Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Arrangementer ->
Balladeseminar 2008 på Broby Gamle Skole
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #1 Posted: Mon Dec 10, 2007 0:46    Post subject: Balladeseminar 2008 på Broby Gamle Skole
  Så er det traditionen tro, ved at være tid til årets balladeseminar i Broby.
Det er weekenden d. 25 -27 Januar.
Årets workshops byder på (i ballade, middelalder, folkemusikkredse) kendte instruktører som Lene Halskov, Elisabeth Groth, Jeppe Nørgaard og Leif Varmark.
Det er som beskrevet sidste år et hyggeligt og lærerig weekend med en sædvanligvis vældig hyggelig stemning.
Der ligger en komplet invitationFolkekulturværkstedets hjemmeside.

Jeg vil i den forbindelse også slå et slag for en julegave jeg selv mener bør stå på boghylden hvis man interesserer sig for ballader / middelaldersange, i stil med mange af sangene her på siden, nemlig sangbogen "Seks Indgange til balladen" Bind 1+2 der er et grundigt og velskrevet værk på over 700 sider med folkesange, melodier, baggrunde for sangene, forslag til brug osv.
Det er bland andet Lene Halskov og Leif Varmark der har været med at skabe værket, sammen med Anelise og Thorkild Knudsen ifm deres arbejde på Folkemusikhuset i Hogager.
De to bind kan erhverves for (hvad der efter min mening er meget billigt) 150Kr tilsammen på Folkekulturværkstedets Broby Gl Skole's hjemmeside.
     
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Mon Dec 10, 2007 13:34    
  Odense Skjaldelaug har beklageligvis fået lagt datoen for deres januar-workshop samtidig med balladeweekenden, hvilket jeg håber kan ændres til næste år. Jeg selv tager i hvert fald til Broby.

Jeg er selv kommet på Broby igennem flere år efterhånden, hvor jeg har lært utroligt meget om ballader, musik og meget andet. De mennesker som kommer til - og arrangere arrangementer på Broby gamle Skole er simpelthen creme de la creme!!

Hvad bøgerne angår, så kan jeg også også kun anbefale dem. 
Specielt bind 1 som indeholder 111 balladetekster og melodier er anbefalelsesværdigt. 
Bind 2 omhandler balladerne i langt mere faglig forstand og indeholder bl.a. tekststykker, øverlser og forskellige forsøg. Det er meget teknisk og er i den grad skrevet for den indforståede læser. Leif Varmark har på sin hjemmeside; Balladeskolen (der i den forbindelse også er guld værd hvis man er balladefan) lavet en kortere sammenfatning af stoffet, samt udarbejdet et balladeleksikon. Desuden ligger der også en række simple optagelser af flere melodier som ikke findes på skjaldesang.dk

Velbekomme og velmødt på Broby gamle Skole...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #3 Posted: Mon Dec 10, 2007 22:10    
  Der er forøvrigt åben balladeaften hos Kenneth i Fuglebjerg på fredag d. 14.
Man ringer til og melder sig under fanen dagen før, dukker op ved 19tiden synger og danser ballader et par timer, drikker en kop kaffe, og slutter ved 22tiden. Det koster ikke noget, men kan evt tage en pak småkager med ell.
Jeg kører forbi slagelse station hvis der er nogen der er med.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Arrangementer Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B