Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Den nye gøglerheks?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
SvarreJuhl


Posts: 85
Århus
Lummer-skjald

Post #1 Posted: Wed Apr 23, 2008 15:10    Post subject: Den nye gøglerheks?
  [ADMIN-note fra Munchkin: Denne tråd startede inde i det lukkede forum, hvor vi har arbejdet med den nye Skjaldesang (titel er under udarbejdelse) på opfordring fra nedenstående indlæg.]

Ude i hytten [hvor vi indspillede numrene til cd'en - red.] blev der snakket ret meget om, hvilken sang der vil blive den nye gøglerheks.
Det kan man selvfølgelig godt diskutere, men hvad jeg syntes er mere Interessant og mere relevant er, hvorfor blev gøglerheksen til gøglerheksen <span style="FONT-STYLE: italic">(den opmærksomme læser opfanger her en snert af humor) og kan vi undgå at en af de nye små bliver til gøglerheksen?
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Wed Apr 23, 2008 15:45    
  Jeg vil mene at denne debat også relavant for personer som ikke lige har været med i weekenden, og jeg vil derfor gerne argumentere for at denne her tråd bliver flyttet til den åbne del af forummet.

Tager gerne tråden op når det er sket...  
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #3 Posted: Wed Apr 23, 2008 16:13    
  Well.. der er jo en del af sangene der er "tyvstartet" idet de har været sunget rundt omkring i flere år. Eksempelvis Ridder Philip er jo for længst udbredt over hele landet. Og de færreste har vel undgået Anna og Anders. Bahrains Sang og Lad Tøjten Gale er også godt med. 

Jeg tror desværre det er begrænset hvad 'vi' kan gøre for at beskytte sangene mod overeksponering. Når de først er fløjet fra reden er der ikke megen kontrol tilbage. Jeg håber til gengæld de måske kan aflaste nogen af de gamle en smule. Flere af dem lader til på det nærmeste at være gået under jorden, hvilket er synd.

Men.. vi kunne jo sørge for at der ikke går syv år inden næste CD-projekt søsættes Very Happy
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #4 Posted: Wed Apr 23, 2008 16:13    
  Tråden er hermed flyttet.
Hop til top
Send private message
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #5 Posted: Wed Apr 23, 2008 16:21    
  Jeg tror at den blev gøglerheksen 
-som den i øvrigt hverken hedder eller omhandler Wink
fordi der dengang ikke var vildt mange sange i dansk live. 
Den blev skrevet på melodien til datidens store ørehænger Kragevisen og den blev skrevet under et scenarie, hvor folk selv var med i den handling der blev beskrevet -især i originalen
Jeg tror at den (desværre) er blevet så populær, fordi der er gentagelser, folk kan synge med på, så alle hurtigt kan være med og det er en fællessang med forsanger i stedet for en solosang.

Den blev egentlig startet i spøg og det sidste vers kom på senere på dagen og har slet ikke noget med selve sangen at gøre. 
...Men du ved, sange på vandring og en super optimistisk Tore, der spammer hele verden med nye sange han har lært, så er en "Gøglerheksesang" vist født?

Jeg synes at Ridder Phillips kærlighed allerede har vundet stort indpas i både rollespils -og middelaldermiljøet de seneste år, så den er allerede ved at have skabt sig sin egen plads og måske ender den en dag med at få samme tvivlsomme status?
Selv om jeg synes at sangen er meget meget federe lyrisk
Men hører man noget for meget, bliver man vel bare træt af det og sådan er det vel bare?
Men jeg tror at Ridder Phillip bliver opfrisket af den nye indspilning -indtil folk begynder at efterligne den ned til mindste detalje konstant, naturligvis Wink
Så måske jeg lige skulle overveje om jeg stadig skal prøve at kvæle Gøglerheksen, ved at sprede den fantastiske "nye" sang på samme melodi til de unge og uvidende skjalde: Kragevisen.
Eller om vi skal indspille Rikkes version og i det mindste glædes over en ny melodi og en ny afslutningstekst?

Jeg tror, at jeg vil vente med at komme med mit bud på den nye stakkels Gøglerheks, indtil jeg har hørt cd'en

Hilsen diva-nazi-elite-skjalden der holder meget af sin dejlige ven Tore  
-og som lige opdagede at der var kommet to indlæg imens jeg forsøgte at forfatte dette indlæg... Wink
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B