Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Skjaldesang 2 - "Over Alle Bjerge" ???
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #1 Posted: Fri May 19, 2006 23:56    Post subject: Skjaldesang 2 - "Over Alle Bjerge" ???
  
Først lige en masse indhold fra en helt anden tråd:
_________________________________________

Nicolas Koch-Simms skrev:
"Sange på vandring var en fed CD og et super fedt initiativ, og jeg skal gerne indrømme at jeg selv startede der. At Kristian stadig jævnligt får nye bestillinger slår kun dette ygerligere fast. Problemet er at der ikke er sket noget som helt nyt siden hen, og det er en skam. Bl.a. som det tidligere har været oppe og vende, fordi live-miljøet har rykket sig så langt.
Løsningen som jeg ser den: En 2´er.
Folk har simpelthen brug for ny inspiration, og det er ikke noget de selv går ud og finder.
Da jeg kom forbi skjaldesang for snart 4 år siden, skrev jeg mig på en mail-liste for folk som gerne ville være med til at lave en ny Skjaldesang-CD. Jeg har aldrig hørt noget siden..."


Tore Plougheld skrev:
"Det er rigtig, at vores cd stadig sælger, og at vi har masser af besøgende på hjemmesiden. Og jeg tror du har helt ret i, at folk savner ny inspiration - nogen steder. Andre steder, hvor jeg f.eks. selv dukker op, er det stadig de "gamle" sange fra Sange på Vandring, som folk VIL høre - lige så meget som de VIL slås med orker, kaste med mel og tilbede onde guder og dæmoner. For mange (især unge spillere) er det lykken, at gøre disse ting - og at kunne synge med på Gøglerheksen. Det skal ikke VÆRE anderledes i deres univers, og sange med for mange vers eller for indviklede handlinger gør ikke oplevelsen større, men mindre.
Ergo skal der stadig være nogen tilbage, der kan huske de "klassiske" sange og som gider synge dem - og jeg må med skam at melde indrømmet, at jeg gør det en gang i mellem på de rigtige steder, og gør det med stor fornøjelse.
Om der kommer en 2'er?
Allerede for flere år siden lavede jeg et større forarbejde til en efterfølger med navnet: "Over alle bjerge", komplet med lister over hvilke sange der skulle indspilles og hvem der skulle spille hvad.
Det var INDEN jeg lærte dig, Mads, John, Ann Sofie og mange andre dygtige folk at kende.
(Tak Tore!)
I dag ligger der mindst 20-30 gode sange SKREVET TIL ROLLESPIL som vi burde have med på en sådan indspilning, hvis den skulle være fyldestgørende. Og tallet vokser konstant, roligt, men sikkert. Hvem har tid og kapacitet til at indspille bare halvt så mange sange?
Under et Skjaldesang-møde i februar (eller var det marts?) hos Kristian havde vi emnet oppe at vende. Og Kristians konklusion var, at tiden er løbet fra en 2'er. Skjaldesang-projektet hviler lige nu i sig selv og har en god økonomi, som gør os i stand til at drive hjemmeside mange år fremover. Og vores mission: At bringe mere musik ind i dansk live er efter vores samlede opfattelse opfyldt over al forventning. Der lægges løbende nye sange og lydfiler ind. Folk bruger vores hjemmeside aktivt.
Kort og godt: Vi nåede vores mål.
Nu kan vi så sætte os nogle nye, men om en indspilning af en Skjaldesang 2 er det rigtige at bruge tid, penge og energi på, er ikke en selvfølge, så længe folk bliver ved med at købe vores cd og lægge nye sange op, hvor der også bliver eksperimenteret med form og indhold...."

_________________________________________

Og så til moi! 

Til en start vil jeg sige at jeg for en gang skyld er fuldstændig enig med Nicolas. Jeg startede sgu også med "Sange På Vandring."
 Jeg mener også at jeg selv har skrevet mig på den liste, Nico omtaler og har heller ikke hørt andet end lidt pludselig begrejstret tale om det fra Tore når han er blevet lidt høj på musik engang imellem. 


Personligt synes jeg stadig at det kunne være helt vildt godt med en Skjaldesang 2.

Først og fremmest synes jeg det er et  sært argument ikke at lave noget nyt bare fordi folk er blevet vandt til det gamle, og fordi skjaldesangøkonomien løber så fint rundt.

Jeg er ikke den store økonom, men hvis den gamle CD stadig sælger så godt som den gør, er jeg er overbevist om at en ny SkjaldesangCD vil blive mere end godt modtaget blandt de danske livere. Netop fordi der ikke er udgivet noget fra Skjaldesangs side i så lang tid. Og så er der jo pludselig 2 CD-er at tjene penge på. (Det siger min logik mig bare.)

Selvfølgelig vil dette kræve en masse organiseringsarbejde i det og det kræver at folk støtter op om projektet og alle tager et læs. Det kan jo være meget svært, men efter at have fulgt denne tråd: http://www.skjaldesang.dk/debat/viewtopic.php?t=37, synes jeg at ane at der ikke mangler opbakning om at indspille ting og sager. Eller hvad?

Desuden har vores alle sammens Christian, stillet alle sine faceliteter til rådighed, så længe han selv har tid til at betjene dem. 

CD-produktion rent praktisk ved jeg ikke en skid om, og det er jo selvfølgelig en væsenlig en faktor. Så den må i belære mig om.

Hvorfor en ny CD?:
Hvofor ikke?... ej spøg til side.
Jeg er enig  i at den gamle er ret god, og den var udentvivl revelutionerende da den kom ud i sin tid. Men der er sket en helt masse med både liverollespil og skjaldesangmusikken siden hen, og jeg tror man kunne få en rigtig spændende CD ud af alle de nyere muligheder. (Også selvom vi sikkert er ved at grine vores røv i laser over den om et par år igen.) Jeg kune godt se en ny CD med et meget blandet lydbillede, helt fra Christians og Lises AMOK-irske oversatte ballader eller skrålesange, over til nogen af de gode gammeldags akkord-sange med Tore og Peinhows glimrende guitarspil og vokaler og så helt over i hardcore mol-lire-sækkepibe dronemusik til et par middelalderballader. Selvfølgelig ville disse undergenrer kunne mødes eller overlappe hindanden i enkelte numre. Evt. kunn man eksperimentere med flere rene melodistykker som soloer eller lign. i de enkelte numre (...sagde han håbefuldt ). Evt kunne man også hive gæstemusikere ind der i har lidt med os at gøre... Morten Musicus, Søren Hammerlund og John Hart fx. hvis de er friske.
På denne måde kunne man præsentere live-verdenen for nogle flere sider af Skjaldesangs ret brogede repertoir og, numrenes muligheder, og lidt mere alternative instrumenters muligheder. (Altså ikke bare guitar, tamburin, violin, og bodhran og fløjter, men drejelirer, laud, ud, sækkepibe, banjo mm.)

Ja, jeg har sikkert msisforstået Skjaldesangs "mission" rigtig rigtig meget, men jeg synes godt man kan lave en fed CD musisk, og samtdig få formidlet nogen gode sange. Nej, de fleste mennesker har ikke en drejelire de kan sidde med og så øve sig til den evt. Cn men det kan da være et skridt i den "rigtige" retning, så vi måske kan inspirere folk, til at anskaffe sig en og underholde med det til diverse Liverollespils. Og så har vi jo dennne glimrende side hvor man kan finde akkorder og noder til de samme numre, hvis det endelig skulle være.

Men vi har sikkert også vidt forskellige meninger om dette .

Det korte af det lange:
Der er matriale og friske musikere nok at tage af skulle jeg mene. Så er det "bare" at vælge nogen numre ud, som Tore efter sigende allerede har gjort, og få nogle folk til at melde sig, belejre Christians kælder eller sætte jeres Tuborgstøtte udstyr op i et eller andet lokale i Ballerup. Og komme igang.

Hehe... ej... nu provokerer jeg! Men min pointe er at jeg tror på at en evt. ny CD ikke ligger ligeså langt væk som man kunne tro.
Jeg ved godt at det sikkert ville være svært at få repræsenteret den fynske og jyske del af kulturen. Men noget må da kunne ordnes, på en eller anden måde. 
Tore: Du foreslog jo selv at dele musikerne op i grupper alt efter hvilket område de boede i da vi talte ordenligt om emnet sidste gang for et par år siden. Så kunne hver enkelt "egnsgruppe" arrangere og øve et par udvalgte numre sammen, og så finde frem til en dag og et sted hvor der skulle indspilles deres del af CDen. Det ville sikkert også give et ret bredt lydbillede.

Vil en ny Skjaldesang CD rent praktisk være så urealistisk? 
Hvis nej, vil der være nok opbakning, viljestyrke og initiativ til at få projektet op at stå?

Til en start: Count me in! Jeg skal nok give alt havd der står i min magt for at gennemføre sådan et projekt!

__________________________________


Nu har jeg sikkert rodet mig ud, et sted hvor jeg ikke kan bunde, men jeg glæder mig da til at høre nogle  argumenter, forhåbentlig både for og imod.  

Mvh.
/Mads

Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Sat May 20, 2006 2:49    
  Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der er af demme mening.

Tore. Det kan godt være at folk VIL høre de gamle slagere, men det er da fordi de ikke kender til andet. Folk har måske hørt andre sange rundt om kring, men Sange på Vandring er livemusik-CD´en - ganske enkelt fordi den er den eneste. Jeg kan slet ikke se hvad du mener med at "<span style="font-style: italic;">tiden er løbet fra en 2´er". Som jeg ser det står den og råber efter en sådan.

Så vidt jeg ved var Målet med Skjaldesang at skave en interaktiv database hvor man kunne finde tekster og melodier til brug for rollespil. Det kom der så en CD ud af, men hvis din mening er at stoppe her uden at bygge videre på det i er begyndt på, så lad mig aldrig høre ét ondt ord mere fra dig om at, rollespils/ nervøs velour-musik er kedeligt!!

Hvis en indspildning ikke er værd at bruge tid og energi på, så ser jeg heller ingen mening i at gennemføre Munchkins projekt, og det er der ellers rigelig med opbarkning omkring. Vi kan sagtens mødes hos Christian og indspille en masse sange og få dem til at lyde godt, men hvis de bare bliver lagt ind på siden imellem alt det andet, så vil det kun have brøkdelen af den effekt det vil give, hvis det bliv udgivet som en 2´er.

Hvis jeg er helt forkert på den, så vær sød at rette mig!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #3 Posted: Sat May 20, 2006 10:16    
  

Endnu engang er vi fuldstændig enige Nicolas . (Ses senere)

Hvis der er stemning for en ny CD, synes jeg det er et langt vigtigere projekt end Mp3- indspilnngerne hos Christian.

/Mads

Hop til top
Send private message Send e-mail
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #4 Posted: Sat May 20, 2006 12:41    
  ojjj....

Jeg var ikke klar over, at der var en så ophidset tilslutning fra jer to til en ny CD.
Jo, der var i den virkelige verden ikke ret meget jeg hellere ville end selv at tage lauden ned fra hylden og gå i krig med en ny CD sammen med jer andre: Og også meget gerne sammen med mine jyske venner så vel som Søren Hammerlund, Colberg og hvem der ellers vil være med.

Hvis vi kan finde en genre eller i det mindste en form det hele kan køre over, og få nogen til at stå for trykning/brænding, distribution, produktion af cover m.m. også - alt det skal vi også have med - så er jeg på uden forbehold.

Penge kan vi sikkert låne i det omfang vi har brug for det hos Kristian (der sidder på Skjaldesangs pengekasse), og han har ganske rigtig en del udstyr stående, som i sin tid blev finansieret af Tuborgs grønne Fond, hvis nogen ellers kan regne ud, hvad en indspilning vil koste at lave.

Jeg flytter til København pr. 1/8 og forhåbentlig et helt år frem. Det bringer mig fysisk tættere på de fleste af jer andre, så vi kan mødes, øve og snakke i større omfang end hidtil (sagde manden, der for tiden bor lang pokker i vold i Sønderjylland), så på den måde ville det også passe glimrende.

Det kunne være fedt, hvis "Over alle bjerge" (eller hvad den nu kom til at hedde) blev en realitet, hvis I andre tror så meget på, at der er et marked, og at det kan lade sig gøre.

Så er jeg MED.
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #5 Posted: Sat May 20, 2006 13:01    
  
Jeg vil kun være med hvis vi kalder cd 2 for : Absolut Skjaldesang vol.2... ellers gider jeg ikke at bruge tid på det.

Men hvorfor nøjes med en CD?
I møl ædte hvidskægede strenge tæsker må se at vågne op og opdage fremtiden: DVD!!!!!!!
 
Musikvideo er in. Vi laver en dvd, med tore i forgruden sammen med 4 let påklædte elvertøser, Mads omgivet af sine trommer i bedste Animal stil, Nicolas med solbriller og drejelir tilsat distorsien pedal, og til sidst Rikke der står i baggrunden og så opgivende ud.

Kristian står for pr og indkasering af de 2-3 millioner, som dvd-en indbringer, og jeg melder mig ud af Skjaldesang, skriver en bog  om det: En lut for meget, og får mit eget tv.show.

Hvad siger folk? er det ikke en ide?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #6 Posted: Sat May 20, 2006 15:21    
  Jeg er på for hårdt. Men hvis vi skal lave DVD skal Christian være let påklædt elvertoyboy i læder g streng... Very Happy Very Happy Very Happy
Nej. Seriøst. Jeg tror på der er marked for en to´er, vi har udstyret til det og folk der vil indsynge. Kom der en SkSII ville jeg i hvert fald købe den (selv uden Christian i, etc.)
Hvorfor? Fordi vi kan...
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Sat May 20, 2006 17:23    
  Før alle nu går helt i selvsving, vil jeg lige (i forkortet version) gentage, hvad jeg sagde til mødet i marts, og som nok er baggrunden for, hvis Tore har virket tilbageholdende:

JA, det kunne være fint og sjovt at lave en 2'er, MEN jeg mener det er helt unødvendigt i forhold til Skjaldesangs formålserklæring, som er: "at indsamle og udbrede kendskabet til Liverollespilssange og -middelaldersange."

Argument: I dagens Danmark har langt de fleste rollespillere en computer, hvor de uden problemer kan hente mp3-filer ned på. Altså er det en meget nemmere og mere smidig måde at udbrede kendskabet til sangene på, at vi lægger lydfiler op på hjemmesiden end at vi bruger de (mange?) ekstra kræfter på at lave en fysisk cd.
Det er også både nemmere og billigere for brugerne, som samtidig ikke behøver hente de sange, de ikke gider høre på, som de måske bliver tvunget til at tage med på en cd.

Modargument på martsmødet var primært, at nogle lissom syntes, det var lækkert at have noget, de kunne stille på cd-hylden, men det synes jeg måske nok er et lidt tyndt et...

Konklusion: Selvfølgelig vil jeg da også gerne med, hvis nogen sætter projektet i gang (hvilket kræver en primus motor, og har vi overhovedet sådan en? Så vidt jeg forstod har Tore trukket sig helt fra at være ansvarlig for den, og jeg selv er ikke interesseret i at tage over). Det kunne også vise hvor langt 'vi' er nået siden den første og være et bedre eftermæle at efterlade end 1'eren, som jeg ærlig talt ikke altid er lige stolt af.
Men hvis vi eksempelvis bruger lige så mange ressourcer på at producere en cd med 10 numre, som vi ville bruge på at indspille 20 numre og smide dem op på hjemmesiden, så synes jeg, at sidstnævnte er den løsning, der er mest effektiv og som bedst opfylder vores erklærede formål.

Så slipper vi også for at blive bitre over, at dumme, onde og uansvarlige unge mennesker uden sans for fair play bare kopierer cd'en fra deres venner, fordi de ikke gider betale for den :-/
Hop til top
Send private message
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #8 Posted: Sat May 20, 2006 19:22    
  Hvis der er opbakning til at lave en fysisk cd eller DVD (Go Christian!) og projektet skal gennemføres, skal jeg nok være primus motor på det, for så vidt angår den musiske del af det. 

Det vil sige at tage ansvaret for hvilke sange der skal med, hvem der skal synge/spille dem og hvordan det skal gøres - alt sammen i en løbende dialog med jer andre, der ser ud til på nuværende tidspunkt at være kernen i høstakken: Christian Colaberg, Nicolas, Mads, Rikke M, evt. Lise og så jeg selv.

Hvem der så overtager ansvaret for indspilning/lydteknik ved jeg ikke, men mit bud er, at enten Christian eller Kristian gør det - eller endnu bedre, går sammen om at gøre det.

Så skal vi have fundet en tegner/designer/art director til cover m.m. - og så skal der selvfølgelig tages en masse sære billeder igen (evt. kunne vi på dette sted indlægge en eller flere musikvideoer - Både Christian og Mads burde have noget erfaring i den retning, og undertegnede har også rodet med både optagelse og redigering af tv på journalisthøjskolen).

Og så skal vi have en masse (elver?)piger - (med eller uden tøj på), og dem kan jeg selv skaffe i hvert fald et par stykker af.

Jeg har også en række folk, jeg kunne tænke mig at tage med som div. musikere og sangere - en stor del af dem folk, der også skal med (eller skulle have været med) til Frederikshavn til sommer. Og så er der den "nye" generation, som Laura Holmgaard og Mie Sindet Daugaard, der også har kastet nye skjaldesange ind på siden - hvis deres sange skal med er det vel oplagt også at høre dem, om de også vil stille op (selvfølgelig under forudsætning af, at vi overhovedet må bruge deres sange).

Økonomi: tja... Kristian har vores penge stående, og som den hovedansvarlige er det ham, der har det sidste ord m.h.t. hvad vi må bruge af Skjaldesangs midler. Hvis projektet kan gøres billigere end sidst (f.eks. fordi vi indspiller det meste i Colbergs Cælder TM), og der hovedsagelig skal bruges penge til cd'er og covere samt transport af grej og folk og forplejning undervejs, skulle der være en chance.

Siden 2001, hvor vores første cd udkom, er markedet for liverollespil kun gået en vej - opad i raketfart. Der findes flere butikker, både fysisk og på nettet end nogensinde før, der sælger til rollespillere, og antallet af spillere er også steget, så markedet burde være der. Desuden kan vi, med et mere gennemarbejdet album, også tage cd'en med til diverse middelaldermarkeder (og Midvinterfestivalen!) og sælge den dér.

Alt i alt: Hvis vi, der indtil nu har diskuteret herinde, har stemning for at der skal laves en cd, så kan vi gøre det - og jeg skal nok lege arrangør hvad angår musikken, hvis der ikke kommer de vilde protester og der ikke er andre kandidater.

Og når jeg flytter til Sjælland bliver det alt andet lige mere realistisk at jeg kan være med til at sætte noget i gang, end når jeg sidder her i sønderjylland.
Hop til top
Send private message
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #9 Posted: Sat May 20, 2006 19:32    
  Jeg har selv længe gået og ventet og håbet på der kom en to'er, som forhåbentlig også kan være på et (lidt) højere niveau end 1'eren. En "Skjaldesang cd" er mere officiel en nogen indspilninger hvor der bare står nogen navne på (hvor højt profilerede de så end måtte være) og kan meget bedre bruges til at sprede noget nyt materiale blandt dem der kun kan dem fra sidste cd. Det er nu engang (stadig) lettere at tage en cd med over til en af sine venner og sætte den i hans/hendes cd-afspiller, end det vil være at finde en samling af gode indspilninger på webstedet, hente dem ned, overfør dem til en afspiller (eller andet lagringsmedie) og tage dem med til en ven der så skal have anlæg og ledning til at kunne afspille fra en anden kilde. (Dette er ikke så unormalt som det har været, men stadig væk...) (Alternativt skal filerne så overføres til noget af vennens udstyr der kan afspille filerne, eller man kan nøjes med at høre numrene én ad gangen.)

Jeg synes der er så mange fordele ved en cd fremfor 'løse' indspilninger til at det ikke vil være en god ide. Og som vi også snakker om andet sted, så hjælper jeg meget gerne alt det jeg kan. Smile
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #10 Posted: Sat May 20, 2006 20:07    
  Tak Freso. Du skriver mit indlæg for mig.

En CD er helt klart mere atraktiv end en håndfuld indspilninger på siden. Det kan være at det er nemmere at downloade filerne, fremfor at skulle bestille dem, men det har ikke samme effekt.

Rikke. Jeg er ikke klar over hvor mange indspildninger af sange der ligger på skjaldesang, men på antallet af disse i forhold til de 14 sange så ligger på CD´en, og fortæl mig så hvilke der ligge øvers på hitlisten.

Du siger at Skjaldesangs formålserklæring er at indsamle og udbrede kendskabet til Liverollespilssange og -middelaldersange. Siden hvornår er det er lave en CD mere blevet til at gå imod dette?

Og hvad så om folk kopiere sangene i stedet for at købe dem.? Så lad dem dog. Jo mere des bedre vil jeg driste mig til at sige. "Sange på vandring"... Så lad dem dog vandre... Der skal nok være dem som ønsker at eje originalen.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #11 Posted: Sun May 21, 2006 3:02    
  NICO:
1. Jaja, lad dem bare vandre - så længe vi ikke brænder fingrene på det rent økonomisk! Det generede mig ærlig talt at høre, at folk ikke gad betale for "Sange på vandring," når jeg kendte baggrunden for projektet vidste, at det var Kristians egne sparepenge, der stod på spil.
2. Jeg siger ikke, at det i sig selvgår mod formålet at lave en cd! Jeg siger bare, at det ikke er nødvendigt, og at hvis man bruger kræfter på en fysisk cd, så bliver der indspillet færre numre, hvilket indirekte mindsker udbredelsen.
3. ...i betragtning af, hvor meget du beklager dig over, at "Sange på vandring" er 'liverollespillets Giro 413', er du så helt sikker på, at du faktisk er interesseret i at producere en ny hitliste...? Vi kunne jo kalde den nye cd for "Giro 414" Wink

FRESO:
Det er vel ikke nødvendigvis sværere at downloade nogle filer og brænde dem på en cd end det er at finde købsstedet på hjemmesiden, bestille hos Kristian, skrive en masse oplysninger og finde ud af at overføre pengene... men fred nu være med det.
Hvis alle andre vil have en cd, så lad der da blive en cd.


TORE:
1. Med primus motor mente jeg ikke en musisk ansvarlig. Jeg mente en, der kan være overordnet ansvarlig og sørge for at holde trådene samlet, så der bååde bliver indspillet og produceret og reklameret og... (Altså ikke at primus motor skal gøre det hele, men at primus motor skal bevare overblikket og *sørge for* at det hele bliver gjort). Altså en hovedansvarlig.
En anden ting er, at jeg (no offense) ikke synes, du skal være enevældig på det musiske område. Jeg stemmer for noget mere demokrati, og at alle lige tager en snak om tingene med fokus på:
a) Skal vi have en cd med lidt af hvert på eller skal der være en gennemgående linje/rød tråd?
b) Hvilke numre synes vi er fede? Der er sandsynligvis mange flere kandidater end vi kan have på én cd, så lidt dialog og afstemning må være på sin plads.
Dette skal nok helst foregå ved et fysisk møde og ikke herinde på forummet af kommunikative årsager.

2. Jeg er umiddelbart overbevist om, at både Mierne (der er to) og Laura ville være glade for at få deres numre på cd'en, så det burde ikke være noget problem.

3. Pas på med, hvor mange der bliver rodet ind i projektet på samme tid: Et kæmpekor (eller meget mere end fem personer samtidigt i det hele taget) i Christians Kælder er ganske enkelt uholdbart.

4. Musikvideo... hrm... ja, umiddelbart har Colberg nok ret i sin analyse af, at det bliver mig, der står i baggrunden og ser opgivende ud. Kan ikke helt finde ud af, hvordan jeg har det med tanken, og troede sådan set heller ikke, Christian mente det seriøst, men i hvert fald må det være det sidste, vi bruger energi på (i forhold til musikken og alt det andet).
...og skal det endelig være, så skal der fa'me også være nogle brutale orktøser og nogle lamselækre mænner til at opveje stereotyperne

ALLE:
Lige en forsigtig forespørgsel: Eftersom det ser ret meget ud til, at vi går i gang med noget cd-værk, skal vi så sætte de andre indspilninger i bero?
Min holdning er: Nej. Der kommer sikkert alligevel til at gå noget tid, før der helt konkret sker noget med cd'en, så lad os bare få indspillet nogle af de filer i mellemtiden (og hvis vi er rigtig heldige/dygtige, så kan vi måske simpelthen smide de filer vi får lavet direkte ind på cd'en...)
Men hvis alle er uenige med mig (igen Wink), så vil jeg ikke presse på...
Hop til top
Send private message
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #12 Posted: Sun May 21, 2006 3:08    
  Lige i forbindelse med din sidste kommentar overvejede jeg faktisk også at skrive et afsluttende afsnit om at frigive en eventuel ny cd under en Creative Commons-licens (som snakket om andetsteds på forummet). Det giver jo mening i forlængelse af at føre selve skjaldesang.dk (webstedet) ind under en CC-licens og bede bidragsydere om at gøre det samme, at vi så også 'frigør' cd'en. Det at den er under en CC-licens betyder jo ikke at man ikke kan sælge cd'en, det gør bare at det ikke er ulovligt for andre at kopiere cd'en eller spille den offentligt eller hvad man nu kunne finde på som normalt ville være at brud på ophavsretsloven.

... og her kunne jeg så begynde på en længere analyse af hvilke muligheder (og begrænsninger) forskellige grader af en CC-/copyleft-licens ville indebære (f.eks. omkring en "NoCommercial"-klausul ift. cd-udgivelse), men den vil jeg vente med, til jeg har hørt, om det er noget, der overhovedet har interesse. Smile
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #13 Posted: Sun May 21, 2006 9:44    
  Rikke

1 Taget i betragtning at Kristian som tidligere nævnt stadig langer CD´er over disken, så tror jeg ikke det bliver noget problem at få afsat den. Desuden ser jeg flere muligheder for udbredelse som. Jeg ved at Faraos Cigarer har Flere af Søren Hammerlunds CD´er liggende til salg. Café Valhalle har ligeledes efterspurgt dem, og når jeg høre en ballade som Laura Holmegaards: "Ud på Heden", så er jeg sikker på at at folkene fra Broby Gammel skole kunne være interesserede. Sange på vandring er i forbejen kendt blendt dem.

2 At bruge energi på en CD fremfor frem for indspildninger, vil mindske udbredelsen af sange, men de få sange som evt vil komme til at ligge på en CD til vil gengæld få mere udbredelse end alt hvad vi ellers kunne have indspillet i stede. Kort sagt:

10 Nr. på en CD vil have mere slagkraft en 100 indspildninger!

3 Jeg er ikke interesseret i at produsere en ny hitliste. Jeg er interesseret i at give en masse mennessker noget ny inspiration. Inspiration som de tilsyneladende ikke selv finder, med mindre de får det serveret på en lille rund skive.
Desuden tror jeg at hvis udgivelsen af en 2´er bliver gjort ordentligt, så kunne det måske give mere fokus på de indspilninger som ligger på hjemmesiden, og således vil det være en win win sitiaion i diskutionen om single-indspildninger WS CD


Hvis Tore skal være Prisus motor, så giv ham for alle guders skyld et maximum for hvor mange ham må trække med i projektet. (ja undskyld tore, men jeg kender jo...!)

Til gengæld så er jeg endelig ening med Rikke om noget, menlige at dette ikke burde berøre projektet om indspildningerne. Denne her debat er langt fra slut, og der er stadig meget der skal gøres inden arbejdet med en evt. CD påbegyndes.

Freso
Under alle omstendigheder så tror jeg at folk i marken er bedøvende lige glade om CD´en er copyrighted eller ej, og jeg kan som sådan ikke se at det har den store betydning...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #14 Posted: Sun May 21, 2006 12:45    
  Nico:
(tager lige din kommentarer til Rikke først Smile)


  1. Jeg havde slet ikke tænkt på at man jo også vil kunne få dem ud i butikkerne, men det er da en helt fantastisk ide, faktisk! +1 fra mig til den ide. Smile

  2. Lige præcis noget af det det var meningen jeg ville sige med et tidligere indlæg.

  3. Har jeg ikke lige noget interessant at sige til...


Ang. ophavsret, så er det jo et spørgsmål om hvorvidt de kopierer lovligt eller ulovligt. Jeg er selv stor fan af vidensdeling og går ind for at vi gør deres kopiering af en evt. cd lovlig.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #15 Posted: Sun May 21, 2006 17:00    
  Jeg vil absolut gi´ Nico ret i at CD-arbejde ikke skal tage fokus fra de indspilninger der næsten er sat i gang Smile
Og stadig kæmpe opbakning herfra til et projekt. Jeg vil jubelgerne deltage i det omfang mine evner rækker.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next Page 1 of 6
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B