Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Hvor køber man finér
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #1 Posted: Wed Apr 23, 2008 9:47    Post subject: Hvor køber man finér
  Hey. Nu ved jeg jo at der er nogle instrumentbyggere herinde, så måske der var en der kunne fortælle mig et godt sted på sjælland at købe finér ?

mvh Andreas
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #2 Posted: Wed Apr 23, 2008 10:20    
  Silvan...?

Ikke at jeg ved noget om finér, men de sælger da diverse træ derovre... Smile
Hop til top
Send private message
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #3 Posted: Wed May 14, 2008 22:56    
  Nu er det ikke silvan-kvalitet jeg søger, men rigtig fin krydsfinér 2-3 mm tykt i egetræ, ahorn eller lignende.. nogle af instrumentbyggerne der kender en god leverandør ?

/Andreas
Hop til top
Send private message
Mette Wikkelsø


Posts: 20


Post #4 Posted: Thu May 15, 2008 0:10    
  jeg har købt birkefiner i den lille hobbybutik 'model hobby' på Frederiksborggade 23, 1360 København K (inde ved nørreport). De har det fra 0,4 mm (ja milimeter, ikke centimeter) og op.
Hop til top
Send private message
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #5 Posted: Fri Jun 20, 2008 13:49    
  Hej

Byg ikke instrumenter af krydsfiner Wink Kun hvis det drejer sig om en prototype du skal prøve at lave, før du bruger rigtigt træ..

Hvis du skal bruge ordentlig finér, så hiv fat i Åse fra http://www.finerkontoret.dk/ - De kan levere ret meget forskelligt, i mange mål.

Det ligger i Fakse, men de sender gerne. De er søde, billige, sælger til private og sælger dig gerne små mængder ad gangen.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #6 Posted: Sat Jun 21, 2008 10:38    
  De fleste byggemarkeder har krydsfiner i forskellige kvaliteter - ellers kan man vel bestille.
Det der populært kaldes østenfiner er lavet af billige og lette mahonig (lignende) finerlag - jeg synes det er for let og porøst, lidt cigarkasse agtig.
Jeg vil anbefale birkefiner, som har god stivhed og spænstighed.
Jeg har selv lavet flere instrumenter med gran dæk og krydsfiner bund - jaah måske forbudt, men jeg er dog alligevel imponeret over lyden.
Jeg har lige bygget en baslyre med østenfiner på begge sider (det skulle gå lidt hurtigt), og den lyder sgu også godt....
Så allerførst synes jeg man skal overveje om man skal spille i Århus Symfoniorkester eller Hobitternes Festorkester. Det kan godt have indflydelse på ens materialevalg.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #7 Posted: Sat Jun 21, 2008 10:45    
  For øvrigt er det jo vigtigt at lave lidt afstivning under dækket, så stolen ikke synker helt ned. Jeg plejer at sætte 2 stykker fyrretræ på højkant under dækket hvor stolen står og i instrumentets længde retning. ca. en halv cm bredt og halvanden højt. Når det er limet på tar jeg et stemmejern og bearbejder dem, så de er højest lige under stolen, og næsten går lige i et med dækket i enderne (det er sgu næsten umuligt at skrive ned)
Dette her er jo ikke ældgammel instrumentbygger viden, men bare lidt tricks jeg har snuset mig frem til ved at se på forskellige instrumenter og kigge i instrument bygge bøger.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B