Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Liselles Sangbogsprojekt.
Goto page 1, 2, 3  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #1 Posted: Thu Oct 04, 2007 6:04    Post subject: Liselles Sangbogsprojekt.
  Og det skete i de dage at Liselle påbegyndte et større projekt...

Jeg har ikke Tores evner, jeg bliver aldrig Nico på drejelire eller Mads på bodhran, jeg får aldrig Ann Sofies eller Signes sangstemme, eller Lises sangskrivertalent.Men jeg satte mig sidste sommer for at jeg pinedød VILLE have noget de andre ikke har. Valget faldt på en fuldt ud dekoreret/illustreret, håndskrevet, læderindbundet sangbog der var alle mine (skjalderelevante) yndlingssange værdig.

Jeg lagde mig fast på et A5 format, "pergamentificerede" en allerhulens masse papir og udvalgte en masse sange. Og så begyndte jeg ellers at skrive løs. Da jeg så havde en bunke sange skrevet ned, begyndte jeg at lave mønstre og små illustrationer. Nogle mønstre fandt jeg på, andre lånte jeg fra nettet og bøger. Og så farvelagde jeg det medenten farveblyanter, eller forskellige former for gel rollers. Selve teksten skriver jeg ind med en slags penne der hedder "Antique", som har et blæk-agtigt look og fås i seks mørke farver (desværre holdt de op med at føre dem i mine lokale boghandlersidste efterår, så jeg har måttet bestille hjem fra England siden).

Ved siden af havde jeg en liste over sange jeg mente skulle med. Og den voksede. Drastisk. Det gør den stadig, især takket være sommerens inspirerende udflugter med Tore, Ann Sofie, Lise, Signe, Svarre, osv., og det simple faktum at jeg lærer flere og flere sange at kende (og at der hele tiden skrives nye.)

Jeg er på nuværende tidspunkt oppe på 91 nedskrevne sange, og har en liste på omkring 40 der mangler. Det er med andre ord en ret tyk sangbog allerede, og det sker jeg overvejer om jeg mon nogensinde bliver færdig. Der går gerne måneder imellem jeg arbejder på bogen, da det hurtigt kan blive trivielt.

Har indscannet et par sider der kan ses herunder:







En del flere eksempler kan ses på: http://s237.photobucket.com/albums/ff61/Sangbog/
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #2 Posted: Thu Oct 04, 2007 6:07    
  Her er min foreløbige indholdsfortegnelse. En enkelt norsk og en enkelt engelsk sang nåede at snige sig ind før jeg besluttede at gøre udenlandske sange til et separat projekt. Der er, som det ses, en temmelig tilfældig rækkefølge, eftersom de blev tilføjet efter forgodtbefindende, uden overordnet plan. Hvilket også betyder at en indholdsfortegnelse bliver en nødvendighed.

Aftensang
Agathe I Sit Jomfrubur
Agnete Og Havmanden
Alle mand skulle ud at ride
Anna og Anders
Bahrains Sang
Blåbærfred
Cecilia Lind
De To Ravne
De To Søstre
De Tre Møer Og Røveren
Den Falske Ungersvend (Der Står En Lind)
Den Navnløse Ridder
Den Ulykkelige Brudgom
Der Stode Tre Skalke
Derfor Sukker Vinden
Dommedag, Dommedag
Du Er Kvinden
Ebans Grønne Lunde
En lille én om morg'nen
En Pige Gik I Enge
En Skrædder Og Hans Lille Mus
Erik Langknivs Vise
Eylindars Bjerge
Festen Er Lige Begyndt
Filligutten
Fløjtesang
For Gud
Fyld Pokalen
Goldwaldkvadet
Gådemesterens Sang
Gådevisen
Harald Kongen
Hedebykvadet
Helten Fra Khypris
Hende Vil Han Vælge
Herremanden
Hyldest Til Dansens Herre
Hymne Til Kokken
I Skovens Dybe Stille Ro
Jeg er Hans, En Bondeknøs
Jeg Gik Mig Ind Og Jeg Gik Mig Ud
Jeg Gik Mig Ud En Sommerdag
Jeg Så En Ulv, En Ræv, En Hare
Jeg ta'r aldrig på valsen igen
Khang-flodens Stemme
Knokkelmanden
Knud Lille Og Kongen
Kom Så Ud Min Kære Klara
Konen Ved Floden
Kroens Afskedssang
Kroens Velkomstsang
Kropigen
Lad Fløjten Tale
Lang Lænken
Langt Oppe Bag Norges Kyster
Legenden Om Morharkur
Liden Karen
Lille Marie
Livets Lyst
Lygtemanden
Når Bjælderne Danser
Mallebrok
Manden Som Opfandt Øl
Mangelus
Midsommer
Midvinter
Munken fra Børglum
Peders Sørejse
Pigen Og Drengen
Play Minstrel Play
Ridder Philips Kærlighed
Ridderen Og Jomfruen
Rolandskvadet
Roselil Og Hendes Moder
Roselil Rose
Rottefængeren
Ræven Er Ude Med Halen Så Lang
Ræven Og Bonden
Skipper Clements Morgensang
Skønjomfruen Går I Dansen
Smedesangen
Sortvads Skeletter
Sortvads Slavesegl
Stolt Signild
Sven Normand
Svend i Rosengård
Syv Brødre
Tortuga Er Mit Hjem
Troels Fløjtespiller Fra Løkken
Tåkefronten
Ud Efter Øl
Ud På Heden
Ud'n For Slottets Porte
Valravnen
Vandreren
Verdens Uheldigste Mand
Vi Kommer Fra Dalenes Fred
Vi Kæmper Kun For Øl
Villemand
Visen Om Hedegård
Vætterne
Åmanden


Og så er det jeg lige vil høre jer: Hvad mangler jeg? Hvilke sange BØR simpelthen være i min sangbog?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Thu Oct 04, 2007 8:50    
  WOW! Jeg skal møde til undervisning om 30 min, så det er alt hvad det kan blive til lige nu.....men WOW!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Lotte Brinch Plougheld


Posts: 146
Aarhus N
Kone-skjald

Post #4 Posted: Thu Oct 04, 2007 10:43    
  

Slutter mig til ovenstående kommentar WOW.

Det er seriøst godt håndværk, smukt lavet.

Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Thu Oct 04, 2007 12:18    
  Det er saftsspilleme et flot stykke arbejde, det dér, Liselle!!!
*Kaster lige et par håndtegn*

Som du selv siger, er det lidt svært at overskue, hvad der er med og hvad der ikke er med, så måske skulle du lige have alfabetiseret listen, inden du lagde den op herinde? Smile

Men hvad der sådan lige falder mig ind i øjeblikket er sådan noget som "Mosekonen," "Serconsk sømandssang" og (kun lidt selvpromoverende...) "Ridder Svanes dyst" (skift navnet ud, og du har en generel riddersmædevise).

...og burde din egen oversættelse af Highwayman ikke også være med? Smile
ved godt, jeg har lovet at prøve at komme med kommentarer/forslag til lidt af det, og har stadig også alle mulige intentioner om at gøre noget ved det... æhm... en dag

Du kan også prøve at tage en prototype med ud til nogle spil og så se, om hvilke sange folk siger: "Øv... er den ikke med?" Wink
Men mestendels er det jo op til dig, da det er din bog og dig, der skal synes sangene deri er interessante.

Uanset hvad, så vil jeg foreslå dig at samle bogen på en sådan måde, at der kan tilføjes sange henadvejen og/eller sangene kan udskiftes efterhånden - og måske endda byttes rundt, så de sidder i en fornuftig rækkefølge? Wink

Som du selv siger, dukker der jo konstant nye sange op, og måske bliver du med tiden træt af nogle andre.

Men rigtig flot arbejde, og god fornøjelse med det Smile
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Thu Oct 04, 2007 12:22    
  Undskyld, men jeg har lige været inde at kigge lidt på dine andre billeder fra bogen, og jeg bliver nødt til lige at gentage:

For FANDEN, hvor er det flot!!
Hop til top
Send private message
Lasse Samson Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 35
Midtjylland, Fasterholt

Post #7 Posted: Thu Oct 04, 2007 15:22    
   Må virkelig slutte mig til flokken, og sige jeg er oprigtigt imponeret. ^^
Jeg overvejede engang at lave noget lignende, men jeg vil aldrig kunne opnå samme smukke resultet.

Jeg sad og funderede over nogle sange som jeg synes bør være på listen, og må sige at de alle er der i forvjen så der kan jeg desværre ikke hjælpe dig.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Lasse Samson Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 35
Midtjylland, Fasterholt

Post #8 Posted: Thu Oct 04, 2007 15:25    
  Jo forresten, Røvervisen er der da ikke? o_O
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Kirstine Krath Nielsen

Se fuldt billede
Posts: 41
Odense - Allesø

Post #9 Posted: Thu Oct 04, 2007 17:09    
  Det var da ligelovligt fantastisk! Uha, bliver helt jaloux. 

Man burde jo næsten begynde på det selv?

Hmm.. Var Visen om hedegaard med?
Der er bare SÅ mange sange. Og du har ihverfald valgt nogle gode Smile

MAn kunne altid skrive et par Sebastian sange ind. Smile
Anemonesangen?
Røversangen?
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #10 Posted: Thu Oct 04, 2007 17:17    
  

Kunne en mor være mere stolt? Smile

Hop til top
Send private message
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #11 Posted: Fri Oct 05, 2007 0:04    
  Tak for rosen allesammen! Det skal retfærdigvis siges at ikke alle siderne er lige kunstfærdigt dekoreret. Nogle har bare simple mønstre. Men de er alle dekoreret, og jeg tilstræber ikke at bruge det samme mønster flere gange (og når det alligevel forekommer ændrer jeg som minimum farverne).

Rikke: Du har selvfølgelig ret, og jeg vil fluks alfabetisere så listen bliver overskuelig for folk der ikke har bøvlet med sammensætningen så længe at der ikke er tvivl om hvad der er med Smile Jeg ved at det er min personlige interesse der er vigtigst, men jeg synes altid det er interessant at høre anbefalinger fra andre. Der er forresten endnu en af dine sange jeg gerne ville have haft med, nemlig fortællingen om de to brødre og den magiske kværn. Men jeg ved at teksten ikke (endnu? Smile ) er offentligt tilgængelig, og jeg kan desværre kun huske halvandet vers. Ang. min oversættelse af The Highwayman skal den nok komme med når jeg engang er tilfreds med resultatet.

Min oprindelige plan var faktisk at der løbende skulle kunne tilføjes/fjernes sange. Sådan har mine tidligere sangbøger været konstrueret. Men denne skal både sys og limes før den indbindes (for at beskytte den bedst muligt), så det bliver nok begrænset til en bunke blanke sider. Så når en sang først er med, går den ingen steder. Når jeg engang er færdig, påbegyndes mit andet sangbogsprojekt med de udenlandske sange (særligt irske og engelske, og et par franske).

Når jeg nedskriver teksterne benytter jeg et lysbord. Det foregår ved at jeg har et linieret ark under papiret jeg skriver på. Desuden er mange af mønstrene for inviklede til at jeg kan nedtegne dem i frihånd, så det foregår fra kladde med enten lysbord eller kalkerpapir.

Tak for forslagene forresten, de er gode. Og faktisk har jeg en Sebastiansang eller to på listen, fra Skatteøen. Og ja, Visen om Hedegård er med Smile

EDIT:
Har lige formindsket billedeksemplerne i mit første indlæg, efter at have set dem på en mindre skærm end min egen, og alfabetiseret listen i mit andet indlæg, så den er mere overskuelig.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Niels Fuglsang


Posts: 33


Post #12 Posted: Fri Oct 05, 2007 8:08    
  jeg må også slutte mig til flokken og sige den er über najs! Very Happy
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #13 Posted: Fri Oct 05, 2007 9:59    
  



Jeg har ikke noget at tilføjedenne tråd - men du har en fan mere!.

/Mads

Hop til top
Send private message Send e-mail
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #14 Posted: Fri Oct 05, 2007 16:33    
  Jeg sad lige ig tænkte på om cpory rettigheder ogsådanne noget.
Du har eks. taget Rottefængern med, og den må vi ikke have liggende på hjemmesiden. så tjek lige om du støder ind i samme problemer... ellers fedt =)

mvh
Christian

pst. pst.. Conrad hvor dine bukser host host
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #15 Posted: Fri Oct 05, 2007 20:48    
  Well... Den slags problemer tager jeg som det kommer. Jeg har ikke en hjemmeside der har til formål at udbrede kendskabet til noget som helst, jeg har bare en lille privat, håndskrevet sangbog (jeg har ikke engang scannet og uploadet siderne til mit galleri deroppe). Og det nægter jeg, indtil andet er bevist, at tro man kan retsforfølges for Smile

Og hvad angår Conrad og hans bukser, så har de hele tiden været på listen af sange der skal skrives Smile
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Goto page 1, 2, 3  Next Page 1 of 3
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B