Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Tanker omkring at lave sine egne instrumenter
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Sun Mar 18, 2007 23:19    Post subject: Tanker omkring at lave sine egne instrumenter
  Vi har jo indimellem herinde set eksempler på folk, der har lavet deres egne instrumenter, og nogle af dem (såsom Jens' lyre, var det vist) påstår de endda er ret simple at lave.

Som uvidende på området tænker man nemt: Yeah, right, helt vildt nemt, hvis man lige er superbegavet musiker og amatørhåndværker ved siden af... vi andre (eller nogle af os) ved ikke engang, hvor vi skulle starte, og derfor virker det fuldstændig uoverskueligt og uopnåeligt at lave sit eget instrument.

Nu er jeg imidlertid blevet lidt klogere på lige præcis benfløjter, og jeg tror og håber, man kan overføre den erfaring til andre instrumenter:

1. Optakt: Nico fremhævede benfløjter som instrumenter, der var supernemme at lave, mens jeg så opgivende på ham. Jeg har prøvet på egen hånd ud fra lidt beskrivelser, og der kom ikke en eneste lyd ud af dem. Da jeg ikke havde overblik over grundprincipperne, kunne jeg sikkert have prøvet tusind gange endnu uden at få en lyd ud af dem. MEN så skete det:

2. Vendepunktet: Jeg kom på kursus hos Flemming, som ved en masse om at lave benfløjter. Han stak mig nogle knogler og satte mig i gang, mens han kiggede mig over skulderen og kom med råd og vejledning.
På få timer lavede jeg tre forskellige benfløjter og har nu grundprincipperne til at lave lige så mange som jeg måtte lyste. De stemmer måske ikke 100%, men man kan spille diverse melodier på dem, og det med stemningen og lyden er bare et spørgsmål om træning (og ellers kan man altid undskylde sig med, at det er mere autentisk på den måde Wink).

3. Konklusion: Jeg gik på meget kort tid fra holdningen "Jeg aner ikke hvordan man gør og finder nok heller aldrig ud af det..." til "Jeg har nu grundviden nok til at lave rimelige fløjter og forbedre mig og eksperimentere på egen hånd."
Med andre ord fra de frustrerede "vi kan ikke"s gruppe til de sejes "det må vi da lige prøve"s gruppe Wink

Benfløjter er måske nok et simpelt eksempel, men når nu Jens siger, at det er simpelt at lave lyrer, så tror jeg på, at det er meget på samme niveau: Man skal bare lige have fat i en, der kan forklare grundprincipperne, og så er det nok ikke så svært at eksperimentere sig frem, hvis bare man gider bruge tiden og energien på det.

Så hermed en opfordring til alle jer, der tror I ikke kan lave instrumenter, men som faktisk har lyst til det: Grib fat i en af dem der kan og få ham/hende til at lære jer grundprincipperne. Det behøver ikke være så svært Smile
Hop til top
Send private message
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #2 Posted: Mon Mar 19, 2007 0:09    
  Way to go, Rikke.

En god inspiration for alle os håbløse håndværkere.

Jeg prøvede selv for år tilbage at konstruere en lyre baseret på det princip, jeg mente at have set i Troels Dueholms lyre, som hans lillebror efter sigende havde flikket sammen i en tilfældig sløjdtime.

Der blev en markant forskel på de to instrumenter: Troels' kunne lave fin musik. Min kom aldrig til at sige en lyd, uvist hvorfor. Men jeg brugte en hel eftermiddag og en god portion entusiasme i forsøget.

Til næste gang skal jeg nok forsøge mig med et af Jens' omtalte "byg-selv-instrument"-kurser eller i det mindste snakke lidt med Troels' lillebror...eller noget. For en lyre er vel ikke uoverkommelig at bygge, hvis man får at vide, hvilke principper man skal lægge vægt på?

Det jeg vil sige er: Alt det, Rikke sagde. Gid jeg selv fik taget mig sammen til at opsøge nogen, der ved mere om instrumentbygning end jeg selv, så jeg også kan prøve at bygge relativt simple instrumenter som falsterpiber, lyrer og benfløjter.

I øvrigt kan de mest utrolige ting lade sig gøre, når bare man er kreativ. Min favorit er eksemplet, hvor Nicolas på en bustur fra Århus til Nordjylland lavede en fuldt funktionel fløjte af et lille stykke karamel - bare for at se, om det kunne lade sig gøre... det kunne det.

Kun fantasien sætter med andre ord grænser for, hvad man kan lave af instrumenter og hvilke materialer man kan bruge.

Flere hjemmelavede små og store instrumenter i dansk laiv!

Tore
(der har en benfløjte, som Nicolas har lavet)
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #3 Posted: Mon Mar 19, 2007 23:00    
  Hurra!

Se så at komme igang folkens... og hvis det ikke går godt i første forsøg kan man altid gøre et til med erfaringerne fra det forrige!

/Mads - som har stemt ombygget 4 fløjter på den onde måde, med bor, sav og sandpapir, bygget en primitiv falsterpibe på et par timer, og et meget sært hjemmedesignet dulcimeragtigt instrument og en drejelire, der begge ville være fuld funktionelle hvis jeg havde gidet at lægge flere kræfter i dem efterfølgende... 
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Mon Mar 19, 2007 23:05    
  Mads - og rikke for den sags skyld.

Kunne i ikke lægge et par billeder op som inspiratin til folk??

Nicolas - som ikke har den store erfaring med at bygge ting, men efterhånden ved en del om hvordan de (tingene) virker...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Mon Mar 19, 2007 23:49    
  Æhm... nej.
Desværre :-/

Har ikke noget kamera, ej heller viden om, hvordan man lige smider billeder op her i forummet (det sidste kunne jeg nok finde ud af, hvis det var... det første gør bare, at det ikke rigtig er relevant at prøve at finde ud af det).
Jeg kunne godt lave en lille tråd med beskrivelse af, hvordan man laver benfløjter, men jeg er lidt bange for, at det kommer til at lyde meget sværere, end det er, når man skal skrive det ned, og at det derfor ville have den modsatte effekt.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B