Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Efterlysninger ->
melodi til fællessang
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Mie Bøeg


Posts: 3


Post #1 Posted: Tue Apr 17, 2007 20:11    Post subject: melodi til fællessang
  jeg skal skrive en sang til harreskovens sommerscenarie. Denne sang skal være en slags høstfest sang, og være en sang alle kender og har sunget til denne fest flere år i træk. dette kræver at det er en melodi der er let at lære eller som de fleste kender i forvejen. Min hovedpine ligger så i, at jeg nægter at skrive på højt fra træets grønne top eller lignende, men mangler ideer til en let og glad melodi der kan bruges til formålet. Nogle ideer??
Hop til top
Send private message
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #2 Posted: Wed Apr 18, 2007 0:24    
  Hej Mie,

Jeg "spammede" på et tidspunkt sangdatabasen med melodiforslag til "Bjergmandens Kærlighed", og fik i første forsøg lavet en noget munter udgave (hvilket du også selv kommenterede). 

Så hermed blot en opfordring til at skrive en tekst på den muntre version af Bjergmandens Kærlighed... http://www.skjaldesang.dk/filer/bjergmanden.mp3

Hilsen
Morten
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Wed Apr 18, 2007 17:56    
  

Den næsten stensikre løsning hvis folk skal kende melodien vil være at snuppe en af sangene fra Skjaldesangs CD Sange på Vandring og skrive en ny tekst til den. Til gengæld er det allerede blevet gjort 1.000 gange før, så det resultatet kan risikere at blive "endnu en af dem der"....

En anden mulighed er at bruge noget af Sorten Mulds Materiale da det også er godt kendt indenfor live-miljøet...eller noget, som f.eks musical sange... mulighederne er mange.

Husk at det ikke kun er melodien som skal være simpel hvis du vil have mange mennesker til at kunne synge med på meget kort tid. Teksten skal også være fængende og let at lære.. Gentagelser er et godt kneb, og en fortløbende handling..

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #4 Posted: Wed Apr 18, 2007 22:45    
  Skal se om jeg kan komme på noget godt. Men er helt enig med nico i at det skal være rimelig enkelt, fængende og at gentagelser er et hit.
Hop til top
Send private message
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #5 Posted: Wed Apr 18, 2007 22:46    
  Hvad med: Marken er mejet? Wink
Hop til top
Send private message
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #6 Posted: Wed Apr 18, 2007 22:59    
  Rosenborg have, filligutten, ræven og bonden, 

Jeg er altså en af dem, der virkelig ikke er tilhænger af at skrive ny tekst til sange, men til lejlighedssange som denne, er det en god idé.
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Thu Apr 19, 2007 12:20    
  1. Det glæder mig, at du nægter at skrive på "Højt fra træets grønne top" Smile

2. Jeg har intet principielt imod, at man skriver nye tekster til gamle melodier, så længe man passer på ikke at bruge af dem, der er alt for fortærskede Wink

melodi: Dilemmaet står nu mellem, at man skal finde en melodi, de fleste har nemt ved, men som samtidig ikke er fortærsket... hm... jeg ville nok vælge en melodi, som er relativt ukendt, men til gengæld hurtig og nem at lære (og så finde et sted på nettet at smide den op, så folk kan øve på forhånd - Skjaldesang er jo oplagt Wink).
Morten: No offense, men din melodi til bjergmandssangen er altså ikke just simpel og let tilgængelig for uøvede Wink

Tekst: Jep, masser af gentagelser er godt! Det ultimativt nemmeste (set fra alle de andres synspunkt) må vel være sådan en sang, hvor én synger for og resten gentager (ligesom i De to ravne. Ikke at du nødvendigvis skal bruge den, da den vist hører til i den lettere fortærskede ende, men det er det koncept, jeg tænker på).
Ellers kan jeg også anbefale sådan noget som Åmanden af Laura Holmegaard, hvor der også er en del gentegelse.
Eller bare det alment brugte middelalderlige princip med at have et vers på fire linjer, hvoraf linje 2 og 4 er omkvæd. Dog fører det nemt til, at folk *kun* synger med på omkvædet.

Brainstorm:
Uredigeret og relativt ukritisk liste over mere eller mindre muntre melodier fundet i Skjaldesangs indeks følger:

Åmanden
15 søde drenge
3 små møer
Alle mand skal ud at ride
Anna og Anders
Bahrains sang
Balladen om den lille mand
Cecilia Lind?
De to spillemænd ("Der boede en frue ved Holstebro...")
Den døde mand/Hedebykvadet
Den ulykkelige brudgom
Friedrich Köwe fór så viden om
Giraks drikkevise
Herremanden
Hvad kan vel være skønnere
Hyldestsang til Robin
Jeg gik mig ud en somerdag
Jeg gik mig ind/ud
Jeg så en ulv, en ræv, en hare
Løb nu, løb nu
Manden og konen
Mark Jansen
Pigen og drengen
Ridder Philip (evt. uden omkvæd)
Ræven og bonden
Silvia, Havets frue
Smedesangen/Roselil Rose/In vernalis temporis (kært barn har mange navne)
Ud på heden
Årle om morgenen

Hvis du mangler melodi på nogen af sangene er du velkommen til at henvende dig, men tjek lige på Skjaldesang først Smile

God fornøjelse Smile
Hop til top
Send private message
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #8 Posted: Thu Apr 19, 2007 13:19    
  Rikke -> no offense taken... Men den er ikke sværere end Ridder Phillip, hvis du spørger mig... Det kommer meget an på teksten der bliver lavet til.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #9 Posted: Thu Apr 19, 2007 13:21    
  Originalmelodien til Ridder Phillip, "Jørgine var en pige", har ikke "omkvædet". Det er tilføjet til Phillip.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #10 Posted: Thu Apr 19, 2007 14:17    
  Jeg troede at Ridder Phillip var skrevet på Den gule lupin?
Den anden minder mig om: 
På Samsø var en pige
Åh så skøn, så skøn
Hun sin egen Jørgen 
Elskede i løn... etc.

Hun hedder nemlig også jørgine...

Rikke: Er Giraks Drikkevise ikke temmelig fortærsket, hvis man tager den melodi, der originalt blev brugt? Eller mener du den melodi jeg sang den reviderede tekst til i lørdags?
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #11 Posted: Thu Apr 19, 2007 18:10    
  Signe og Morten: Som sagt var min liste temmelig uredigeret, så hæng mig nu ikke op på noget Wink
Hr. Philip vinder dog 'nemhedspoint' på, at den er mere udbredt. Til gengæld ved jeg egentlig ikke, hvor munter den virker, nu jeg tænker over det... kommer sikkert an på Smile

Hvad angår Giraks drikkevise, så betragter jeg den nuværende melodi som den 'rigtige' melodi til sangen (det var sådan, jeg lærte den - bortset fra, at jeg vist nok har fået lidt galt fat i enkelte toner hist og her, men sådan kan det jo gå...).
Havde jeg ment Gøglerheksen, hvad jeg skrevet Gøglerheksen. Som du jo nok ved, Signe, så er jeg ikke bange for at nævne den, selv ikke i dit selskab

Men dén er i hvert fald så absolut fortærsket, at jeg på ingen måde vil anbefale den til dette brug.
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #12 Posted: Thu Apr 19, 2007 20:49    
  Arh, my bad. "Den Gule Lupin" er den officielle titel på sangen, jeg kunne ikke huske hvad den hed da jeg skulle skrive det. Men den starter med "Jørgine var en pige alt ud af bondestand..."
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Efterlysninger Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B