Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt ->
sækkepibe søges
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Mikkel Nordsted

Se fuldt billede
Posts: 55
Helsinge

Post #1 Posted: Sun Feb 04, 2007 16:46    Post subject: sækkepibe søges
  hej alle mine skjaldevenner.
jeg søger en sækkepibe, meget gerne brugt, jeg har ingen krav hvad tidsperiode angår, el.

den skal helst gerne være til at spille single, eller en duo, men heller ikke flere personer.

mit budget er fra 1200-2500kr.
en evt. forhandler skal helst gerne være fra scadivavien, eller det ville være über godt, hvis det er en fra Danmark.
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Morten Musicus

Se fuldt billede
Posts: 106
Århus

Post #2 Posted: Sun Feb 04, 2007 20:16    
  Hej Mikkel, jeg har 2 sækkepiber og ingen af dem er til salg, men vær opmærksom på rørblads-problematikken hvis du står overfor et indkøb.
Rørbladene er alfa-omega når man taler sækkepiber, og de er tit grunden til at en sækkepibe aldrig bliver brugt selvom man købte en flot en for små penge.
Enten er bladene traditionelle og af strå.... det gør dem yderst sårbare overfor kulde og fugtighed.
Eller også er de af plastic og så kan de være svært at få lavet.
Hvis du er meget fingernem kan du lave et dobbeltrørblad selv - det har Como præsteret til sin skalmeje (han brugte 1/5 mejse-youghurtbæger, hindbær så vidt jeg husker)
Ellers må du som jegn købe dem, og så kan problemet være at finde en der kan lave det, for byggerne laver oftest kun blade til sine egne piber, og de matcher ikke nødvendigvis med dine, som du måske har købt gennem den blå avis.
En sækkepibe fra en tysk/svensk/? bygger koster tæt på 10.000,-   , hvis jeg var dig ville jeg her i forummet forsøge at overtale en der skal til Sct. etellerandet i Frankrig i juli måned (nico?) og bede dem forsøge at finde en pibe dernede og købe et par ekstra rørblade, og have adresse til byggeren for support.

Har du givet op på dette tidspunkt kan det være ligemeget, det er under alle omstændigheder et instrument der kræver tålmodighed......
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #3 Posted: Sun Feb 04, 2007 20:18    
  

(Det mester musicus sagde.)

Med dine budgetter kan det altså godt blive lidt svært, Mikkel... De sækkepibebyggere jeg kender til i norden (Leif Eriksson, Börs Anders Ohmann, Alban Faust) skal have ihvertfald en tusse eller to, ja helt op til 7000 mere end 2500 kr. for bare at bygge dig en af deres små nordiske sækkepiber. Og de kommer sansynligvis med præcis samme problemsom Morten omtaler. (Bors' gør ihverfald)

Men hvis det er fuldstændig ligemeget hvad det er for en type og om den er brugt , som du siger, kan du jo tjekke www.dba.dk eller www.lauritz.com. De har nogengange nogle highlandpipes til en rimelig pris.

/Mads

Hop til top
Send private message Send e-mail
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #4 Posted: Sun Feb 04, 2007 20:38    
  

Og naturligvis tjekker jeg lige for dig :

Den Blå Avis har tre "hele" sækkepiber til salg:
-To skotske highlandpipes og én irsk uillian pipe(!!!) (OG JEG IKKE PENGENE! )
Alle ligger dog stadig en hel del over dit budget.

Jeg kan ikke linke direkte til siden, men gå ind og lav en søgning på "sækkepibe" selv.

Lauritz har i øjeblikket ingenting i den retning.

/Mads

Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #5 Posted: Sun Feb 04, 2007 23:23    
  

Man kan også prøve de forskellige ebay-hjemmesider, men jeg ville personligt aldrig købe en brugt pibe over nettet uden at have haft mulighed for at afprøve den først.

Jeg tager til St. Chartier til sommer, og jeg har faktisk overvejet muligheden i at fungere som mellemmand hvis det var muligt.

@mikkel:
Først et stort bifald til dit gåpåmod.!
2500 kr er som nævnt ikke meget når det handler om at købe instrumenter, men du kan jo prøve at gå ind på st. chartiers hjemmeside og derfra opstøve nogle af de byggere som kommer i år. Hvis du så finder noget som du mener har interesse så vil jeg gerne se på mulighede for at købe det med hvis det kan lade sig gøre...

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mikkel Nordsted

Se fuldt billede
Posts: 55
Helsinge

Post #6 Posted: Mon Feb 05, 2007 10:49    
  tak for alle informationerne folkens.
Nicolas, jeg vil lige chekke de hjemmesider, som MAds om med, og hvis det ikke er noget, som jeg kan bifalder, kontakter jeg dig, da det er meget meget generos tilbud, du kommer med der.
Tak!
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #7 Posted: Mon Feb 05, 2007 20:15    
  Hej Mikkel - der er muligvis en chance for at jeg kan hjælpe dig. - Til en overkommelig pris Smile

Meget tyder på at den svenske sækkepibe som er omtalt andetsteds på siden er solgt, men jeg har andre i gang. Bl.a. flere af de svenske og et forsøg på en tysk hümmelchen i C. Hvis du kommer til midvinterfestival, kan du i hvert fald se den lille svenske.

I øvrigt er alt hvad de andre siger rigtigt. At spille sækkepibe er ligesom at være gift. Nogle gange er det fantastisk og andre gange kan man bare ikke sammen.... Regn med at der er meget andet end at spille på den du skal lære.

@ Mads: Den der uilleann fætter fra Rødovre er intet værd. Han har forsøgt at skille sig af med den i årevis - til en fuldstændig absurd overpris.
Den er muligvis 2 - 300 kr. værd - i materialer..... Så ærgr dig ikke over det Wink


Morten
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mikkel Nordsted

Se fuldt billede
Posts: 55
Helsinge

Post #8 Posted: Mon Feb 05, 2007 21:15    
  Morten@
jeg kommer til midvinterfestivallen men kun fredag.
hvis du er der, saa vil jeg da lige dumpe ind i dig.
men betyder det, at du har nogle til salg? eller betyder der, at du vil ergere mellemmand?
hvis du har en til salg, som du kan tage med midvinterfestivallen, hvad er i saa fald prisen?

/Mikkel
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #9 Posted: Tue Feb 06, 2007 10:59    
  Nu kender jeg jo ikke hans potentiale, men Magnus Högfeldt fra Odense bygger også sækkepiber, og jeg kunne godt forestille mig at hans ikke var helt ligeså dyre som de herinde-nævnte... (http://www.myspace.com/musicinstruments, og tjek hans blog om svenske sækkepiber)
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #10 Posted: Tue Feb 06, 2007 18:27    
  @ Jens:
Nice!! Havde stødt på hans mysace før. Men at han selv bygger og han faktisk bor i Danmark har jeg åbenbart ikke haft tålmodighed til at spotte.

@ Nico:
Nu har jeg ikke lige tjekket "lurendrejeren" siden sidst, men mon ikke det er ham der er "Svenskeren-På-Fyn-Der-Bor-I-Et-Kolonihavehus-Og-Som-Ikke-Er-Tängann". Det er ihvertfald ham der har ordnet Majas Abraxas!

@ Morten:
Tusind tak... så slipper jeg for den ærgelse.
Ringede faktisk til dig igår aftes for at spørge om det samme. Det skulle også undre mig en hel del hvis ikke du havde fået øje på den før mig ...


Og nu tilbage til emnet...

Synes da helt klart du skal prøve ham der Magnus, Mikkel!
Hop til top
Send private message Send e-mail
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #11 Posted: Tue Feb 06, 2007 18:58    
  A´ hvis som man skal have noget fra gutten i Odense ka´ jeg sagtens hjælpe hvis der er noget praktisk af en eller anden art. Jeg har ikke en hjal forstand på sækkepiber, men jeg tager gerne ud og puster i den for at høre om den kan sige mmmmmnnnnmnmmnmnmnmBÅÅÅÅÅT som den skal. Lægger osse gerne lejlighed til en overnatning.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #12 Posted: Tue Feb 06, 2007 19:06    
  LOL! (Ja undskyld mit sprog)
Rigtig godt initiativ Lise!
Hop til top
Send private message Send e-mail
Mikkel Nordsted

Se fuldt billede
Posts: 55
Helsinge

Post #13 Posted: Tue Feb 06, 2007 19:54    
  iiihhhh... nogle flinke mennesker man moder her.
man skulle naesten lave et chatroom her... naar...  ups!
tilbage til emnet.

jeg er meget glad for dit tilbud Lise, jeg vil lige komme i kontakt med manden, og senere rette henvendelse til dig.

og ja, jeg skal nok holde jer andre underretter ang min situration, med mit kommene musikinstrument.
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #14 Posted: Wed Feb 07, 2007 1:05    
  Verden er lille...og meget meget underlig !!

Det går pludselig op for mig at jeg har stået og talt med denne Magnus Högfeldt på Roskilde Folk-festival sidste år.
Det der forvirrer mig er nok at manden ikke lød spor svensk (forklaring følger).
Vi faldt i snak fordi han er i familie med Maja Spang Hanssen som har købt en drejelire af samme model og bygger som min. Den fik Post danmark så desværre smadret og Magnus har så repareret den.

I en anden forbindelse har jeg fået et hint om "en svensker som bor i et kolonihavehus et sted i Odense, som skulle bygge/repererer/et eller andet, instrumenter" For en uge siden fik jeg så endelig navnet "Magnus Högfeldt".

The plot thickens.....
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #15 Posted: Wed Feb 07, 2007 11:21    
  @ Mads og Nico:
I er desværre kilometer bagud
Jeg har "snakket" med Magnus siden november engang, hvor jeg bestilte et nyt hjul til min drejelire hos ham. Han bor iøvrigt i samme kolonihaveområde som ham svenskeren på drejelire fra Ars Ultima der vidst er flyttet til DK. (i øvrigt har Magnus det meste at sit liv boet i DK og har vidst en dansk forælder, så at kalde ham svensker er vidst lige på grænsen).
Hjulet fik jeg iøvrigt aldrig, men det var fordi post danmark stjal det lige op til (h)jul. Nu har jeg bestilt et nyt, og det skulle gerne komme med til midvinterfestival.

@ Mikkel (og lidt til resten også Wink :

Så vidt jeg har forstået, aspirere Magnus til at blive violinbygger og har taget kurser i England bl.a. Han spiller selv fløjter og sækkepibe ganske fermt, og jeg tror han er ganske dygtig til sit håndværk, så jeg ville bestemt prøve ham. Hør ham evt. om ikke han vil tage en sækkepibe med til midvinter som du kan prøve/ se på. Hans mail er: hogfeldt@gmail.com
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B