Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Hvordan fløjter man?
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Sun May 21, 2006 15:42    Post subject: Hvordan fløjter man?
  Ja, jeg ved selvfølgelig godt *hvordan* man gør det, men altså... hvad er det egentlig man gør med munden?
Vi snakker her om at fløjte uden instrumenter - bare sådan med spidsede læber og den slags.

Jeg kan mærke, at man bruger læberne og tungen, men bruger man også stemmebåndet?
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Sun May 21, 2006 16:47    
  

En skæg tanke...
Man bruger i hvert fald ikke stemmebåndet.
Når du fløjter presser du luft ud imellem læberne, som således kommer til at fungere som mundingen - altså enden på en fløjte.
Jeg ved ikke helt nøjagtigt hvad det er der sætter luften i svingninger. På en blokfløjte er det fordi luften som passerer igennem vindkanalen bliver brudt af labioet (er ikke helt sikker på at det staves således) som er den skrå kant oppe ved mundstykket. Det må være noget af det samme som sker omkring læberne når luften passerer igennem dem.
Tonehøjden afhænger af den luftsøjle som står inde i fløjten. Srørre fløjte = mere luft = dybere tone. Når du flytter tungen rundt ændrer du på størrelsen af "rummet" i din mund, og dermed på mængden af luft...

...Tror jeg i hvert fald...

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Sun May 21, 2006 20:00    
  Super!
Er der nogen, der er uenige med Nicolas?
Hop til top
Send private message
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #4 Posted: Sun May 21, 2006 22:05    
  Jeg er faktisk enig med ham og ville selv have skrevet noget lignende hvis jeg havde kunnet samle min tanker om det da jeg så indlægget, så det er jo fint nok. Wink
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #5 Posted: Sun May 28, 2006 15:31    
  

Du har alt for lidt at lave Rikke. (sagde Mads )

Hehe. Ved ikke hvor relavant jeg synes dit debatinlæg er på Skjaldesang, men hvad fanden. Den er interessant nok alligevel.

Er ret enig med Nico, men jeg fløjter altså også indad...

/Mads

Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Sun May 28, 2006 21:42    
  Det er måske ikke så relevant i forhold til Skjaldesangsprojektet som sådan, men det er (tro det eller ej) faktisk relevant i forhold til en rolle, jeg måske skal prøve at spille på et tidspunkt, og så tænkte jeg (og retteligt så), at det var herinde, der var størst sandsynlighed for at finde nogle, der var nørdede noko tilat komme med et kvalificeret svar Wink

Vidensdeling er vel stadig en del af projekt Skjaldesang...
Hop til top
Send private message
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #7 Posted: Sun May 28, 2006 22:15    
  Jeg synes egentlig ikke emnet som sådan er urelevant for forummet. Kroppen kan jo også bruges som (musik)instrument, bl.a. ved at fløjte (og synge, som der jo er en del af brugerne på skjaldesang.dk der ynder...). Så en diskussion af hvordan man fløjter finder jeg da selv relevant for et "musik og instrumenter"-forum. =)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #8 Posted: Wed Oct 10, 2007 0:19    
  Her er lige 5000 wolt til et døende indlæg...

Jeg fandt følgende på en hjemmeside:

"A sharply angled edge which air flows over and produces a tone. In the case of a whistle, the sound is created by the upper teeth and tongue forcing air on to the lower lip and teeth.

Sweet spot. the bevel's area of maximum efficiency, where the air is blown directly over the sharpest part of the bevel. Once you locate the sweet spot, your whistle will have a strong, clear tone, as opposed to a breathy, low-volume sound.


Whistling is a funny skill: folks who can whistle, wonder how anyone could have a problem with it. Folks who can't, wonder how anyone could ever produce such a sound"


Det her ser dog ikke ud til at løse "gåden om indadvendet fløjtning" som mads nævner.

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Wed Oct 10, 2007 9:03    
  Hm... spekulerer på, om den artikel måske i virkeligheden handler om at pifte, ikke om at fløjte?

Jeg er nemlig en spade til at pifte, så jeg er helt klart i den kategori, der ikke kan forstå, hvordan folk gør Wink
Mit indtryk er, at de fleste mennesker kan fløjte sådan nogen lunde, mens det er færre, der kan pifte.

Men tak for nørderiet Smile
Hop til top
Send private message
Lotte Brinch Plougheld


Posts: 146
Aarhus N
Kone-skjald

Post #10 Posted: Wed Oct 10, 2007 13:18    
  Her er lige lidt ekstra info jeg har gravet frem, som måske er til nytte og måske ikke.

Hvis du skal bruge fingrene til hjælp, så er det tommel - og pegefinger.

Og tungen bliver i munden

Jeg kunne ikke lade være

Fingerspidserne af tommel - og pegefinger presses/stødes mod hinanden, så der dannes en "cirkel"

Ind i munden, under tungen, med de "sammenpressede" fingre.

Så er der kun øvelsen tilbage.

Det kan tage tid, men når det først er lært, så glemmer man det ikke.

Øvelse...
Det hele handler om at få luften fra to sider til at mødes.
med fingre kan du forme et V så der både er hul for oven og forneden når du putter dem i munden...
og så skal du stramme dine læber meget så de er helt spændte...
Og så blæser du så hård du kan...
Når du bliver bedre kan du nedsætte luftmængen. 

Der var også en længere artikkel på engelsk men den gad jeg ikke lige oversætte,
Hop til top
Send private message
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #11 Posted: Wed Oct 10, 2007 17:55    
  Jeg kan kun frembringe nogensomhelst form for tone hvis jeg sidder omkring et kvarter og spidser læber. Har aldrig kunnet fløjte. Har ofte prøvet.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #12 Posted: Wed Oct 10, 2007 19:10    
  Lotte: Tak for tipsne, men... da jeg satte mig for at lære at pifte (hvilket jeg nok har opgivet igen), så bemærkede jeg, at nogle bruger fingre, mens andre ikke behøver det.
Jeg syntes så, det var mest praktisk at lære det uden fingrene, da man så aldrig behøver spekulere på, hvor de har været eller om man nu kan holde fast på rebstigen/porcelænet samtidig med at man bruger den ene hånd til ta pifte med... Wink
Hop til top
Send private message
Lotte Brinch Plougheld


Posts: 146
Aarhus N
Kone-skjald

Post #13 Posted: Wed Oct 10, 2007 19:28    
  He he...ja der er mange ting man skal huske....Det minder mig lidt om de der søde forelskede mennesker der sidder og sutter på hinandens fingre. Det skal såmænd nok være forførende men man skal lige spørge sig selv om hvor de sidst har været.

For nu at hoppe tilbage til emnet, måske godt du droppede idéen eftersom det ikke er det mest charmerende i verden...lol.. jeg har kunne pifte uden fingre inden jeg fik lavet mit nu flotte halvgule plankeværk har også selv opgivet.
Hop til top
Send private message
Kirstine Krath Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 41
Odense - Allesø

Post #14 Posted: Wed Oct 10, 2007 21:21    
  føler mig lidt som idiot når jeg sidder og puster med to fingre inde i munden uden at få lyd!
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #15 Posted: Wed Oct 10, 2007 22:04    
  Heh...
Det er ligesom når man fortæller nogen at det det ikke er muligt at slikke sig selv på albuen...det skal lige prøves...

Nicolas
/ Stiftende formand for idiotkluppen 
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B