Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Skjalde og anden musik (efterspørgsel)
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #1 Posted: Tue Mar 13, 2007 21:03    Post subject: Skjalde og anden musik (efterspørgsel)
     Hejsa..

   Jeg går og leger med nogle ideer til et scenarie der skal afholdes om en del år, når jeg engang er flyttet til Kbh. og har fået de nødvendige kontakter til at arrangere der også.

   Men; uden at komme for meget ind på hvad scenariet handler om, ville jeg gerne spørge her om lidt ting:

   I det danske live-skjalde miljø, hvor stor er interessen så for andre musik former end den middelalderlige? Altså; hvor mange af danmarks live-skjalde er i stand til og villige til at synge/spille/danse eksempelvis Jazz eller Blues? 

   Uden at røbe for meget kan jeg sige at ideen drejer sig om et 'musical-lignende scenarie, enten i middelalderen eller i (nok mest sandsynligt) i 20-30ernes Chicago. 

   Håbe nogen kan fylde mig med nogle oplysninger Smile

   Dan True, arrangør af www.balon.dk
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #2 Posted: Tue Mar 13, 2007 21:13    
  De fleste live-skjalde er vist primært middelalder/balladefolk, men deres musiske evner og erfaring kan i vid udstrækning også bruges indenfor andre genrer.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #3 Posted: Tue Mar 13, 2007 23:10    
  Interessen for andet end middelaldermusik er vel lige så stor (eller større?) blandt danske laiv-skjalde mellem gennemsnitlige laivere. Det er bare sjældent vi får lejlighed til at spille andet end middelalder-orienteret musik, med en smule irsk-inspireret musik som undtagelse.

Christian Colberg fra bandet Huset Gir En Omgang spiller mange forskellige slags musik, også moderne. Nicolas fra Gavn er mig bekendt en udmærket blues/jazzpianist. Stinne fra Århus spiller saxofon, Andreas Clausen spiller trompet osv.

I virkeligheden er det måske bare et spørgsmål om at give folk en anledning til at spille noget ikke-middelalder. Så kan der sagtens komme musikere også.

Jeg har selv erfaring som gårdsanger under 2. verdenskrig fra et horror-scenarie på Sjælland for nogle år siden. Mit første og hidtil eneste ikke-fantasy laiv hvor jeg også har spillet musik. Det var ret fedt. Men jeg kan ikke personlig spille blues og jazz. Så må jeg nøjes med at synge, hvis jeg skal deltage i et scenarie af den type...

Men det lyder da som noget, der er muligheder i! Glæder mig til at høre, hvad der måske kommer ud af det.
Hop til top
Send private message
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #4 Posted: Wed Mar 14, 2007 0:45    
    Okay, det lød da opmundrende.

   Sagen er at der til scenariet nemlig ville komme til at være brug for en del der kunne musik og synge, og som ville bruge tid på det undervejs... Da der i løbet af spil skulle opstå nogen musical lignende scener. Lidt i retning af hvad man ser i film til tider - og for at realisere dette kræver det jo en del koordinering.. og samtale med folk der ved hvad de laver indenfor musik og sang, så man kan se hvad der overhovedet er muligt.

   - Dan True
Hop til top
Send private message
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #5 Posted: Wed Mar 14, 2007 2:06    
  Jeg har spillet sax i halvandet år hver dag, men det er desværre otte år siden og mangler også en sax, men skaffer du sådan én når tiden kommer, eller har jeg selv en, kan det optrænes og jeg er frisk Wink 
Derudover elsker jeg at synge jazz og blues Smile
Hop til top
Send private message
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #6 Posted: Wed Mar 14, 2007 11:57    
  Jeg spiller jazzklaver, og læser iøvrigt musikvidenskab, og vil også meget gerne hjælpe med at arrangere (musikken altså)
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #7 Posted: Wed Mar 14, 2007 15:41    
     Dejligt Smile

   Som sagt er der et længere stykke tid til - men vi får brug for folk der ved noget mere end jeg om musik og sang Smile så jeg smækker til den tíd også noget op her og kontakter de der viser interesse - men af jeres svar lyder det da til at det er noget jeg klart vil forsøge at realisere...

   Dan True
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #8 Posted: Wed Mar 14, 2007 20:57    
  Fantasy-skjaldene har nu nok (lige meget hvad Tore siger Wink) en præference for middelalderlig musik. At nogle af dem så også gør det i jazz, er jo bare dejligt, men man skal nok være lidt middelaldernørd (eller lejrbålssanger, selvfølgelig) for at sætte sig ind i alt det, vi nørder rundt med herinde, og det er ikke alle, der kan kapere alle stilarter.

Til gengæld tænker jeg, at der garanteret er nogle jazzmusikere derude, som ikke ville drømme om at synge en ballade, og som derfor aldrig er kommet op til overfladen til alle de fantasy-scenarier, der nu engang findes.

Så jeg vil foreslå, at du også efterlyser folk på live-forum og den slags, da der sagtens kan sidde nogle musisk interesserede, som bare aldrig er gået skjaldevejen, og som måske endda har jazz som deres speciale.

I øvrigt synes jeg klart, at du skal gå efter Chicago-modellen og ikke efter middelaldermodellen. Udover at det kunne virke anakronistisk at blande middelalder og jazz, så er der så [censureret Wink]meget fantasy i forvejen. Det er skønt med fornyelse!!!
Hop til top
Send private message
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #9 Posted: Tue Mar 20, 2007 19:07    
   Bliver nok også et 1920-1930er scenarie.. Det vil både være federe og give nogle nye spændende rammer at arbejde i.
 Hvis det skulle være middelalder ville det heller ikke være jazz der skulle spilles, grunden til det var eksemplet var at det med 95% bliver chicago..

   I middelalderen ville det være mere lig en klassisk musikal, byens beskytter synger en sang (og kor og musik spiller - alt er planlagt) på scenariet s første dag ala. Gastogne i Disneys skønheden og udyret.. Alt den slags - Men chicago er federe Wink

   Dan True
Hop til top
Send private message
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #10 Posted: Sat Mar 24, 2007 2:22    
  
Rikke skrev:
Fantasy-skjaldene har nu nok (lige meget hvad Tore siger ) en præference for middelalderlig musik. 

Tal for dig selv! ;p Jeg startede faktisk med middelalder/rollespilsmusik fordi jeg ikke længere spillede i et stort band og havde mulighed for at spille sax.
Og da jeg lige stødte på Ole, så tænkte jeg, at det også var musik og var det den mulighed jeg havde, så blev det jo bare det...
-at jeg så nok ikke havde ladet muligheden for mere musik ligge, selv om jeg spillede i band, er så en anden sag Wink

Kram!!!
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #11 Posted: Sat Mar 24, 2007 4:31    
  Selv er jeg fuldstændig ekset med musicals og gammel rock Wink
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #12 Posted: Sat Mar 24, 2007 11:53    
     Ser ud til at der er rigtig stor opbakning til et sådant scenarie. Når det engang kommer på banen til det forhåbentligt komme til at foregå på et større varthus (eller et hus vi ombygger til det) et sted i Kbh. Det vil så være et ganster/musical scenarie inspireret af film som 'Chicago' og 'Robin and the 7 Hoods' - en stor del af rollerne vil så kendte og have øvet et par sange som så vil blive sunget ved specielle begivenheder under spil.

   Da jeg er livearrangør, og ikke musiker får jeg brug for folk der har forstand på musik til at hjælpe - både for at få lavet selve musikken og sangene, men også for at sørge for at de bliver blandet ind i scenariet på en måde der ikke gør det akavet eller unaturligt..
   Karaktererne i det her scenarie skal leve i en af de musicals, det skal være oplevelsen.
   Et eksperiment, men tror nok det skal blive sjovt.. Jeg vil lave en ny post her på forum til den tid for at se hvem der var interesseret i at hjælpe med arrangementet, og hvem der ville med som deltagere - det ligger stadig væk et stykke ude i fremtiden.

   Dan True
Hop til top
Send private message
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #13 Posted: Tue Mar 27, 2007 9:49    
  Jeg tror at mange har det ligesom Signe, blandt andet mig selv.

Jeg spillede trompet i et big band, men kunne til sidst ikke få det til at hænge sammen med tiden (læs, børn, arbejde og tid til at øve).

Så i stedet for at miste musikken helt, hygger jeg med skjaldesang, blokfløjte, tinfløjte og signalhorn til vores kampagne. Og det er jo meget bedre end slet ikke at spille musik.

Dan > Spændende koncept i øvrigt...

Hilsen
Morten
Hop til top
Send private message Send e-mail
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #14 Posted: Wed May 30, 2007 16:36    
      Tror scenariet vil finde sted i 2008-2009 engang, i nogle lokaler omkring Kbh. Dog er der intet andet end overordnet idegrams der er lagt på plads, og intet er skrevet ned. 

   Ville gerne have ku få det gjort før, men er desværre hovedarrangør af et større sommescenarie på Bornholms Middelaldercenter (1.-4. August) sommeren 2008, og det kommer nok til at tage det meste af min tid.

   Men håber denne post bliver liggende så jeg har personer at kontakte når vi engang rykker videre. Indtil videre er jeg og min kæreste (Nickie Kühnel) de eneste der arbejder på det.

   Dan True
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #15 Posted: Wed May 30, 2007 20:39    
  Jeg regner ikke med, at vi sletter tråde herinde (medmindre der er en rigtig god grund til det), så den del burde ikke være noget problem.

Om det så er til at finde, når det er blevet rykket ned i rækken i forhold til nyere indlæg, skal jeg ikke kunne sige Wink

I øvrigt, så kunne du måske prøve at spørge Isabella Johansen om noge tmed dans og koreografi. Om det er noget for hende, skal jeg selvøflgelig ikke kunne sige, men jeg ved hun har noget dansererfaring.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B