Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Efterlysninger ->
Jomfru i Ormeham?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Mon Dec 18, 2006 19:43    Post subject: Jomfru i Ormeham?
  Er der nogen, der ved, hvor jeg kan finde hele teksten til "Jomfru i Ormeham"?
Jeg har kun noderne og det første vers, men den lyder lovende - helt klassisk folkevise med eventyrpotentiale, tror jeg.

Første vers lyder:
Der stod så høvisk en jomfru
For herre Jennus seng
Hun bød hannem guld og gave
Og dertil sølvfade fem
Den rose vilde han love
Hop til top
Send private message
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #2 Posted: Tue Dec 19, 2006 14:50    
  Det tror jeg nok, at jeg har i en _meget_ gammel sangbog derhjemme (læs: fra omkring år 1900).

Jeg ser efter i aften, når jeg kommer hjem. Med lidt held har jeg også noderne.
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Tue Dec 19, 2006 14:58    
  Lyder godt.
Men noder er ikke noget problem, for dem har jeg jo (har so far set den samme melodi et par steder, så jeg vil tro, der ikke er alt for mange (officielle) varianter Wink)
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #4 Posted: Tue Dec 19, 2006 17:30    
  Den står tivhertifald i "Danmarks Gamle Folkeviser", v. Svend Grundtvig. Det her er ikke tekst, men henvisning til "table of contents"... Indholdsfortegnelse hedder sådan en fætter vel..
http://www.home.ix.netcom.com/~kyamazak/myth/danish/DgFII-TOC.htm
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #5 Posted: Tue Dec 19, 2006 18:51    
  Jeg fandt Jomfruen i Ulveham, men det er jo ikke den...
Kan se at Tore har lagt den ind på siden. link: her
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #6 Posted: Tue Dec 19, 2006 22:20    
  Lyder ellers interessant, Nicolas... i hvert fald, hvis du både har tekst og melodi Smile

Der er vist pænt mange sange om jomfruer i alle mulige hamme.
Jeg har også en her med "Jomfru i Hindeham"
Teksten ligger på http://www.kalliope.org/digt.pl?longdid=folke2001030803
Desværre er de noder jeg har et to-tre-stemmigt korværk, hvor jeg har meget svært ved at hitte ud af, hvad der egentlig er melodien.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #7 Posted: Wed Dec 20, 2006 13:18    
  

jeg har tekst - og til dels også melodien.
Skægt at du nævner er hindehammen. Jeg har selv hørt en: "Hr. Peder i hjorteham". Det kunne være interessant at drage nogle sammenlininger engang ved lejlighed...

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #8 Posted: Wed Dec 20, 2006 13:56    
  

Det virker i øvrigt påfaldende for mig, så meget melodien til "Jomfruen i Ormeham" minder om melodien til "Thyge Hermansen". De to melodier er praktisk taget identiske.

Og den melodi Rikke har lagt op er i øvrigt identisk med den jeg selv ligger inde med.

@ Nicolas: En komparativ analyse af sange med "hind"-temaet kunne være ret interessant.

Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #9 Posted: Wed Dec 20, 2006 23:37    
  Den med "hind"-temaet - den dobbelte/hamskiftende/formskiftende kvindefigur er et gennemgående tema i mytologi, folkeviser, folkeeventyr og romance. Den er et udtryk for  det patriarkalske samfunds opfattelse af kvindekønnet som "dobbelt" - på den ene side mystisk, uforståeligt, endda truende fordi en magtfuld kvinde truer den patriarkalske samfundsstruktur, (den "fremmede"/anderledes/dyriske side af kvinden) men på den anden side noget mægtigt rart og dejligt som også indeholder store muligheder (den menneskelige og typisk meget smukke side). Det "mystiske" feminine kan så opfattes forskelligt afhængigt af hvilken ham kvinden bærer. Ormen er nok knap så rar, mens hinden er venligere.

Man kan sige at hamskifterne fanger kvindens "anderledeshed" ift manden.
Problemet med denne dobbelthed i forhold til det patriarkalske samfund er at så længe femininitet ikke er éntydig, kan den ikke endegyldigt defineres, og kvinden kan ikke sættes i bås og kontrolleres.
Løsningen på dette er enten at se kvinden som noget væmmeligt skidt noget, der tillægges alle negative egenskaber i kulturen, eller ophøje hende til passivt ideal (hold kæft og vær smuk) - Luder/Madonna dualismen.

I modsætning til denne monologe opfattelse af kvindekønnet tillader myter, folkeeventyr og romancer at kvinden ses som dobbelt, og hun erkendes som både potentielt god og ond (og hendes indflydelse på manden deslige).
Dog er alle disse genrer orienteret efter en komedisk historiestruktur - dvs at hvor megen "uro", forvirring, omvendte magtstrukturer og opløsning i samfundet der end måtte være undervejs i historien, skal alt falde på plads i slutningen (alle skal giftes og leve lykkeligt), og de gældende samfundsnormer skal retableres.

 Typisk er plottet i sådanne historier
a) kvinden skal på en måde "tæmmes" så hun mister dobbelheden - hun skal gøres entydigt menneskelig.
b) mand fanger kvinde ved at gemme hammen, de lever lykkeligt, men hun finder den igen og forlader ham, han dør en grusom død og straffes derved ved at formaste sig til at indlede sig med den farlige kvinde.

(Det er sådan noget man skriver specialer om på Engelsk Wink )
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #10 Posted: Thu Dec 21, 2006 0:25    
  Det var da et umådeligt nørdet og højtravende indlæg - flere af dem Wink

Men hvad angår "Jomfru i Hindeham," så er hele plottet så vidt jeg kan se:
1. Mor siger til sin søn: Du må skyde alle mulige hjorte og andre dyr, men ikke den hind, som "bærer guld under bugen"
2. Søn glemmer det selvfølgelig og kommer til at skyde den alligevel
3. Søn opdager, at hinden han dræbte i virkeligheden er hans søster.

Man må nu heller ikke glemme den almindelige tendens til at trylle uønskede stedbørn o gdeslige om, enten for at straffe dem eller for at skaffe sig af med dem.
Mener, der er et eventyr om en bror og søster, som begge i et eller andet omfang trylles om til hjort-agtige dyr.
...eller var det kun broren, og så tog søsteren sig af ham?
Noget i den dur, i hvert fald Wink
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #11 Posted: Thu Dec 21, 2006 0:32    
  Det er et andet tema... Hvis du ser jagten som eufemisme for samleje (standard læsning, tro det eller ej) så finder du ud af hvad den i virkeligheden handler om. Wink
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #12 Posted: Thu Dec 21, 2006 14:26    
  Eeew...!

Har i mellemtiden fundet det andet eventyr, jeg snakkede om: Brorlil og Søsterlil af Brdr. Grimm. Det er kun broderen, der bliver til et rådyr.
I øvrigt en udmærket historie, som også kan anbefales til fortælling/højtlæsning (men jeg vil ikke afsløre for meget Wink).
Hop til top
Send private message
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #13 Posted: Mon Dec 25, 2006 18:37    
  Eventyret: Snehvid og Rosenrød er også et forfærdeligt godt et at fortælle da det er relativt nemt at fortælle...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Efterlysninger Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B