Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Guitarer i dansk live/middelalder?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Adrian Salo


Posts: 2


Post #16 Posted: Tue Jul 11, 2006 14:45    
  Jeg synes det er en rigtig fed udvikling der er kommet i gang mht. dansk live rollespil, på de fleste fronter. Dog slår det mig, at jo højere standarden bliver, jo dyrere bliver det, at være "med på vognen". Jeg aner intet om at bygge instrumenter selv, men har lavet lidt småreparationer på en guitar. Men det hjælper mig ikke, når jeg skal til at have fat i et alternativ. Konklusion: Jeg kan ikke bygge det selv, derfor må jeg købe det.
Jeg ville gerne anskaffe mig en lut. Men der var flere ting der bremsede mig:
1: Hvor kan man købe den? 
Jeg fandt ud af, at man kunne købe dem håndbygget i England til 10.000 kr og opefter... Så mange penge får jeg aldrig sparet sammen til det formål.
2: Lære at spille på den?
Muligvis er teknikken og spillestilen en smule i stil med guitar... Men så alligevel er der forskelle... Jeg søgte og søgte, men fandt INGEN steder, guides, eller personer der kunne lære mig det.

Dette er bare et eksempel på hvorfor JEG ikke er kommet videre end guitaren, og nok heller ikke kommer det de næste par år...

Jeg synes, at guitarer er HELT okay i dansk live rollespil, og der er noget humør- og stemningsfyldt over enhver, der spiller og/eller synger til live... Bare sangen passer ind i scenariet...

Udviklingen er gået i samme retning indenfor mange ting... Ægte læder frem ofr kopi-læder (3-4 dobbelt pris), uld i stedet for fleece (5 gange dyrere), hør i stedet for andet (her er noget, der er relativt billigt: KØB DET!). Osv...
Hop til top
Send private message
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #17 Posted: Thu Jul 13, 2006 21:14    
  Hvad med saadan en:


Det er et guitarbyggesaet fra Musicmakers

Troubadour i England har ogsaa lut-lignende guitarer, og de er billige!

Ellers: Koeb en mandola/bouzouki - de er nemmere at laere at spille paa end en guitar!

/Morten
- Beklager stavemaaden, min mac naegter at bruge skjaldesangs danske tegn.....
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #18 Posted: Mon Jul 17, 2006 23:00    
  ...jeg har også flere gange set, at man kan købe brugte, lutlignende instrumenter i genbrugs- og antikvitetsforretninger formedelst 5-700 kr., hvilket vel ikke er mere, end et enkelt scenarie (eller et gennemført kostume) koster, og så holder den til gengæld til lige så mange scenarier, som man gider bruge den til Smile
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #19 Posted: Sun Jul 23, 2006 18:19    
  Arh... hjemme igen fra et fantastisk marked!
Og adgang til internetforbindelse!!!

Mie: 
Jeg vil nødig være en lyseslukker, men at kalde din guitar "lutificeret" vil jeg nok mene er en ovedrivelse. Jeg nåede at få virkelig høje forventninger. 
Under alle omstængheder synes jeg det er vildt fedt at du har gjort en indstats for at få din guitar til at se mere eventyrlig ud. 

Adrian:
Udviklingen tror jeg alle kan mærke. ...Også på pengepungen.
En lut i klassisk forstand er og bliver en røvdyr invistering.
Men som Rikke, Morten og jeg selv har nævnt, findes der alternativer.
Er det udseendet af en lut man leder efter, mere end spilleteknikken, kan man fx. gøre som Tore Plougheld og Nicolas Koch-Simms gjorde det en kold efterårsdag på Nørrebro, og gå ud og køb en arabisk Uod for en rimelig penge.
Senere opgraderede Nico til en lidt dyrere Model (En Tudse) som han nu gør brug af på flere af vores Gavn-numre.

Den vågne og vante forumgænger vil også vide at Nico åbenbart også har sin gamle til salg for en plovmand:
-http://www.skjaldesang.dk/debat/viewtopic.php?t=67

Nico med sin Oud på Bornholm:


Desuden har vi efterhånden ret mange relavante tråde igang her på Instrumentforummet hvis man kigger lidt efter:
-http://www.skjaldesang.dk/debat/viewtopic.php?t=30
-http://www.skjaldesang.dk/debat/viewtopic.php?t=62

_________________________________________________________________

Desuden vil jeg da også lige vise et par andre alternativer til guitaren som vi kender den, men med (stort set) samme muligheder og spilteknik.

Først et billede jeg nappede på Bornholm med henblik på netop denne tråd. Denne Guitar tilhører Henry fra Scherbelhaufen.
Skal der spilles guitar til et Liverollespil, kan jeg simpelthen ikke forstille mig et bedre bud en denne. Desværre fik jeg ikke nået at spørge ham hvor han havde skaffet sig den.

Henrys Guitar:



Og sidst men ikke mindst, et ældre billede Tores omtalte 12-strengede Laud, som jeg mener han købte for 1500 kroner i sin tid. (Fandme ike meget for et musikinstrument.)

Tores Laud:


_________________________________________________________________

Dette indlæg var ikke for at lede tråden på yderligere vildspor, men et forsøg få folks øjne op, for nogle af de alternativer der nuengang findes til en almindelig guitar.

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #20 Posted: Sun Jul 23, 2006 21:07    
  Åh, endelig ville den lade mig få et beskedvindue! 

Mads:
Først, velkommen hjem. Smile

Wilhelm er heller ikke noget pragtstykke, det vil jeg gerne indrømme, men hele budskabet i at lave ham om på den måde var: En fjortenårig kan gøre det, og det er bedre end ingenting. Ihvertfald for en fjortenårig. Landets næste generation, skjaldeputter. ^_^

I mellemtiden har jeg anskaffet mig noget som jeg har købt under beskrivelsen "lut", selvom den nok ikke er det. Og det er næsten nøjagtigt det samme instrument som du postede et billede af her! Se bare: 




Bunden her er rund og udskæringerne lidt nogle andre, men ellers er det meget tæt på. Den udskårne blomst på toppen af hovedet er ihvertfald den samme og meget karakteristisk.
Du skriver det er en guitar? Nogen ide om hvor i verden den er fra og hvem der har fremstillet den? Jeg har købt den ubeset for 900 kroner af en mand fra KBH NV, og han vidste ikke meget om den.. 

Den har en halvseriøs revne i bunden, fineren er simpelthen gået fra hinanden i en af samlingerne, og det er vist ikke så sundt. :s Er der nogen herinde der kan henvise til en instrumentbygger på Fyn, eller har nogen ideer? Smile Min far begyndte at snakke om "bare en klat trælim" og jeg blev helt grøn i hovedet ved tanken. :s

MVH
Mie Smile


Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #21 Posted: Sun Jul 23, 2006 21:40    
  Mads: tak for linket til Scherbelhaufen. Darjlig musik Smile

Mie: Vi er stolte af dig Wink Hvad angår reparationen, så tøffede jeg lidt rundt på degulesider.dk og fandt noget måske brugbart. Der var ikke noget at finde ved at søge på 'instsrument', men da jeg søgte på 'violin' i område 'Fyn' fik jeg selvfølgelig et par violinbyggere, men også:

http://www.johngodtfredsenmusik.dk/ og
http://www.a-andersen.dk/default.asp?ID=50010300019

De er mere bredt orienteret og reklamerer med at kunne reparere lidt af hvert. Klik på linket her og derefter på 'værksteder', så skulle du være godt på vej.
Det ligger i hhv. Ringe og Odense, men uanset hvad, så ville jeg nok ringe til dem først, hvis jeg var dig. Det er jo ikke just et standardinstrument du har fået dig dér Smile

I værste fald, så prøv at høre violinbyggerne (der er en i Årslev og en i Odense). Måske bliver de fornærmede, men de har trods alt en eller anden slags forstand på strengeinstrumenter og revner i træet Wink
Hop til top
Send private message
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #22 Posted: Sun Jul 23, 2006 22:17    
  Rikke: 
Tak skal du have, både for at være stolt... hmm.. ja.. og for links! Jeg har selv overvejet A. Andersen i Odense, som det sted jeg kender til, så hvis de ligefrem reklamerer med at kunne fikse lidt af hvert, så er det der jeg skal hen. Der kender jeg også vejen. ^_^

Ihvertfald, tak for det. Smile

MVH Mie

Hop til top
Send private message MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #23 Posted: Mon Jul 24, 2006 13:21    
  Mie:
Hvor er den bare superlækker!!! Og så til 900 kr.! (DET ER DET RIKKE OG JEG TALER OM FOLKENS!) Først og fremmest tillykke med den!

Du har ret i at ligheden er slående. Men "afslutningen" og udformingen med stemmekassen (tror jeg det hedder) er ret almindelig, og går igen på mange instrumenter. Så der er ikke noget særlig mystisk i det, men flot er det sgu!

Oprindelse: 
Kan jeg ikke bedømme ud fra billedet. Prøv at kigge ned i bunden af resonanskassen (igennem lydhullet). 
Instrumentbyggere af alle slags plejer gerne at efterlade et lille "visitkort" der fortæller at de har lavet instrumentet, hvornår og hvor han har lavet det, og er det en af flere han har bygget (hvad det jo nok er) står der garanteret også hvad nummer i serien det er. 
Alt dette afhænger jo af om byggeren vil kendes ved det instrument har har bygget.
Så kan man jo håbe på at det står på et sprog du forstår og ikke på fx. arabisk ligesom i Nicolas' Oud eller kinesisk i min violin.

Reperation:
Lad ikke så meget som en dråbe almindelig hvid trælim komme i nærhed af den skønhed!!!!
Skal en instrumentbygger prøve at reparere den siden hen, vil han ikke kunne  fjerne limen ud at beskadige træet bare ikke en lille smule (Hvis ikke meget). Hvid trælim er mareridt for en hver instrumentbygger når det gælder reparation og restauration!
Skal et instrument repareres foregår det med varm snedkerlim. Og det er noget bøvlet noget at skulle skaffe og bruge som ikke erfaren privatperson.
Så lad en profesionel kigge på det! De kan tilmed sikkert også bedømme hvor dit instrument kommer fra og ikke mindst; dens værdi.

Skulle de mennesker Rikke linker til blive fornærmede skulle du måske overveje en længere tur op til Holstebro og besøge Kaj Kok. Jeg er 99% sikker på at han vil kunne hjælpe dig.

/Mads

PS: Næste gang jeg er i Roskilde skal jeg også lige skaffe jer et billede af John Harts superfede guitar med udskåret kvindehoved for enden (Marskendiser 450 kr.).
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #24 Posted: Mon Jul 24, 2006 14:05    
  Jeg stak hovedet forbi Den Blå Avis på nettet (hvor man også kan finde billige instrumenter, men mest af den almindelige og moderne slags).
Der var en enkelt 17-strenget lut til salg, og så længe annoncen ikke slettes kan et billede ses her:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45491532

Den koster så 12.000,- hvilket jo er et helt andet prisleje end det vi ellers snakker om, så det var mest for lige at afklare, hvad en lut egentlig er. Det er for eksempel et renaissanceinstrument... :-/

I øvrigt, Mie, så fik jeg lige bemærket en sætning fra dig fra tidligere, så lad mig lige slå fast: Jeg tror ikke Mads mente, at det er en guitar. Pointen var snarere, at hvis man gerne vil holde fast i sin guitarteknik, så er dette instrument nok den mest smarte/middelalderlige løsning, fordi det kan stemmes og spilles som en guitar selvom det ikke er det.
Hop til top
Send private message
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #25 Posted: Mon Jul 24, 2006 21:30    
  Mads: 
Tak skal du have! Jeg er godt nok også glad for den, og jeg glæder mig til at få en fagmand til at kigge på den, så jeg kan få noget mere at vide om den. 

Jeg har haft fat i lommelygten og der er ikke noget visitkort bag rosetten eller nogen andre steder. Mystisk, for jeg kan ikke forestille mig at nogen med evner til at bygge sådan et instrument skulle ville se den som en svipser.. O.o

Bare rolig, min far er lagt på køl med sit trælim, og har faktisk endda tilbudt at give mig et lift ind til Odense allerede imorgen. Very Happy Jeg ville meget gerne til Holstebro, men jeg har simpelthen ikke penge til det, og ikke engang kørekort endnu så jeg kunne transportere instrumentet forsvarligt. Lige nu må jeg nøjes. Smile Men han ser godt nok dygtig ud, ham Kaj. Jeg har siddet og kigget og drømt om at eje hver eneste instrument på siden. ^_^

Rikke: 
Som du siger er det nok ikke en guitar. Jeg håber at kunne finde ud af hvad det egentlig er, for det ville være synd og skam at kalde det en guitar hvis det nu ikke er det. Og det samme med lut. 

På gul og gratis er der netop nu en "lut fra mellemøsten", sikkert en oud, til salg for 900 kroner, postnummer 5250, det vil sige på fyn. Kig på den hvis det har interesse. 

Med hensyn til den lut på DBA, så er den jo genial. Sindssygt flot. Og der er faktisk også mange andre lækre instrumenter til en rimelig penge derind. Andre strengeinstrumenter, der er lige fra mandoliner (en siciliansk til 500,-) til kinesiske hakkebræt (2000,-). Rigtig mange ting der er et kig værd! 

Mie

Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #26 Posted: Tue Jul 25, 2006 0:27    
  pokker tage jer.. Man er væk i 14 dage, og så går i amok i instrumenter....

MIE
Jeg må desværre indrømme at jeg som mads er lidt skæptisk over for din lutifiserede guitar. Til gengæld må jeg bøje mig dybt for dit nye køb. Den er sku flot.
Du siger at du har købt den i NV - må jeg spørge mere præcist om hvor??
Jeg har efterhånden set en del af den slags "guitarer" - eller måske nærmere ´
"lutguitarer" som jeg vist har hørt dem omtalt som. De seks strenge og båndene taget i bereagtning vil jeg mene at den høre til den kategori.

ADRIAN
Det er sandt at det kan være både dyrt og besværligt at skaffe flotte ot tro instrumenter. Jeg synes dog ikke (og beskylder dig ikke for at mene) at det skal være en undskyldning for at lade være. Hvis man ser på debatterne på Liveforum, så hedderca. 75% af dem noget i retning af "hjælp til fed brystplade" . Folk bruger utroligt megen energi på deres dragter og udstyr på nogle punkter, mens det andre steder er helt i orden er komme iført sin fars gamle westernguitar.

Jeg kan kun sige at det er super fedt at se at der tilsyneladende er begyndt at ske en ændring... Go Mie og hendes slags..!!!

MADS
Nice picture... Jeg var slet ikke klar over at jeg så så godt ud.. Vil du sende mig en evt. originalkopi?

MUNCHKIN
Den lut du skriver om. Jeg tror det er den samme som jeg har nævnt i tråden "køb af instrumenter (lut mm)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mie Sindet Daugaard

Se fuldt billede
Posts: 33
Faaborg

Post #27 Posted: Tue Jul 25, 2006 15:54    
  Åh, skeptikere hele bundtet er i! Wink Jeg vidste jeg skulle have taget førbilleder! Nej, spøg til side. Men lad os sige at vi har en skjaldespire der står og skal måske til et stort scenarie. Sit første flerdages fx. Han har et budget på 500 kroner og har brugt 150 på en guitar. Han har været heldig. Hvad skal han gøre, med andre ord, hvad ville I have brugt pengene på? 350 kroner, og lad os sige at knægtens far har en god lak stående, så bliver det nemmere. I dare you! ^_^

Nicholas: 
Tak skal du have. Instrumentmageren kaldte det også et godt køb. ^_^ Den er erhvervet på ringduestien. Privatejer, ældre herre, og han vidste ikke noget om den. Siger det dig noget? 
Hehe.. Min slags er den seje.. ^_^

Værkstedet i Odense er desværre lukket de næste 10-15 dage fordi Richard er på ferie. Men han siges at have interesse i gamle instrumenter. Østtyskerne har/har haft en vane med ikke at skrive navn på deres ting, altså sætte visitkort, så det er nok derfra instrumentet stammer. 
Der går helt sherlock i den.. Smile

Mie




Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #28 Posted: Sat Jul 29, 2006 0:21    
  Nåja, for nu at være skruebrækker og vende tilbage til det her med guitarer, så vil jeg bare lige nævne, at jeg faldt over et rigtig godt tilbud:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45578936

En guitar for en krone - meget billigere bliver det vist ikke! Wink
Om den så skal bruges til live eller ej kan man altid diskutere bagefter. Et godt køb, det er det sgu'
Hop til top
Send private message
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #29 Posted: Mon Aug 07, 2006 20:54    
  @ Mads og prisen på min laud:

Den kostede små 4.500 kr og ikke 1.000 (kassen alene kostede ca. 900 kr).

Den er købt hos Marno Sørensen i København (www.marno.dk) som fører en række mere alternative folkemusikinstrumenter.

Butikken kan anbefales, deres service er glimrende og har man mod på at investere i et instrument som en laud men har ikke alle pengene her og nu, kan man også betale på afbetaling (som jeg selv gør indtil oktober - så er lauden endelig MIN, MIN, MIN!!)
Hop til top
Send private message
Troels Dueholm Nørgaard

Se fuldt billede
Posts: 80
Århus N
Barok-skjald

Post #30 Posted: Tue Aug 22, 2006 4:51    
  Jeg synes ikke guitarer er de værste instrumenter folk kan komme rendende med.. Jeg har set skjalde med mundharmonica og kazoo..

Om en guitar er okay i fantasy-live afhænger for mig meget mere af den måde man spiller på, end at det er en guitar man bruger. Der findes på den ene side mennesker som spiller fingerspil og kønsløse accorder på deres guitar for at få en middelalderlig sound til de gamle melodier, thumbs up til dem..
På den anden side er der mennesker, der ikke fatter at man ikke kan spille Beatels og "Nothing else matters" i fantasy-live..

rent fysisk har guitaren jo alligevel ikke rigtig ændret udseenden siden renæssancen, se billedet, så jeg ser såmænd ingen grund til at se skævt til guitarer i live, bare fordi det er et populært instument i nutiden..

Men jo der er naturligvis forskel på gutrarer, og nogen af slagsen ser bare ikke spor fantacy-agtige ud, og dem bør man selvfølgelig så vidt muligt undgå.


(renæssance guitar)

\Toga - hep første indlæg på dette forum Smile
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next Page 2 of 4
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B