Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Elverne akkorder
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Franz Olaf Zdyb


Posts: 3


Post #1 Posted: Mon Dec 04, 2006 19:41    Post subject: Elverne akkorder
  

Hey,

Jeg prøvede at skrive akkorder og melodi til sangen elverne, og jeg tror de passer rimelig godt, men så fik jeg skrevet noget forkert. Hvordan kan jeg rette i filen og uploade den igen og erstatte den gamle?

I kan evt. slette den gamle fil, så uploader jeg den nye...

Hop til top
Send private message MSN Messenger
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #2 Posted: Thu Dec 07, 2006 12:19    
  Hej Franz

Velkommen til Skjaldesang.dk's forum.

I lighed med reglerne på resten af vores hjemmeside skal du du skrive dit fulde navn, så vi ved, hvem du er, og så alle ved hvem vi snakker med herinde.

Med venlig hilsen

Tore Plougheld
musikansvarlig og co-webmaster
Skjaldesang
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #3 Posted: Thu Dec 07, 2006 12:31    
  hey Franz. jeg har lavet det hele så det passer... jeg vil meget gerne tale med dig om det og høre hvordan du er kommet frem til det du fik lavet...så kan jeg evt hjælpe dig videre.. jeg har tilføjet dig til min messenger.

evt kig under selv :Elverne, så kan du se hvad der sket med sangen =)

mvh Christian Admin.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Franz Olaf Zdyb


Posts: 3


Post #4 Posted: Fri Dec 08, 2006 21:05    
  Så er mit fulde navn skrevet (selvom jeg ikke tror at er over en Franz her på forummet Razz)

Okay, nu ved jeg ikke om jeg har lært de ting rigtigt som jeg tror jeg har, så skal ikke virke for klog, men:

Jeg tror at både dine og mine noder passer, men forskellen er at vokalens såkaldte funktion er anderledes (i forhold til skalaen). Fordi du har skrevet akkorderne efter noderne sådan at tonerne i sangen er grundtoner i akkorderne (først efter at have transponeret det hele en halv tone op, så du var i E-mol). Men jeg har tilgengæld tilpasset akkorderne så de har en anden grundtone end den 1. tone i skalaen, nemlig den 2. (i des-dur);

Det er en smagssag, vil jeg tro. Medmindre jeg ganske enkelt har lavet en fejl Razz.  Og jeg valgte min måde fordi akkorderne ville lyde bedre (på guitar), synes jeg. Men din måde er simplere.

Forresten skal du have stor ros for den indspilning. Den er genial! Og meget som jeg har forestillet mig den, bortset fra introen, men den lyder da meget godt også.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #5 Posted: Sat Dec 09, 2006 1:33    
  Hey Franz. Du kan have ret i at det er en smags sag, og at de akkorder du har brugt godt kan gå an rent teoretisk og i praktisk lyde så det passer til melodien.
Mit arbument for at tage udgangs punkt i at start tonen, der også funger som omdrejnings tone og slut tone, er netop det at den bruges igennem hele sangen som start, omdrejning og slut punkt. Det andet handler om stilart og genkendelse. hvis sangen var skrevet i middelalderen eller tænkt som middelaldre sang, så ville jeg blive i Emol (eller bare Tonen E) da dette er mere stilmæssigt normalt. I den version jeg har indspillet er stilarten indspireret af irsk/skotsk folkemusik, især med henblik på Lauras tilkendegivelse af at hun godt kan lide rollespils sange der har samme "lyd".  ud fra mit kendskab til gernren, valgte jeg den akkord sammensætning, da den er typisk for irske sange der køre efter samme opbygning eks. den fulde sømand og Lille Marie, der også findes på siden.
 Ville man gøre det mere simpelt, kunne man vælge at droppe akoorden G-dur, og kun spille Emol og D-dur.

Så alt i alt er det nogle valg vi bygger på mere eller mindre teoretiske, erfaringsmæssige og især smags  valg.

mhv Christian.

Ps. Det musik teoretiske område, det handler om netop dette emne er harmonisering, og der er massere af boger om emnet... det er et tungt med interesant studie at gå igang med =)
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Franz Olaf Zdyb


Posts: 3


Post #6 Posted: Sat Dec 09, 2006 17:34    
  Du har helt ret. Det passer med harmonien, stilarten osv. Men det var netop det jeg ville ændre i den her, fordi jeg ville gøre mere eksotisk (elvisk) ved at give lidt dissonans. Men du har helt ret i det du siger der.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B