Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt ->
[SALG] Rebec (solgt)
Goto page 1, 2  Next  
This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #1 Posted: Sun Mar 23, 2008 21:38    Post subject: [SALG] Rebec (solgt)
  

Hej alle sammen.
Jeg har sådan en sag her liggende herhjemme, trestrenget, tydeligvis hjemmebygget og uden bue. (Havde en ven som skulle pushe mig sådan en, men han knækkede den da han kørte ind i en lygtepæl på cykel. Typisk)


Stolen ligger foran lige ......... Her! Det jeg har sat på af strenge skal i bare se bort fra. Violinstrenge er temmeligt dyre, så dem har jeg ikke investeret i eftersom jeg ikke selv skal spille på den.
Den ene stemmeskrue er lidt for stor til hullet, friktionen er røget, men er man fiks på fingrene tager det ikke mange minutter at snitte en ny skrue af noget birk el. lign.

Et bud?
Hilsen, Mie

Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Sun Mar 23, 2008 22:15    
  Prøv at kontakte Johan Vedel. Han har allerede ytret ønske om at få fingrene i sådan en...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #3 Posted: Mon Mar 24, 2008 0:05    
  Hej Mie!

Nico skrev til mig at jeg skulle skynde mig ind på forummet nu. Den vil jeg meget gerne lægge billet ind på. Der er bare lige det problem at jeg bor i Kbh. Kommer du nogensiden hertil? Ellers, hvis du ville, kunne vi mødes i Odense. Jeg har alligevel en veninde, der bor der. Når jeg besøgte hende næste gang, kunne vi slå to fluer med et smæk, som man siger.

Mht. prisen, jeg skal nok kigge lidt nærmere på den, for at bedømme hvad jeg vil betale for den.

@Mads - hvis du ser det her - du har nok mere forstand på de her instrumenter. Hvad synes du ville være en rimelig pris?

Bedste hilsner Johan
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #4 Posted: Mon Mar 24, 2008 0:18    
  For SATAN, den er fe'!!

Men det er jo lidt svært at vurdere den når man ikke har den i hænderne.

@Mie
Gider du at tage et billede af ryggen (gerne e nærbillede også), et nærbillede af dækket, og et nærbillede af hovedet... så er du en skat. 

I hvor jeg dog gerne ville bo et stenkast fra dig lige nu...

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #5 Posted: Mon Mar 24, 2008 0:27    
  Jeg giver mads ret i, at det helt klart er funktionaliteten - altså hovedsageligt lyden som er det vigtigste.

Hvor er det ironisk at tænke på, at det ikke er mere end en uges tid siden jeg har siddet og talt om instrumenter med Mie ... For pokker da!

Det er et tort pluds, at der er taske med til den. Jeg både har - og har haft en hel del specielle instrumenter, og det betyder virkeligt meget at de er nemme at transportere frem og tilbage for alt at de er ordentligt beskyttede.

@Mie
Hvorfor har du bare lige sådan en liggende - og hvorfor i alverden har du ikke fortalt mig det ?!

Stolen ligner noget til en alm. violin. Er det det?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #6 Posted: Mon Mar 24, 2008 0:44    
  Kære venner,

Jeg vil nu stadig gerne lægge billet ind på den, det er ikke til at få et sådan instrument i miles omkreds.

God ide med nogen flere billeder af instrumentet.

Johan
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #7 Posted: Mon Mar 24, 2008 0:49    
  Det har du helt ret i Johan.

Jeg kan ikke forestille mig, at det IKKE kan svare sig at købe den. Specielt ikke hvis du i forvejen går og leder efter sådan en.
Faktisk er det lige før jeg selv kunne fristes til at byde på den ... bare for at eje den.

Den ser som Mie nævner hjemmebygget ud, specielt hvis man sammenholder designet med et mere originalt.
Halsen stammer helt klart fra en violin el. lign.
Hovedet er også temmeligt violin´ish ligesom kroppens svage ottetalsform er også temmelig atypisk.

En ting som er meget vigtig at lægge mærke til, er om strengetrækket evt. har trukket halsen skæv i forhold til kroppen. Jeg tvivler dog på om det overhovedet er muligt, pga. den måde kroppen bliver fremstillet på.

En mulig løsning mht stemmeskruerne at få hulderne boret større så det f.eks. passer med brachskruer. Jeg tror det vil se helt ok ud sammen med halsen. Ellers kan alternative skruer jo købes eller fremstilles som Mie selv nævner det, men jeg vil klart anbafale "ordentlige" skruer, hvis den skal holde stemningen...

@Mie
Er der en signatur i den?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #8 Posted: Mon Mar 24, 2008 10:14    
  @Nicolas
Jeg faldt over den til Ørbæk marked og måtte give en meget beskeden pris for den.. Meget beskeden for ikke at sige for meget! Jeg har ikke nævnt den til dig til rod fordi.. tjah.. jeg troede faktisk ikke den var noget værd. Den er da meget pæn, men der er ingen signatur i den og lydhullerne på siderne ser meget primitive ud. Jeg faldt for den spændende konstruktion og for hovedet specielt, jeg synes det er så smukt, det er udformet som et vædderhoved.

Jeg har lidt flere bileder her (Mads, specielt henvendt til dig) men dog ingen af ryggen.




@Johan din billet er noteret. Og jeg kommer ofte til Odense, og skal til København i uge 14 med gymnasiet. Vi finder ud af noget. 

Hehe. Og at bo et stenkast fra mig er faktisk ikke nogen dårlig ide. Her er mange gode markeder hvor det er muligt at finde denne slags sjove instrumenter. blandt andet Ørbæk og Kirkeby Mejeri som er det største indendørs kræmmermarked på Fyn. Jeg holder øjnene åbne sommeren over og ser om der er noget jeg kan pushe videre. Wink
Venligst, Mie 
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #9 Posted: Mon Mar 24, 2008 16:01    
  MERE BILLEDE!
Bunden er ret vigtig, og et nærbillede af enden (hvordan broen er fæstnet) er også temmelig vigtigt!
Forøvrigt: Er der stemmestok i? (Hvis ja: Står den oprejst?)

Det KAN godt være at den slet ikke er noget vær, men flot er den jo. Men de fleste, selv graldeste tilfælde kan jo istandsættes til brugbare instrumenter...

Er godt nok nysgerrig om hvor meget du selv gav for den! ... men det er der jo ikke meget forretning i for dig

My god! Jeg får helt lyst til selv at købe den, bare for at sætte den i stand!
Er du i Odense d. 6. april?

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #10 Posted: Mon Mar 24, 2008 18:13    
  Den ligger på Kirkeby Marked lige nu, denne her. Men ROLIG den er IKKE solgt, og det bliver den heller ikke før ihvertfald Johan har set den, eftersom han har lagt billet ind på den. 

Billederne kommer så snart jeg har den i hænde. Det er muligt jeg kan have det allerede i morgen, ellers må i væbne jer med tålmodighed.
Jeg kommer ikke til Odense d. 6 april Mads, desværre, men jeg er i København d. 2-4, hvis det skulle have nogen interesse, Johan, Mads og evt andre som kunne tænke sig at se den...? 
Jeg kan snildt tage den med, så slemme er DSB heller ikke, postDanmark er værre. ^_^

Nej, jeg tror heller ikke jeg har lyst til at sige hvad jeg har givet. Men lad os sige det sådan at det var sidste markedsdag på Ørbæk, og folk gerne ville hjem. Wink 

Mie
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #11 Posted: Mon Mar 24, 2008 18:57    
  Jeg tænker...Hvis den er bygget rigtigt, så burde der ikke være den store sandsynelighed for at bunden fejler noget, da den jo at lavet i ét stykke...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #12 Posted: Tue Mar 25, 2008 8:56    Post subject: snik snak
  Det bliver godt nok vendt og drejet 360 grader. Hvor mange chancer får man lige, hvis man er interesseret i en rebec. Køb en billet til Odense og sæt neglene i den!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #13 Posted: Tue Mar 25, 2008 9:10    
  

Så vidt jeg husker er den lavet i et stykke, Nicolas. Bunden er ligeså smukt skåret som resten af rebec'en og jeg mindes ikke at have lagt mærke til en samling...

Jeg får den hjem en af de nærmeste dage, tager nogle flere billeder og lægger dem op her. Hvis folk tænker at komme til Odense giver jeg en kop kaffe på den smagløse ^_^

- Mie 

Hop til top
Send private message MSN Messenger
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #14 Posted: Tue Mar 25, 2008 12:57    
  Hvor stor er den cirka? Den ligner en lille smule en lommeviolin på trods af de tre strenge, og der er vist også et overlap mellem rebec'erne og lommeviolinerne i 'nyere' tid. Derudover ser den fed ud. Hvis ikke jeg var i gang med byggeprojektet, så var jeg også interesseret.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #15 Posted: Tue Mar 25, 2008 15:04    
  @Simon
Godt tænkt... Det havde slet ikke strejfet mig. Hvis kroppen dog er i ét stykke som Mie også antyder, så vil jeg nu nok mene at det ér en rebec.

(Hvis du med lommeviolin mener en Pochette, så vil jeg lige indskyde, at de også har været at finde kun med 3 strenge...)

"... et overlap mellem rebec'erne og lommeviolinerne i 'nyere' tid."
Interessant! Er du ikke venlig at uddybe det lidt - evt. på en PM ?

@Mie
Har faktisk overvejet at tage til polkacafé i Odense den 2.
Er det evt. sådan så du kan tage den med når du komer til København ? Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at se lidt nærmere på den, i fald Johan skulle finde på at takke nej.
Vi kunne jo mødes alle tre hos mig - så har du også mulighed for at kigge på mit dulcimer ...

@Johan
Hvad siger du?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B