Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Middelaldermarkeder, hvad er ok?
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #1 Posted: Sat Apr 12, 2008 15:46    Post subject: Middelaldermarkeder, hvad er ok?
  Nu tager jeg nok en debat op, der allerede har fundet sted i alstedlige afskygninger.

Jeg fik set at Valravn stiller op til Esrum Riddermarked lørdag aften, min første tanke var, hvad skal de der, det kan de da ikke.
Jeg har intet imod deres musik, men til et marked som Esrum, er jeg ikke i tvivl om hvem jeg fortrækker af Valravn og Virelai.
Jeg forstår godt at de satser på Valravn, de kan nå længere med dem, da de når ud til en bredre gruppe menesker.
Respekt for Valravn, men de kan ikke opnå den charme som Virelai bærer, og de har efter min mening ikke noget at gøre på et marked.

Min egen holdning til elektronisk musik, er som jeg har skrevet i en anden tråd, som takket være "forbi hinanden snak", også kom til at handle om Valravn:
"Jo, man kan godt i nogle sammenhænge, optråde med elektonisk forstærket lyd ( få arrangementer gør det), alt efter hvad man ligger i arrangementet, nogle har nogle krav, andre har nogle andre. og så kommer det jo os meget an på om det er: markeder, festivaler eller andet, hvad man kan tillade sig.
En festival kan bedre tillade sig at have f.eks. nogle højtalere stående, end et marked kan. Nu siger jeg ikke at alle festivaler kan, det kommer bla. an på hvad man vil opnå med det, f.eks. kan det være stemningen der hører med markedt / gadelivet, og det at leve sig ind i en anden tid. Her ville elektronik ødelægge det hele. men måske ikke hvis det er den gode gamle musik, folkeviserne, man går efter, her kan musikken, nogle gange godt afvesles med en blanding af den verden vi lever i, og det gamle (folkeviserne, indstrumenterne, dansene)."

Hvis vi så går over og tager et udgangpunkt i Horsens (europæisk middelalderfestival). som hidsede flere lidt op sidste år.
De har valgt at gøre det anderledes, og folk ved det, og alligevel kommer det bag på folk og de synes at det bliver for anderledes.

Men hvad synes folk at man kan tillade sig på henholdvis et marked og en festival?
Hvor er vi på vej hen? Har vi tyskerne som forbilled?
Er det næste at vi render rundt i rockeroutfit, spiller rock musik eller måske "blip pling-musik" og ryger vandpipe?
(vandpipen hærger rollespilsverden, så det er vel et spørgsmål om tid)
Hver langt skal vi gå for at tiltrække publikum?

For at alle kan være med:
http://www.valravn.net/ http://www.myspace.com/valravn
http://www.virelai.dk/
http://www.esrum.dk/tilbud/riddermarked/
http://www.middelalderfestival.dk/
Debat om Horsens http://www.skjaldesang.dk/debat/viewtopic.php?t=301&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Hop til top
Send private message Send e-mail
Lotte Brinch Plougheld


Posts: 146
Aarhus N
Kone-skjald

Post #2 Posted: Sat Apr 12, 2008 19:22    
  Valravn og Virelai er de samme mennesker, det er en og samme ting, den lille forskel der er, er at når søren og de andre optræder under valravn er der mere lyd på og de leget lidt mere med stilen. Just for clarification;

1) Mener du at Valravn/virelai skal bruge deres akustiske sets fremfor deres elektroniske?

2) Deres instrumenter er stadig middelalder instrumenter, drejelirer, skalmajer davul etc, de er bare elektronisk forstærket for kraftigere lyd, kan man sige at de er for moderne?

Min pointe er at uanset om de kalder sig valravn eller virelai er det stadig de samme musikere med stort set samme stil og instrumenter, foreskellen er at Sørens drejelire kan sættes til en pult og de har mikrofoner så man kan høre hvad de synger. Højtalere kan kamufleres og jeg tror de har taget højde for det.

Med hensyn til vandpiben, jeg har ikke set den i laiv endnu så jeg tvivler på vi er kommet så langt ud.
Hop til top
Send private message
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #3 Posted: Sat Apr 12, 2008 20:43    
  I henhold til vandpipen, så sker det, arrangørrene er stadig ikke helt vilde med det, men jeg er ret sikker på, at der har fundet sted, hvor folk har kunne få tilladelse, hvis den bare så ingame nok ud.

Ja jeg mener at de skal bruge deres akustiske sets, når det er i historisk setting.
Jeg er faktisk (næsten) helt ligeglad med om højtalerne bliver camoufleret.
1) Deres koncerter er vidt forskellige
2) Musikstilen er ikke den samme
3)Du mangler at tilføje, at Valravn udover deres rigtige instrumenter, også bruger tekniske fremkaldte lyde og manipulationer.
4) Hvorfor lave den larm? Hvorfor ikke bare nyde stemningen? (de spillede vist omkring en time for meget sidste år til samme marked, pga. stemningen holdt det kørende)

Og nej, jeg er ikke den eneste herinde, (tværtimod så tolerer jeg mere end de fleste), som er af denne mening, jeg vil let kunne komme med en del citater skrevet herinde, hvor der er blevet udtalt, om hvor vidt der synes om sådan noget eller ej, men jeg lader være, for nu.
Jeg vil hellere høre folks mening påny, og meget gerne nogle hvis mening jeg ikke kender.
Så Lotte, tak, for din mening...
Hop til top
Send private message Send e-mail
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #4 Posted: Sat Apr 12, 2008 21:17    
  Vil lige tilføje, for god ordens skyld, det her skal ikke handle om Valravn og Virelai, det er general debat, som jeg vil ud i. Det er kun som fundament jeg nævnte dem.
Jeg vil gerne hører hvor vi står henne, når vi taler om hvad man kan og ikke kan.
Og jeg nævnte Horsens, fordi der var en del "klager", men uden noget kritik som sådan.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Lisa Asferg


Posts: 11
Vejle

Post #5 Posted: Sun Apr 13, 2008 19:43    
  Hejsa

Jeg har ikke hørt valravn/virelei live og i sammenhæng med et marked, men umiddelbart er jeg nok med dig Beate, det er lidt synd at bruge elektronik til middelalderrelaterede events.

Og så kan jeg lige fortælle jer at hvis i vil ryge vandpibe skal i bare tage til Ripen Sad men det er vist heldigvis kun til sommerscenarierne de kan finde på det.

Lisa
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #6 Posted: Mon Apr 14, 2008 8:09    
  Jeg er helt enig med dig Beate. Eletronisk musik hører ikke til i en middelalderstemning...musikken er i forvejen et element, der ligger lidt på vippen i forhol til historisk korrekthed, men blander vi digitalt eller i hvert fald elektronisk skabte lyde ind i det, bliver det for meget.

Hvor vidt en ren forstækning er i orden, er jeg lidt mere i tvivl. Der er en del udmærkede middelalderinstrumenter, der ikke siger ret meget, og måske kunne det være i orden at forstærke lidt hvis det blev gjort diskret...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #7 Posted: Mon Apr 14, 2008 15:46    
  @Lotte
Jeg er 110% uenig med dig i din påstand om at Valravn og Virelai er ét og samme!!

For det første så anvender Valravn en række instrumenter som Virelai ikke gør brug af: Cello, mandocello, hammerdulcimer og ikke mindst sampler. 
Virelai og Valravn spiller måske nogle af de samme numre men arrangementerne varierer fra hinanden, og dertil kommer det faktum at Valran spiller melodier som Virelai slet ikke benytter sig af.
-------------------------------------

Mht. hvad man ikke kan tillade sig til et middelaldermarked rent musikalsk, så afføder det jo et andet og mere væsentligt spørgsmål, som man måske bør tage højde for: Nemlig hvad man KAN tillade sig.

Hvad er - i dette tilfælde, "middelaldermusik". Hvad skal der til for at det er "rigtigt" og vigtigst: hvad skal der til for at det altså er "forkert" musik? Jeg vil ikke selv komme ind på det lige her.

Jeg har ikke læst de links som Beate har henvist til eller sat mig ind i sagen hvis der er en sådan. Jeg vil dog mene at grænsen klart er overskredet når man vælger at sætte Valravn på plakaten - eller for den sags skyld grupper som det tyske Blendwerk som Beate refererer til i forbindelse med Horsens middelalderfestival.

Hvis det er en tendens som er ved at blive skabt, så synes jeg at det er utrolig synd!

Nicolas
Der også set bandpiper!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #8 Posted: Mon Apr 14, 2008 21:07    
  Jeg vil gerne vade lidt rundt i den sidste sætning Nicolas skriver:
"Hvis det er en tendens som er ved at blive skabt, så synes jeg at det er utrolig synd!"

Med fare for at, komme ud i noget forskruet samfundsfilosofi, kaster jeg mig ud i det.

Måske er vi bare nogle, `der vil have tingene som de altid har været, og ingen skal våge på at ændre det, thi vi er vanedyr, og nyt er lig med dårligt.´

Jeg tror ikke at der var særlig mange til at starte med, der syntes at ligestilling mellem kønnene, anerkendelse af indvandrere og homoseksuele... Var en god ting.
Der hvor jeg vil hen er, at vi er, kun den vi er i dag, pga. at der er brudt grænser, at nogle er gået ind for det, og siden er flere og flere gået med, ikke at de tre førnævnte er fuldtendte(personlig mening).

Spørgsmålet er om denne "tedens" er en forkert retning eller ej.
Men ihvertfald flertallets holdninger kan flytte bjerge, den nye rygepolitik, kom med, at rygere er i stort undertal og ikke, da man fandt ud af af rygning var usundt, de ville ikke kunne få det igennem dengang.
Vil vi have denne udvikling? Der er tilsyneladende nogen der gerne vil.
Men er det fordi de/vi vil det? Eller fordi det trækker publikum til?
Svaret kan måske sige om der vil blive skabt en sådan tedens.


Linksene jeg skrev, var beregnet til, hvis man stod og underet sig over hvem Valravn var, hvad nu det, der blev sagt om Horsens var eller hvad Esrum Riddermarked er for noget...

Jeg vil gerne gå nærmere det I har nævnt, men for at undgå et langt multiindholdene indlæg, venter jeg med det lige nu.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #9 Posted: Mon Apr 14, 2008 22:00    
  Det kommer vel an på hvad man vil?
Vil man gerne spille middelaldermusik så tæt på som man nu kan forske og gisne sig frem til hvordan det virkeligt lød, med faren for at flere måske vil synes det lyder afskyeligt fordi vort moderne øre er vænnet til noget andet?

Vil man spille middelaldermusik tilpasset moderne ører?

Vil man eksperimentere og inkludere elektroniske instrumenter?

I sidste ende er det vel op til arrangørerne af et givent arrangement hvilke bands de bestiller. Hvis det er store trommer og elektrisk forstærkede instrumenter folket vil have, så er det nok det der kommer.
Dette kommer igen an på hvilket publikum arrangementet henvender sig til.

Hvis der er noget man ikke gider høre, kan man jo bare blive væk og nøjes med at mukke over det på nettet Smile
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #10 Posted: Mon Apr 14, 2008 22:17    
  Så sandt, så sandt.
Men vil et marked være et marked, som det er nu, hvis vi kun gjorde det for publikums skyld? Det tror jeg ikke.
Det skal nok blive nærmere uddybet, det bliver bare ikke i dag.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #11 Posted: Tue Apr 15, 2008 23:08    Post subject: Middelaldermusik, hvad er det?
  Der vil jeg hellere gå ud i det generelle, og sige hvad ved vi overhovedet om, hvad man har haft og gjort, af noget som helst?
For det er ikke musikken alene, der afgør hvad vi finder rigtigt og forkert.
Lad os se på, hvad vi har af kilder...

Fund: Mange ting er rekonstrueret af disse, men tit er det kun en tiendedel, af en ting man finder, da resten gået bort.
Man må nok antage at der er mange ting som aldrig er blevet fundet, enten fordi de er rådnet væk, eller fordi tingene er blevet genbrugt til noget andet.

Kalkmalerier: Siger noget om hvad man har haft af tanker, men ikke om hvordan det har været, da meget siges at være kunstnerisk frihed, og man kan vel ikke være !00% sikker på hvad der er oprigtigt tegnet.
Det er hovedsagligt gejstlige billeder eller adellige personer, som havde råd til at hyre en til et portræt. Dermed giver den ikke et bredt billed, og portrætterne er nok blevet meget forfinet.

Lovbøger: Siger også hvad man har gjort sig af tanker, men også lidt om hvad man har haft, såfremt at vi har gættet rigtigt om hvad de forskellige ting er. Men at man ved, at man har set igennem mange love, skal nok også tages højde for.

Sagn: Igen tanker og kunstnerisk frihed, derudover mund overført.

De tre sidste siger rigtig meget om hvem man var, hvad man gik efter, hvad man syntes. men ikke så meget igen om genstande.

Vi kan så gå efter hvad man har haft af værktøjer, materialer og hvilke teknikker man har brugt til andre ting.
Men meget håndværkskunnen er gået tabt i industrien, man ved stadig ikke hvordan pyramiderne blev bygget, historikere og lign. kommer med jævne mellemrum, og siger at ny viden, afkræfter gamle påstande. Så hvad ved vi egentlig?
Sagen er, at jo mere vi ved, jo mindre ved vi!
(eller ihvertfald, jo mere vi ved, jo mere ved vi, at vi ikke ved)
Så er det vigtigeste ikke hvad man føler er rigtigt?
Men nu er folk jo forskellige, så hvad gør man så?
Personligt vil jeg fravælge alt(`alt´, skal nok ikke tages helt bogstaveligt), som man kan være, lad os sige 80% eller mere sikker på, ikke har fundet sted, der hvor det vil ses/høres(-hvis vi taler musik). Bruge hvad der kan tænkes at være brugt, og gå med på det, jeg selv gerne så, på et marked.

Musikken
Jeg vil ikke have noget i mod at man brugte melodier fra årerne efter middelalderen, hvis det blev gjort med instumenter og spillestil, som vi har valgt at anse som middelaldertidens spil. Da det ikke vil rive mig ud af det, som jeg ser med den tid.
Som Lise også er inden på, så spiller vi nok noget, som er mere "brugbart" for os.
Men kan vi holde illusionen, at det er middelalder, så synes jeg det er helt ok.
Så det skal nok ikke være Mozart eller lign. da det her vil det være en god ting, hvis man ikke forbandt musikken med en anden tid.
Samt indholdet af sangene, skal heller ikke handle om Luther, Christian d. 4 eller om den franske revolution.
Hvad angår instrumenter, så må det læses ud af det jeg har skrevet om ting.

Men illusionen er nok egentlig en vigtig del for mig, selvfølgelig er der mange ting som bryder i gennem, men når det, der til, at jeg føler, at jeg i et øjeblik er gået forkert, eller at der ikke er en harmoni i mellem "tingene", så er det gået alt for vidt.

Ja, det var så endnu et langt indlæg.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #12 Posted: Wed Apr 23, 2008 15:40    
  

Jeg vil ikke kommentere på de sidste par indlæg da jeg ikke har fået læst dem igennem endu.. Jeg tror dog at Beate og jeg er temmelig enige, så jeg glæder mig...

Jeg faldt dog lige over dette her korte indlæg på liveforum, som jeg synes passer godt ind i denne her kontekst...

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #13 Posted: Thu Apr 24, 2008 12:40    
  Nico, vi er nok kun enige, indtil jeg begynder at, uddybe, hvor og hvornår jeg ikke ville have noget imod div. ting.

Men det gider jeg slet ikke, nej jeg gider ej.
Der er ikke noget ved at, mukke over det på nettet, hvis man ikke får noget feedback.Sad

Så kan det godt være det er for vidt og forkringlet, til at folk står af, men jeg er elendig til at fatte mig i korthed.

Men det skal ses i et større perspektiv.
Der er ingen, der vil klage over guitarer i live, hvis folk stadig rendte rundt i nervøst velour.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #14 Posted: Thu Apr 24, 2008 14:49    
  Jeg synes bestemt ikke det er forkringlet eller for vidt det du skriver, men jeg ved ikke nok om emnet til at kunne udtale mig ret meget. Derfor holder jeg min mund...

Jeg ved bare at jeg ikke synes trommer og sækkepiber x 32 lyder fedt i længden, og så er jeg egentlig kold i møllen om det er autentisk (men iført S/M lædertøj er det næppe :O).
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #15 Posted: Thu Apr 24, 2008 14:52    
  @Lise
Det er kun fordi du ikke har oplevet det bretronske pipeband som Troels og jeg så i Saint Chartier i Frankrig sidste sommer..... På den anden side - det ville også være synd hvis det kom til Esrum..
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B