Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
[sjov og spas] Vigtigheden af S
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Tue Feb 19, 2008 23:23    Post subject: [sjov og spas] Vigtigheden af S
  Nogle af mine venner fik udarbejdet en teori om, at S er et af de vigtigste bogstaver for det danske, skrevne sprog, da de sad og skrev conprogrammer og opdagede, hvor lidt der skulle til, før spisesalen blev til pissealen og den slags...

Jeg fik den idé at efterprøve det på en sangtekst og fik blandt andet følgende resultat af at fjerne alle S'er:

"Jeg kælver ved ynet af uovertruffen kønhed,
Kom, vi mig Jert katkammer, luk mig kun ind!"

Særligt kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad nyfødte kalve egentlig har at gøre med et kammer med katte i... for mig lyder det lidt som noget rod!
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Thu Feb 21, 2008 11:34    
  hmmm.... Jeg vil hellere vide hvad et "yn" mon er for noget...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #3 Posted: Thu Feb 21, 2008 14:21    
  Rikke, Kan det have noget at gøre med at katte har hørt, og stadig hører til i staldene. Nogle gårde anretter en boks til katte i yngle sæsonen, og der er der halm. Så kunne det ikke tænkes at koen(jeg personen) der ingen boks har, gerne vil ind i "kattekammeret" og kælve?

At kælvningen startes af noget uovertruffen kønhed, kan der godt være mening i, da mange (bytte,flok-)dyr, i en hvis grad, selv kan bestemme hvornår de vil nedkomme.

Hvad ang. "yn" så vil det ikke komme bag på mig, hvis "ordet" har været et ord engang. Måske i oldnordisk, olddansk eller middeldansk, det kan være at jeg kigger på det engang, når jeg har nogle remedier ved hånden, og alligevel sidder og nørder over noget.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #4 Posted: Thu Feb 21, 2008 21:59    
  to''er er hvad jeg har at ige til det.
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B