Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
[SØGER] Rebec
Goto page Previous  1, 2, 3  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #16 Posted: Mon Mar 03, 2008 13:04    
  Så er kittet ankommet, og det ser meget spændende ud. Glæder mig meget til at komme i gang med det. Dog så skal der virkelig gøres meget ved de enkelte dele, som ofte er meget groft skåret ud, men så meget desto større udfordring.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #17 Posted: Mon Mar 03, 2008 16:22    
  1. Afsnit i Simon Jarløvs følgetong byg en rebec.... Vi følger spændte med.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #18 Posted: Mon Mar 24, 2008 1:23    
  Jeg faldt lige over denne her hjemmeside. Den ser super fed ud...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #19 Posted: Mon Mar 24, 2008 14:14    
  Jep, Paul Butlers hjemmeside er bestemt et længere besøg værd (er faktisk også nævnt tidligere i tråden men bare med hans andre instrumenter). Hans forsøg med EMS kittet må have fanget firmaets opmærksom, da de tilsyneladende har valgt at bruge hans fremgangsmåde og billeder til deres byggevejledning i deres eget kit. Sikke en smiger at få.

Heldigvis for mig er der åbenbart sket nogle ændringer i kittet, siden han forsøgte sig med det, noget med træsorterne og den slags, så jeg ikke skal bygge et nyt gribebrædt, fordi det oprindelige var for dårligt.

Derudover kan jeg godt anbefale EMS kittet, hvis man har et sted at arbejde med det og vil investere i værktøjet. Nu er jeg slet ikke nået så langt som at få lyd ud af den, men det er meget lækkert at arbejde, for ikke at sige rigtigt sjovt at rode med. Min far (som byggede instrumenter i halvfjerdserne) er i hvert fald blevet lidt hooked på det her og spørger allerede til, hvad det næste projekt, VI skal lave, bliver.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #20 Posted: Mon Mar 24, 2008 15:15    
  Mads Kjøller-Henningsen, Søn feb 24, 2008 1:24 :
"Endelig er der jo også muligheden for at du giver dig i kast med at bygge en selv!?
Det er det Krauka - som Nico nævnte - har gjort, og der findes faktisk både tegninger og fremgangsmåde til det på denne fantastiske hjemmeside!
Det er den hidtil grundigste og fedeste side om rebbekken jeg er stødt på til dato. Han har også lavet en grundig andmeldelse på EMS's rebec-kit, som du måske kan tage med som en del af dine overvejelser.
Skulle du ikke have mod på at gå igang med dit eget projekt, kan du (som du sikkert allerede ar opdaget) også finde LOADS of links til alle mulige byggere med noter osv. på nederst på den side."

Nicolas Koch-Simms, Søn feb 24, 2008 16:09:
"Jeg kom lige til at tænke på det link som Simon Jarløv har smidt i tråden om akustiske basinstrumenter. Der er en masse guf at kigge på..."

Mads Kjøller-Henningsen, Søn feb 24, 2008 16:13:
"... et link der sjovt nok har samme ophavsmand som rebeksiden...
Hele hans instrumentside:
http://crab.rutgers.edu/~pbutler/instrum.html"  

(...)

Nicolas Koch-Simms, Man mar 24, 2008 0:23:
"Jeg faldt lige over denne her hjemmeside. Den ser super fed ud..."





...Skal vi ikke bare blive enige om at Paul Butlers hjemmeside er superfed, og så prøve at ajourføre os med hvad der før har været på banen i en tråd, så vi er sikre på at vi tilfører den noget nyt...

*surt opstød fra en supernørd*
-Det har selvfølgelig været en smutter...

/Mads 


Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #21 Posted: Wed Apr 23, 2008 12:06    
  Er ikke sikker på, om nogen allerde har nævnt det,men ellrs faldt jeg over denne side i dag:

Der er 2 forsk. rebec...'er(?) til ca. 6.000 svenske kr.
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #22 Posted: Sun Apr 27, 2008 20:19    
  Fandt lige en 115'ende løsning fra en lidt mindre oplagt kant...: Amerikanske "Lehmann Strings", der kun bygger guitarer af forskellig slags... og dog! Han har sgu også Fedler og Rebbeker på varelisten...!?

Synes deres "enkle" model ser for laber ud!
...Og men den dejlig lave dollar, koster de omkring 4000 kr. + forsendelse.

Det er da til at overkomme!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #23 Posted: Sun Apr 27, 2008 21:41    
  Cute..!

Er det bare mig, eller har instrumentet længst til venstre på billedet her to broer?

Jeg studser lidt over det han skriver: "The Vielle is a predecessor of the Viola da Gamba ... "
Ifølge det jeg er blevet belært om af Hr. Jarløv, så har har manden rod med i kilder.

@Simon
Når du læser det her, vil du så komme med en redegørelse?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #24 Posted: Sun Apr 27, 2008 21:46    
  Mange tak Mads for din entusiasme! Desværre går der nok lidt tid, før jeg har penge til den slags. Jeg har mere mine øjne rettet mod fløjter.... bl.a. en offerdalspipe Smile, en trehulsfløjte, en Auralis træwhistle og en bombarde (det blir dyrt) men det er helt klart en mulighed med lehmannstrings!

Jeg er glad for at jeg ikke købte den pochette eller rebec eller hvad det nu var, den passede mig ikke, og jeg tror ikke at jeg ville have været glad for den, hvis jeg havde købt den. Jeg er glad for at John er blevet glad for den.

En anden ting - en af mine venner, der ved hulens meget om strengeinstrumenter er imod samlesætinstrumenter - det duer ikke, siger han. Bedre at lave det fra bunden. Måske er det også bare mig der gør det hele besværligt....

/Johan - skal til at morakke igen.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #25 Posted: Mon Apr 28, 2008 1:10    
  @Nico - Fedlen som en forfader til gamben? Det er mig bekendt forkert, idet at viola'en kommer fra den spanske vihuela, som er et guitarlignende instrument. Fedlen er af en anden familie og er en forgænger for violinen, hvis den skal kædes sammen med et yngre instrument.

Dog må man tage det i mente, at der i den periode ikke var nogen standarder som sådan, og at instrumentbyggere vel gjorde, som det passede dem. Enkelte gamber har også violinlignende former, men det kan jeg ikke se retfærdiggøre, at fedlen og gamben er beslægtede.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #26 Posted: Mon Apr 28, 2008 7:44    
  Det var også det jeg tænkte.
Måske man skulle tage endnu en tur ind på musikhistorisk museums bibliotek - som jeg for resten varmt kan anbafale andre, bare for lige at tjekke...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #27 Posted: Thu May 15, 2008 0:08    
  Lige for at følge lidt op byggeprojektet, som desværre kom langsomt fra start, så er der lidt fotos fra værkstedet. Jeg var også godt i gang i dag med at skære enkeltedelene til og bore ud til lydholderne og rosen, da jeg selvfølgelig kommer til at lave en god revne i dækket. Tilsyneladende gør det ikke noget, trælim gør underværker - håber jeg.

Men til de, der overvejer at lave noget lignende, så skal det siges, at de eneste ting, man behøver er nogle gode huljern, et bor, trælim og tålmodighed. Fantasi og evner med en blyant er også godt, men ellers er designet jo lavet på forhånd.

Mht. om byggesæt er gode eller ej, så vil jeg da sige, at for begyndere er det ideelt, men der har været tidspunkter, hvor jeg ville ønske, jeg selv havde sat stregerne.

1. De skønne arbejdsomgivelser
<span style="font-family: monospace;">

2. Kassen med alt dens indhold
<span style="font-family: monospace;"><span style="font-family: monospace;">

3. De enkelte dele
<span style="font-family: monospace;">

4. Prøveopstilling
<span style="font-family: monospace;">



Hop til top
Send private message MSN Messenger
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #28 Posted: Thu May 15, 2008 17:33    
  Det ser godt ud! Samler du med rigtig lim eller hvid snedkerlim?

- Og for de interesserede, kan jeg oplyse, at jeg muligvis bygger en vikingetids-rebec på Nationalmuseet i den kommende weekend. Med økse, kniv og huljern.

- Måske bliver det en tidlig harpe, det afhænger af hvad min træ-mand kan levere i morgen......
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Simon Jarløv

Se fuldt billede
Posts: 83
Amager

Post #29 Posted: Thu May 15, 2008 18:24    
  Indtil har jeg kun almindelig hvid trælim men kunne godt tænke mig at bruge harelim (eller hvad rigtige byggere benytter sig af), men jeg ved ikke lige, hvor man anskaffer sig sådan noget. Måske noget du kan hjælpe med?

Hvad tid er du på Nationalmuseet? Kunne være sjovt at se projektet
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #30 Posted: Thu May 15, 2008 21:50    
  Varm snedkerlim ROCKS!... men ved ikke hvor man får fat i det... eller grejet til at bruge det.

@Morten:
Denne weekend eller den næste? Jeg vil sgu gerne komme forbi under alle omstændigheder!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page Previous  1, 2, 3  Next Page 2 of 3
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B