Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Skjaldetavlen ->
indspilning hos Christian
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #31 Posted: Fri May 19, 2006 21:52    
  Øv så meget i kan uden mig (med mindre i vil have mig til at spille noget). Få lavet et forslag til en form, og skriv ideer ned.

Når i så kommer ud til mig, så tryller jeg med knapperne og kommer med kritik og forslag

note til folk der tror at kritik er negativt: det er det ikke. Det er konstruktivt, ellers er det ikke kritik.

Til Malene (og andre) Que sangeren behøver ikke at være den der også indsynger endelig. Jeg vil også dermed opfordre til at man tænker over, om der er andre der kunne bruges til at indsynge, end lige komponisten selv. Dette giver adspredelse, og måske også et bedere resultat.

mvh 
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #32 Posted: Fri May 19, 2006 23:28    
  Ja, nu fik du så lige korrekturlæseren/ordkløveren/perfektionisten op i mig... Smile

1. Jep, kritik kan både være positiv og negativ, men den er ikke nødvendigvis konstruktiv (selvom det selvfølgelig er den bedste slags) - ellers ville udtrykket 'konstruktiv kritik' jo bare være en pleonasme Wink

2. 'Adspredelse' betyder noget i retning af 'underholdning' - jeg gætter på, at du mente noget med 'variation' eller sådan noget i stedet for...?

Bortset fra det, så ser det ud til, at vi skal holde fast i planen om at tage en øver eller tre hjemme hos Nico først.
Freso/Mads(/og Malene, hvis du gerne vil være med til at bestemme, hvordan dine sange skal instrumenteres) - hvornår kan I af de datoer, Nico skrev højere oppe? Jeg vil godt med det samme nedlægge veto mod lørdag den 3. juni.

Til indspilningerne kunne det jo være, at vi kunne lokke Mie og Mikkel Brunberg til at lege med?
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #33 Posted: Sat May 20, 2006 0:35    
  Uf, det er sgu nogle tidlige datoer du slynger ud Nico...

Først den 15/6 er min sidste eksamen afsluttet, så ind til da kan man stort set betragte mig som "ikke værende til rådighed" som før nævnt. 
Altså ligesom Chistian. 
Til gengæld har jeg oceaner af tid derfra, når jeg altså ikke lige skal på markeder med Nicolas.

Sådan ligger landet med mig... så må i koordinere derfra hvordan i vil...

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #34 Posted: Sat May 20, 2006 1:45    
  Den 2.-4. juni er jeg til Halkær Festival, men ellers er resten af weekenderne i måneden vist ledige. Dog arbejder jeg lørdage i ulige uger og kan godt forventes at have knap så meget energi de dage... har heller ikke lige umiddelbart nogen planer for juli andet end Nordlek i uge 30 (hele ugen). Til august begynder jeg forhåbentlig i skole igen, men ellers har jeg i hvert fald planer 18.-20. august (Roskilde Spillemandsstævne) og 24./25.-27. august (Tønder Festival).
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #35 Posted: Sat May 20, 2006 1:51    
  Og så vil jeg også lige sige at der er en grund til at harpen er i den tertiære gruppe.. jeg er rimelig usikker på den og har ikke gehør til at kunne følge med improvisationer og lære melodier uden noder. Kan tilgengæld heller ikke læse noder godt nok til at få en rytmefornemmelse ud af dem eller spille direkte fra papiret på nogen måde, så jeg kræver faktisk både noder og en indspilning (eller bare en MIDI-fil, egentlig)... og hvis jeg skal lave noget sjovt med basstrengene, så skal jeg også have noderne til det arrangement da det heller ikke lige er noget jeg kan. Det gælder også for akkordspil (altså, at jeg skal have noder på hvilket strenge der skal plukkes - det er ikke nok at sige akkorden).

(Jeg er (stadig) meget musikuteoretisk.)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #36 Posted: Sat May 20, 2006 12:49    
  Til Rikke: Ordkløver...Gå hjem og skam dig og få en fyr at kysse på

mener at konstruktiv kretik ER en pleonasme. Der er nogle folk der ikke kan klare at få kritik, og de forbinder det så med noget negativt. Dette nytter ikke noget at sige: det er skod eller det er godt. Det fremmer ikke udvikling af personen eller projektet. Kritik skal i sin form være konstruktivt, ellers er det bare ris/ ros. Det er havd jeg ligger i det, og det jeg har lært igennem min tid som fag musiker/ teater/ what ever.....

Til Freso: Før at jeg kan skrive noder, tabulatur og arrangenent til dig, så skal jeg vide nogle tekniske ting om din harpe:
1. hvormange toner er der på den (dybeste til lyseste
2. Er den stemt i en bestem tone art, og hvis ja, hvad er så muligheden for at gå uden for den toneart
3. hvor mange toner kan du tage på sammetid
4. hvor stort et interval/ afstand i toner må der være imellem tone toner du skal tage på samme tid.

hvad akkroder angår, så tror jeg ikke du skal være bange for at skulle spille så meget, for Mads, Nicolas og Rikke er ikke de store akkord musiker
" Kan det ikke spille i Em eller Am, såp er det ikke værd at spille" =)

Og der med er der lagt op til slåskamp....husk på jeg har Banjo =)
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #37 Posted: Sat May 20, 2006 13:19    
  Vi skal vel også lege mere med modal musik (please! *hundeøjne*) end med harmonisk musik, og så bruger man jo ikke akkorder helt så meget... Harmonisk musik er stærkt overvurderet... >_>


  1. Fra "mellem-C'et" har jeg seks toner/strenge ned til en bas-D og to oktaver plus fire strenge op til en G''-streng (tror jeg det skrives). I alt er der 25 strenge, hvor grund-C'et altså er den syvende fra 'bunden'. Jeg foretrækker ikke at spille på de højeste 2-3 strenge, da der er lige lidt for lidt plads til hånden og fingrene oppe i den ende af harpen. Smile

  2. Jeg kan spille én toneart ad gangen, dog med mulighed for simple skift i løbet af melodien (med så kan jeg kun spille med en hånd, da den anden i så fald skal bruges til at skifte på 'kontakterne').
    Jeg har som standard sat den i C-dur - så den er stemt i C, D, Eb, F, G, Ab, B (Bb?) - med Eb-, Ab-, og B(b)-kontakterne 'slået til' så de bliver rykket en halv tone op til E, A og H. Alle C-, D-, F- og G-strengene har også kontakter så de kan rykkes en halv tone op. (Og E, A og H kan selvsagt blive rykket en halv tone ned igen, hvis der er brug for det. Smile)
    Hvis der er nogen steder der skal bevæges uden for tonearten skal det også helst indstilles på forhånd, medmindre det kommer til at ramle ind over melodien. (Når jeg spiller første brudestykke har jeg f.eks. sat F'erne op til F# hele tiden, selvom den kun er i D-dur i a-stykket - så er det kun C'et jeg behøver at skifte mellem C# og C mellem a- og b-stykket.)

  3. Jeg kan (teoretisk set) tage fire toner med hver hånd (alle fingre undtagen lillefinger). Er ikke så træner i min venstre hånd som min højre dog, og færre strenge er oftest lettere at holde styr på end flere. Wink
    Set realistisk på det vil jeg foretrække maks. at tage tre strenge i hver hånd.

  4. Jeg kan sådan set tage 9 toner fra tommel- til ringfinger, men igen: Færre er bedre.
    Realistisk set tror jeg ikke jeg vil have det godt med at sprede fingrene over mere en... 6 strenge.

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #38 Posted: Sat May 20, 2006 23:22    
  Godt godt...
Hvis det her skal blive til noget, så skal emnet lige drejes tilbage på rette spor. Jeg vil som sådan godt høre lidt mere om din harpe Freso, men start i såfald en ny tråd.

Vi kom vist fra at nogle mennesker skulle mødes hos mig engang, når der var to weekender i samme uge. Så vidt jeg kan forstå er disse folk. Rikke, Mads, Freso (måske lise?) og så mig selv. Hvem ved noget om Doris og Malene?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #39 Posted: Sat May 20, 2006 23:30    
  jeg er i aften gået igang med tegningerne til et nyt stort lyd rum, jeg håber det kan være klar til brug i løbet af 1½-2 mdr. Så indspilninger burde ikke gå igang før det. Så hvis i regner med i har 1½-2 mdr til at øve, så vil det ikke være urealistisk
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #40 Posted: Sun May 21, 2006 2:12    
  Christian: Jeg *har* haft en fyr at kysse på. Det gjorde mig ikke spor mindre ordkløvende Wink
Vi skal nok få tiden til at gå indtil dit nye studie er på plads, bare rolig...

Freso: Modalmusik va. harmonisk musik må du meget gerne forklare nærmere om - men *mundtligt* når vi mødes.
I øvrigt har du vist endnu ikke udtalt dig om, hvornår du kunne øve, er det korrekt?

Nico: Jeg har som tidligere nævnt mailet til DD og Malene, og sidstnævnte har lavet et enkelt indlæg herinde. Ellers har jeg ikke hørtnoget fra dem.
Men jo, vi skal øve hos dig. Vigtigst synes jeg dog det er, at musikerne (dvs. dig, Freso og Mads) kan - selvom jeg naturligvis nok skal sørge for, at det bliver på et tidspunkt, hvor jeg kan komme og blande mig Wink
Hop til top
Send private message
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #41 Posted: Sun May 21, 2006 2:56    
  Nico:
Grunden til jeg fortalte de ting om harpen var at Christian efterspurgte dem i forbindelse med arrangering og tilhørende nodenedfældning til mig, i forbindelse med indspilningen. Det var ikke for at holde et foredrag om harpen (så ville jeg nok også nævne et par andre ting), men simpelthen oplyse Herr Colberg om de udfoldelsesmuligheder der er på harpen (for mit vedkommende).

Munchkin:
Jeg mener nu at jeg har udtalt mig omkring hvornår jeg kan og ikke kan.
Modalmusik kan i øvrigt hurtigt opsummeres som middelalder- og noget folkemusik ("dronemusik"), hvor harmonisk musik er "moderne" musik med akkorder og fremdrift. Yderligere forklaring følger ved møde, selvom jeg sikkert stadig selv har en masse at lære om forskellene mellem de to. Smile (Det er under... halvanden måned siden jeg selv fik forklaret den grundlæggende forskel på de to...)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #42 Posted: Sun May 21, 2006 3:20    
  Freso: My bad...
Men du har vist trods alt ikke udtalt dig om hverdagene, har du?
Jeg tænker 6., 16. og 21. juni.
Eeftersom Nicolas har fri de dage, kan det i princippet være hele dagen, men jeg er nok mest til aftenerne Smile

Nico: Jeg gætter på, at du med "weekenden 2.-3. juni" tækner på pinseweekenden... eller er det med vilje, du kun har angivet fredag og lørdag?
I hvert fald kunne jeg umiddelbart godt tænke mig at bruge nogle af pinsedagene på projektet - men ved først på torsdag, i hvor høj grad jeg skal arbejde i de dage.
Hop til top
Send private message
Frederik 'Freso' S. Olesen

Se fuldt billede
Posts: 57
Valby, København, Danmark

Post #43 Posted: Sun May 21, 2006 3:45    
  Munchkin:
Det er rigtigt at jeg ikke har udtalt mig om hverdagene, men det er fordi jeg som regel ikke kan i hverdagene. Smile Jeg er på arbejde fra 6:30 om morgenen og til jeg er færdig, derefter tager jeg hjem og er træt og smadret og har oftest ikke den store energi (og lyst) til at skulle et sted hen og være "helt vildt seriøse" musikere sammen med nogle andre om et projekt som jeg egentlig godt vil dedikere tid og energi til. Vil godt kunne sige at jeg faktisk har ydet en indsats og få et resultat derefter, end bare at tage det som det kommer, og det sker ikke hvis jeg har været oppe siden kl. 5:00 og skal være hjemme og i seng (senest) kl. 22:00. (Og samme grund til at lørdage i lige uger generelt er bedre end ditto i ulige uger.)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #44 Posted: Sun May 21, 2006 23:00    
  Jeg kan altså først efter d. 24./26. Juni (kan ikke finde ud af hvilken dato der er den rigtige >.<)
Sådan ligger mit land. Men tilgengæld kan jeg også konstant derefter...Tror jeg nok. Hvis ikke skal jeg nok melde ud snarest.
Jeg tror ikke jeg ville have noget imod at andre sang mine sange. Sålænge fraseringen var nogenlunde som jeg selv ville gøre det (kommer det fra én som selv er dårlig til det).
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Ditte Merete Kröner


Posts: 5
8000 Århus

Post #45 Posted: Tue May 23, 2006 23:28    
  Kan andre også få lov at være med??? eller er det kun for de super "gamle" og garvede???

-Ditte
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Skjaldetavlen Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next Page 3 of 6
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B