Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Erfaringer med nodeprogrammer
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #1 Posted: Sat Jan 20, 2007 9:53    Post subject: Erfaringer med nodeprogrammer
  Inspireret af tråden om ulven, ræven og haren og dens sidespring til nodeprogrammer, lavede jeg den tråd som skulle have været startet noget før...

Jeg bruger selv Sibelius, et rimelig prof program, ikke altid så nemt at overskue, men det kan en hulens masse ting (hvilket er godt når man skal arrangere jazz for 5 blæsere og rytmegruppe )

I min gymnasietid brugte jeg Encore, hvilket var noget nemmere, men dog havde sine fejl...

Er der nogen der har andre erfaringer?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Sat Jan 20, 2007 15:24    
  Jeg bruger Finale.
Det er en gammel klasikker, der har alt hvad man skal bruge til node skrivning mm.

Når jeg optager/ arbejder med analog lyd, bruger jeg Magix studio.
Det opfylder mine behov for at kunne indspille multi tracs, og det koster ikke mere enf 500kr.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Sun Jan 21, 2007 20:03    
  Jeg er på Christians hold med Finale Notepad.

Til indspilninger bruger jeg Audacity, som er gratis og opfylder mine nuværende behov (som ikke er ret store - sandsynligvis kan det langt mere, end jeg endnu opdaget).
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #4 Posted: Tue Jan 23, 2007 2:04    
  Waaaaaay back when, da jeg gik i gymmeren, brugte vi Musicator. Det fungerede som sådan udmærket men var besværligt og meget begrænset, for eksempel kan jeg huske at jeg noterede trommerytmer i hånden.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Tine Surel Lange

Se fuldt billede
Posts: 21
Haderslev

Post #5 Posted: Wed Jan 24, 2007 10:59    
  Jeg både arrangerer og komponerer musik, og jeg har altid brugt Sibelius. Jeg har den helt nye udgave, men syntes simpelthen den er forvirrende og besværlig at bruge. Desuden har programmet nogle mangler. Derimod bruger jeg den første udgave af Sibelius. Layoutet er måske ikke så fancy og lydene er ret elendige, men det er godt og nemt at bruge, og har mange vigtige funktioner som den nye version af en eller anden grund ikke har. Har også brugt Finale en årgang, men er ikke imponeret over det... -Og jeg bruger programmet til både klassisk, renæssance og metal
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Wed Jan 24, 2007 16:32    
  Tine: Nu beklager du dig både over Finale og den nye Sibelius.
Spørgsmålet (teoretisk) er så: Hvis nu man ikke kunne skaffe en gammel version af Sibelius, hvilket af de to andre programmer ville du så anbefale som den mindst ringe erstatning?
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #7 Posted: Wed Jan 24, 2007 18:06    
  Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad der gøre at du ikke lader dig imponere af Finale.
Hvad er manglerne?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #8 Posted: Wed Jan 24, 2007 21:16    
  Jeg bruger Finale og det er generelt meget nemt og overskueligt.
Der er lige et par funktioner, der ikke er så indlysende, men når man har slået op i den meget udførlige hjælpesektion bliver man meget klogere .

Jeg har også Sibelius, men bruger det ikke, da jeg ikke kan få lyd ud af det.

/Andreas
Hop til top
Send private message
Tine Surel Lange

Se fuldt billede
Posts: 21
Haderslev

Post #9 Posted: Wed Jan 24, 2007 23:20    
  Rikke: Jeg kan godt være lidt halvforvirrende nogen gange, tsk... 
Jeg var engang på et kort kursus i brug af Finale, men det er noget tid siden nu. Men jeg kan huske at der var nogle ting for irriterede mig meget, men nu kan jeg ikke huske hvad det var. Det var i hvert fald nogle ting, hvor det var meget mere besværligt at gøre end Sibelius. Hvor man skulle alle mulige omveje i stedet for den direkte vej man kunne gå med sibelius... Nu gør jeg næsten mig selv forvirret... 
Men det nye sibelius bruger jeg når jeg lige skal have finpusset noget da det har nogle detaljer som er ret lækre i forhold til min gamle version, men foretrækker nu det gamle. Der er ofte strid mellem folk omkring det, at skulle vælge mellem Sibelius og Finale. Men jeg vil umiddelbart vælge det nye sibelius frem for det nye finale... Dette var en lang omgang småsnak fra min side :/

Christian: hvis du kan finde vej i den ovenstående småsnak med mig selv, så finder du svar der Wink
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #10 Posted: Thu Jan 25, 2007 11:03    
  Tine:
Jeg har efterhånden også arrangeret en del musik i forbindelse med mit studie, og jeg har da også haft en del bøvl med Sibelius (bruger nr. 3), men jeg synes efterhånden ikke der er noget det ikke kan. 
Hvis der er noget særligt du savner kan du så ikke lige poste her? Det kunne da være interessant at vide, og hvis du er rigtig heldig kan det jo være jeg kan finde ud af det
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tine Surel Lange

Se fuldt billede
Posts: 21
Haderslev

Post #11 Posted: Thu Jan 25, 2007 12:42    
  Jens: Jeg benytter mig af dit tilbud. Det der irriterer mig aller mest er, at jeg har ofte brug for at transponere et par takter en oktav op, da jeg arbejder med strygere, og hvis en af cellostemmerne skal spilles af violiner, så skal dele af stemmen lægges op. I det gamle sibelius markerer man bare takten, og trykker med piletasterne op eller ned. Det kan man ikke ved det nye. Man kan sikkert godt gøre det, men jeg ved ikke hvordan man gør, og det virker ikke som om der er en direkte vej, som ved det gamle. Det lyder måske lidt mærkeligt, men det er et meget stort problem for mig!
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #12 Posted: Thu Jan 25, 2007 15:22    
  Tine: Hvilke to udgaver af Sibelius er det du bruger?
Jeg bruger 3. udgave, men har også en demo af 4. (den nyeste), og i begge de to versioner kan jeg kan sagtens bare markere en takt (eller flere) og bruge piletasterne...desuden kan man også markere bruge genvejen shit+t for hurtigt at transponere, særligt når man skal transponere f.eks. oktaver.
Jeg er nu lidt mystificeret over hvorfor dine piletaster ikke vil virke(du bruger ikke keypad'et vel? men de 4 piletaster der sidder for sig selv?)...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #13 Posted: Fri Jan 26, 2007 1:05    
  Prøv eventuelt også Mozart Notation. Der kan downloades en evaluerings kopi på www.mozart.co.uk.

/Morten
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B