøver at få at vide, hvordan det fungere, og derefter forstår det. Så er der ikke så meget at lære. Problemet er, som du også nævner, at få det derfra, og over til et instrument.

Tricket kan der måske være noget om, ihvertfald synes jeg, at det er det lidt mindre håbløs, hvis jeg hører en melodi med sang, end uden. Så vokale toner er, nok lidt lettere, end instrumentale er. Så det er måske en idé, at prøve at gå den vej rundt. Så tak for rådet.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Thu Apr 24, 2008 0:09    
  Men noder kan så også bruges til at minde én om, hvor man er henne i sangen og hvad der nu skal ske.

Det er (cirka) tusind gange nemmere at lære en melodi fra noderne, hvis man ved hvordan den lyder i virkeligheden.
Men samtidig kan man også stå med melodien i hovedet og ikke lige kunne huske, hvad dennæste tone er... og så kan man jo lige se i noderne, at det fx er et D, og så er man på rette vej igen... Smile
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #7 Posted: Thu Apr 24, 2008 10:53    
  Den helt store fordel ved noder er at man kan gengive utroligt præcis hvad der skal spilles. Det er jo ikke kun selve noderne man skal forstå, men alle forkortelserne, gentagelses tegn, hastigheds navne mm. 

Becefringer: stammer fra det der hedder general bas nøglen ( mener jeg det hedder) og inbefatter at man kender til teorien bag det ene tegn eks: C eller F#m7
Disse symboler kan tolkes på mange måder og fortæller kun hvilke toner man man vil have der skal spille, men ikke i hvilken rækkefølge, hvor lang tid mm.
Et større kendskab til den stil art man spiller er derfor en nødvendighed men det vil være at fortrække at man kender sangen/nummeret i forvejen.

Og så kommer musik pædagogen =)
Jeg har tidligere på forummet nævnt Howard Gardners inteligens teorier ( eller var det på et andet forume?)
Men i følge den tanke gang så har vi forskellige inteligenser og det er forskelligt fra person til person hvor gode vi er til at benytte disse.

Den logiske matematiske inteligens er især den vi bruges når vi besæftigere os med noder og symboler, da der ikke umidelbart er nogle sammenhæng imellem et tegn og en lyd.

Den musikalske inteligens er den vi bruger til at lytte sange af og huske dem mm.

Prøv evt denne lille for sjov test 
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Temaer/Intelligens/20070220151957.htm

når jeg lytter en sang af eller skal lære en sang er det meget forskelligt hvordan jeg griber det an.
Nogle musik stykker ligger mere op til noder og andre er på øret så at sige.

eks. Når jeg skal lære et irsk instrumental stykke, så gøre jeg det ud fra noder, hvis jeg vel og mærke skal lære at spille melodien. De fleste noder der er skrevet til denne musik form er dog meget ufuldkommende og sprtanske, i deres node billed. Oftes skrives de i rene 1/8 og 1/4 dels noder og så må musikeren selv fortolke og ændre det så det passer til instrumentet eller hvis der skal være en trille eller noget.
Skal jeg derimod akkompaniere et instrumental nummer på eks. guitar, så bliver på gehøret ( erfaringen)
Erfaring og genkendelse er også en vitig egenskab.
jeg bruger den musikalske inteligens når jeg lytter til en sang og kan høre at når melodien går sådan og sådanne, så lyder det godt at spille disse akkorder eller denne akkord gennemgang.

MEN kun ved hjælp af den matematiske/ logiske inteligens kan jeg sætte det i et system og forklare hvorfor det lyder rigtigt, og hvad vigtigere er, jeg kan ændre det eks. 

Det er tit at folk her på forummet er i tvivl om hvilken tone art en sang skal skrives i. Nogle kommer med et bud ud fra nogle akkorder der passer til eller en start tone. Men ud fra en teoretisk viden kan jeg sige:
Der bliver spillet de og de toner, vi befinder oa altså i den og den toneart, derfor er der nogle matematiske/ logiske muligheder for mit valg af akkorder.
Eller omvendt Jeg ved at vi befinder os i D dur og jeg skal lytte melodien af, derfor vil de toner jeg ud fra musik torien skal beskæftige mig med være: d e f# g a h c#, da disse toner ud gøre D dur skalaen. 

Hvad er så smartes??

Det hele vil jeg sige
Ved at benytte den musikalske inteligens familiere jeg mig hurtigere med nummeret og bliver mere fri til at kunne spille det. Det hjælper mig også at jeg istedet for at skulle gennemgå en liste over mulige toner ud fra nogle regler, bare kan sige: det er denne tone vi skal spille.
Men hvis jeg skal komunikere noget præcist så er noder den ultimative vinder, da noder er universielt for alle instrumenter. Desuden vil der være sange der er så vanskelige at der er alt for stor risiko for at lytte noget forkert af.

Beate der skrive her på forummet er et godt eksempel på at noder er en god ting. Hun spiller sådanne set ikke noget instrument eller kalder sig selv for sanger. Derfor har hun ikke nogle reference ramme at forholde sig til andet end nogle sorte prikker og tegn på et stykke papir ( MEGET FORENKLET SAGT), men er ikke nogle hindring i at kende eller forholde sig til musikken, og gøre hende bedere i stand til at kommunikere musike generelt istedet for instrument eller stilart.

Ann Cecilie der også er en del af Skjaldesang og spiller klassisk klarinet er et andet eksempel på fordele og ulemper. Hun er en erfaren nodelæser,  men er desværre noget handicappet hvis der ikke står præcis hvad hun skal spille. 
Det nytter ikke noget at jeg siger: vi braeker efter 1 vers, da ordet/ begrabet et break stammer fra rytmisk musik og det kræver at man kan høre hvornår i hvilken takt og hvorlang tid det hele vare.
Tilgengæld ved jeg at når jeg stikker hende en node, så spiller hun det og kun det der står og det er sku nogle gange rart =)

Mads: er en ultimativ gehør musiker, men kun inden for de stilarter har kender. Han har fået forklaret strukturen, virkemidlerne og grundstenene i de forskellige stilarter samt hans instruments rolle.
Hvis jeg derfor skal sætte Mads til at spille fløjte i eks. et blues band kræver at han sætter sig ind i den stilart og konvertere hans erfaring fra tidligere musik, til denne stil art. Ok Mads er måske et dumt eksempel fordi han også kan arbejde med noder, men jeg håber i har forstået pointen. =)

Til det med at noder er en omvej, der vil jeg sige at det igen er meget op til den der skal lære sangen og kun hvis personen skal lære det uden ad.
Hvis det står på noder så behøver en nodelæsere ikke at lære det uden ad, der står jo hvad der skal spilles. OG så er der jo lige den hage ved at lære en sang ved at lytte af: Hvad hvis du lytter forkert? 

det var vidst lige det fra mig

mvh

Christian







Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #8 Posted: Thu Apr 24, 2008 15:18    
  Nice pointer  Colberg.
For at sætte krølle på pointen om musisk intelligens.
Der er også forskellige måder at lære på.
Jeg er visuel lærer og vil helst have ting på skrift, så derfor er jeg super glad for noder.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #9 Posted: Thu Apr 24, 2008 18:42    
  WOW... stenet....
Har lige haft en (LAAANG) skoledag hvor vi har snakket HARDCORE musikteori mht. harmonisering  i musik, og så social arv, habitus og Pierre Bordieu i Samfundsfag.

Kan jo kun sige at COLBERG HAR RET!... bortset fra at jeg SJÆLDENT er blevet "fortalt", men generelt (også) lytter/iagtager mig til strukturer, virkemidler og grundsten i forskellige stilarter...
Hvilket så bare forstærker mig som eksempel, i quess...

Iøvrigt har jeg også lige endnu et sært sammentræf på Christians sidste post:
http://thepuredrop.com.au/ep_tune/

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #10 Posted: Thu Apr 24, 2008 21:10    
  

For at udbygge Lises indlæg:

De to andre former for indlæring ( som jeg har lært det) er Auditiv dvs. lære ved at lytte, og Kinæstetisk dvs. lære ved at føle
Især den sidste er jeg meget glad for og jeg stræber efter at en sang ligger i fingerne mere end i hjernen.

Mads: DU har helt ret. Man obersevere, imitere og til sidst improvisere =)

mvh
Christian

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #11 Posted: Fri Apr 25, 2008 13:23    
  lige en Bordieu nørd ting:
At spille harmonika er en symbolsk kapital. dvs for nogle grupper af mennesker er det betydningsfuld ( status) at kunne spille harmonika =)

mvh

Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #12 Posted: Fri Apr 25, 2008 13:52    
  @Colberg:
Siger du dermed ikke at harmonikaen, har højere værdighed end banjoen?Wink
De ligger vel inde i samme felt(felt=gruppe menesker)
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #13 Posted: Fri Apr 25, 2008 13:53    
  ...og for andre mennesker er det (for at blive i kapital-jargonen) et gældsbevis Wink

Jeg er stadig en smule traumatiseret af inkompetente umpti-umpti-harmonikaspillere i diverse stationstunneller...
Hop til top
Send private message
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #14 Posted: Fri Apr 25, 2008 14:05    
  Nemlig, "kapital skal forståes som de forskellige materielle og immaterielle former for kapital, i et bredt perspektiv, som giver adgang til magt og materiel rigdom."
Derudover for at det er et symbolsk kapital, skal det også være et økonomisk kapital, i form af penge og materielle goder.

Jeg tror bare ikke at det er sådan det skulle forstås. Men ak!
Hop til top
Send private message Send e-mail
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #15 Posted: Fri Apr 25, 2008 17:01    
  Kapital skal forstås som noget der har værdi for samfundet/ gruppen eller noget der kan hjælper den enkelte person hvilket kunne være penge, men også viden, titler, evner mm.
Alt det der så har betydning for gruppen eller den samlet mængde af kapital hedder: Symbolsk kapital
Jeg kommer derfor til at rette mig selv. tror det at spille harmonikeaer kulturel kapital. For at dreje det hen til noget der har med emnet , altså nodeskrivning at gøre, så kunne vi kigge på hvor stor en værdi det har for de forskellige brugere af skjaldesang at kunne skrive/ læse/ arbejde med noder, og for hvem det har værdi at have gehør.

Jeg tror at det afhænger, lige som hele kapital begrebet, af fra hvilken musik genre man kommer fra.
Meget firkantet stillet op vil jeg påstå at det har mere værdi for folk der kommer fra den klassiske verden at kunne noder, end dem der kommer fra folkemusik verdenen.

NU hiver i jo selv fat i det med banjoen, og det er sku da lidt skægt at de i pop/rock musik er guitaristen der er meget fremme ( og Score) hvor det i Irsk folkemusik er mere banjoeb der trad. har haft den rolle ( har jeg fået fortalt...sikkert af en banjo spiller =). Men faktum er at visse instrumenter har større værdi end andre alt efter genre.
Hvis nu jeg siger: Guitar vs. drejelire i live rollespil hvad har så mest værdi?

Nu vil jeg kalde mig selv for rimlig 50/50 i forhold til at arbejde med noder og gehør, og derfor gøre det mig også glad når jeg snakker med folk fra begge grupper at de ser den anden måde at forholde sig til musik på med lige store nysgerighed og respekt....for det meste =)


mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B