Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt ->
nybegynder (Søger skalmeje)
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Anders Olesen


Posts: 1


Post #1 Posted: Mon Oct 15, 2007 21:01    Post subject: nybegynder (Søger skalmeje)
  

Jeg vil gerne til at spille middelalder musik. Jeg har sådan set også bestemt mig for hvilket instrument det skal være. Skalmeje. Så mine spørgsmål er følgende. Hvor kan jeg købe en skalmeje, og hvor får man mest valuta for pengene? Og gør det nogen nævneværdig forskel hvad skalmejen er stemt i?

Hop til top
Send private message
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #2 Posted: Thu Oct 18, 2007 19:32    
  Hej Anders.
De fleste spiller i G-dur/A-mol, så det kan du med fordel også gøre hvis du vil spille sammen med os  ;o)
Næsten alle der køber Schlueter-skalmejer er utilfredse, næsten alle der køber Stecker-skalmejer er tilfredse.
Se på min side under instrumenter, der er Steckers tlf-nummer og hjemmeside adresse.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Fri Oct 19, 2007 20:56    
  Læs evt. ned igennem første side af tråden "instrument til begynder." Der står en del netop om skalmejer.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #4 Posted: Mon Oct 29, 2007 18:41    
  

Morten siger det kort og godt!

Jeg har også kun erfaringer med skalmejer fra de to nævnte byggere (ligeudover en tyrkisk Zurna, jeg ikke vil anbefale du giver dig i kast med til den her slags musik).
Samtidig med at jeg er helt enig med Morten, ser jeg stadig fordele og ulemper ved begge byggere.

Har prøvet at lave en oversigt over disse, ud fra mine egne erfaringer:












































  Schlütter: Stecker:
Kontaktmuligheder (uodver besøg til Tyskland eller brevveksling): Mail: maultrommeln@tiscali.de
Telefon: (0049)03682487049
(Eller på den årlige middelalderfestival i Horsens)
KUN telefon: (0049)3999136742 
(Hvis du regner med at komunikere på engelsk: keep it simple!)
Hjemmeside: http://home.tiscali.de/instrumente/engindex.htm 

(Direkte til udvalget)
http://www.klaus-stecker.de/
Bygger skalmejer i de fleste tonearter Ja Nej
Skalmejens Lyd (G/a model) Kraftig, overvejende nasal, næsten rund lyd. Meget kraftig (og det selvom man ikke vælger "laut"-modellen), skinger /næsten skrigende) og mindre nasal lyd.
Blæse-hårhed Kan justeres i takt med lydstyrke, efter aftale med byggeren. Generelt ret hård. Afhænger af om man vælger standardmodellen eller "extra laut"-modellen. (Sidstnævnte kan ikke anbefales hvis man er menneske)
Kan finstemmes Ja! Kun meget lidt! 
Rørblads- stabilitet



Schlütters skalmejer har nogle finesser, hvad spilteknikken angår, som fx. mulighed for intonation på nogen af tonerne, og mulighed for et nemmere (og klart mere vellydende) stakatospil.
Men det kan selvfølgelig også være irriterende overflødigheder, og hæmsko for nybegyndere eller folk der bare ikke bruger den slags.

Og én ting er sikkert:
Vil man have et STABILT instrument, man næsten altid bare kan tage op og give den gas med, uanset vejr, temperatur, og den tid der er gået siden sidste spilning... Så skal man have en Stecker!

Håber det var til hjælp!


/Mads - Der går og venter på at få sin Stecker-skalmeje hjem! 

Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B