Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Mandola/Bouzuki
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #1 Posted: Sun Apr 08, 2007 17:26    Post subject: Mandola/Bouzuki
  Er der nogle der ved noget om den omfangsrige mandolinfamilie - den dybe del af dem? Hvad er f.eks. forskellen på oktavmandolin, mandola, bouzuki? ..og så er der vist også en der hedder en cister?

Hvilket prisleje ligger de i?

Hilsen Jens
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Mon Apr 09, 2007 2:24    
  

som jeg har forstået det, så består familien ligesom violinfamilien af fire størrelser:  mandolin, mandola, mandochello og mandobas.

Jeg har ikke tidligere hørt om oktavmandolinen, men jeg har heller ikke undersøgt det så nøje. Til gengæld har jeg set en 12-strenget (tror jeg nok det var) mandolin på et loppemarked engang....

bouzuki´en og cisternen ligner meget, men er så vidt jeg ved selvstendige instrumenttyper. bouzuki´en har vist nok en længere hals, mens citernens krop er mere dråbeformet.  De har vist alle 2x4 strenge.

Hvad angår prisen så kan den sikkert variere lige så meget som hos alle andre instrumenter afhængigt at kvaliteten. Du kan jo godt få en billig violin en 5000 kr, og så har jeg lige hørt at der er blevet solgt en Stradivarius 13 mia, såh..... 
Jeg har dog selv lige købt en ganske god brugt mandola for 3.000 kr, så så slemt behøver det nok ikke at blive    

Hop til top
Send private message Visit poster's website
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #3 Posted: Mon Apr 09, 2007 10:18    
  Tak for oplysningerne Nicolas. Det jeg er mest ude efter at vide, er noget om de lydmæssige forskelle. Hvorfor vælge den ene frem for den anden?

Er der en der har et af de nævnte instrumenter til salg, eller hvor kan man egentlig købe de instrumenter (nye eller brugte)?. Akustikken i Århus har et par bouzukier ved jeg.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Magnus Högfeldt

Se fuldt billede
Posts: 55
Odense

Post #4 Posted: Mon Apr 09, 2007 16:40    
  Hejsa,

Nico har ret i mandofamilien - Den følger ganske rigtigt violinfamilien (også i stemning): mandolin, mandola, mandocello og mandobas (meget åndssvagt instrument - http://www.mugwumps.com/mandobass.jpg)

Oktavmandolin er et andet ord for mandola
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #5 Posted: Mon Apr 09, 2007 18:53    
  Jeg har en bouzouki bygget af Jimmy Moon, igennem Akustikken.
Jeg er glad for min, o har strenget den op med nogle tykkere strenge, så jeg spiller med capo på 3 bånd. Dette gøre at jeg kan spille noget hurtigere. Desuden lyder den meget som en mandolin hvis man spiller i 8 bånd eller højere.

Jeg har prøvet at spille på mandola, og jeg føler ikke der er den helt store forskel. De er begge strenget op på samme måde. Den eneste forskel jeg synnes der er, er afstanden imellem båndene og udformingen

evt. kig på www.DBA.dk der har jeg før købt en græsk bouzouki, jeg stemte om til irsk brug (altså som en mandolin, violin, banjo)

mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tine Surel Lange

Se fuldt billede
Posts: 21
Haderslev

Post #6 Posted: Tue Apr 10, 2007 9:59    
  Vedrørende de lydmæssige forskelle
Mondolinen er stemt i GDAE ligesom violinen
Mondolaen i CGDA og vil derfor lydmæssigt være dybere p.g.a. den dybe c-streng fremfor den lyse e-streng
Mandocelloen er stemt med sammen toner som mondalen, dog en oktav dybere.
Mandobassen må være stemt ligesom kontrabassen (Der dog ikke er med i violinfamilien, men i gambefamilien!) med tonerne GDAE som er en oktav dybere end celloen. Stemningen med kvarte isteden for kvinte er et levn fra gamben.

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #7 Posted: Tue Apr 10, 2007 11:46    
  jeg vil lige sige at jeg har spillet på mandolaer der stemmer i GDAE, så jeg tror det har meget at gøre med hvilken stilart man spiller. Det samme gælder Tenor banjo der nogle steder stemmer: CGDA men i irsk folkmusik især stemmer GDAE. 


mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #8 Posted: Tue Apr 10, 2007 16:10    
  Jeg er sindsygt vild med mandobassen! <3
Hop til top
Send private message MSN Messenger
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #9 Posted: Tue Apr 10, 2007 17:37    
  Christian - jeg har været inde på Moons hjemmeside, og de foreslår flere former for stemning alt efter hvad der passer en. Jeg har også været i akustikken og prøvet bouzukien og den lyder godt - det lyder somom du har fundet en god løsning med capoen. Har du forøvrigt fået installeret pickup på din (hva gav du for det?)
Apropos aparte instrumenter, så har jeg en overgang spillet basbalalajka, som jeg købte af en russer på gågaden (han havde en ekstra stående i en lejlighed i Århus). Et kæmpe instrument, der så ud somom den var bygget på et russisk skibsværft af en halv redningsbåd, og den var tung og hård at spille. Tilsidst spillede jeg med handsker på begge hænder for at undgå de værste vabler.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #10 Posted: Tue Apr 10, 2007 18:01    
  hov hov... så apart er ballalajkaen da heller ikke.
Jeg kender en fyr der bl.a. spiller basballalajka i pavlovskis balalajkaorkester - et cool instrument. jeg har selv en prim ballalajka, som jeg desværre ikke rigtig fået brugt til noget.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #11 Posted: Tue Apr 10, 2007 21:14    
  Hej jens.

Jeg gav små 15000kr for min bouzouki, det var med taske. Der er indbygget pick up i min bouzouki, men jeg synnes ikke det gengiver lyden særlig godt. Dog efter at have brugt mange timer på at lave EQ på den, er det blevet bedere.

Jeg synnes du evt. skulle tage til Tønder festival og gå ind i instrument teltet, og se hvad de sælger der. Det var der jeg kom i kontakt med mr. Moon og blev smaks forelsket i hans bouzoukier. 

JEg har bl.a. brugt det trick med at sætte capoen så bouzoukien lyder som en mandolin i sangen: Elverne. Der kan også høre bouzoikien i sin rene form

mvh Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #12 Posted: Wed Apr 11, 2007 19:55    
  En oktavmandola og en oktavmandolin er det samme - mensuren er omkring 54-58 cm (mod bouzoukiens 62-66 cm) og den stemmes som regel GDAE eller GDAD.

15.000 for en Moon? Det var godt nok mange penge. Selv har jeg ikke rigtig kunne forlige mig med den lidt tynde lyd i Moons instrumenter, og jeg vil anbefale enhver at se lidt på forskellige byggere før man køber noget.

Her er et par forslag:

http://www.fyldeguitars.com

Fylde laver rigtig rigtig gode instrumenter som er nogenlunde til at betale.

http://www.oakwoodinstruments.co.uk

Og Oakwood er lidt i samme kaliber - lyd- og prismæssigt.

http://www.freshwater-instruments.com

Freshwater har jeg ikke selv prøvet, men har hørt gode ting om dem.

http://www.sobellguitars.com/

Og Stefan Sobell er ubestridt Kongen! Forvent priser der starter ved 25.000 og års ventelister.

Næsten alle dem jeg kender spiller på Joe Foleys instrumenter, og han ville nok også være mit første valg i klassen 10 - 20.000.

Når jeg er ude med vores irske orkester bruger jeg en skod-oktav-mandola fra rumænien. Den lyder udemærket, er letspillet, har indbygget pickup og kostede under 2000,-

Håber det kunne bruges
Morten
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #13 Posted: Thu Apr 12, 2007 9:44    
  Ja det er helt klart smartes at tjekke forskellige ud, så man finder det der passer til en selv. Jeg er meget glad for min Moon bouzouki, og synnes pengene er godt givet ud. 
Hvad man går efter i lyden er jo en smags sag. Jeg kan godt lide den akustiske lyd i min, men vil gerne have en bedere pickup i.

mvh
Christian
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #14 Posted: Thu Apr 12, 2007 15:28    
  Jeg har en mandocello fra Mr. Freshwater himself, en ældre herre, der sidder oppe i det skotske og laver instrumenter.
Han har et par gode varianter man kan vælge mellem, og de er generelt gode at spille på, men i optagelser bliver lyden lige lovlig nasal.
Derudover synes jeg der er for langt mellem båndende nede i bunden af gribebrættet.
Det er snart nogle år siden jeg købte den, gad vide om han stadig arbejder?
Her er et billede af min 10-strengede sag.......


Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
jens pedersen

Se fuldt billede
Posts: 49
Århus

Post #15 Posted: Sat Apr 14, 2007 14:00    
  Tak for alle jeres indlæg, som har været med til at spore mig i en mere kvalificeret retning. Jeg har været inde på nettet og checke de forskellige instrumenter, men man skal jo ha dem i hånden for at vide hvad det handler om. og eftersom jeg har en lille tålmodighed og jeg fik en god byttepris for bassen har jeg nu en Moon bouzuki, som jeg synes lyder rigtig godt til mit behov.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B