Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Hvilken type sange skal ligge på Skjaldesang
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #1 Posted: Mon May 15, 2006 19:52    Post subject: Hvilken type sange skal ligge på Skjaldesang
  Dette er et diskutions oplæg, og ikke noget  der(fra min side) skal være endegyldigt.
Jeg starter med indlæg fra en anden debate.

Mads Skrev:
Og så til sagen...

Meget kan man sige, men det du laver Christian, gør du fandme godt. Kan man lide det eller ej.
Jeg vil ikke sige jeg selv er fan af din musik Christian, men der er altid "gang i den" når du finder banjoen, bouzukien eller harmonikaen laver noget (Tak for sidst )

Hvor godt din musik så passer herinde på Skjaldesang kan så debateres. Jeg synes fx. ikke den hører særlig godt til herinde, men på den anden side er det er fedt med lidt alsidighed i Skjaldesangs samling, selv om Chistians indspilning af "Jolly Roger in the air" er helt ude de ekstreme af den slags Christian nu laver.
Det er så vidt også ok, hvis sangene bare var sorteret det lidt mere præcist. (En ting jeg hellere en gerne vil hjælpe med!)

Desuden ser jeg ingen forbindelse med Gøglerheksen overhovedet Nicolas. Ved godt du ikke bryder dig vildt meget om det irske (hvilket iøvrigt også er fint nok. Smag og behag) men synes sgu det er på tide at du åbner lidt op for nogle flere forskellige sider af folkemusikken. Om ikke andet accepterer den.
Der findes jo også andet end dronemusik .

Forstå mig ret. Stod jeg mellem at vægle en banjo og en drejelire, ville jeg klart vælge liren. Men jeg ville ikke smadre banjoen bagefter.

Desuden er det ret vigtigt at have i baghovedet at det meste af det Chistian lægger herind og generelt laver af musik, som regel ikke har nogen vildt seriøs bagtanke, så vidt jeg ved. Det var min indspilning af "Jeg gik mig ind og jeg gik mig ud" sgu heller ikke.

Keep up the good work Christian!

Mvh.
Mads - Der glæder sig til at få en hed verbal debat med Nicolas i den nærmeste fremtid , selvom de vidst nok har haft den et par gange før. 

Tore Skrev:

Den ældgamle debat om irsk folkemusik vs. "dansk" "folkemusik" (hvad det så end er) kommer nok ikke nærmere en afslutning, fordi Christian C lægger flere af sine egne / sine venners sange herind.

Om den er egnet til Skjaldesang? Hvis den er skrevet til/om/under rollespil i en bred forstand er den teoretisk set ok - uanset sproget (prøv at omskrive Gøglerheksen til Kiswahili eller Jens Langkniv til Serbokroatisk næste gang - det ville helt sikkert være noget nyt).

Hvad jeg selv foretrækker af irsk eller middelalder/folkemusik? Begge dele sådan set. Begge har deres styrker og store charme, og begge dele giver mig og andre udøvere mulighed for at gå amok i et orgie improvisation, livskraft og musikglæde når det er bedst.

Tore
Administrator, musikansvarlig og musikglad i al almindelighed
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Mon May 15, 2006 20:35    
  Og nu min egen mening.

Da jeg var yngere  var jeg af den opfattelse, at det jeg lavede var det rigtige, og hvis jeg ikke brød mig om de andre Rollespillers musik, så var dem der var forkert på den.

Så bliver man ældre og møder folk osv osv. (ja jeg er sku blevet lidthalv gammel). Men på den anden side så er jeg blevet en del erfaring riger. bla. at det ene ikke behøver at udelukke det andet.
Den filosofi har gjort meget godt for mig.
Jeg ved at jeg kan spille med på storts set alle stil arter af musik i ville kunne finde på. Så om vi skal drone i E i 13 min, spille Pædagog - spansk - guitar til Gøglerheksen, eller kontrabas til Tortuga er mit hjem, så er jeg frisk.

Brugerne af denne side er typisk 3 personer typer. viking/middelalder interesseret, rollespiller, og en blandning. 
Middelalder musik  siger sig selv. Musik fra 800 - et sted i 1500 tallet. 
Det gælder om at kopier de stilarter så ægte som overhovedet muligt.
Så er der rollespillerene. her er det lidt sværer, for hvad er rollespilsmusik.
Da jeg startede med at spilel musik til Live, var det med irsk folkemusik som inspiration. Tore startede med spanskguitar og vise sang ( synnes jeg at erinder). Og jeg skulle tage meget fejl, hvis ikke det også var sådanne noget andre gjorde.  Der er trods alt en grund til at "gøgler heksen" kom frem. Altså musik der begyyder på nogle folkesange med nogle mellodier og akkorder fra slutningen af 1800 tallet og 1900 tallet

Det kunne folk så gå og hygge sig med. Men så skete der det at standarten inden for rollespils våben, kostumer, bygninger, teater osv blev bedere. Nu skulle det være mere realistisk. Det samme måtte jo også ske for musikken.
Da de fleste scenarier forgik i middelalderen, så måtte dette betyde for musikken, at den også skulle komme mere der overe af.

Nu er der jo bare lige det at, de middelalder live rollespil der bliver lavet forgår i en fantasy verden, og derfor , ligemeget hvor realistisk mand gøre det, stadigvæk ville være ting der ikke er realistiske fordi det er fantasi. Så da jeg skule ud og fyre den af som hobbit eller dværg, så tænkte jeg. Det kan godt være at disse menneske skajlde/ barder render rundt og klimter på lut eller drejelire, men det er ikke den type musik og instrumenter vi hobbitter/ dværge spiller.  Dette betyder jo så at jeg lever op til et af de krav der er for sange der skal ligge her på siden, hvilket er:

sange skrevet til/om liverollespilsscenarier/-personer
sange sunget til liverollespilsscenarier
sange som indeholder elementer fra rollespilsverdenen/middelalderen
•sange som fortæller en spændende historie. 

Hvad angår sørøver sange, så er det jo sørøver sange, og det er tit at der er nogle der spiller pirater, ikke kun til direkte pirat rollespil, men også som figurer i middelalder rollespil. Derfor er sørøver sange lige så berettiget som middelalder sange.

Men hvor sætter vi så grænsen?
Der bliver spillet mange typer rollespil scenarier, både, fortid, nutid og fremtid.
Jeg kunne i teorien skrive et jazz nummer til et horro scenaire fra 1930-erne, eller en punk nummer til  System Danmarc, og ligge det her ind.
Men hvorfor må Vindens farver eller den perverse udgave af Lille Soldat ikke ligge her inden? og hvem skal afgøre hvad der er relevant for siden? 
Vindens farver er beskyttet af copyrights så det siger sig selv. 
Lille soldat og andre titler der, selv om de lever op til kravende, ikke skal ligge her inde, er en beslutning taget af administratorne imellem. Vi er smags dommere, og kan vi ikke blive enige, så må Troe og Kristian tage beslutningen for det i sidste ende deres side.

Det var mit meget lange oplæg i denne sag.

fyr løs









Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Tue May 16, 2006 13:03    
  Gøglerhekse eller ej.
Lad mig begynde mit indlæg med historien om hvorfor jeg ikke kan fordrage den snart så omdiskuterede sang: 

Jeg skal gerne indrømme at jeg ikke selv den store liverollespiller. Hvis jeg tager til et liverollespil er det for at bidrage til - nyde, og leve mig ind i stemningen og illusionen som opstår. Af samme grund bryder jeg mig diverse små-scenarier og uniorkampagner. Kamplystne unger i grimme kostumer skaber ingen af disse ting for mig.
 "Jamen så bliv reenacter og lad være med at brokke dig!" Vil nogen måske sige, og det forsøger jeg så vidt muligt også.
Sidste sommer deltog jeg så i TRoA / AKLR ´s sommerscenariet Khypris IV. Christian nævner selv at standarten inden for live-rollespil er blevet bedre med tiden, og det var Khypris et slående bevis for! Vi gjorde hvad vi kunne for at spille en masse fed musik som vi mente passede til settingen og stemningen. Da scenariet så var forbi, oprydningen var overstået og festivitassen skulle til at begynde, stillede en af arrangørerne sig op og takkede alle, hvorefter han sluttede med ordene:
"Det har virkeligt været et godt scenarie, men er en ting jeg mangler. Der er en ting jeg mangler at høre, og det er Gøglerheksen!"

Jeg siger ikke at den musik jeg spiller og forsøger at udbrede er det eneste rigtige, men jeg vil mene at det er bedre end ingenting, og det er praktisk talt hvad der er sket inden for musikken i dansk live siden Skjalde på Vandring udkom... Når live-rollespillet har flyttet sig så langt, er blevet så meget flottere og detaljeret, hvorfor så ikke også forbedre musikken?

Så står vi igen i diskussionen om hvad er live-musik og hvornår må det / må det ikke ligge på skjaldesang. Live-musik er musik som spiver spillet til liverollespil, men hvilken slags rollespil skal det i så fald dreje sig om? Grunden til at det er så svært at bedømme hvad der må ligge på siden er efter min mening at retningslinierne for sidens formål er for åbne.
 
•sange sunget til liverollespilsscenarier 
Jeg har en kammerat hvis band optrådte til System Danmarc, og ingen af deres sange ville få lov til at ligge her særligt længe...

•sange som indeholder elementer fra rollespilsverdenen/middelalderen 
Bravely bold Sir Robin, Morten mif, Llille Prinsesse, Vindens farver...

•sange som fortæller en spændende historie.
 Personligt vil jeg mene at Lars Lilholt fortæller gode historier i flere af sine sange....

Bedøm selv...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #4 Posted: Tue May 16, 2006 14:51    
  Jeg vil ikke så meget komme med en holdning (da jeg egentlig ikke har en superklar én og nok ikke er den mest kritiske herinde), men snarere nævne et par relevante detaljer til at belyse emnet:

Jeg har selv haft samme tanke som Colberg: Der er jo mange genrer indenfor rollespil, så ifølge teksten på forsiden kan ALT lægges op, bare man henviser til et scenarie. Jeg forelagde på et tidspunkt den tanke for Tore, og som jeg husker det, fik jeg ret klart at vide, at det altså kun var FANTASY-scenarier det gjaldt.
         Det kan så også være fint nok (det bliver nok også svært at navigere rundt mellem syv forskellige genrer, hvis ikke man ændrer drastisk i søgekriterierne inde på siden), men så synes jeg altså også, det skal stå klart og tydeligt på forsiden under, hvilken slags sange der hører til på Skjaldesang.

Malik Hyltoft leverede følgende betragtning med et skævt smil, men en alvorlig nok undertone: Det virker underligt, at man i et univers (fantasylives bredt betragtet) godtager:
- drager
- orker
- små børn med gigantiske tohåndssværd
- vendinger/sprogbrug som oftest ikke er over 50 år gamle
- elvere
- bondeoprør i massevis (for selvfølgelig har man en indbygget, demokratisk retfærdighedssans, selvom man er vokset op i et feudalsamfund)
- kartofler og tomater
- at de færreste rent faktisk arbejder (for det er sjovere at hygge og intrigere)
- en højst besynderlig alderssammensætning (næsten ingen børn/gamle)
- magi
- talløse guder
- ...men ÉN og KUN én bestemt type musik, eller vi propper den guitar ned i halsen på dig!!!

Selvom der er meget musik, jeg ikke bryder mig om at høre i fantasylive, kunne jeg sådan set godt se hans pointe...
Hop til top
Send private message
Kristian Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 288
Svebølle
Hygge-skjald

Post #5 Posted: Wed May 17, 2006 4:27    
  


Min holdning til hvilke typer sange der kan ligge på skjaldesang, er efter min mening at:
en sang var berettiget, hvis andre kunne have glæde af, at den var tilgængelig. 

Stadig under hensyntagen til at man havde tilladelse eller ret (ophavsret ell) til at kopiere teksten eller melodien.

Genrer
Det er rigtigt at der er mange genrer indenfor rollespil og indenfor bare fantasy er der mange kulturer (orker, elvere mm) med hver deres genre.
Så spørgsmålet kunne også værer om kategori/genrer/oprindelses systemet skulle ses efter, og som Rikke pointerer, lave en anden navigationsmulighed på siden. 
Det kan godt værer at der er for mange kategorier. Eller der er brug for en "superkategori" som nogle har foreslået. 
Såsom:
Futuristisk (goth, steam, vampire, chthulu mm),  (alternativt "Alternativt")
Nutidigt (morten mif, parodier mm.)    (alternativt "skvaldersange")
Fortidige, (hovedparten af sange pt.)  (alternativt "skjaldesange")
Udenlanske. (typisk engelske sange, latin ell) (alternativt "Fremmedsproget")

Så man på forside, eller i menuen kunne vælge hvilken genre man ville kikke på. (Jeg ved godt at mange af genrere under Futuristisk, teknisk set foregår i historisk tid, men jeg kunne ikke finde noget bedre ord.)

Det kan kunne måske også værer en ide at tilføje lidt mere til hvilke retninglinjer sangene skal følge som de bruger på http://www.drikkeviser.dk/pub/create_page.asp 
Hvor "vi kæmper kun for øl" også ligger.

Indhold
Ikke desto mindre er der i traditionelle smæde og skæmteviser henvisninger og og slet skjulte antydninger til alskens utugtig opførsel og livet under bæltestædet. Nogle af dem er bevist lavet for at forarve, nedgører eller latterligærer personer. 
Personlig har jeg haft meget fornøjelse af at skråle med på "huset rævepis" (indtil vagterne kom.)  Indholdet antyder at omtalte personer både skulle værer til sodomi, S/M,  pædofili samt ikke mindst, omgang med djævlen.
Umiddelbart mener jeg sangen er sjov, og opfylder sit formål som var at skabe spil, og dermed har sin beretigelse at ligge på skjaldesang selvom den indeholder passager der kan virke stødene.

For ikke at snakke om alminde heltekvad med mord, lemlæstelse,  voldtægt, hævngerrighed. Som i mange af sangene nævnes enten direkte eller indirekte. Teksterne må betragtes som fiktion, og indholdet ligeledes.

Problemet kan i nogle tilfælde værer at sangene her, er taget ud af sammenhæng, så det der var naturligt at synge om da man spillede en afstumpet ork-shaman eller sadistisk nazilæge, ikke gør sig nær så godt, ved siden af f.eks. "du er kvinden".

Jeg kan  udemærket følge Nicolas, mht til uklarheden om hvad der kan godkendes som "live" musik. 
Det hænger måske lidt sammen med sidens navn, skjaldesang, hvor skjalde traditionelt forbindes med fantasy/middelalder og de sange de kunne have sunget, men så bliver kriteriet meget snævert. 
I starten hed siden "Estrato" der er navnet på en af de græske muser der inspirede musikerne, hovedsiden hedder stadig estrato.php

Personligt er meget til Lars lilholt og den måde han synger historier på, jeg har selv tilladt mig at bruge nogle af hans tekster i skoven. I princippet havde jeg ikke noget imod hverken at "sælkvinden"(lars lilholt)  "hellere se dig død"(humleridderne) også kunne lægge her da de kan fungere fint enten som fortælling eller med andre stilarter, men de er alment tilgængelige og vi har ikke tilladelse til at kopiere teksterne. 

Så hvad kriterierne bør værer her, er for mit vedkomne ret brede, sålænge at man ikke krænker nogens rettigheder eller dansk lovgivning.

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #6 Posted: Wed May 17, 2006 19:28    
  

Uha, den er sgu svær den her... og uhyggelig bred... men også uhyre interessant. 

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har lyst til at rode mig ind i den her debat, but here it goes:

_____________________________________

Jeg, ligesom Nicolas tager selv mest til større liverollepilsscenarier for at opleve stemningen og leve mig ind i verdenen. Kort og godt: leve i en illusion for et par dages tid. Er illusionen ikke perfekt nok, mister jeg lysten til at spille med og bidrage til den og gør det derfor ikke. 

Liverollespil er jo en uendelig bred genre med en masse undergenrer.
Derfor synes jeg også at det er nogen meget gode betragtninger du har taget med Rikke! For musikken er sgu den mindste ”fejl” jeg kan se i levende rollespil.
Men nu er det her jo skjaldesang...

______________________________________

Fantasy/kampagnemusik:
Da illusionen sjældent er særlig gennemført til de sjællandske månedlige fantasykampagner, tager jeg kun derud for at se bestemte mennesker og have en hyggelig dag væk fra stress og jag.
Derfor sætter jeg ikke særlig store krav til hverken mig selv eller musikken til et sådant arrangment selvom jeg måske burde, da det kunne smitte af på andre. Men til kampagner vil jeg godtage alt hvad der hedder folkemusik af enhver art. Så lange det ikke er nyere genre som rock, pop, og jazz er jeg sgu egentlig ligeglad, bare møget fungerer i settingen og de folk der lægger kræfter i at være helt vild ingame ikke kommer ud af stemningen. 
Så længe spillerne ikke kender den i forvejen, kan fx. "Ølhunden" sgu fint fungere. Grænserne er jo uhyggelig brede i fantasy . Det kommer an på den enkelte persons opfattelse. Det er jo også kun få menesker der er helt enige om hvordan er ork skal se ud fx.
Fantasyscenarier foregår jo i en opdigtet verden, og så længe denne verden ikke er planlagt ind til mindste detalje, må spillerne jo selv være med til at skabe den, og så kan dværgen jo ligesågodt spille banjo som elveren kan spille sækkepibe så længe den tekniske udvikling i verdenen tillader sådanne konstruktioner. 
Men nu skal jeg prøve ikke at ryge over i den gode gamle debat og stereotyper i levende rollespil. (Vel Chistian)

______________________________________

Historiske scenarier:
At tage til liverollespil er for mig, at få en helstøbt oplevelse i en bestemt genre.
Derfor synes jeg at man til hver en tid skal spille Musik og synger sange der passer ind i settingen, iøvrigt i passende instrumenter.
Derfor siger det sig selv rollespilsscenarier med historisk udgangspunkt skal have musik og sang der passer ind i pågældende periode, spillet på instrumenter der også gør det.

Middelalder:
Tager man fx. til et scenarie med middelalderen som udgangspunkt, spiller man selvfølgelig ikke et eller andet i stil med "Du er kvinden" på spansk guitar da hverken sang eller instrument fandtes på det tidspunkt. Vi har jo både tekster og noder fra dengang, men hvordan det præcis har lydt kan ingen jo være sikre på. Instrumenternes muligheder ligeså. Dette er vi jo heller ikke i enige om i middelaldersammenhænge. Hvordan musiken har lydt tilbage fra den gang må den enkelte jo gøre op med sig selv.
Jeg synes ikke man behøver kun at bruge historisk matriale til sit repartoir. Hjemmeskrevne tekster eller melodier mener jeg egentlig er okay at bruge, så længe de minder nok om det matriale man kender fra tiden. Nytænkning er ok, til en hvis grænse.
For så er vi jo tilbage til det med illusionen igen. Som musiker er man i høj grad en del af stemningen så det er også musikerens ansvar at denne bliver vedligeholdt. 
Derfor synes jeg det er selvsagt at man desuden spiller musikken på et nogenlunde autentisk instrument, fx. drejelire, sækkepibe, lut ect.  af de typer man kender fra illustrationer og fund, når det gælder middalderen. Små teknikse forbedringer som fx. mekaniske stemmeskruer, lakeringer og lign. er jo op til spillerens eget behov, bare disse ikke skinner i øjnene på de øvrige spillere.
Jeg ved godt at dette næsten aldrig bliver overholdt, men det er immervæk ikke umuligt hvis man har vilje (og penge) nok.
Men det er alt sammen i bund og grund op til musikeren/sangeren selv. Det kommer helt an på hvor forfængelig man er.
Alle har jo forskellige krav og det er ikke nogen der kan komme og fortælle hvad der er rigtigt og fokert i så tidlige historiske sammenhænge. 


Scenarier der omhandler peridoer inden for ca. de sidste 200-år:
Er man derimod til et scenarie der tager sted i 1930'ernes ved vi jo hvordan musiken har lydt. Vi har masser af matiale der fortæller os hvad der er rigtigt og forkert fra de sidste 200 år. Her begynder det derfor at begrænse musikeren mere. Her skal der sikkert spilles Jazz på Cafeen i New York, irsk folkemusik på Pubben i Dublin, viser og satiriske sange på den franske Caberet, og klassisk Mozart ect. til overklassens aftensselskab.

For her kommer endnu en faktor:
En ting er tid, en anden ting er Miljø.

Foregår scenariet i 60-erne er det jo oplagt at spille Beatlesnumre og lign., selvom man sikkert løber ind i en masse Copyrightproblemer. (Dumme, Dumme verden )

Nyskreven musik synes jeg i disse tilfælde også er fint nok, igen så længe det ligner noget der ligesågodt kunne være skrevet i den tidsperiode man har tænkt sig at fremføre nummeret i. Og med Nyskreven mener jeg Hjemmelavet! 
Bent Fabricius Bjerre har fx. lavet en masse der sagtens kan bruges til et scenarie der foregår i 40-erne. Men scenariets spillere må på intet tidspunkt kunne genkende musikken som noget nyskrevent. Så brister illusionen igen. 

Fremtid/ Sience Fiktion:
Her sætter fantasien ingen grænser!.... Kun du og arrangørerne igen. 

________________________________________ 

Hvad skal der så ligge på Skjaldesang?
Det kan jeg simpelthen ikke svare på. 
Det kan have noget at gøre med det i forvejen urtolig brede udvalg af sange i har i databasen.
Jeg vil derimod overlade den slags til vores koorinatorer der har gjort det skidegodt ind til videre synes jeg. Det er nu'engang deres hjemmeside.

Ellers bliver man bliver nok nød til at begrænse hvad for en del af genren "levende rollespil" der er Skjaldesangs ”målgruppe”, selvom Tore åbenbart har gjort det allerede.
Den anden løsning er som i andre har foreslået at sortere sangene i mere præcise kategorier, så man også kan få musik i stil med det der blev spillet til System Danmarc der jo også er levende rollespil i aller højeste grad. 


Til at afrunde det med valget af musik inden for live kan jeg kun sige:
Musikken afhænger jo som i alle andre tilfælde af musikeren selv, og der findes uendelig mange bud på hvordan liverollespilsmusik skal lyde.
Dog synes jeg at man bør fastslå en ting:
Film, TV og Teatermusik bør i et hvert tilfælde holdes langt væk fra liverollespil og dermed også på skjaldesang.dk. 
Får spillerne assosiationer til pågældende film, TV-program eller teaterstykke er illusionen om den fiktionelle verden endnu engang brudt.

________________________________________ 

F... jeg fik skrevet meget.
Det beklager jeg, men denne diskussion er et eller andet sted også bundløs og der er mange aspekter at tage hensyn til.

Jeg vil fortsat spændt følge med i debatten, og vil sikkert også komme med flere synspunkter, for jeg er langt fra færdig tror jeg.

Mvh.
/Mads

PS: Du vover på at gøre det her en anden gang Christian

Hop til top
Send private message Send e-mail
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #7 Posted: Sun Jul 23, 2006 19:00    
  Måske skulle man, som mange gange før nævnt, "bare" sortere skidtet.

Læs lige mine indlæg her (Længe leve dovenskaben):
http://www.skjaldesang.dk/debat/viewtopic.php?t=97

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B