Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Guitarer i dansk live/middelalder?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Lea Blak

Se fuldt billede
Posts: 1
Gladsaxe/Herlev/Mørkhøj

Post #31 Posted: Wed Nov 22, 2006 18:11    
  HAHAHA!!!!

Hvis det er så nemt at lære at spille skalmeje, hvorfor er den så ikke mere udbredt end den er?? Og hvor er alle de nemme guides til den??

En guitar er et udemærket instrument, og langt at foretrække frem for ingen musik.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #32 Posted: Wed Nov 22, 2006 19:22    
  Det skal jeg sige dig Lea...

Det er de færeste der gider at gå ud og spendere op mod 2000 kroner (I skalmejens tilfælde), på et instrument der næsten udelukkende skal bestilles over nettet, derefter sendes til éns adresse efter måske et par måneders ventetid, og som du stort se kun kan bruge i Liverollespils/reenactment-sammenhænge.
Odds'ene er mildt sagt ret små for at en standard liverollespiller nosser sig selv -og nogle penge sammen- til førnævnte projekt, imod den guitar der alligevel hænger på hans værelse. Især taget betragtning af den tid han skal bruge på at lære sig at spille instrumentet, når han har spillet guitar de sidste par år, og derfor føler sig hjemme i det.  

Simple as that!

Der findes ingen "nemme" guides til at spille et instrument (-det skulle da lige være kazoo) ligesom der heller ikke findes nogle nemme guides til at spille Guitar.
Skal vi tage dit eksempel med skalmejerne igen, er grebene de samme som på en blokfløjte. Så skal der ellers bare blæses en del hårdere.

Alt sammen kræver bare noget gåpå-mod, tid og en nogenlunde god økonomi (-eller bare lidt opsparing), og BINGO! Du spiller middelalderinstrumenter!
Jeg har fuld forståelse for alle de skjalde der ikke ejer nogle af de førnævnte kriterier (ligesom undertegnede for tiden). 
Det resulterer jo bare som bekendt i en million "Guitarskjalde", hvilket i bund og grund er godt nok....

...Er som før sagt nemlig helt enig i dit sidste statement... sammen med de fleste andre i denne tråd.

Velkommen på forummet!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mikkel Nordsted

Se fuldt billede
Posts: 55
Helsinge

Post #33 Posted: Wed Nov 22, 2006 21:32    
  for at vaere lidt me di denne debat.

jeg er fuldstaendig enig i det som Tore sagde, det med de godt og daarlige ting, ved guitarer.
men, da jeg kobte min Oud af Nicolas (hans gamle) havd ejeg ikke et klap forstand paa hverken at spille paa Oud, eller guitarer, og tja... jeg spiller fint paa den, jeg ar godt nok lagt en masse arbejde ind i laere at spille paa den, ( Tak for hjaelpen Tore emd at faa den til at stemme, jeg vat paa hertrens mark, uden dig, 1000 tak)  da jeg ikke vidste, hvordan man spille paa den.

min pointe er at man godt kan spille paa et middelaldre insturment, selvom, man ikke har provet at spille paa almindelige instrumenter.

altser...
folkens, som der ike har spille paa middelalder instrumenter, med en masse gaa paa mod, skal det nok gaa.

man kan jo saa sige at jeg var heldig at finde et saa godt tilbud, for hvis Nicolas ikke havde et saa godt tilbud paa et saa fint instrument, saa var jeg nok heller ikke begyndt, i hvert fald ikke paa dette tidspunkt.

summer sumarum er folkens giv det tid, til at bruge til at laere at spille paa instrumentet, saa gaar det nok.
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #34 Posted: Tue Jan 16, 2007 17:31    
  

Sidder hjemme hos en af mine venner og æder burger, og så så jeg ligepludselig den her: (Sorry størrelse og kvalitet men vi havde kun et webcam at gøre godt med)



Han er eks-liver og købte den til formålet.
Hermed en "standardvare" der kan gå ud og købes her i landet.
Den koster 2000 kr. i Aage Jensen. Spørg efter en "Backpackerguitar" fra "Martin & co." 

Den er lille, handy, har tilmed en fin lyd
og efter min mening superingame.

No more excuses!!

/Mads

Hop til top
Send private message Send e-mail
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #35 Posted: Tue Jan 16, 2007 21:30    Post subject: Rejseguitar
  Jeg har også set en Washbourn rejseguitar i et andet design hos Eskildsen i Århus
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #36 Posted: Tue Jan 16, 2007 21:34    
  

Jeg har også set flere modeller af den slags bl.a. i varekatalogerne fra "Early music shop" og Lark in the Morning"

Det lever virkelig op til deres navn...

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #37 Posted: Wed Jan 17, 2007 10:19    
  Nu er denne tråd efterhånden blevet så lang at man er nødt til at blande sig

Jeg er helt enig med Troels (og flere andre) i at det kommer helt an på hvad der bliver spillet/sunget. Jeg kan godt leve med en guitar eller to til et livescenarie hvis ellers materialet er ordentligt. F.eks. havde jeg en folkeskolekammerat for snart 10 år siden, der havde stemt sin guitar lidt anderledes, for at få den til at passe med de renæssancemelodier han spillede. Det lød vidlt fedt, og knægten gik i 6. klasse...
Ligeledes synes jeg sagtens guitaren kan bruges mere lejrbåls-agtigt til live. Jeg spiller vel og mærke ikke selv guitar, men drejelire, alligevel synes jeg kun det var fedt, da "vores" skjaldegruppe i kroen til Einherjernes "slægtsfejde" sidste sommer spillede med 2 guitarer og skrålede sange de bare havde skrevet ny tekst til (og i nogle tilfælde også melodi). Einherjernes scenarier er ovenikøbet kendt for at have en rigtig god setting, og høje kostumekrav, men det ødelagde ikke noget for mig, at "pop"gruppen spillede hos os hele tiden. De underholdte enormt godt, og folk skrålede med på sange de ikke kendte. De var et gevaldigt spark i den rigtige retning til vores krostemning. Det skal bare gøres ordentligt...
Hermed ikke sagt at jeg ikke nød den mere autentiske skjaldegruppe til scenariet, det var fedt med flere genrer, men de kunne bare ikke få folk med på samme måde...
Som endnu et tillæg til et snart langt indlæg skal det nævnes at jeg selv agter at stå for musikken til kroen til sommer, og det bliver med drejelire, skalmeje, krumhorn og hvem vi nu ellers kan finde der vil spille med....
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Troels Dueholm Nørgaard

Se fuldt billede
Posts: 80
Århus N
Barok-skjald

Post #38 Posted: Sun Jan 28, 2007 23:10    
  Som bemærkning til din sidebemærkning Jens: Fedt at høre at der kommer en masse glade musikfolk til sommerscenariet i år. Som sidste år vil Lurpakket også være at finde til scenariet i år, omend muligvis uden pølsebod, men til gengæld med masser af musik. Smile

\Troels
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Mikkel Nordsted

Se fuldt billede
Posts: 55
Helsinge

Post #39 Posted: Mon Jan 29, 2007 20:30    
  det lyder da herligt at der kommer flere musikanter med denne gang.
nu hvor man alligevel skal med, kunne man jo ogsaa selv tage et instrument med ogsaa.
tilbage til sporet.
ja, som du selv siger Jens, Guitarer og den er spiller paa den, kan vaere lige saa gode, eller som i dette tilfaelde bedre, end autentiske musikgrupper, men saa er det vist ikke instrument, som der e rnoget spicelt ved, men musikanten.
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #40 Posted: Sat Feb 03, 2007 0:47    
  Så fik jeg endelig ædt mig igennem den indtil videre længste diskussion jeg er stødt på herinde...

Jeg har intet imod guitarer, men nok nærmere hvordan og hvad der bliver spillet. Jeg startede jo ud med at spille med ole for snart ti år siden. Da han desværre ikke havde meget tid pga. arbejde og familie måtte jeg jo klare mig med sang og fløjte på egen hånd -jeg er en af dem,der bare aldrig kommer til at kunne spille mere end tre akkorder på en guitar eller lign. og med stort besvær.
Så jeg var lykkelig, da jeg løb ind i Tore i ´98 og så skidt pyt med at det var en guitar, man kunne jo synge og spille samtidig!!!

Jeg er rigtig glad for den drejning, det har taget inden for det musikalske i live og nyder at spille fed musik med især tore, mads og nico. Men som flere folk siger: hellere en guitar end ingen musik.
Jeg står dog af på gutten med tre akkorder og ét tempo, nemlig det rundt om lejrbålet eller i børnehaven -dermed ikke sagt at alle pædagoger ikke kan spille guitar (eller banjo Wink) Bare lad være med at dræbe en sang. Musik skal have sjæl og hver melodi har sit tempo.
Og så står jeg totalt af på folk, der spiller metallica og div andet lignende!!! Tore og jeg var ude for det så sent som sidste lørdag, da vi skulle optræde til en in- og off-game fødselsdag.

Synes at man med tiden bør bestræbe på at udvikle sig, såvel musikalsk som i så meget andet. Det har da indtil videre taget mig ti år og jeg er først lige begyndt at spille tromme Wink
Ang. det med penge, er jeg glad for at stemmen er mit primære instrument, om end den tåler fugt og kulde lige så dårligt som andre instrumenter Wink

Nå, endnu et langt indlæg... min konklusion må vel være at guitar er ok, så længe det passer til rammerne. Live har jo gudskelov alle slags standarter, så der er noget for enhver smag.
Så til alle nye: Bare klø på og lad jer ikke skræmme af os "gamle, gnavne, elitære musikere" -eller noget Wink
Hop til top
Send private message
Lotte Brinch Plougheld


Posts: 146
Aarhus N
Kone-skjald

Post #41 Posted: Sun Oct 28, 2007 18:49    
  Jeg har ikke noget imod guitarer i laiv heller, synes det er et dejligt instrument og med til at skabe hygge. Det er nogle rigtig gode bud på hvad der er på markedet. Nedenstående billeder er min øjesten Lillian. Hun er knap 30 år gammel og har tilhørt/tilhører min mor og har spillet på samtlige værtshuse i Danmark. Hun er vidunderlig at spille på og stemmer fantastisk. Det er selvom det er en akustisk western model synes jeg nu selv designet er ok til fantasy laiv, men døm selv. 



Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #42 Posted: Thu Nov 08, 2007 16:59    
  Skjald skjald ikke spille guitar...
Jeg synes i vi har haft den oppe og vende, men her er i hvert fald mit bud på et instrument hvis man da ikke kan komme udenom.


     

Lutguitaren her er netop blevet færdig istandsat af Torben fra Strengelegen på Nørrebro, og er - som det fremgård af den fine lille papirlap, til salg for 4,5 tusinde. Jeg har selv prøvet den, og jeg skal sige at den har en rigtig dejlig lyd.

Hvis jeg havde haft pengene havde jeg købt den på stedet!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #43 Posted: Fri Nov 09, 2007 2:57    
  Det må desværre siges at være fåtallet der har de penge til et ekstra instrument.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #44 Posted: Fri Nov 09, 2007 14:31    
  Nøøøj hvor er den pæn! (Gid man spillede guitar.)

@Lise og alle:
Det kommer dælme an på hvor meget man ønsker sig det instrument!

Det handler om penge. 
Men det handler ISÆR om at spotte et godt tilbud når det byder sig, og derefter at SLÅ TIL før det er for sent! 
Og det handler om mod til at kaste sig ud i sådannogle invisteringer, selvom det evt. betyder at man må spare andre steder.

Jeg og især Nico er rigtig gode til førnævnte... Måske lidt for gode  (Derfor blev fx. turen til Saint Chartier, ihvertfald en dyr omgang for os begge!).

Til gengæld ærgrer man sig sjældent. Man glæder sig måske endda. 
Og så bliver man hele tiden inspireret til at holde sin musik ved lige, og måske endda at udvikle den... 

Jeg var ihvertfald ikke blevet så god til at spille whistle som jeg er nu, hvis ikke jeg havde takket ja, da en irer tilbød mig at købe hendes lowwhistle superbilligt, selvom prisen alligvel var RIGTIG mange (lomme)penge ud af lommen for lille Mads. Til gengæld fik jeg ikke alle de "Kiss me, i'm irish!"-T-shirts eller CD'er med irsk folkemusik, jeg ellers havde planlagt at have med hjem. Men jeg fik en fløjte, der var federe både at spille og høre på, end alle mine tinwhistles tilsammen!
En fløjte jeg nød at spille på hver eneste gang, hvilket betød at jeg spillede på den ofte! Oftere end jeg ellers ville have gjort, hvilket betød mere øvelse, hvilket betød en Mads der kan det på fløjte som jeg kan nu. 
De penge var altså, alt i alt, ret godt givet ud, selvom de syntes skræmmende mange dengang.


Hvis købet af denne guitar betyder:
at dens ejer får det federe med at tage i skoven som skjald hver søndag...
at han/hun endelig kan tillade sig at tage en guitar med på fx. middelaldermarkeder, eller andre sammenhænge som han/hun har haft lyst til, men ikke har "turdet"...
at han/hun kommer til at spille mere, og -som et resultat af det- måske bedre... 
at han/hun måske får lidt opmærksomhed på sit smukke instrument...
... Er 4500 kr. så mange penge?

I rest my case.


Se instrumentkøb som invisteringer! Hvilke døre kan det åbne for dig?

...Men det kan altså gøre nas i pengepungen! (Indømmet)

Amen!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #45 Posted: Fri Nov 09, 2007 15:36    
  @Mads
Hold op med at skrive det jeg tænker!
________________

En anden fordel ved at sætte sine penge i instrumenter er at de sjældent falder i pris, hvis man bare sørger for at behandle dem ordentligt.

For at tage Mads historie om Saint Charter.
Jeg købte bl.a. en lille sækkepibe i Frankrig for små 1000 kr.
Hvorfor? Jeg jeg syntes den var sød...og jeg havde pengene. Jeg spiller ikke særligt ofte på den, men jeg synes at det er skægt at tage den frem engang imellem og sidde og lege med den, og på den måde bidrager den - som mads også beskriver det, til min inspiration og generelle lyst til at spille.

4500 er måske mange penge, men det handler kun om hvilken i sammenhæng man ser det i.
Selv har jeg instrumenter for et sted over de 30.000 kr. Folk synes generelt at det er mange penge at bruge på en hobby som musik, men hvis jeg fortalte de samme folk at jeg kørte på mortorcykkel så ville de grine og spørge hva det var for en tøsekvræn til den pris.

Personligt så tror jeg at jeg har brugt mere tid og fået flere gode stunder for de penge, end de fleste motorcykkelister har brugt.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next Page 3 of 4
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B