Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Bog: The Amateur Wind Instrument Maker
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #1 Posted: Thu May 17, 2007 16:37    Post subject: Bog: The Amateur Wind Instrument Maker
  Jæ var på musikbiblioteket den anden dag, og der fandt jeg en rar lille bog der hedder:
The Amateur Wind Instrument Maker
af Trevor Robinson.
Amazon's link til den er her:
http://www.amazon.com/Amateur-Wind-Instrument-Maker/dp/0870233122
og her er lidt mere info om den:
http://www.shakuhachi.com/CM-Robinson.html

Se, det som det drejer sig om er at bogen har arbejdstegninger og beskrivelser til en mængde blæseinstrumenter. Den kan lånes i hvert fald fra Odense Musikbibliotek, og jeg har tænkt mig at kopiere et par sider.
Der er tegninger til fløjter, blokfløjter, klarinet, obo, krumhorn, og nogle ting jeg ikke rigtig ved hvad er... og også til messingblæsere.

Hvis man ønsker nogle bestemte kopier fra den, eller vil høre mere om den, så kast mig en pb eller en mail.
Så vidt jeg ved må jeg kopiere/dele op til en ti-tyve sider, det har jeg i hvert fald gjort da jeg underviste.

/Lise den grumme.
Jeg bor på lisedengrumme[hos]gmail.com
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #2 Posted: Fri May 18, 2007 12:56    
  Den bog har jeg vist også liggende - Der er desværre ikke så mange byggefif i den, mest mål og tegninger, så det er ikke en decideret introduktion til at bygge blæseinstrumenter. Men når man har "the basics" på plads, kan dens mål være ganske nyttige.

Der er som sagt mål til forskellige typer fløjter, krumhorn, klarinet, racketts (som er et virkeligt åndssvagt instrument - http://www.contrabass.com/pages/rackett.html)
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #3 Posted: Fri May 18, 2007 13:14    
  Okay? Der var en inde på Amazon der skrev at den var utrolig og fantastisk. Men nu jeg bladrer i den kan jeg godt se at det mest er tegninger. Men den ka jo være ganske nyttig alligevel Smile
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #4 Posted: Fri May 18, 2007 14:36    
  Ganske nyttig Smile Der er jo mange gode beskrivelser af instrumenterne i den, og tegningerne samt mål-tabellerne er jo helt fænomenalt når man skal bygge en fløjte.

Det der mangler efter min mening, for at den kunne henvende sig til begyndere (Der kan jo være en del forskel på amatør og begynder) kunne være basal beskrivelse af hvordan man laver de forskellige dele, hvordan man drejer rørene, tilpasser blokke i mundstykket (hvilket er en ganske stor videnskab) etc.

Til gengæld er der en gode idéer til, hvordan man laver rivaler (koniske bor), og dét mangler i mange andre bøger, der går ud fra at man har et totalt udstyret værksted med samtlige tilgængelige Herdim-reamers.

Den er bestemt værd at læse! Wink
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B