Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Bouzouki-bøvl
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Nikolaj Skou Haritopoulos


Posts: 1
Århus, Græsk rhapsode og norrøn skjald

Post #1 Posted: Sat Feb 12, 2011 3:44    Post subject: Bouzouki-bøvl
  Hej,
Jeg har netop i fødselsdagsgave fået en græsk bouzouki tilsendt fra min fætter i Grækenland og jeg har slet ingen erfaring med strengeinstrumenter overhovedet. Den er 8-strenget, 4 dobbeltstrenge, andet ved jeg ikke rigtigt.    
Så jeg tænkte på om der er nogen herinde, som ved noget om sådan et instrument, jeg er nemlig ret sikker på at nogle af jer har anvendt bouzouki som akompanement i nogle af sangene på siden.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvordan man stemmer den, en af mine venner, som spiller mandolin, erklærede nemlig at den ikke stemmer som en mandolin. 
Hvis der er nogen, som kender nogle gode links eller bøger, ville det være rigtig fedt.    
Og er der f.eks. nogen der ved, hvad forskellen er på en græsk og en irsk bouzouki, sådan en kan jeg nemlig forstå også findes?

Jeg håber I kan og vil hjælpe.
Hop til top
Send private message



Posts: 42


Post #2 Posted: Sat Feb 12, 2011 13:20    
  Af hvad jeg ved er forskellen normalt at en græsk bouzuki har 3 sæt strenge (altså 6 strenge) mens en irsk har 4 sæt (altså Cool. De stemninger jeg lige har kunne finde til en med 8 strenge er:

G D A E (mandolin
A D A E
A D A D
G D A D


Håber det kunne hjælpe
Lauge


PS. Har du mulighed for at lægge et billede op? så er der lidt mere at gå efter.
Hop til top
Send private message
Christian


Posts: 38
Skive i midtjylland

Post #3 Posted: Sat Feb 12, 2011 17:08    
  Hej!
Beskrivelsen, som Lauge gav, har jeg også hørt, men jeg har også hørt, at forskellen kan være, at den græske er rundbundt, og den irske er mere eller mindre fladbundet, og at det var irland, der tog den til sig fra den græske kultur og gjorde den til deres instrument. Jeg overvejer selv at anskaffe mig en og stemme den som en oktavmandolin. Jeg kan ikke finde ordet bouzouki i mine gamle musikleksika, så måske har den også et dansk navn, men det ved jeg ikke (:
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #4 Posted: Sun Feb 13, 2011 21:56    
  Jeg bruger tit bouzouki, og jeg har både den irske og græske version. Jeg stemmer begge to i GDAE, da jeg har mest erfaring med den måde at spille på.

De andre stemme måder Lauge omtaler, bruges bla. åbne akkorder og lyder godt hvis man spiller Jigs, reels osv. man kan lave nogle fede sus4 og sus2 akkorder, men jeg oplever tilgengæld vanskelighder hvis man skal spille rene mol og dur akkorder, der ikke lige er G, D, Hm og Em, hvilket typiske benyttes til netop irsk instrumental spil.

Men som så meget andet, handler det om smag og hvad der skal spilles.

mvh
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #5 Posted: Wed Feb 16, 2011 2:28    
  Ifølge Wikipedia's artikel om den græske Bouzouki (http://en.wikipedia.org/wiki/Bouzouki ) stemmes den firstrengede udgave af den traditionelle græske bouzouki således:
"This type of bouzouki has 8 metal strings which are arranged in 4 pairs, known as courses, typically tuned Cc Ff aa dd (i.e., one whole note below the four high strings of a guitar). In the two higher-pitched (treble) courses, the two strings of the pair are tuned to the same note. In the two lower-pitched (bass) courses, the pair consists of a thick wound string and a thin string tuned an octave apart. These 'octave strings' add to the fullness of the sound and are used in chords and bass drones (continuous low notes that are played throughout the music)."


Hvad angår den "irske" bouzouki er denne, som Christian Ditlevsen ganske rigtig siger, en irsk fortolkning eller rettere "genbygning" af det græske rundryggede instrument.
Vil man vide mere om Bouzoukien i irsk musik kan man med fordel sætte en halv times tid af til at nyde TG4's program om emnet: http://www.youtube.com/watch?v=oVRl4khwkHw (=første del... 2., 3. og 4. del burde være til at finde herfra)

I korte træk er det i sammenhæng med Irsk musik værd at bemærke at bouzoukien først havde sit indtog i den irske musik i dens oprindelige græske form. Der er den dag i dag irske musikere der sværger til disse instrumenter, og den "gamle" bouzouki-stil der først og fremmest har Alec Finn som "grand old man": http://www.youtube.com/watch?v=ZEW1HQBk4WM
I den anden ende af spektret ser man, med udbredelsen af den 4-strengede Irske bouzouki, en generel tendens hen imod en kontemporær "strumming"-stil hos den yngre generation af irske Bouzouki-spillere... et godt eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=0p8IcC3c4e8&feature=related

I sammenhæng med irsk musik har jeg meget sjældent stødt på bouzoukispillere (fortrinsvis akkompagnatører) der IKKE foretrak GDAD-stemningen, netop fordi den høje D-streng tilføjer musikken en meget åben/dronet "backing-sound"... omtrent den samme effekt man ønsker at opnå ved at stemme en guitar i DADGAD. I begge tilfælde udstyrer musikeren som oftest sit instrument med en capo, som der lynhurtigt kan rykkes rundt på når der skiftes toneart (qua de ulemper som Christian Colberg nævner).
Nogle vil måske mene at den løsning er en smule "snyd" men jeg er helt klart mest tilhænger af GDAD-stemningen i akkompagnementsammenhænge, mest fordi at droneeffekten som før nævnt tilføjer en form for "fylde", både til instrumentets egen sprøde og lidt spinkle klang, såvel som til de melodilinjer den akkompagnerer i det "irske ensemble".

Og bare for at gentage Colberg en ekstra gang, er det i bund og grund er det en smagssag, og i den forbindelse er det jo relevant at overveje hvad slags musik man vil bruge instrumentet i og hvor vidt man ønsker primært at akkompagnere eller spille melodi... Bouzoukien er fantastisk velegnet til begge dele, og der helt klart fordele og ulemper ved de forskellige stemninger som Colberg også er inde på.
Står man mellem GDAE og GDED er der jo ikke noget i vejen for at stemme de sidste par strenge en tone den ene eller den anden vej i ny og næ Wink...
Hop til top
Send private message Send e-mail
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #6 Posted: Wed May 18, 2011 10:11    
  Ross Daly er en mester på bouzouki. Min pointe er at hvis det ville hjælpe at se hvordan et sådant instrument blev spillet, så er der masser af videooptagelser på youtube, som faktisk endda er rigtig god musik, oveni. 

Hop til top
Send private message Send e-mail
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #7 Posted: Tue Jun 21, 2011 17:31    
  Για σου, Νικο! Ikke for at lyde flabet, men hvis du har familie i Grækenland, kunne du så ikke kombinere en ferie hos dem og noget instruktion hos en musiker dernede? Johan nævner Ross Daly, og han er superlærer. Du kan også tage en uges ferie på Kreta i Houdetsi, hvor han har kurser i musik både vinter og sommer. Kan klart anbefales.

Men det kommer jo lidt på, hvad du vil spille på bouzkou'ien? Hvis det er irsk musik, så kan du jo spørge folk, der spiller det. Der er jo nogle stykker i Danmark, der har forstand på det. Hvis det er græske τραγουδιη eller δημοτικι μουσικι, du vil lære at spille på den, så skal du nok lede uden for Danmark.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B