Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Arrangementer ->
[MØDE] vdr. Skjaldesang 2
Goto page Previous  1, 2  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #16 Posted: Fri Nov 09, 2007 15:25    
  Ole: Jubiii! Fedt at have dig med på holdet!

Lise: Ææææeew! God bedring! (glæder mig til at høre mandolinen! )

Tilmeldning og frafald er noteret!


Vi ses på søndag folkens!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Ann Sofie Smed Jakobsen

Se fuldt billede
Posts: 17
Århus
Ginger-skjald

Post #17 Posted: Fri Nov 09, 2007 17:18    
  Ann Sofie kommer også - trods den sene tilmelding.
Hop til top
Send private message
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #18 Posted: Fri Nov 09, 2007 19:58    
  OPLÆG TIL MØDET

Hvad jeg gerne vil have jer til at tænke på hvis I har tid frem til mødet på søndag:

Udgangspunktet er, at alle sange skal være vores "egne", dvs. skrevet af brugere på skjaldesang.dk. Det skal adskille os fra den første CD, der både bestod af folkeviser og egne sange.

Arbejdstitlen på CD'en er "Over alle bjerge", som jeg også håber bliver tittelnummer. Sangen i sig selv er ekstremt smuk, og titlen lægger sig godt i forlængelse af den første, "Sange på vandring".

MEN:

- Hvor mange sange skal vi have med? Hvad er realistisk / hvad kan vi overkomme, og hvor stort et materiale af rigtig gode sange har vi faktisk at arbejde med? I må meget gerne komme med jeres favoritter, også hvis det er egne sange, og en begrundelse hvorfor de skal med. Om det er for at sikre en ensartet lyd på alle sangene eller for netop at skabe forskellige stemninger. Seriøse og mindre seriøse sange mellem hinanden? Hvad siger I?

- Hvilke instrumenter vil I gerne hver især have med til de enkelte sange? Både jeres egne og andres? Drømmer i som Ole om brusende toner fra et orgel på "Ebed Ruach" eller smægtende seljefløjter på "Over alle bjerge"? For vildt meget harmonika og mandolin på "Tortuga"? Eller hvad? Alle har lov at drømme, og her er ordet frit.

- Hvem indspiller hvilke sange? Hvem vil passe godt ind i arie-sopranen på "Over alle bjerge" og hvem vil være oplagt til at skråle med på Giraks drikkevise eller kor på "Vagterne sidder i varmen"? Hvad vil I  gerne selv på andres og egne numre?

- Hvor skal de enkelte sange indspilles? Tanken er at "jyderne" indspiller nogle af sangene 100% mens sjællænderne tager sig af resten, og det færdige resultat samles på en enkelt (eller dobbelt?) CD. Hvad skal vi bruge af mandskab til de forskellige sange, hvem kan vi trække på og hvem er evt. villige til at rejse mellem landsdelene for at bidrage på et eller flere numre hos "de anre"? Og hvor skal vi indspille? Hvad har vi af muligheder for studier rundt om i landet?

- Hvor godt og gennemført skal vi gøre det? Er målet at producere en "øve-cd", som andre håbefulde skjalde let kan aflytte for selv at synge og spille numrene? Eller skal vi lave en "all-out" CD med det lækreste lir af flerstemmige arrangementer, toptunede instrumenter og fejlfri indspilning og redigering?
Hvor meget tid har vi / gider vi bruge på at nå det mål, vi sætter os?

- Hvem er vores målgruppe? Andre skjalde, der skal lære vores sange, laivere generelt, laivere + middelalderfolk eller endnu bredere målgrupper?

- Distribution: Skal CD'en udelukkende sælges via vores hjemmeside, gennem privatpersoner, der hver ligger inde med en stak CD'er (som jeg selv gør), eller skal vi have den ud i de efterhånden mange forskellige små og store rollespilsbutikker over hele landet?

- PR: Skal vi lade CD'en sive ud af sig selv via hjemmesiden og mund-til-mund-metoden, skal vi købe bannerreklamer på LiveForum, hænge plakater op i diverse butikker og/eller foreninger, uddele flyers på diverse con'er eller...?

Sådanne ting vil jeg gerne have alle til at tænke på til på søndag. I behøver ikke hver især at have 199 kommentarer til samtlige punkter, men hvis der er en eller flere ting der griber jeres tanker, så kom endelig med dem. Skriv dem evt. ned, enten herinde eller på et stykke papir til på søndag.

Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #19 Posted: Sat Nov 10, 2007 2:46    
  

Pga. Tores indlæg om oplæg har jeg lavet en ny tråd med en stribe sange, der lever op til hans idé om, at vi kun skal have "hjemmelavede" sange på den nye cd.

Der er nok at tage af, så det ville fylde alt for meget at skrive det herinde... men den nye tråd ligger også under "arrangementer" for at holde lidt samling på tingene (og hvis nogen kan lave et snedigt link til det, må de gerne! Jeg aer bare for træt til at prøve...)

Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #20 Posted: Sat Nov 10, 2007 2:47    
  Jeg knalder lige mine tanker om tingene af i en mail til Tore.
(Mens jeg bliver hjemme og nyder mit tilbagefald med hoste -.-)
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #21 Posted: Sat Nov 10, 2007 8:20    
  Tore skriver en et par ting under overskriften til mødet, hvorefter han foretsætter med et stort : MEN
I mit Hovede betyder det, at nogle ting allerede er fastlagt MEN at andet stadig er til debat.

Hvordan skal det forståes?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #22 Posted: Sat Nov 10, 2007 12:34    
  Hej Allesammen,

Jeg ville meget gerne have dukket op på søndag, både for at møde jer allesammen, og også fordi jeg synes projektet er spændende. Men jeg har desværre ikke mulighed for at dukke op.

Jeg vil alligevel lige smide et par bemærkninger. Ligesom Nicolas vil jeg da håbe, at hele konceptet er til debat (hvad, hvem, hvor, hvorfor...)

Udgangspunktet er, at alle sange skal være vore "egne" , skriver Tore, hvorfor egentlig? Hvad med nogle af de gode gamle originaler, som stemningsmæssigt oser af middelalder? Eksempelvis "jeg gik mig ud", "årle om morgenen" eller "sigurdkvadet" (den korte version)

Jeg vil også foreslå, at vi overvejer et eller flere instrumental numre på cd'en. Feks Horses Bransle, med drejelire, davul, fløjte, bjælder og fest (den er dælme frisk på). Jeg har hørt Cantus Firimus netop give den gas på dét nummer, og det lød rigtigt godt... Der er jo en del skjalde (heriblandt mig selv), der ikke nødvendigvis synger hele tiden, derfor kunne nogle instrumentalnumre være en god inspiration til dem.

Det var et par tanker herfra. Ha' et godt møde.

Hilsen
Morten

PS: Jeg vil fortsat gerne være med i projektet, både hvad angår det praktiske arbejde, spil og sang, men kan som sagt ikke være med på søndag

Hop til top
Send private message Send e-mail
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #23 Posted: Sat Nov 10, 2007 13:31    
  @ Nico:

Alt er i princippet til debat. Jeg har blot givet projektet en arbejdstittel (der kan ændres undervejs) og et bud på en tittelsang.

@ Morten:

Min idé med den kommende CD er netop at lave noget, som ingen andre kan lave. Alle og enhver kan indspille diverse gode middelalder - og renæssancesange. Ingen andre end os har de fulde muligheder for at udnytte de muligheder Skjaldesangs musik og tekster giver os.

Det giver os mulighed for at lave en unik CD som ikke er som alle andres, og det vil jeg gerne fastholde.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Arrangementer Goto page Previous  1, 2 Page 2 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B