Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt ->
[KØB] båndet Oud
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #1 Posted: Fri Aug 24, 2007 15:12    Post subject: [KØB] båndet Oud
  

Hej..

   Jeg går og leder efter en båndet oud til at begynde at spille på. Hvis nogen har en til salg eller ideer til hvor jeg kan kigge må I meget gerne kontakte mig på rastlink@hotmail.com - Jeg har prøvet at kigge i Strengelegen i Kbh, men de havde ingen hjemme.

   På forhånd tak.

   - Dan True

Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #2 Posted: Fri Aug 24, 2007 23:16    
  For det tilfælde, at du ikke ser, hvad Morten skriver i Davul-tråden, så klipper jeg det lige ind her:

"Tæppehandleren(!) på Frederiks Alle i Århus, overfor Allebageren, plejer at føre dem....iøvrigt har han også mange ouder, og spiller selv ganske habilt på disse."

Mvh.
Munchkin.
Hop til top
Send private message
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #3 Posted: Fri Aug 24, 2007 23:34    
     Ja, så den nu Smile

   Nu er Aarhus desværre lidt for langt væk (Bornholm), og jeg går ikke ud fra at han har en webshop... ? 

   Men ellers tak. Andre?
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Sun Aug 26, 2007 16:48    
  Jeg er ked af at sige det Dan, men jeg er bange for at hvis du vil have en "båndet oud" så må du selv lave den.

Oud´en er et båndløst instrument. Der ser f.eks. heller ikke violiner med bånd.

selve begrebet bånd kommer selvfølelig af at man har bundet noget omkring halsen på instrumentet. Jeg har set det både på gamber lut´er og barrokguitarer, og det er ikke det store problem at gøre det selv. I oud´ens tilfælde kan det måske blive lidt besværligt da halsen ofte snævrer indadjo tættere man kommer på stemmeskruerne.

Torben i Strengelegen gør det ikke så forfærdelig meget i oud´ er, men det har mest noget at gøre med, at han ikke rigtig kan komme af med dem igen.

Min første oud købte jeg i en forretning på nørrebrogade, men jeg er bange for at den er blevet lukket. Nr. 2 købte jeg af Yasar Taz også på nørrebro. Han har butikslokaler på Blågårdsgade (lige ved siden af Café Valhallla for resten) og har planer om at (gen)åbne sin forretning "The Carravan" hvor han handler med mellemøstlige instrumenter. Det var også ham som solgte mig min sidste davul samt vist også en af Virelais gamle. Desværre er han stadig ikke kommet så langt, men da jeg besøgte ham havde han en del instrumenter liggende. så det kan sikkert godt betale sig at kontake ham. Jeg gik selv bare op til hans døt og bankede på første gang.

Nu har der være en del snak om oud´er på forummet, og det skyldes jo nok at jeg har solgt et par stykker, men der er også mange andre alternativer. Der er stor forskel på hvilken slags musik enkelte instrumenter "har det bedst i". Har du gjort dig klart hvad det egentligt er for en slags musik du vil spille?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #5 Posted: Mon Aug 27, 2007 0:28    
     Ikke specielt da jeg ikke er så vel indenfor musikken som mange andre her på forum. Jeg mente jeg ville prøve at spille et strengeinstrument da jeg i forvejen spiller guitar, og derfor ville have lettere ved at lære det nye instrument hvis det var et strengeinstrument. Jeg har søgt en Oud da jeg godt kan lide dens form og udseende, da jeg ikke rigtigt bryder mig om den brede form en sen lut har eller den knækkede hals for den sags skyld...
   Så ikke de store musikteoretiske overvejelser her hos mig, men regnede med at tænke på den slags efterhånden som jeg fandt ud af hvor langt jeg egentligt kunne komme indenfor et nyt instrument..

   Mht bånd kan jeg godt se hvad du mener, men det skulle jeg somend sagtens kunne ordne.

   Takker

   - Dan True
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #6 Posted: Mon Aug 27, 2007 8:37    
  jeg kan godt se at en lut med sine 17/21/ect. strenge kan være lidt af en mundfuld.

Vil lige sige at oud´en også har knækhals (hvilket jeg personligt synes er super cool)

Jeg prøver ikke på at tale dig fra din ide, men husk bare at der findes mange andre alternativer hvis du bare ønsker et mere "specielt" strengeinstrument. Tore købte f.eks. en laud og jeg skiftede selv min oud ud med en mandola for et år siden. Jeg går dog ud fra at du har set en del af mulighederne hvis du har været i strengelegen.

Held og lykke... Smile
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #7 Posted: Fri Apr 17, 2009 16:51    
  

Lidt far out - men der er en kretenisk lut, som helt tydeligt er udviklet fra oud'en, den har en ouds klangkasse og en lang hals der er båndet. Musikeren Ross Daly bruger undertiden sådan nogen i sit band. Det hedder en lavta eller laouto

Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B