Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Kan man bruge tv-musik m.m.?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Thu May 18, 2006 20:02    Post subject: Kan man bruge tv-musik m.m.?
  Mads skrev i tråden om, hvad der skal ligge på Skjaldesang, at han i hvert fald på ingen måde synes det er okay at bruge sange (eller bare melodier?) fra film/tv/teater.

Det må jeg jo straks begynde at diskutere Wink

1. Principielt synes jeg, det udelukker for meget. TV-køkkenet er måske ikke lige det smartest tema, men børnetimen "Johanne i Troldeskoven" har faktisk et meget udmærket (og middelalderligt) stykke fløjtemusik, som jeg hjertens gerne ville fløjte til div. fantasy-/middelalderarrangementer.

2. Er der ikke noget om, at "Drømte mig en drøm i nat" engang blev brugt som indledning til et eller andet radioprogram? Teknisk set ville det ifølge Mads udelukke, at man kunne bruge den melodi - for man risikerer, at folk associerer forkert...
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Thu May 18, 2006 20:11    
  

Drømte mig en Drøm i Nat blev så vidt jeg (desværre ikke) husker brugt som pausemelodi på DR. 

Jeg vil ikke mene at et stykke musik ikke kan bruges, fordi det tilfældigvis har været brugt i TV. Det jeg tror mads mener er at man ikke skal bruge noget som får  illusionen (der var den igen) til at krakelere fordi det minder om en TV-serie ect.

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Thu May 18, 2006 20:13    
  ...men hvordan ved man, hvornår det får illusionen til at krakelere for andre?

Eksempelvis kan unge spillere synge gøglerheksen i ramme alvor, mens det vil få min illusion til at krakelere, fordi jeg uvægerligt vil komme til at tænke off-game-tanker om alle de diskussioner, der nu har været om den og om, hvor mange der er grundigt trætte af den og mest har lyst til at kvæle de unge spillere... offgame...
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #4 Posted: Thu May 18, 2006 21:19    
  

At udelukke alt musik der nogensinde har optrådt i tv, film eller teater-sammenhænge selvfølgelig overdrevet.  Det var heller ikke det jeg mente.

"Drømte mig en drøm i nat" har været pausemelodi for DR for mange mange år siden. (Jeg ved det fra noget arkivmatriale jeg engang har set, og John der er gammel nok til at have oplevet det.) Men den er ikke skrevet til formålet. Bare hugget. 
Og nu kommer vi så ind på hvad jeg mener!:

Film- og tv-folk hugger desværre en masse matriale andetsteds, når der ikke er budget til at få skrevet noget ny musik af en komponist. Musik der sikkert også er brugbart i live-sammenhænge. Og det er til tider pisseirriterende som rollespils-musikant!

Det jeg mente med den omtalte del af mit andet indlæg var, at man ikke skal bruge noget musikmatriale der er lavet direkte til pågældende film/udsendelse, altså den slags man kalder temaer, soundtracks, titelmelodier, scores, underlægningsmusik osv.
Fx. synes jeg at sangen der ligger herinde på skjaldesang der er lavet over temaet fra "Desperado" er helt ude at skide stemningsmæssigt, når det gælder fantasylive.

Jeg mener derimod godt at man kan tage det musik der er blevet brugt, men ikke skrevet  til TV/film/teater, så længe dette stykke musik ikke er blevet "varemærke" eller kendetegn på pågældende, program/film/stykke.

Det er klart at man når man spiller et stykke musik  til et liverollespilsscenarie som folk evt. kunne kende andet sted fra (altså ikke liverollespilsammenhænge) vil de med garanti altid forbinde musikken til dette, selvom det måske kun er 1 ud af 100 der lægger mærke til det. Men så meget hensyn behøver man sgu heller ikke at tage.
Men der er jo heldigvis forskel på at spille Hobbittemaet fra Ringenes Herre (selvom det passer vildt godt ind i settingen og er god at spille på fløjte Smile) end fx. det irske nummer: "O´sullivans March" selvom det  har optrådt i adskillige film der omhandler Storbritanien i gamle dage.

Derfor må det, i bund og grund, være op til musikeren selv, at bedømme hvor meget det pågældende stykke musik refererer til film/TV/teater. Med andre ord: hvor kendt musikken er for netop denne film/TV-udsendelse/teaterstykke.

Fx. kan det ærgre mig rigtig meget, at en stor del af det musikstykke alle forbinder med temaet fra "Braveheart", er tyvhugget fra en traditionel melodi. 
Derfor nænner jeg ikke spille den når jeg er til live, når en stor stor del af Danmarks livere samt det løse, udentivivl har set pågældende film mere end én gang.
Til gengæld kunne jeg fx. sagtens finde på at spille det nummer der blivet spillet både under Bryllupsfesten i "Braveheart" og under Klanfesten i "Rob Roy" (Der er iøvrigt er de samme stykker musik. Tjek selv! ) for det ikke er disse stykker musik man normalt forbinder med filmene.
_____________________________

Jeg kan som kontrast til mine holdninger fx. fortælle, at Rouler-gruppen i Hareskovens slagsang #1, er Darth Vader-temaet (eller hvad det hedder) fra Star Wars.

Hvis der stadig er i tvivl om hvad jeg mener, burde dette eksempel gerne have talt for sig selv.

Mvh.
/Mads

PS: Hvorfor ser du børnetime Rikke?

Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #5 Posted: Thu May 18, 2006 22:46    
  Rikke: I et tidligere tråden "Hvilken type sange skal ligge på Skjaldesang" nævner du en liste som Malik har lavet, som jeg vil vælge at trække frem her.

Jeg kan tilsyneladende ikke se nogen problematik at ting som magi, trolde, drager og tilsyneladende også små børn med gigantiske tohåndssværd kan indgå i et fantacy-univers, og en guitar ikke kan, da den jo netop ikke er et fantacy-element.
Det samme gælder for sangen "La Tragedia de Jesus Iglesias" der er skrevet på melodien til temaet fra Desperado, eller temaet fra Star Wars for den sags skyld og som Mads refererer til. Filmmusik er om noget skrevet for at underbygge illusioner og da de to melodier på ingen måde er hverken fantacy/middelalderagtige, passer de bare ikke ind i et sådan univers. Gøglerheksen er derimod skrevet til et liverollespil, og går som sådan fint i spænd med fantacyuniverset. Dit problem er bare at du har hæftet nogle andre associationer på den som ødelægger det for dig. Det kan den ikke selv gøre for. Det er det samme problem som mads også berører når han nævner Bravehart-temaet. 

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Sat May 20, 2006 18:19    
  NICO:
Jeg havde lidt problemer med at udlede, hvad du mente med dit indlæg her (og synes i øvrigt, du blander flere ting sammen), men jeg skal prøve at besvare det alligevel.

(Bare lige for en ordens skyld: Det er ikke Malik, der har lavet listen. Han spurgte mig engang mundtligt med nogle eksempler, som jeg ikke husker præcist; men det er hans grundidé, jeg så har lavet listen ud fra - bare så det lige er på plads Smile).

MADS:
-Jeg ser børnetime, hvis jeg finder det interessant. Johanne i troldeskoven er ikke interessant nok til, at jeg ser det hele, men det ligger jo lige før TV-avisen, så da jeg engang tændte lidt tidligt hørte jeg den titelmelodi og har siden opsøgt den bevidst.

Bortset fra det tror jeg sådan set, vi er relativt enige, nu hvor du bløder synspunkterne op med, at musikeren selv må vurdere, og at man ikke skal tage hensyn til den ene ud af de 100, der måske har hørt den.
Star Wars-temaett hører ingen steder hjemme! Ligeledes blev jeg ret pissed, da jeg hørte én til et sommerrscenarie sidde og klimpre Metallica(!!!), tilsyneladende fordi det var det, han kunne med en guitar! Men det har jo ikke så meget med film at gøre som med generelt stilbrud (Star Wars-musik er ikke synderligt middelalderlig, jo).

BEGGE:
Gøglerheksen/Braveheart: Det er vel lige meget, om det er sangens eller lytternes skyld - hvis en sang giver forkerte associationer, bryder det illusionen, og hvis det sker for mange, kan jeg da godt se, man måske skal prøve at undgå det.

Desperado har jeg ikke set, så jeg har ingen associationsproblemer. Til gengæld syntes jeg, den stilmæssigt passede perfekt til netop Warhammer-live, fordi der var en gruppe eller to fra den kultur, der er baseret på de sydeuropæiske lande (og at det i øvrigt var en udmærket sang).

Jeg har forresten heller ikke set (hele) Braveheart og associerer den ikke med nogen bestemt musik, så bare spil løs, min knøs Wink
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #7 Posted: Sun May 21, 2006 10:47    
  Jeg synes nu det virker logist nok, men skriv hvad du ikke forstår, så skal jeg uddybe det... Mads skriver at man ikke bør bruge tv-musik som: "er blevet "varemærke" eller kendetegn på pågældende, program/film/stykke" fordi det trækker tankerne væk fra illusionen og over i mod hvad musikken nu stammer fra. Som temaet fra Desperado, Star Wars eller Disneysjov nu engang gør det, for folk som har set det. Jeg trak Maliks liste (som så ikke var Maliks liste alligevel) ind i debatten for fordi jeg mente at den var relevant.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #8 Posted: Sun May 21, 2006 18:42    
  Rikke: 
Du har selv sagt det, men nu siger jeg det sltså igen: DU ER EN F...... ORDKLØVER!!

Men nu er det min tur:
Hvad nu hvis jeg synes at Nothing ElseMetallica lyder mere middelalderligt end temaet fra Desperado?

Dit eget eksempel med at det ikke er et problem for dig at høre temaet fra desperado og Braveheart er et glimrende eksempel på hvad jeg i bund og grund mener.... 
Den enkelte musiker må tage hensyn til sit publikum, og derfror vurdere hvad størstedelen af sit publikum vil få at assosiationer til de enkelte numre. 

Fra mit synspunkt er du ikke størstedelen. Derfor spiller jeg IKKE Braveheartteamaet! Så kort kunne det gøres

Jeg tror vi er enige faktisk. Vi gider bare ikke rigtigt at være det tror jeg

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Sun May 21, 2006 20:29    
  Nej, er du da tosset!
Hvis vi var enige, ville vi jo ikke kunne diskutere og fylde metervis af spalteplads på dette forum med vores ytringer Wink

Faktisk er jeg ikke helt sikker på, hvad der denne gang har fået dig til at kalde mig ordkløver - men jeg indrømmer da gerne, at jeg er det... Smile

I øvrigt håber jeg, at du kun mener, at du ikke spiller det i fantasysammenhænge... for nu har du gjort mig så nysgerrig i forhold til det tema, at jeg *vil* høre dig spille det på set tidspunkt... Wink
Hop til top
Send private message
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #10 Posted: Sat Feb 03, 2007 2:13    
  

Så er jeg i gang igen med års indestængte meninger Wink

Jeg er delvist enig med mads´ første oplæg og temmelig enig med det sidste.
 
Jeg synes bestemt ikke at Star wars eller "desperado-sangen" hører spor hjemme i fantasy middelalder, om end at jeg godt kan se at sidstnævnte er inde i en gråzone ang sangernes in-game nationalitet.
Jeg havde dog nok stadig hellere været den foruden, til trods for at jeg holder meget af forfatterne.
Hvad angår lige nøjagtig Kalle Kulmules sang, som Rikke sang i Frederikshavn og jeg igen hørte første vers af i sidste weekend, så er jeg altså bare helt vild med den. Og selv om den er fra min barndoms børne-tv, har jeg ingen problemer med at høre den til live. 

Så tror mads´ konklusion er temmelig rigtig og så må man jo bare håbe på at man har vurderet korrekt.

Synes at jeg kan fornemme noget om, at jeg har skrevet dansk lives mest omdiskuterede tekst???
Og grunden til at Rikke synes at den går til fantasy -ud over at hun også er ved at knække sig over den, så er det jo nok fordi den rent faktisk er skrevet på en middelalder melodi

Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #11 Posted: Sat Feb 03, 2007 20:47    
  Hvis nogen synger Vindens Farver slår jeg dem ihjel med en latexlut.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #12 Posted: Sat Feb 03, 2007 21:21    
  HAR DU EN LATEXLUT!?!

-og kan vi evt. pare den med Christian Colbergs latexbanjo..?

Desværre kan Christians banjo (så vidt jeg husker) ikke sige noget, men tænk om man kunne lave en hybrid: Latexlut with theme-musik (+2)

Jeg har faktisk ofte overvejet at ombygge et af mine gamle strengeinstrumener til en rundrygget...et eller andet, så det var muligt at baske folk med den når de kom lidt for nær eller man ikke lige gad at spille mere...

(og så tilbage til emnet: tv-musik i live - eller retter, et forbud mod det!)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #13 Posted: Sun Feb 04, 2007 21:17    
  Når jeg får den bygget, så har jeg en latexlut
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B